חברת מועצת העיר פליאה קטנר בישיבת מועצת העיר. צילום אריה אברמזון
חברת מועצת העיר פליאה קטנר בישיבת מועצת העיר. צילום אריה אברמזון

בעקבות המהומה במועצת העיר, קטנר לצומת השרון: "כבר ראיתי חברות מועצה שנאלצו להפסיד ישיבות כדי להתפרנס" | וידאו

חברת המועצה ממרצ, פליאה קטנר, הכעיסה נוכחים במועצת העיר כשאמרה כי ההצעה להגדיל את מספר הנשים סביב שולחן מקבלי ההחלטות דווקא מגבילה נשים. הנשים זעמו: "מביך לשמוע את זה, איזו בושה"

פורסם בתאריך: 7.2.19 15:58

בהצעה לסדר בנושא שילוב נשים בעמדות מפתח בהנהגת העיר שהגישו סיעות "כפר סבא מתקדמת", "כפר סבא בראש" ו"כפר סבא אחת" ונידונה אמש בישיבת מועצת העיר, התפתחה מהומה לאור דבריה של חברת מועצת העיר מסיעת מרצ בקואליציה, פליאה קטנר.

על פי ההצעה להגדיל את מספר הנשים היושבות סביב שולחן מקבלי ההחלטות, שהובילה חברת המועצה תהילה מימון מ'כפר סבא בראש', בישראל קיים מצב של תת ייצוג של נשים בפוליטיקה בכלל ובפוליטיקה המקומית בפרט. מועצת העיר מונה 21 חברים ומיוצגת על ידי 7 נשים בלבד. לכן היא מבקשת שהמועצה תפעל למנות שליש מינימום ושאיפה לחצי בדירקטוריונים של חברות בבעלות עירונית, שליש מינימום ושאיפה לחצי בוועדות עירייה ושמועצת העיר תפעל באופן אקטיבי לשלב נשים בעמדות של יו"ריות ועדות עירוניות ושיהיה ייצוג נשים בפאנלים עירוניים ומרחביים.

קטנר אמרה כי "ההצעה שבאה ממקום טוב, מגבילה נשים דווקא משום שנשים אומרות 'אני אהיה חברת מועצה ופתאום 'בום' את חייבת לשים אקסטרה שעות בחודש. עד שלימדנו את הגברים שזכותן לקחת את הזמן הזה פתאום הן נדרשות ליותר זמן משחשבו. זה יכול לשים רגליים לנשים להגשים זאת. רוב הנשים צריכות לפרנס את עצמן ואי אפשר להתעלם מהחסמים בשטח והדרך לשם צריכה להיות אחרת. בשיטת המקל והגזר לעודד נשים חלק מהמשחק אבל לחייב באקסטרה שעות זו טעות".

הדברים חוללו סערה ונשים תושבות העיר שישבו באולם נעמדו במחאה וטענו כי זה לא שיח שיכול להתנהל בישראל 2019. "זה מביך לנשים לשמוע את זה, איזה בושה. מה זה?", תהתה אחת הנשים.

מימון הוסיפה: "גם אני מפרנסת ולומדת ואתן את הזמן שהתחייבתי להגיע לפה בתור שליש מהמועצה. זה מה שנבחרתי לעשות".

קטנר ענתה: "אבל לא בטוח שתוכלי לתת אקסטרה אקסטרה שעות".

הדברים די גנבו את ההצגה לחברת מועצת העיר אחרת מהקואליציה, יו"ר מועצת הנשים עו"ד עדי לוי סקופ, שהודתה לראש העיר רפי סער על המינוי ואמרה כי מדובר בהגשמה של חלום שלה. אחרי שסקרה את פעילות מועצת הנשים אמרה: "לא באנו להיות נחמדות אלא להנהיג ולהוביל ולקבוע דעת קהל. השאיפה שכפר סבא תהיה מופת ודוגמא לשוויון מגדרי ברמה הארצית. לעניין התשובה להצעה, אנחנו מברכים על ההצעה לסדר, וסבורים שבוועדות צריך וראוי שיהיה ייצוג של נשים. עם זאת צריך לשים לב למגבלות שקיימות בהרכב המועצה, בחוקים תקפים ואנחנו מגישים הצעה לסדר נגדית טובה יותר לטעמנו".

על פי ההצעה החדשה שעברה בסופו של דבר, "מועצת העיר אומרת שיהיה ייצוג לפחות שליש נשים שבשאיפה לייצוג כמחצית לפחות בהנהלות התאגידים. גיבוש הרכב הוועדות יבוצע בהתייעצות עם יו"ר מועצת הנשים ויוצג בפני מועצת העיר היחס המגדרי בצירוף דברי הסבר".

קטנר הבהירה את הדברים בתגובה הבאה לצומת השרון: "פערי מעמדות גדולים עומדים בבסיס הפוליטיקה משרת לאנשים, ובעיקר לנשים, מקבוצות אוכלוסייה שונות בעיר לקחת חלק במגרש הפוליטי. לא בכדי אנחנו לא רואים סביב שולחן המועצה שלנו אימהות יחידניות, ונשים שמשקפות את המגוון החברתי בעיר. החקיקה מדירה את מי שמחויבות לדאוג להכנסתן.

כמי שמגיעה מהשטח בתחום הזה, והקימה מספר ארגונים שעיקרם קידום נשים, חסם מרכזי של נשים בכניסה לפוליטיקה הוא חסם הזמן. חיוב ב-50 אחוזים נשים בוועדות ירתיע נשים לקחת חלק במשחק הפוליטי. מדובר בהצעה שמתעלמת מהקשיים העומדים בפני נשים להצטרף אליו ולמעשה – באופן אירוני – יגביל אותן מלכתחילה כי הן יגלו שהן מחויבות באקסטרה שעות התנדבות.

פליאה קטנר. צילום עזרא לוי

פליאה קטנר. צילום עזרא לוי

יש לזכור שחברי המועצה הם מתנדבים. עובדה זו גם ככה מרתיעה נשים רבות. הן לא זכו בלוטו או בבעל שמפרנס מספיק כדי לאפשר להן זאת. הכרח של שיבוץ 50 אחוזים בוועדות ירתיע אף יותר כי הן יראו שהן מחויבות להתנדב יותר, גם אם מצאו דרך לקחת חלק כחברות במועצה עצמה. הדרך הנכונה היא לעודד נשים באמצעות 'גזרים' ולא לסגור עבורן את הדלת מלכתחילה באמצעות סנקציות לארגונים שבהן הם פועלים. כולנו רוצות בסופו של דבר את אותה התוצאה, 50 אחוזים נשים בהכל, אבל הדרך היא בהכרח אחרת מהמוצע בהצעה כדי לא לשים מקלות בגלגלים לאלו שכן רוצות, אבל המציאות מקשה עליהן.

אני שמחה עבור אלו שכן יכולות ומצליחות. אני רק רוצה שולחן מועצה מגוון, שכולל את כל שכבות האוכלוסייה ועבור אלה אנחנו צריכות לפתוח את הדלת. אני כבר נחשבת חברת מועצה וותיקה, כזו שיודעת כמה זה לא פשוט לשלב פעילות במועצת העיר עם חיי היום יום וכבר ראיתי כיצד חברות מועצה בעבר נאלצו להפסיד ישיבות בכדי להתפרנס בשל כורח הנסיבות. אז מה, עכשיו נחייב אותן לוותר על עבודתן לשם אוכל על השולחן לשם שעות התנדבות נוספות?".

חברת מועצת העיר הדר לביא מסרה בתגובה: "נדמה שחברת המועצה קטנר התעלמה מהעובדה שבועדות ובדירקטוריונים לא יושבים רק חברי מועצה, אלא גם נציגי ציבור אחרים ועובדי עיריה. כך שבהחלט יש מקום וראוי לייצוג נשי הולם ל-2019 בלי שאף חברת מועצה תצטרך לעבוד קשה יותר ממה שהיא יכולה ורוצה".

נציין כי למרות נסיונות לאתר את קטע הווידאו הכולל את דבריה של קטנר בסרטון מועצת העיר באתר העירייה ובעמוד הפייסבוק שלה – לא נמצא כזה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. כפר סבאי

    קנטר בהחלט צודקת. בקרב חברי המועצה שאינם מקבלים שכר זה יגביל נשים מלהיות במועצת העיר.
    כי הן תצטרכנה לתת הרבה יותר זמן וכל זה על חשבונן

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    Irena Che
    כן אנחנו חיים ב-2019, בשנה שעברה הדירו בנות שרצו להשתתף בפרויקט של מצוינות במדעים, באירוע אחר דרשו שבנים ישבו למטה ובנות ישבו למעלה, ואיפא זה קרה? במדינת עולם שלישי? לא! כל זה קרה בכפר סבא, במערכת החינוך שלנו כאן בעיר. איפא הייתן אתן הנשים אז? למה לא הקמתן קול זעקה? ככה מחנכים נשים למעמדן, ארבע בלטות מול הכיור.
    ונשים מפנימות את מקומן ואת תפקידן החברתי. כך שאם מדברים על לקיחת תפקידים התנדבותיים לאורך זמן הן תבדוקנה האם השקעת הזמן בהתנדבות תפקע בתיפקודן בבית,יתרה מכך אם הן נשים שעול הכלכלה המשפחתית עליהן, הן לא תוחלנה לצאת לפעילות ציבורית-בהתנדבות. הדבר "לא פייר" כלפי אותן נשים שהן חכמות ויכלות לתרום, אבל הזמן עומד להן לרועץ.במועצת העיר נניח שיש 15 ועדות יש 21 חברי מועצה 7 נשים ו-14 גברים. חישוב פשוט אם בכל וועדה יהיו שני אנשים ונחייב50% נשים אז בכל וועדה יהיה גבר אחד ואשה אחת. אם ישיבה אורכת נניח 5 שעות, אז 13 גברים חברי מועצה יגדיש 5 לחודש וגבר אחד יגדיש 10 שעות אשה חברת מועצה תגיש כפול זמן, כדי לאייש את כל הוועדות 6 חברות מועצה תהיינה חייבות להקדיש 10 שעות בחודש והחברה הנוספת 15 שעות בחודש. דהיינו המטלות תהיינה הרבה יותר גדולות לחברות מועצה מאשר לחבר מועצה. ולכן צריכים לחייב את כל המפלגות שהיצוג בהן יהיה חצי חצי דבר שקיים רק במרץ כפר סבא ולא בשאר המפלגות בעיר, חברת המועצה פליאה בדיוק על כך דיברה. היא עצמה פועלת רבות בהתנדבות ועוזרת לנשים
    היא מכירה את השטח.היא פועלת להעצים את הנשים ולא לשים בפניהן מכשול. כל הכבוד לך פליאה המשיכי בדרכך ועל ירפו ידייך נשים שנדמה להם ששויון ההזדמנויות בין המגדרים ממומש.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר