צילום אילוסטרציה. עזרא לוי
צילום אילוסטרציה. עזרא לוי

בדיקה: בשכונות הירוקות נהנים מתחבורה ציבורית טובה יותר, ומשתמשים בה פחות

חבר ועדת התחבורה העירונית אלן טנמן השווה בין נתוני קווי אוטובוס בעיר ומצא חוסר יעילות בשכונות הוותיקות לעומת החדשות. מחזיק תיק התחבורה עילאי הרסגור-הנדין: "אנחנו עובדים על רפורמה"

פורסם בתאריך: 4.3.19 14:05

תושבי השכונות הירוקות נהנים מקווי תחבורה ציבורית מהירים, ישירים ועמוסים פחות לעומת תושבי שכונות מזרח העיר, שם האוטובוסים מלאים בנוסעים והקווים ליעדים מרכזיים הם לרוב קווים מאספים. כך עולה מבדיקה שערך חבר סיעת כפר סבא מתקדמת וחבר ועדת התחבורה העירונית, אלן טנמן, בהסתמך על נתונים של משרד התחבורה שנחשפו בימים האחרונים.

הנתונים, נכונים לחודש נובמבר, נחשפו על ידי משרד התחבורה לבקשת פעילים חברתיים בארץ והופצו ברשתות החברתיות. הם כוללים את כל היישובים בארץ ואת כל קווי התחבורה הציבורית הפועלים בהם, וכן נתונים כמו מספר הנוסעים הממוצע בנסיעה ומספר הנסיעות שעשה האוטובוס.

טנמן, שריכז את נתוני הקווים בכפר סבא, מצביע על כך שבשכונות הירוקות התחבורה העירונית טובה יותר אך נוסעים בה פחות אנשים ואילו באזורים הוותיקים יותר, דוגמת שכונות האוניברסיטה והדרים, השירות פחות טוב. למשל, הקווים מסתיימים מוקדם יותר, החיבור לרכבת לא מסונכרן והקווים איטיים יותר.

בקו 14 למשל, (35 נסיעות ביום), מהשכונה הירוקה עד עתיר ידע, ישנם בממוצע 13.8 נוסעים במסלול. ייתכן מאוד שבבוקר הוא מלא בתלמידים ואחרי השעה שמונה בבוקר הוא נוסע כמעט ריק. לעומת זאת, בקו 2 (58 נסיעות ביום) שנוסע משיכון קפלן עד שיכון עליה ובחזרה, דרך שכונת הדרים, הרכבת ומרכז העיר יש 51.8 נוסעים במסלול.

לקו 5 משכונת קפלן, דרך שכונת האוניברסיטה, בית החולים, מרכז העיר ובחזרה לשכונה, סיבוב שלוקח בממוצע כ-55 דקות בשעות הכי פחות עמוסות, יש רק 20 נסיעות ביום. בשעות מסויימות הוא יוצא רק פעם בשעה, ומסיים בשעה שש וחצי בערב. זה הקו היחיד שמחבר את השכונה עם מרכז העיר, ולא פועל קו ישיר מהשכונה למרכז כפר סבא. משתמשים בו בממוצע 41.7 נוסעים במסלול.

בקווים הבינעירוניים השווה טנמן בין הקווים 148 ו-149. 148 יוצא מהשכונות הירוקות לתחנה המרכזית ברעננה ומשם ישירות לתל אביב, עם 11.9 נוסעים בנסיעה.

149 יוצא מאזור התעשייה במזרח העיר ונוסע לאורך ויצמן עד לתחנה המרכזית ברעננה, ובדרך לתל אביב יש לו עצירות רבות וגם עיקוף דרך בסיס גלילות. כל זאת עם 34.9 נוסעים בנסיעה. אם נוסעים לרכבת מרכז בתל אביב למשל, קו 148 עושה את המסלול בזמן שבין 35 ל-40 דקות. קו 149 לעומת זאת מגיע לתל אביב בשעה וחמש דקות. טנמן תוהה מדוע שלא ייצא קו מהיר מהשכונות הוותיקות דרך כביש 531 אל תל אביב.

"בראש ובראשונה, תחבורה ציבורית צריכה לשקף את היקפי הביקוש של הנוסעים, וצריך לבקש ממשרד התחבורה להעביר תשומות מקווים שאינם מבוקשים לאזורים שמשוועים לתחבורה ציבורית טובה", אומר טנמן לצומת השרון. "בקווים הפנימיים, קו 14 מחבר בצורה איכותית את השכונות המערביות לקניון G ועתיר ידע, ופועל מהבוקר עד אחרי חצות. אבל למעט תלמידי תיכון בבוקר ובצהריים, לא נוסעים בו כמעט. הוא פועל כבר מעל שנה, וכבר נתנו לו את הצ'אנס להצליח. לעומתו, נוסעים מהדרים ומהאוניברסיטה שרוצים להגיע לעיר או להשתמש ברכבת, מתלוננים על זמני המתנה ארוכים ואף אי הגעה של קו 2. מגיע להם לקבל שירות טוב ותדיר.

אלן טנמן. צילום: באדיבות כפר סבא מתקדמת

בקווים הבינעירוניים, קו 148 נוסע כמעט ריק במסלול מהיר לתל אביב, בעוד שקו 149 המבוקש עוצר בכל תחנה ועושה סיבובים בגלילות. צריך שיהיה קו מהיר כמו 148 משכונת קפלן דרך האוניברסיטה והדרים לכביש 531 ותל אביב, וצריך חיבור איכותי בין השכונות הללו לרכבת. נכון שראוי לשרת את כולם, אבל יש פה חוסר איזון במענה לצרכים, וצריך להיות עם יד על הדופק ולעבוד מול משרד התחבורה על שינויי מערך הקווים בהתאם למצב בפועל".

דיברת עם מחזיק תיק התחבורה?

"ספציפית על זה לא. אני יודע שהוא עובד מול מטרופולין כדי לפתור בעיות".

מחזיק תיק התחבורה, חבר מועצת העיר עילאי הרסגור-הנדין: "כבר בימים הראשונים לאחר כניסתי לתפקיד התחלתי בעבודת מטה לריכוז נתוני נסיעות באוטובוסים בכפר סבא על מנת שנוכל לערוך רפורמה במפת הקווים. כמו כן, מתבצעת עבודה ממוקדת לגבי קווי התלמידים, שעות פעילותם וקיבולת תחנות האוטובוס עבור קווים המגיעים בו זמנית. בניגוד למצב המקובל בעולם, בישראל השליטה במפת הקווים היא בידי משרד התחבורה, וחברת מטרופולין היא הזכיין שנבחר להפעיל אותם בכפר סבא. הדבר יוצר כמובן סרבול מיותר, אך בעבודה נכונה, שתתבסס על נתונים מפורטים, אני מתכוון לבצע שינויים מול הגורמים הארציים. לאחר סיום עבודת המטה, אודיע על הצעדים הבאים ובכללם שינויים בטווח הזמן הקצר והבינוני ושיתוף ציבור מקיף לגבי מפת התחבורה העתידית".

תגובת מטרופולין: "משרד התחבורה הינו הגורם האמון והאחראי על תכנון וקביעות מפות השירות, לרבות מסלולי הקווים, לוחות הזמנים ותדירויות".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. קובי פדוה

    הטענות כנגד השכונה הירוקה אינן במקומן. זוהי מגמה של שיסוי שכונה כנגד שכונה. באם יש קווים מיותרים, אפשר לומר שעדיף לבטל אך זהו לא המצב לגבי השכונה הירוקה. יש קווים שצריך לעדכן. אי הירידה לפרטים מאוד משמעותית. עילאי הרסגור הנדין לקח את תיק התחבורה על מנת לשפר היכן שצריך. קו 14 הינו מוצדק ביותר. ואם נסתכל 5 שנים לאחור, בכלל לא היה קיים הקו הזה ועל כך התודה למועצת העיר הקודמת.

  2. מירי אלקיים

    תושבי כפר סבא, הפכנו לכלי שרת לגחמות של תושבי השכונה הירוקה.
    כל מה שהם צועקים יש להם ואותנו לא סופרים בעיריה

  3. חיים סטרולוביץ

    הגיע הזמן באמת שיפעלו בהקדם למען תחבורה מהירה מהשכונות הישנות אל מרכז העיר בתדירות גבוהה יותר וגם לכיוון תל אביב מכביש 531 זה ישפר לגמרי את המצב ,התדירות של קו 2 מאד נמוכה וגם קו 29 בעיקר בשעות המאוחרות יותר של אחרי הצהריים
    בנוסף אין שום קוים מהירים לכיוון תל אביב ,גם 149 וגם 567 המסלול שלהם חוצה את כל רחוב ויצמן וזה ממש מתסכל

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    במרכז העיר יש תחבורה פי אלף יותר טובה מאשר בשכונות הירוקות.. מכל בחינה זמינות, תדירות וכו. צריך להשקיע עוד בירוקה שבקושי מקבלת משאבים.

  5. לאה מנסור

    מדהים שבמקום להתמקד בשיפור השירות של מטרופולין, בחוסר האמינות של הקווים ובשיפורים בקוים קיימים שהממונה על התחבורה הציבורית באיזור השרון מסרב לקדם מסיבות רבות – מתמקדים בהשוואה בין שכונות בעיר… תחבורה ציבורית איכותית, אמינה וזמינה זה צורך בכל העיר כפר סבא. בשכונות הותיקות ובשכונות החדשות שמתפתחות במהירות שיא והצרכים שלהן רק יעלו עם גידול האוכלוסיה והתבגרותה.

  6. דרור

    איך היא טובה בדיוק??? יש איך להגיע לא.תעשיה רעננה שהמון אנשים עובדים שם? או לקניון שם? כמה זמן לוקח להגיע לתלאביב? אני כל פעם רוצה לקחת אוטובוס במקום להוציא רכב וכל פעם מחדש מתאכזבת ומוותרת
    אולי מטרופולין לא מסונכרנים עם גוגל או משהו אבל לא מצאתי שום קו סביר

  7. איריס

    אני מציעה לאדון טנמן היקר לבוא ולגדל מתבגרים בשכונה הירוקה. אחרי שהוא ירגיש איך זה להפוך לנהג מוניות פרטי, בגלל שהנסיעות של האוטובוסים מתבטלות פתאום או שהאוטובוס מקצר מסלול ומדלג תחנות, נראה לי שהוא ידבר אחרת. פשוט חוצפה של סקר . במקום לשפר את התחבורה הציבורית שתהיה אמינה ואז אנשים באמת ישתמשו בה, עושים כתבה הזויה שכזאת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר