טלפון נייד. צילום אילוסטרציה: גד גניר
צילום אילוסטרציה: גד גניר

בלי אינטרנט ובלי בריונות: יוזמת "הטלפונים הטיפשים" מגיעה לבתי הספר בכפר סבא

תושבת העיר יפית עידו-גרינאפל הצליחה לסחוף הורים בארבעה בתי ספר יסודיים בעיר לרכוש יחד טלפונים מהדור הישן לילדים, ולדבריה זוהי רק ההתחלה. אבל יש גם מי שמתנגדים

פורסם בתאריך: 12.2.19 07:38

הורים מכפר סבא, המתפוצצים מדאגה לילדיהם וכבר מתקשים לעקוב אחר התכנים שהם צורכים בווטסאפ, ביוטיוב וברשתות חברתיות נוספות, החליטו לצאת ביוזמה לרכוש במשותף טלפונים "טיפשים", כאלה מהדור הישן, ללא אינטרנט.

המטרה היא "לא לתת לילדים אפשרות שימוש ברשתות חברתיות עד סוף בית הספר היסודי", מסבירה יוזמת הרעיון יפית עידו-גרינאפל שבנה יחל את לימודיו בכיתה א' בבית הספר היסודי גולדה בשנת הלימודים הבאה. "נתנו לילדים שלנו כלי שאין להם את הכלים הקוגניטיביים והחברתיים להתמודד עם העולמות שהוא פותח בפניהם. אני לא רוצה להגיע ממקום מטיף, אבל רק כשמציפים את הנושא מבינים שאף אחד לא רוצה לתת לילד שלו להיחשף לזה. קראתי שבארה"ב גורם התמותה הכי גבוה בקרב ילדים הוא הרשתות חברתיות. אתה רואה את תופעות השיימניג הקשות שזה גורר. אתה רואה פורנו בסמארטופנים של ילדים בכיתה ב', סרטונים של עריפת ראשים, כל מיני תאונות ומוות. בכתבת טלוויזיה ששודרה רק לאחרונה הראו עד כמה בקלות מצטרפים לקבוצות ווטסאפ של פדופילים בישראל. הבעיה הגדולה בווטסאפ היא שתוכנות הניטור לא עובדות עליו. בפייסבוק למשל ידווחו על זה מיד – אבל בווטסאפ אין הגבלת גיל. אנחנו נותנים לילדים בני שבע ושמונה, ואפילו פחות מזה, מכשיר שרצות בו בקבוצות תכנים מטורפים ואף אחד לא מדווח כי התוכן מוצפן מקצה לקצה ואין מישהו שיכול להרים דגל".

עידו-גרינאפל, בת 37 ואם לשניים, לא המציאה את הרעיון. מדובר ביוזמה ארצית בשם "תנו לגדול על שקט" שמתגבשת בקרב הורים בערים שונות ברחבי הארץ, ובין השאר גם בהרצליה ורעננה. היא למדה משפטים אך עשתה הסבה וכיום היא בעלת חברה ללימוד אנגלית לילדים. "כבר לפני ארבעה חודשים קראתי על מיזם של זוהר לבקוביץ', סטרטאפיסט שמריץ יוזמה דומה", היא אומרת. "הוא טען שפדופיל יכול ליצור קשר עם ילד בן שמונה באינטרנט יותר מהר מהזמן הנדרש להזמנת פיצה. ההורים לא מודעים לזה שלחברות הגדולות אין אינטרס להילחם בסוגיה וההורים צריכים להיות אלו שמובילים את ההתנגדות. הזדעזעתי והעליתי פוסט בקבוצות המאמות בעיר, אבל נתקלתי בהתנגדויות. אמרו לי בשביל מה, לא צריך הכל בסדר, לא צריך להילחם בטכנולוגיה וכל מיני כאלה. אז עזבתי את זה. לפני כמה זמן קראתי שיוזמה של הורים לרכוש טלפונים טיפשים תופסת תאוצה אמרתי שזו הזדמנות שחבל לפספס. עכשיו השטח גועש".

לפני כשלושה שבועות היא נרשמה בעמוד הפייסבוק של "תנו לגדול על שקט" ולדבריה, מספר המשתתפים בקבוצה עלה במהירות שיא. "הייתי מהראשונות שם וביקשתי את המידע ואת הכלים כדי להתחיל את הפעילות בעיר", היא מסבירה, "פתחתי באותו היום קבוצת ווטסאפ, שיתפתי את זה במאמות ותוך שעות הצטרפו עשרות לקבוצה. אמנם יש הרבה הורים שביקשו לא להיות חלק מהקבוצת הווסטאפ כי זה נוגד את רעיון השקט – אבל רוצים להיות מעורבים ותומכים ובאוף ליין תומכים ומבצעים הליכים כבר בתוך בתי הספר שלהם. הגענו קרוב ל-100 הורים וזה רק הולך וגדל. התחלקנו לצוותים במטרה להטמיע את זה בבתי הספר. אנחנו גם מייצרים קווי תקשורת מול המנהלים, חשפנו את הנהגות ההורים העירוניות ויש תמיכה מטורפת. לצערי, רק הנהגת ההורים העירונית עדיין ישנה בסיפור הזה, ומהם הצטרפו רק שניים. אנחנו גם מנסים להבקיע את הנושא לתוך העירייה. בגדול, יצרנו סקרי שטח של הורים במטרה לבצע רכישה מאורגנת של המכשירים – ושנית אנחנו מעלים את המודעות בקרב ההורים".

כמה בתי ספר כבר בעניין?

"יש ארבעה בתי ספר בשלבים שונים. מכיוון שחלק מהיוזמות בשלבים התחלתיים והנהלות בתי ספר טרם עודכנו, לא נוכל למסור שמות. אבל יש המון מוטיבציה והמון נכונות להירתם, להתנדב ולעזור לקדם את היוזמה".

איך תתבצע הרכישה?

"כל כיתה תרכוש בנפרד".

ועדיין יש הורים שיהיה להם קשה עם זה.

"נכון, הורים אומרים יש לי כבר סמראטפון בבית ואי אפשר לעצור את הקדמה, 'למה לדחות את הקץ'. זה בסדר שהם אומרים את זה, אבל אולי הם לא מודעים לסכנות".

את לא חושבת שזו יוזמה ברת חלוף?

"להיפך. הבעיה היא שאנחנו בזמן בחירות ומשרד החינוך לא יכול להתעסק עם זה עכשיו, אחרת היינו מקבלים גם מהם תמיכה".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. רמי אמיתי

    לדעתי מדובר ברעיון יצירתי ומדהים וחבל שלא חשבו עליו קודם לכן. ילדיי התאומים בכתה י"ב ולכן עבורי הרעיון הגיע באיחור אולם אם היו בגיל בית הספר היסודי לבטח הייתי מאמץ אותו. אני מקווה שהורים רבים לילדים בגילאים אלה ישכילו להבין שהם מצילים את ילדיהם ויזנחו את הקו המוביל ש"אי אפשר לעצור את הקדמה"- אין כל צורך לעצור אותה ככלל, אלא להכיר בנזק שיימנע מילדיהם אם יאמצו את רעיון ה"טלפון הטיפש".

  2. אריה

    צריך ללמוד מהחרדים שהילדים שלהם באמת ילדים ולא כמו אצלנו, ילדים מבחוץ וייצור משונה מבפנים עם כל החשיפה הבלתי פוסקת שלהם למדיה, רוב המדיה מכילה זבל. אצלהם אין דבר כזה טלפונים לילדים גם ללא טלפון טיפש, צריך טלפון יש את בזק. בואו נדאג לילדינו באמת.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר