חברי האופוזיציה. מימין: צביקה צרפתי, הדר לביא ויוסי סדבון. צילומים דניאלה קונטיני, נועה קוסקי, רמי זרנגר
חברי האופוזיציה. מימין: צביקה צרפתי, הדר לביא ויוסי סדבון. צילומים דניאלה קונטיני, נועה קוסקי, רמי זרנגר

חברי האופוזיציה ממטירים על העירייה הצעות לסדר בנושא שקיפות

בין הדרישות: לחשוף את יומני ראש העירייה, לפרסם הסדרי ניגודי עניינים של חברי המועצה, לא להפלות בין כלי התקשורת. המשך יבוא ביום רביעי

פורסם בתאריך: 4.3.19 17:58

חבר האופוזיציה במועצת עיריית כפר סבא, צביקה צרפתי, מסיעת "כפר סבא אחת", מבקש לחייב את העירייה לפרסם לציבור את יומניו של ראש העירייה, סגניו ומהנדסת העיר. על פי ההצעה, שהגיש צרפתי לקראת ישיבת המועצה שתתקיים ביום רביעי, "פרסום יומנים של נבחרי ציבור ופקידים בכירים הופך בשנים האחרונות להיות יותר ויותר שכיח, ונועד לאפשר לציבור להיחשף לסדר היום של נבחריו ושל עובדי ציבור בכירים".

לדברי צרפתי ההצעה שלו חופפת להצהרתו של ראש העיר שיקיים מדיניות של שקיפות מרבית ושיתוף הציבור בעשייה העירונית. "הדברים תקפים הן לגבי פועלם של ראש העיריה וסגניו והן לגבי מהנדס העיר", כותב צרפתי בהצעה, "כך, כדי לייתר את הצורך של הציבור לפנות בבקשות חוזרות לפרסום היומנים, מוצע שמועצת העיר תקבל החלטה לפיה יומני ראש העיריה, סגניו ומהנדס העיר יוצגו לציבור הרחב לצפייה באתר האינטרנט של העירייה ויכללו את סדר היום והפגישות, למעט פגישות בנושאים פרטיים".

נציין כי עד כה העירייה העבירה את לוחות הזמנים של ראש העירייה בעקבות בקשות לעיון של עמותות וחברי מועצה. הצעתו של צרפתי מחדשת בכך שמעתה תפרסם העירייה את היומנים מיוזמתה באתר העירוני.

כבר בנובמבר 2015 החליט בית המשפט המחוזי בחיפה, בעתירה של התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת שביקשו לקבל את לו"ז ויומן ראש העיר יונה יהב נגד עיריית חיפה, כי יש להעביר להם את החומר המבוקש. סגן השופט רון שפירא כתב בהחלטתו: "הזכות לקבל מידע בעל אופי ציבורי מרשויות השלטון תורמת לשקיפות פעולותיהן של רשויות השלטון ותורמת תרומה משמעותית לשיפור איכותה של פעולת הרשות ביודעה כי פעולותיה ותהליך קבלת ההחלטות חשופים לעין הציבור".

בעיתון "הארץ" נכתב באוקטובר 2017 כי משרד המשפטים אישר לחשוף את היומנים של מהנדסי הערים, זאת בתגובה ליוזמה של עמותת "הצלחה". סגן ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע, שלומי בילבסקי, כתב למחלקה המשפטית של עיריית תל אביב-יפו כי "האינטרס הציבורי במסירת יומני ראשי עיר הוכר בפסיקת בית המשפט כאינטרס ציבורי כללי. חשיפת היומנים מאפשרת לציבור לקבל דין וחשבון על פגישותיו של ראש עיר. אנחנו סבורים שאינטרס זה חל גם על נושאי משרה שלטונית אחרים, כמו מהנדס העיר, גם אם אינם נבחרי ציבור".

בתוך כך, בהצעה לסדר אחרת, של חברי סיעת האופוזיציה כפר סבא בראש בראשות יוסי סדבון, הם מבקשים שחברי מועצת העיר יחליטו כי הסדרי ניגוד עניינים של כל חברי המועצה, שחתימתם אושרה על ידי היועץ המשפטי של עיריית כפר סבא, יפורסמו באתר האינטרנט העירוני בתוך 30 יום מחתימתם.

נסביר שעם היבחרם של חברי המועצה, נשלח "שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים" כאשר צוין שעל פי הוראות סעיף 44 ד' לחוק התכנון ובניה על כל חבר במוסד תכנוני למסור ליועץ המשפטי מידע המצוי בשאלון. לאחר קבלת השאלונים מוכן הסכם למניעת ניגוד עניינים בלשכת היועץ המשפטי של העירייה (על בסיס המידע הכתוב בשאלון) עליו חותמים כל חברי המועצה בפני היועץ המשפטי של העירייה, המאשר את חתימתם.

"אנו מאמינים כי לציבור יש זכות לדעת באילו נושאים קיימים לחברי המועצה בכלל, ולמקבלי ההחלטות המשמעותיים בפרט (ראש עיר, סגנים, חברי הנהלת העיר, יו"ר תאגידים עירוניים) ניגודי עניינים על מנת לבחון החלטות, גם כאלו שלא נוגעות לנושא התכנון והבניה", כותבים חברי הסיעה, "מובן וברור כי פרסום השאלון אינו מוריד מאחריות חברי המועצה להצהיר על כל ניגוד עניינים בנושאים המועלים במסגרת הדיונים השונים, בהתאם לחוק ועל פי האמור בהסדר ניגוד העניינים".

ובתוך כך, מבקשים חברי סיעת האופוזיציה כפר סבא מתקדמת, בראשות הדר לביא, כי בניגוד לנעשה עד היום, "כל ההודעות לעיתונות העירוניות ישלחו לכל גורמי התקשורת המקומיים וכי ההודעות ישלחו בקבוצת וואטסאפ ייעודית אליה יצורף כל גורם עיתונאי שיבקש זאת". לדבריהם, "על פי הקוד האתי של דוברי הרשויות המקומיות, וגם על פי ההגיון הציבורי, על הודעות לעיתונות מטעם עיריית כפר סבא להגיע לכל אפיקי התקשורת המקומיים".

ואם כבר בישיבות מועצה עסקינן, לביא הודיעה לצומת השרון כי היא עודכנה שמעתה חברי מועצת העיר יקבלו טאבלטים במקום דפי נייר, החל מישיבת המועצה הקרובה, כפי שביקשה מראש העיר.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר