החי פארק בכפר סבא. צילום עזרא לוי
החי פארק בכפר סבא. צילום עזרא לוי

חשד להעלמת כספים וגניבת חיות: הסוד הגדול של החי פארק נחשף

דוחות ביקורת חמורים על התנהלות החי פארק בכפר סבא בשנת 2014 נחשפים לראשונה. בין הממצאים: עשרות אלפי שקלים שנעלמו, פנקסי קבלות שהושמדו וגם חיות שנלקחו ולא הוחזרו. אז למה בעירייה לא הגישו תלונה במשטרה?

פורסם בתאריך: 3.1.19 18:07

דוחות שהכינה חברת דיס ביקורת ואבטחת מידע בשנת 2014, לבקשת עיריית כפר סבא, והגיעו באחרונה לידי "צומת השרון", חושפים חשדות לכאורה לאי סדרים משמעותיים בפארק העירוני ובחי-פארק, ואף עבירות פליליות לכאורה. לפי הדוח, שערכה רו"ח סיגל שפיץ-טולדנו, התגלו חוסרים בקופת החי פארק, חשדות לדיווחים פיקטיביים של הכנסות והוצאות וגם, תאמינו או לא, גניבה של חיות בר נדירות מהמקום. מבדיקת צומת השרון עולה כי העירייה בחרה לטפל בעניין בהליך פנימי ולא הגישה תלונה במשטרה.

הדוח הראשון, שהוגש ב-21 במאי 2014, ממוען אל מנכ"ל העירייה דאז אשל ארמוני. הדוחות השני והשלישי, שהוגשו כמעט שבעה חודשים לאחר מכן, ב-14 וב-19 בדצמבר 2014, ממוענים לגזבר העירייה, שגיא רוכל ואל מנכ"לית העירייה דאז, אושרת גני-גונן, שנכנסה לתפקיד שבועות ספורים לאחר מכן, בתחילת ינואר 2015.
הדוחות מתייחסים למנהל החי פארק דאז יענקל'ה (יעקב) ארגנטרו ולמנהל הפארק העירוני דורון בקנשטיין. נדגיש כי מדובר בבדיקה של רואת חשבון שביצעה תחקיר על ההתנהלות המקום, כאמור לבקשת העירייה. בחלק מהסעיפים בדוחות מדובר על טענות בלבד ובחלקים אחרים במסקנות על פי נתונים שאספה. בעקבות בדיקת העיתון, טוענים גורמים עירוניים שהיו בעלי תפקידים באותה עת כי מנהל החי פארק ומנהל הפארק עומתו עם הממצאים על ידי מנכ"ל העירייה אשל ארמוני ואף פוטרו לאחר מכן בשל "ניהול לא תקין". עם זאת, ארגנטרו ובקנשטיין מכחישים את הדברים המיוחסים להם בדוחות ופוסלים כי עזבו בשל כך, בקנשטיין בחודש מאי וארגנטרו עוד לפני כן לדבריו.

יש לציין כי המנהל הישיר של השניים היה סמנכ"ל התפעול דאז, דני הרוש, היום חבר מועצת העיר, מספר שתיים ברשימתו של ראש העירייה רפי סער. גם הוא עזב את העירייה, כשלושה חודשים לאחר הגשת הדוח הראשון, אך על רקע אחר.

על פי הדוח הראשון של שפיץ-טולדנו המבוסס על שיחות שקיימה ומסמכים שהועברו אליה, מנהל החי פארק ארגנטרו גויס לעבודה במכרז פנימי על רקע היכרות אישית עם מנהל הפארק, מגרעין הפעילות בכפר עזה. לארגנטרו היתה לפי הדוח חברה פרטית בשם "חי לילד" בכפר עזה. לטענת שפיץ-טולדנו, עובדים סיפרו לה כי בעת הקמת פינת החי מכר מנהל החי פארק לעירייה עיזים שהיו בבעלותו, וכדי להסתיר את המכירה הוא העביר ככל הנראה את העיזים דרך חברת "בית החיות" – הספק העיקרי של הפארק לעניין רכישת חיות.

בהמשך נכתב כי מנהל החי פארק לווה צב סודני יקר ערך שנרכש על ידי העירייה לפעילות פרטית, וזה מעולם לא שב אל החי פארק וככל הנראה אבד. לפי הדוח, עובדים טוענים כי הדבר דווח למנהל הפארק, ששמר את המידע אצלו. עוד לקח ארגנטרו מחי פארק תוכי מיוחד לצורך שידוך עם תוכי פרטי שלו, ומעולם לא הושב. כמו כן, לפי הדוח, גוזלים של ציפור ייחודית (רוזלות), בשווי של כ-2,000 שקלים לגוזל נעלמו. "לדברי עובדי החי פארק בפנייה אל מנהל החי, נמסר להם ראשית כי הגוזלים מתו. לאחר מכן, בשיחה טלפונית הודה מנהל החי כי גוזל אחד אצלו והוא מאכיל אותו בניסיון להצילו".

הפארק העירוני בכפר סבא. צילום עזרא לוי

הפארק העירוני בכפר סבא. צילום עזרא לוי

מהחיות עוברת רואת החשבון לכספים. לדבריה חשבוניות שהגיש מנהל החי פארק עבור שעות העבודה שלו ופעילויות נוספות אם ביצע, מאושרות על ידי מנהל הפארק בקנשטיין. "בחשבונית אחת נרשמה פעילות של קייטנה בחי פארק ומנגד נדרשה חשבונית בסך אלפי שקלים על ידי מנהל החי פארק", נכתב, "החשבונית אושרה על ידי מנהל הפארק ושולמה על ידי העירייה. לטענת העובדים פעילות זו מעולם לא התקיימה".

אחת הסיבות להתפטרותו, טוען ארגנטרו, היתה תשלום נסיעות שלא שולם לו. בדוח נכתב כי הוא אכן ביקש להוסיף לו תשלום נסיעות והנושא הועבר לידיעת הסמנכ"ל הרוש. "מנהל החי פארק מסר לעובדת, לדבריה, כי מנהל הפארק מנסה לסייע לו להשיג את תשלום הנסיעות על ידי הפקת חשבוניות פיקטיביות. תשלומים פיקטיביים, כאלו ואחרים, מתאפשרים ככל הנראה על ידי ניפוח התקציב המאושר על ידי העירייה בתחילת השנה. לכן לא תהא חריגה תקציבית, למרות ניצול הוצאות פיקטיבי אם ישנו. יש לתת על כך את הדעת".

אבל הטענות לא מסתיימות בכל הקשור לכספים והתנהלות מול חיות הפארק. עובדים טענו בפני שפיץ-טולדנו כי השניים "מתעללים בהם רגשית תוך מתן כינויים משפילים והעלבות בלתי פוסקות הן בפני העובדים עצמם והן מאחורי גבם", נכתב. עוד נכתב כי "לפני מספר חודשים, עת נקראו העובדים אל משרדי מנכ"ל העירייה, לטענתם, נתבקשו על ידי מנהל הפארק ומנהל החי לא להגיע לפגישה זו. עובדת מסוימת נלקחה לשיחה אצל הסמנכ"ל בנושא והוסבר לה שאין צורך ללכת לפגישה זו".

עוד נכתב בדוח כי יש לבדוק טענות עובדים לפיהם ספק הניקיון החדש שנבחר הוא אותו ספק קודם שנבחר בשם חדש בזכות "מידע פנים שניתן לו על ידי מנהל הפארק", נכתב.

את הדוח השני העבירה שפיץ-טולדנו כשהוא ממוען כאמור לגני-גונן. "לבקשתכם ובהמשך לדוח שהעברתי אל מר אשל ארמוני ב-30 ביוני 2014", היא כותבת על דוח נוסף שלא נמצא בידינו, "ביצעתי בדיקות נוספות לעניין ניהול החי פארק אשר בפארק העירוני".

לדבריה בפנקסי הקבלות עבור רכישת כרטיסים לחי פארק נמצאו חוסרים. בסך הכל לדבריה ישנם חוסרים כספיים עד לנובמבר אותה שנה בסך של 42,297 שקלים לכל הפחות. "יחד עם זאת", היא מציינת, "ישנם חוסרים אפשריים נוספים הנובעים מפנקסי הקבלות שלא אותרו כלל. קיים חשד ברור שפנקסים אלו הושמדו למרות שכספים בגינם נגבו". לדבריה בסופו של דבר ייתכן וחסרים בקופת החי פארק 71,297 שקלים.

מאוחר יותר כותבת מחברת הדוח כי ישנו עד משמעותי לעניין "השמדת פנקסי קבלות בפארק על ידי מנהל הפארק", וממליצה על שימוש בפוליגרף כדי לאמת את עדותו.

בקנשטיין נציין, היה אחראי גם על מחלקת אירועים וקליטה. מהדוח עלה כי הוא עשה שימוש בתקציב הקליטה עליו היה אחראי בעבור רכישת פרחי חורף שהיו מיועדים לכאורה לפארק. משיחה "שקוימה עם מנהל הנוי בפארק, עולה כי פרחים אלו לא הגיעו מעולם אל הפארק ולא נשתלו", נכתב בדוח. באחד הסעיפים נטען כי נעשה שימוש בתקציב החי פארק לצורך מימון אירוע ב"יד לבנים".

תגובות

צומת השרון בדק מדוע הטענות לא הועברו לבדיקת משטרה ולא הובאו לדיון במועצת העיר. נודע כי הנהלת העירייה בדקה אפשרות להגיש תלונה, אולם התרשמה שמדובר בניהול לא תקין ולא במעילה משמעותית ולבסוף הסתפקה בהפסקת העסקתם של השניים ותיקון הליקויים. בקנשטיין הודה בפני צומת השרון כי נעשה איתו בירור, אולם רק לגבי "החלק הקשור לניקיון ובזה זה נגמר", לדבריו.

בקנשטיין בתגובה: "חרף בקשותיי החוזרות והנשנות לקבל לידיי את הדוח או את הכתבה העתידה להתפרסם, בחרתם לפעול שלא בתום לב ולא למסור את הכתבה או הדוח עליהם אמור אני להגיב. עניין לנו בדוח שמעולם לא הומצא לידי, גם כאשר יצא לפני שנים. מדובר בהעלאה באוב של דוח בלתי מדויק ומהווה עיוות של המציאות והודלף כיום, לאחר כ-5 שנים מתוך שיקולים פוליטיים ואינטרסים זרים.

"חרף האמור, אדגיש כי החי פארק נוהל כיחידה עצמאית ולה תקציב עצמאי ונוהלה על ידי מנהל שהועסק ישירות על ידי עיריית כפר-סבא כנותן שירות חיצוני. העסקתו ותנאיה לא היו חלק מהתחומים באחריותי. כל טענות בעניין החי פארק, יש להפנות ישירות למנהל החי פארק. טענות בדבר יחס בלתי הולם לעובדים, הדבר תמוה בעיניי, השתתפתי בכל שמחות משפחיות של עובדים וניסיתי להיות להם למשפחה בעצמי, זאת למעט עובד אחד שהיה בהליכים משמעתיים בשל בעיות בטיחות ואי סדרים.

"לענייני התקציב, לעיריית כפר-סבא מערכת סדורה של הרשאות וכל הזמנת עבודה נחתמה על ידי הנהלת החשבונות וגזבר העירייה בכבודו ובעצמו. אם נעשה לכאורה שימוש בתקציב לא ייעודי, הרי שהוא קיבל את אישור גזבר העירייה.

"לעניין אי סדרים לכאורה בנושא ניקיון הפארק הרי שהוטל על הפארק, לדאוג גם לניקיון המדרכות והחניונים מחוץ לכניסות וכן נוספו לאורך השנים שטחים שיש לנקות על חשבון שטחי גינון, דבר שהצריך העסקת שירותים נוספים מהחברה שתורגמו בפועל למספר העובדים המועסקים. בנושא זה נעשה לי בירור במעמד בכירים בעירייה, ולאחר שהסברתי את פעולותיי שנדרשו, התקבלו טענותיי. סיום עבודתי בעירייה, נבע מתחושת מיצוי לאחר 22 שנה של שירות הציבור היקר ללבי בכפר-סבא, ולכן החלטתי לסיים את עבודתי ולעבור לתחום חדש".

יענקלה ארגנטרו מסר בתגובה: "אני מכחיש באופן גורף את כל הטענות, אני שומע אותן כאן בפעם הראשונה והמסמך הזה מעולם לא הוצג בפני. הניהול הכספי היה באחריות מנהל הפארק בלבד, מלכתחילה העסקתי הייתה לצורך הקמת החי פארק ומסירתו בהמשך, והוא הפך להיות מודל למופת של פינת חי. בתקופתי אף נעשה חיסכון משמעותי של הוצאות המזון. כל הטענות לגבי העלמות חיות כאלה ואחרות אינן נכונות ולא היו ברשותי עזים ולא מכרתי כאלה לאיש. מדובר בהאשמות חמורות על גבול הוצאת דיבה שברור כי אין להן קשר אלי. אני עזבתי תפקידי מאחר שמלכתחילה העסקתי הייתה לתקופה קצובה לצורך הקמת פינת החי ולאור העובדה שלא הסכימו לשלם לי תשלומי נסיעות".

מנכ"לית עיריית כפר סבא לשעבר אושרת גני גונן מסרה בתגובה: "מדובר בדוח מלפני חמש שנים שנעשה ביוזמת העירייה. בעקבות הדוח ננקטו הליכים מנהליים, תוקנו הליקויים והוסדרו הנהלים".

מנכ"ל עיריית כפר סבא אשל ארמוני לשעבר מסר בתגובה: ״במהלך שנת 2014 ולקראת סיום הקדנציה שלו הגיעה אלי פנייה אנונימית על אי סדרים בהנהלת הפארק. על מנת לבצע בדיקה אובייקטיבית, יזמתי את הבאתה של חברה חיצונית, המתמחה בביקורת פנים. ממצאי הדו״ח הצביעו על אי סדרים חמורים. בהמשך ולאחר בירור עם הנבדקים, ננקטו צעדים משמעתיים- חלקם בתקופתו וחלקם לאחר פרישתי. בין היתר בוצעו שינויים פרסונליים, שונו נהלים, נקבעו סדרים והוחמרו נהלי הפיקוח על הנעשה בפארק״.

דני הרוש הפנה אותנו לקבל תגובה מהעירייה.

תגובת העירייה: תגובת העירייה: מדובר בדוח מלפני חמש שנים שנעשה ביוזמת העירייה על מנת להסדיר תהליכים. בעקבות הדוח נעשו כל ההליכים המנהליים והמשמעתיים. תוקנו כל הליקויים והוסדרו כל הנהלים. הפארק העירוני פועל על פי נוהל תקין והוטמעו בו אטרקציות חדשות ומגוונות לטובת הציבור. באשר לדני הרוש, יש לציין כי לא היה מעורב בנושא".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. בן חמו

    מה עשיתם לנו? יא רבנן
    רפי תציל אותנו וסגור את הג'ונגל הזה.

  2. מלאווח

    תוהה לעצמי – מדוע איפה שיש אי סדרים שמו של מר הרוש תמיד מוזכר?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר