טל בנסמן. צילום גילי נתיב מזורסקי
טל בנסמן. צילום גילי נתיב מזורסקי

טל בנסמן מרחיבה את העסק, וקוראת לבוגרים על הספקטרום להגיע ולהתחיל לעבוד

שנתיים אחרי שפתחה את העסק "החיות של דודו", שמבוסס על מוצרים המעוטרים באיוריו של בנה האוטיסט עידו, טל בנסמן מכפר סבא פותחת מפעל קטן ומחפשת עובדים. "זו הזדמנות לאנשים שלא תמיד ששים להעסיק אותם", היא אומרת

פורסם בתאריך: 14.2.19 08:53

בחנוכה 2016, לפני כשנתיים, פתחה טל בנסמן מכפר סבא, אם לשני ילדים על הספקטרום האוטיסטי (עידו בן 22 וגיא בן 15) את העסק "החיות של דודו" – מתנות עם ערך חברתי. דודו הוא שם החיבה של עידו שמגיל צעיר אהב לצייר חיות צבעוניות ומחייכות. בשנת ה-20 לחייו החליטה אמו להגשים חלום ישן ולהקים עסק משפחתי עם ערך חברתי, שלא נתמך על ידי אף גורם חיצוני, בו הועסקו הוא וחבריו להוסטל בית אייל בתעסוקה מוגנת, ושם הם מרכיבים ואורזים את המוצרים המבוססים על קו עיצובי ברור – ציורי החיות של עידו. מאז העסק התרחב וכולל דיירי שלושה הוסטלים.

לאחרונה החליטה בנסמן לפתוח במקביל מקום ברחוב התעש בעיר שיהווה מקום תעסוקה לצעירים על הספקטרום האוטיסטי בו יעבדו בין חמישה לעשרה עובדים בתקווה שיקלטו בו עובדים נוספים. "עד היום לא היה לי מקום משלי", היא מסבירה. "לקחתי סחורה, נסעתי למרכזי תעסוקה אליו מגיעים אנשי ההוסטלים והבאתי תעסוקה לשם. כעת יעבדו כאן, ב'חיות של דודו', חבר'ה בתפקוד גבוה שלא מוצאים את קבוצת השווים שלהם. דברים פשוטים להכנה אמשיך להעביר להוסטלים, ומה שדורש מיומנויות מורכבות יותר ומוטוריקה עדינה אנחנו נעשה כאן. הקליטה של העובדים תהיה בהתאם לצמיחה הטבעית של העסק. אני לא רוצה לקחת התחייבויות גדולות מדי. אני לא רוצה ימי שעמום, אלא לייצר עבודה. העסק בגדילה והוא יכול להעסיק מדי כמה חודשים עוד עובד".

טל בנסמן ובנה

טל בנסמן ובנה עידו

לדבריה, המדינה אינה דואגת מספיק לעודד העסקה של צעירים על הספקטרום. "יש פה איזשהו סיפור יפה שצמח מתוך צורך של אוכלוסייה שמאוד קשה לה לאחוז במקומות עבודה כי המעסיקים לא יודעים איך לאכול אותם", היא קובעת, "כאמא לילדים כאלה אני מכירה את הבעיות וכמעסיקה אני מייצרת פה הזדמנות לאנשים שלא תמיד ששים להעסיק אותם, וגם אם כן הם לא תמיד יודעים לתת את המענה הנכון. לפני שנתיים לקחתי את היוזמה לידיים, כי אחרת לילדים שלי לא תהיה תעסוקה, אלא אם מישהו מהמדינה ואו ממשרד הרווחה יבחר פתאום להתייחס. פעלתי מתוך צורך, מבלי לשבת ולחכות. באתי ממקום פרטי ונשאבתי מתוך איזושהי שליחות".

בעסק החדש תעשי דברים שהם מעבר לקו המוצרים שלך?
"אם פונים אלי ואומרים לי תעשי לי עם הגרפיקה שלי, אני לא עושה. אבל בעתיד אני רוצה להרחיב את עמדות התעסוקה. אם היום אני מוציאה למישהו חיצוני שיעשה לי את הסובלימציה ואנחנו רק אורזים – אז אני מתכוונת לרכוש מכונות דפוס כדי שלא אוציא יותר לספקים חיצוניים, והנה יצרתי מקום תעסוקה נוסף. הקונטקסט שלי באמת היום מבוסס על המוצרים שלנו, אבל אנחנו נרצה להיות מן בית דפוס קטן שיעשה עבודות גדולות יותר".

הגעת הרבה יותר רחוק משחשבת.
"חלמתי את זה לפני כשנתיים. כל מה שאני רואה בראש שלי אני מצליחה לעשות. זה מפעל חיים. אני חיה את העסק הזה".

מה שלום עידו?
"עידו מהמם, מאושר, חי את העסק, צייר עוד מלא ציורים בשנים האחרונות וזה עשה טוב לכל המשפחה. כל הילדים עובדים פה והם גם משתתפים בהרצאות ומספרים את הסיפור שלהם. יש פה מפעל משפחתי מדהים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר