יניב בלייכר. צילום עזרא לוי
יניב בלייכר. צילום עזרא לוי

"אם נוריד את הרגל מהגז יכול להיות שמספר שריפות הפסולת יעלה מחדש"

האסיפה הכללית של עמותת אזרחים למען אוויר נקי התכנסה השבוע לראשונה. בין היעדים: הקמת מאגר נתונים מפורט על שריפות הפסולת והקמת בית משפט לענייני סביבה

פורסם בתאריך: 6.3.19 10:42

ביום שני השבוע התכנסה, בפעם הראשונה, האסיפה הכללית של "אזרחים למען אוויר נקי" – שנרשמה כעמותה באפריל 2018. במפגש הוצגו חזון ויעדי העמותה, נסקרו הפעילויות שנעשו עד כה וההישגים שנצברו, הוצגו הפעולות הבאות ונבחר ועד מנהל וועדת ביקורת. בפגישה הבאה של הוועד המנהל ייבחר יו"ר העמותה.

"אזרחים למען אוויר נקי" פועלת למיגור זיהום האוויר הנגרם משריפות פסולת הפוגע בבריאותם של תושבי המדינה והאזור בפרט. בפעם הראשונה הציג הוועד המנהל את חזון העמותה ואת יעדיה. את החזון והיעדים שמוצגים כאן לראשונה ניתן לחלק את לשלושה סוגי מטרות: הפעילות השוטפת כמו קידום מדיניות נגד שריפות פסולת וקידום החקיקה, המטרה השנייה היא קידום היעדים פנימיים של העמותה לצורך שימור הפעילות שלה, והמטרה השלישית הולכת רחוק הרבה יותר ממלחמה בשריפות פסולת ומציגה יעדים מאוד שאפתניים.

אז מלבד העלאת שריפות הפסולת לסדר היום הציבורי, צמצום זיהום האוויר ממדורות ל"ג בעומר ושימור הנושא בתודעה בעמותה מבקשים לקדם מדיניות ממשלתית למיגור השלכת פסולת בשטחים הפתוחים ושריפות פסולת, משני עברי הקו הירוק. כלומר, הגברה משמעותית של האכיפה נגד עברייני פסולת, ובכלל זה הקצאת תקני כוח אדם, קידום פתרונות-קצה לטיפול בפסולת, הידוק שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים, שינויי חקיקה וקביעת תקנות, פעולות הסברה על נזקי התופעה וחיזוק מוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה.

בנוסף בעמותה רוצים לייצר בסיס נתונים להבנת תמונת המצב ולבחינת מגמות לאורך זמן שיכלול נתוני השריפות, אפיון הריחות, נתוני התחלואה, פרטי האתרים הפיראטיים, איכות האוויר, אפיון פעולות האכיפה והחקירה ועוד.

באשר לעמותה עצמה הם מעוניינים להקים יחידות מתנדבים, להרחיב ולהדק את שיתופי הפעולה עם עמותות וארגונים רלוונטיים ולשמר את הקשר עם גורמי הממשל: ראשי רשויות, חברי כנסת, דרגי המקצוע הבכירים ועוד. בנוסף חשוב להם לשמור על הקשר עם הציבור הרחב.

בסעיף האחרון מבקשים בעמותה לפעול להקמת אגף הגנת סביבה במשטרת ישראל, להקמת בית משפט לענייני סביבה, להקמת ועדת שרים סטטוטורית לענייני סביבה (קבינט סביבתי) ולהקמת רשות לאומית למדידת איכות האוויר.

יו"ר הוועד המנהל של העמותה, והמייסד שלה, הוא יניב בלייכר, שצפוי להבחר לתפקיד מחדש. "העמותה שמה לעצמה למטרה להיות לאחת מעמותות הסביבה המשפיעות במדינה. אנחנו גאים בפעילות ובהישגים שהשגנו עד עכשיו ובטוחים ביכולותינו להמשיך הלאה ולקדם את מטרות העמותה ולהשפיע על סדר היום הסביבתי בישראל", הוא אומר.

האם יש הפחתה או עלייה במספר השריפות מאז התחלתם לפעול?

"קשה לומר כי אלו נתונים שנמדדים בטווח הארוך. זה גם עניין עונתי – בחורף יש פחות שריפות מאשר בקיץ באופן משמעותי. אבל כן, יש תחושה שבאזורים מסוימים יש הקלה. יש אינדיקציות כאלה בכמות הדיווחים. אבל שוב, זה ייבחן בהמשך וידרוש את המשך הלחץ. אם נוריד את הרגל מהגז יכול להיות שמספר שריפות הפסולת יעלה מחדש".

איך אתם משתפים פעולה עם העירייה? היו פגישות בנושא עם ראש העירייה או המנכ"ל?

"למען גילוי נאות אומר שאני עובד עירייה כעת. אוסיף שהיה שיתוף פעולה פורה עם העירייה עד היום ועם רשויות אחרות באזור, ואנחנו פועלים כדי לשמר את שיתוף הפעולה הזה ולהעמיק אותו. כל הזמן יש לנו פגישות עם גורמים בעירייה וצפויה פגישה גם עם ראש העיר".

אתם מקדמים את נושא השריפות גם בוועדת איכות הסביבה העירונית, שלעמותה יש נציג בה?

"ייתכן שוועדת איכות הסביבה תדון בנושא. הסמכות לקבוע את סדר היום היא של יו"ר הוועדה. אולי יותר מעניין מזה הוא שאנחנו עדיין ממתינים, ויש כוונה מצד חברת הכנסת יעל גרמן יו"ר וועדת המשנה לטיפול בשריפות שאנחנו יזמנו – לכנס את הוועדה עוד לפני הבחירות כדי לדון במסקנות הוועדה ודוח סופי צפוי להתפרסם בשבועות הקרובים לפני הבחירות".

האם חשבתם לטפל גם בצורך באוויר נקי שיש בשכונות הירוקות?

"אנחנו מטפלים בשריפות פסולת שאין לי ספק שמשפיעות על השכונה. אבל נושא מטרדי הריחות ממפעלים לא על סדר היום של העמותה אף שאנחנו מזדהים עם מאבק התושבים".

ספר קצת על מאגר הנתונים שאתם רוצים להקים.

"כרגע יש מאגר ראשוני שמרכז את תלונות התושבים על מפגעי השריפות. אנחנו מבינים שהמאגר המידע הזה הוא כוח. כשאנחנו מגיעים למפגשים ולדיונים עם הגורמים המוסמכים אנחנו מבינים שיש השפעה גדולים לנתונים שאנחנו מציגים. לכן אנחנו פועלים להרחיב את בסיס הנתונים שיכלול דווחים נוספים שיעזרו להעלות את הנושא על סדר היום ולהבין כמה הבעיה היא רחבת היקף".

חלק מהיעדים שאתם מציגים, כמו למשל בית משפט לענייני סביבה, נשמעים מאוד שאפתניים. 

"אני לא חושב. הוכחנו עד היום שאנחנו מסוגלים לשנות דברים ולהשפיע על סדר היום הלאומי. עצם העובדה שהמשרד להגנת הסביבה הציג תכנית לאומית והכיר בזיהום האוויר משריפות פסולת כאחד מגורמי זיהום האוויר המשמעותיים בישראל זה לא דבר של מה בכך. אנחנו בהחלט חושבים שהיעדים האלה ריאליים. זה לא יקרה ביום ולא בשנה – זו ריצה למרחקים ארוכים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. וונץ׳

    הוא רק לא יודע שלכאורה הפסולת השרופה (גזם) השרופה שהוא מריח היא בעצם פסולת שנשלח מהעיר בה הוא גר (כפר סבא) לאתר ״גזם״ בטייבה שרק חקירה מקיפה תגלה את המחגלים שם ובתחנת מעבר הדרים, מעניין כמה ישבו בכלא

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר