הצגת התכנית בפני בכירי העירייה, השבוע. צילום תומר בירן
הצגת התכנית בפני בכירי העירייה, השבוע. צילום תומר בירן

האם בשורת שבילי האופניים בכפר סבא תגיע מתלמידי תיכון רבין?

תלמידי מסלול הסייבר הגאוגרפי בתיכון רבין עמלו בחודשים האחרונים על תכנון חדש של שבילי האופניים בכפר סבא, כך שיחברו באופן יעיל את השכונות בעיר לפרויקט מהיר לעיר. האם העירייה תאמץ את ההצעה? קבלו גם את רשימת השבילים המלאה

פורסם בתאריך: 14.3.19 08:42

האם הבשורה לתכנון נכון ויעיל של שבילי האופניים בכפר סבא תגיע מתלמידי כיתה י"א במגמת גאוגרפיה, אדם וסביבה, במסלול סייבר גיאוגרפי בתיכון העירוני רבין? ביום שני השבוע הציגו 23 תלמידי המסלול את הפרויקט המעשי שלהם: "מיפוי שבילי יוממות להעלאת הנגישות אל 'מהיר לעיר' כפר סבא", עליו עמלו בחודשים האחרונים. הפרויקט הוצג בפני בכירים בעירייה ובהם סגן ראש העירייה מסיעת מרצ עילאי הרסגור-הנדין, היחידה לאיכות הסביבה בשרון, עמותת שבילי אופניים לישראל, אגף הקיימות בעירייה וצוות פרויקט מהיר לעיר של חברת נתיבי איילון.

הילה טבת, רכזת ומורה במגמה ובמסלול הייחודי, שהנחתה את התלמידים, מספרת כי בעירייה הם שפנו אליה במטרה לשפר את הנגישות והניידות אל פרויקט מהיר לעיר לסלילת נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים, שיקשרו בין מרכזי הערים בגוש דן ומתוכננים להיסלל בכפר סבא ברחובות ויצמן וטשרניחובסקי. בחודשים האחרונים, מספרת טבת, יצאו התלמידים אל השטח כדי למפות את שכונות העיר ולתכנן את מסלול שבילי האופניים האידיאלי שיחבר כל אחת מהשכונות אל פרויקט מהיר לעיר (רשימת השבילים המלאה מובאת בסוף הטקסט).

מפת שבילי האופניים שיצרו התלמידים. הדמייה ESRI SYSTEMATICS

מפת שבילי האופניים שיצרו התלמידים. הדמייה ESRI SYSTEMATICS

"בוויצמן וטשרניחובסקי יהיו נתיבי אופניים ותחבורה ציבורית, אבל השאלה היא מה קורה עם החיבור של השכונות אל הפרויקט", אומרת טבת, "כדי שהפרויקט לא יהפוך למוקצה מהעיר ולא יעיל בכך שאף אחד לא יגיע אליו, יש לחשוב על שבילי ההזנה אליהם. אחרי התייעצות עם התלמידים, שהצהירו שמה שרלוונטי עבורם הוא הרכיבה על אופניים, התחלנו לעבוד ומיפינו את כל השכונות בכפר סבא. חישבנו את מיקום מרכזי השכונות, התלמידים התחלקו לקבוצות עבודה וכל קבוצה לקחה על עצמה שתי שכונות. יצאנו אל השטח עם האפליקציות המתאימות וניסינו לבדוק מהו הנתיב המתאים ביותר מכל מרכז שכונה אל נתיבי 'מהיר לעיר'".

טבת מוסיפה: "המטרה שלנו הייתה לשפר את המיומנויות של התלמידים בשימוש בממ"ג (מערכות מידע גאוגרפיות). בפועל, התלמידים נסעו על האופניים וחיפשו תוך כדי רכיבה את הנתיבים המתאימים ביותר למהיר לעיר מכל שכונה. יצרנו שכבת מידע במערכת והעלנו את זה על גבי מפה. השווינו עם שבילי האופניים של תכנית האב של עיריית כפר סבא ובדקנו האם מתכננים נכון או לא".

עד כמה הממצאים שלכם היו שונים מאלו של תוכנית האב?

"זה היה שונה, נאמר שבערך 50 אחוז מהשבילים שונים. נציין שהשבילים בתכנית האב לא מעשיים וגם לא קיימים בשטח כרגע. סגן ראש העירייה אמר שיש מה לדבר על לאמץ את ההצעות שלנו. אם להיכנס למהות, חלק מתוכנית האב לא רלוונטי כי יש שם ניסיון לרשת את העיר בצורה מה שיותר פרושה, אבל היא לא מביאה את תושבי השכונות לפרויקט. התוכנית שלנו מייחדת שבילים מכל שכונה אל מהיר לעיר. זה ייעוד לשבילי יוממות (נסיעה יומיומית קבועה משולי המטרופולין אל מרכז העסקים הראשי במטרופולין בשעות הבוקר לכיוון המרכז ובשעות אחר הצהריים מהמרכז לשולי המטרופולין – שבכפר סבא הם מאוד עמוסים, א"א) אנחנו רוצים לצמצם את העומס. שהתושבים יגיעו באופניים אל מהיר לעיר, יעלו לאוטובוס, ייסעו לתל אביב ויחזרו בלי ליצור זיהום אוויר. הצענו במסגרת הפרויקט גם איפה כדאי לשים את תחנות העגינה של האופניים".

כשהתלמידים החליטו לצאת לדרך עם הפרויקט הם פיצלו את שבילי האופניים ממרכזי השכונות אל מהיר לעיר לשלושה סוגים:  האחד הוא שנתיב עובר במקום בו יש כביש רחב שניתן להסב חלק ממנו לנתיב אופניים. האופציה השניה היא להשתמש בשבילי אופניים שקיימים כבר או במדרכות מאוד רחבות שאפשר להסב חלק מהן לשביל אופניים. האופציה השלישית והאחרונה היא איתור רחובות שבהם אין מקום על הכביש ולא על המדרכה אבל התנועה היא איטית מאוד. שם אפשר לשים תמרור על גבי הכביש ושרוכבי האופניים והמכוניות ייסעו במהירות של 25 קמ"ש ויבוצע שם מיתון תנועה יזום על ידי מפרצונים ועיקולים כדי שמלכתחילה ייסעו שם לאט.

את תחנות העגינה לאופניים הציעו התלמידים להציב גם בויצמן וטשרניחובסקי, לאורך המסלול של מהיר לעיר, וגם במרכזי השכונות.

בר טוביאס, בת 16, תלמידת כיתה י"א בבית הספר: "עבדנו על יצירת גישה איכותית ממרכזי השכונות, מהבית שלנו ל'מהיר לעיר' כדי שאנשים יוכלו לקחת את האוטו אבל יעדיפו את האופניים. שיהיו להם שבילים נוחים והם יוכלו לבחור ולא באופן אוטומטי יבחרו באוטו. יצאנו מבית הספר למרכזי השכונות וניסינו להבין איפה יהיה נוח להקים שבילי אופניים שיצרו את גישה הכי נוחה לויצמן וטשרניחובסקי והצלחנו. שמחנו שבעירייה הגיבו בחיוב והם שוקלים להשתמש בתוואי שבנינו".

מפרויקט מהיר לעיר של חברת נתיבי איילון נמסר: "אנחנו שמחים שתלמידי בית הספר בחרו לחבר את שבילי האופניים בעיר ל'מהיר לעיר. זהו אכן  פרויקט מקיף לשדרוג מערך התחבורה הציבורית שייתן מענה מקיף לתושבי העיר וייתן להם אלטרנטיבה איכותית לרכב הפרטי, ישפר את מהירות, תדירות, ונוחות התחבורה הציבורית".

ראש עיריית כפר סבא רפי סער מסר: "התרגשתי לשמוע על היוזמה של התלמידים, שמציגים מעורבות ומנהיגות בנושאים חשובים לעיר. עתידה של העיר טמון בהצלחת הדור הצעיר, ולכן כפי שכבר הצגתי בתוכנית העבודה נושא החינוך יקבל עדיפות עליונה. עלינו להביא את תלמידנו לבצע חקר משמעותי ולשתף אותם בעשייה העירונית, זאת לצד רישות העיר במערכת שבילי אופניים לרווחת התושבים. אני מברך את התלמידים על ביצוע החקר והשפעתם על סביבת חייהם".

עילאי הרסגור-הנדין: "הפרויקט אותו ערכו תלמידי מגמת הגיאוגרפיה של תיכון רבין הוא מרשים במקצועיותו. התלמידים עשו עבודת חקר כפי שרוב המתכננים אינם עושים, נסעו באופניים ברחבי העיר ולמדו על הבעיות ועל הפתרונות באופן בלתי אמצעי. התרגשתי לראות את נכונותם של התלמידים לסייע בפתרון בעיות התחבורה של כפר סבא והצעותיהם ייבחנו בחיוב כחלק מגיבוש המשך תוכנית שבילי האופניים".

רשימת השבילים המלאה

ממרכז שכונת ותיקים: לאורך הרחובות הפלמ"ח, קיבוץ גלויות, שיבת ציון ועד טשרניחובסקי

מהשכונה הירוקה 60: לאורך הרחובות קרן המוסיקה, משה סנה, לילנבלום ועד טשרניחובסקי

משכונת סביוני הכפר: לאורך הרחובות קדושי קהיר, לוינסקי עד טשרניחובסקי

ממרכז העיר: לאורך הרחובות סמטת אביבים, בר אילן, הכרמל, תל חי ועד ויצמן. בנוסף, מרחוב הגליל עד ויצמן.

ממרכז שכונת הראשונים: לאורך רחוב נורדאו עד ויצמן.

משכונת ארלוזורוב לאורך הרחובות השחר, רוטשילד ועד ויצמן, וכן שביל שיעבור דרך הרחובות בן גוריון, רופין והעמק ועד ויצמן.

משכונת החטיבות: לאורך רחוב גלר ועד ויצמן.

משכונת קפלן: לאורך הרחובות אליהו התשבי, יונה, הושע, הנביאים, לוי אשכול, אלי הורוביץ, ושבילים פנימיים נוספים שקיימים.

משכונת יוספטל: לאורך הרחובות דוד המלך, שלמה המלך, לוי אשכול, אלי הורוביץ ושבילים פנימיים נוספים שקיימים.

מאזור התעשייה: לאורך הרחובות המנופים, גלגלי הפלדה והסדנא.

מעתיר ידע: לאורך רחוב עתיר ידע וכביש 55.

משכונת גאולים: לאורך רחוב נתי"ב הל"ה עד ויצמן.

משכונת הפארק: לאורך תוואי השביל הקיים בפארק עד רחוב ויצמן.

משכונת האוניברסיטה: לאורך הרחובות זמיר, בן יהודה, דרך הפועל והתעש.

משכונת בית ונוף: לאורך הרחובות חבקוק, מיכה, בן יהודה, דרך הפועל והתעש.

משכונת הדרים: לאורך הרחובות עמק דותן, דרך המוביל, דרך הפועל והתעש

משכונת אליעזר: דרך הרחובות שלום עליכם, פרישמן, בן יהודה פינת שכונת עלייה וטשרניחובסקי.

משכונת עלייה: לאורך הרחובות קפלנסקי, דוד רמז, טשרניחובסקי ובן יהודה.

מהשכונה הירוקה 80: לאורך הרחובות לונדברג, אנגל, אוסטרובסקי ושדרות בגין.

ממרכז שכונת מעוז: דרך נתיבים פנימיים אל טשרניחובסקי.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר