דניאלה סיגנר. צילום עזרא לוי
דניאלה סיגנר. צילום עזרא לוי

עם 50 אלף חברים בפייסבוק, דניאלה סיגנר היא השגרירה הלא רשמית של פולין בישראל

אחרי 30 ביקורים במדינה בשנתיים האחרונות ו-50 אלף חברים בקבוצות הפייסבוק שפתחה, דניאלה סיגנר, בכלל ארגנטינאית במקור, עוצרת לספר איך הפכה למעצמת מידע לישראלים שמבקרים בפולין. תשאלו את עיריית ורשה

פורסם בתאריך: 15.3.19 07:16

דניאלה סיגנר מכירה את ורשה כמעט כמו את כפר סבא. מה שבטוח זה שהיא מטיילת בה הרבה יותר מאשר בעיר מגוריה. כבר 30 פעמים ביקרה בה בשנתיים האחרונות, והיד עוד נטויה. אבל זו לא רק מן אובססיה יש מאין לטוס למדינה שיחסיה עם ישראל עלו לאחרונה על שרטון ולכותרות (בעקבות החוק הפולני לפיו אסור לטעון כי העם הפולני היה מעורב בפשעי הנאצים). היא גם הצליחה לסחוף אחריה לא פחות מ-50 אלף ישראלים, בכמה קבוצות פייסבוק, שהמרכזית והגדולה שבהן נקראת "חופשה בוורשה קרקוב ושאר פולין", שם היא מייעצת להם למה ולאן כדאי לטוס.

כן, מתברר ש-74 שנים לאחר שהסתיימה מלחמת העולם השנייה הישראלים התחילו להתאהב בפולין, והסיבות ברורות. ורשה היא עיר אירופאית לכל דבר ועניין, רק זולה הרבה יותר מערי בירה במערב היבשת. תוסיפו לזה את הקשר, כזה או אחר, שיש לישראלים רבים למדינה – שבה היתה הקהילה הגדולה ביותר של יהודים לפני השואה – ותגלו יעד פופולרי עם אופציה לטיולי שורשים סטייל טיולי השורשים למרוקו. ועד כמה יש לסיגנר חלק בכל זה? תשפטו בעצמכם. רק נגיד שיש כאלה שמכנים אותה השגרירה הכי טובה של פולין בישראל, ושגם עיריית ורשה מעדכנת בקבוצה שלה, באופן שוטף, על אירועים בעיר.

סיגנר, בת 43, היא מנהלת תוכן המתמחה ברשתות החברתיות בחברת "בלינק" ועושה סושיאל מדיה למותגים מהגדולים במשק. היא פתחה את הקבוצה לפני כשנתיים, לקראת הנסיעה הראשונה שלה אי פעם לפולין, לאחר שלא מצאה ברשת מידע מספק.

"לפני שפתחתי את הקבוצה בכלל לא הייתי בפולין", היא מודה, "לא מצאתי מידע מספיק מקיף על ורשה לפני הטיסה הראשונה שלי, אז פתחתי את הקבוצה. קניתי את הטיסה די ברגע האחרון והכנסתי לקבוצה כל מיני אנשים שידעתי שהיו בוורשה שיתנו לי רעיונות. בלי שליטה הפכה הקבוצה להיות אימפריה. טסתי, העליתי תמונות מהטיול ופתאום תוך כמה ימים אני רואה שיש כבר 1,000 חברים בקבוצה. זה היה שיא החורף בפולין. העיר הייתה סגורה לרגל חג המולד, אי אפשר היה לנשום מרוב קור, מינוס 20 מעלות בחוץ. תיעדתי את הטיול, שהיה אגב די כישלון, ואנשים תמכו בי מהארץ. גם נתנו לי טיפים לאן ללכת וגם המליצו לי על מסעדות, והרגשתי שיש איזושהי זיקה. פתאום הייתה לי הבנה כזו שזה יכול לשדרג טיול באופן פנטסטי. זה היה מדליק שאני משתפת ואנשים מתלהבים".

היום חברים בקבוצות שלה – שאת האחרונה, בשם "פוזנן – ממתק של חופשה", פתחה רק בשבוע שעבר – , אנשי מקצוע רבים שמתמחים בפולין, ממדריכים בפולין ונציגים של לשכות התיירות הכי גדולות בוורשה, פוזנן, צפון פולין והאגמים המזורים. הם אפילו עונים באנגלית לשאלות של גולשים שנכתבו בעברית באמצעות גוגל טריינסלייט. הקבוצות הפכו להיות דאטה בייס ענק בכל הקשור לטיולים במדינה המזרח אירופאית. כל מידע שעלה ברשת על פולין עלה גם בקבוצה. אפילו עיריית ורשה, כאמור, מעדכנת בקבוצה באופן שוטף על אירועים בעיר, החל מאילו מקומות פתוחים ואילו סגורים בחגים ועד פסטיבלים מיוחדים והופעות רוק. הישראלים, שמעודכנים כמעט כמו תושבי ורשה עצמם, משדרגים את הטיול שלהם ויכולים להזמין את הטיסה מספיק זמן מראש ואולי כך גם לחסוך בעלויות, שממילא הן זולות.

עונה על שאלות במטוס

בשנה הראשונה להקמת הגיעה הקבוצה ל-30 אלף חברים. בשנה האחרונה המספרים עלו משמעותית. כיום היא נושקת כאמור ל-50 אלף איש בכל הקבוצות ("פולין חופשה עם חברים", "פולין שופינג" ו"פוזנן – ממתק של חופשה"). סיגנר הפכה למומחית בכל הקשור לפולין, היא מרצה בנושא בפני קהל, מתראיינת בתוכניות טלוויזיה, בעיתונים ובאתרי האינטרנט והיא אפילו הצטלמה לסרטון של עיריית ורשה לעידוד התיירות בה. "ברמה האישית, למרות שאני לא מרוויחה כסף מהקבוצה ועושה הכל בהתנדבות, יש לי סיפוק מקסימלי ממנה", היא אומרת, "אני לא מפסיקה לקבל מחמאות על העבודה שלי בה. על התוכן שאני מעלה. אני מקבלת מכתבי תודה על שדרוג טיולים. אנשים מוצאים את השורשים שלהם בפולין – זה לא יעד תיירותי רגיל. יש שם היסטוריה יהודית עשירה וגם מאוד קשה. אנשים שהיו במחנות ריכוז, נסעו למיידנק ולאושוויץ, ובאותו הזמן שהם מספרים על הגטו היהודי בוורשה הם מספרים גם על הקניון שביקרו בו. משפחות שלמות הולכות לחפש את הבית של הסבתא, לפני שההורים יהיו זקנים מדי. אלו טיולים מאוד מרגשים".

את סוג של סלב לענייני פולין.

"בוא, זו פולין. אבל כשאני הולכת בוורשה הישראלים מזהים אותי. גם בארץ עוצרים אותי בכל מיני מקומות מפתיעים. זה ברמה היומיומית. נתחיל עם זה שבשכונה הירוקה שבה אני גרה, חצי שכונה כבר הייתה בפולין. כפר סבא שולטת מאוד בסטטיסטיקות של הקבוצה. ראשונה תל אביב, שניה ירושלים ושלישית כפר סבא. במטוס אני מוצאת את עצמי עונה לשאלות. אני סתם רוצה להירגע ופתאום מישהו מזהה אותי ואומר 'הנה דניאלה' ומתחיל לשאול שאלות. אני יושבת למשל בארוחת בוקר במלון אינטרקונטיננטל בוורשה, עם הצלחת שלי, ותור של אנשים עומדים לשאול אותי 'רק שאלה אחת'. גם השתתפתי בסרטון פורמלי, בעברית, שהפיקה עיריית ורשה בו אני מספרת על מקומות שאני אוהבת בעיר. הסרטון עלה בתקופת החוק הפולני, ממש בשיא המתח, ובתקופה הזאת קיבלתי המון מכתבי עידוד מפולנים ומכתבי תודה על כך שאני מקדמת את החברות בין המדינות ומביאה ישראלים לשם. זה היה מאוד מרגש".

מה אומרים במשפחה?

"החיים קצת השתנו. הדבקתי את המשפחה שלי בחיידק פולין. גם הסביבה, כל מי שדיבר איתי הגיע לפולין בסופו של דבר".

ממש שגרירה.

"זה סיפור מדהים. אני משקיעה בקבוצה לפעמים גם חמש ושש שעות ביום. זה פייסבוק, ותוך כדי אני עובדת. אני עונה לשאלות, מקבלת המון הודעות בפרטי, מחזירה תשובות אם צריך. הרבה פעמים אני עוזרת בשעת חירום, יוצרת קשר עם הקונסול במקרה של תאונה או כל עניין דחוף אחר. אני שם, ואני משתדלת להיות זמינה כל הזמן. בסוף את מסתדרת עם התואר החדש שלך".

דניאלה סיגנר

דניאלה סיגנר בפולין

פולנים שמדברים עברית

עד שחיידק פולין דבק בה, סיגנר, אמא לשניים, בכלל לא ידעה שהיא כזו. היא עדיין מנהלת את קבוצת "הורים בשכונה הירוקה", את קבוצת ועד ההורים הארצית, קבוצות של בלוגרים שקשורות לעבודה שלה, הקימה את פורום הורים לתינוקות ב-ynet. כארגנטינאית, היא בטח לא חשבה מעולם שתנהל קבוצה שקשורה לפולין.

כל זה קרה כנראה משום שהישראלים כמהים למידע. גם אם הם לא תכננו לנסוע ליעד מסוים – אם יש המלצות טובות, המרחק בין הרגע שסיגנר מפרסמת את המידע לרגע בו הם משתכנעים לטוס הוא קצר מאוד. "אני חייבת לומר, בלי להשתפך, שפולין הייתה פה במקרה", היא אומרת, "זו הייתה הזדמנות עבורי לבנות קהילה סובלנית וסבלנית אחד לשני. יש בקבוצה אנשים צעירים מאוד ומבוגרים מאוד, והשיח מאוד שונה בין בני 30 לבני 70, ובכל זאת יש סובלנות בין הצדדים. יש לנו שיח מנומק ותרבותי והרבה רצון לעזור לאנשים. האמת היא שהקבוצה כבר מתנהלת מאוד יפה בלעדי. הרבה אנשים עונים לשאלות והאווירה מאוד טובה בה. זה הדבר הגדול מבחינתי. נכון שלימדתי אנשים מה זה פולין ומה אפשר לעשות בה, אבל הסיפור הגדול הוא שאנשים למדו לדבר ברשת אחד עם השני ולהעריך את המידע שהם מקבלים".

תני דוגמה לשיח לא מכבד שהתגברת עליו.

"פשוט לא היססתי להעיף אנשים שהתבטאו בחוסר נימוס. אנשים שכותבים 'מלון טוב בוורשה, שוט'. אנחנו לא מאפשרים את זה. המבוגרים נעלבו. הם לא מבינים את הסלנג הזה. פעם אחת הייתה סצנה ומאז זה לא קורה. אם מישהו כותב 'שוט', מיד גורמים לו לערוך את זה".

ספרי לי על האווירה בקבוצה בתקופת החוק הפולני?

"היו שני גלים. הגל הראשון היה כשהפולנים חוקקו את החוק והיה זעם בארץ. זו הייתה תקופה קשה בקבוצה והורדתי פרופיל עד שהענייניים התבהרו. הגל השני היה ממש לאחרונה עם ההתבטאות של ביבי בוועידת ורשה. אז כבר ראינו את זה אחרת, כהתבטאות פוליטית לפני בחירות. ניהלנו דיונים בקבוצה".

מה אומרים?

"שהאמת קצת באמצע. הפולנים קצת צודקים – הם לא באמת אחראים על השואה. מצד שני יש עדויות שייתכן ומקומיים שיתפו פעולה עם הנאצים. עם זאת יש הכי הרבה חסידי אומות עולם פולנים ויש בקבוצה גם פולנים אסלים ששמעו על הקבוצה, התרגשו, נכנסו ומשתתפים בה באופן פעיל. אנשים מורשה, קרקוב, צפון פולין, עונים על שאלות של חברים בקבוצה. כל אחד רואה את זה אחרת אבל התיירות לא קשורה לזה. אנחנו רוצים להתקדם הלאה. לזכור ולא לשכוח אבל גם להתפתח".

הפולנים בפולין מתנהגים יפה לישראלים? מרגישים את הגזענות?

"גזענות יש בכל אירופה. אבל אני חברה בעוד קבוצות ובאופן יחסי הרבה יותר נעימים לישראלים בפולין מאשר במקומות אחרים באירופה. יש היסטוריה משותפת בין היהודים לפולנים. גם הם איבדו שלושה מיליון בשואה. הטראומה משותפת. כשאתה מטייל שם בכל מקום אתה רואה עדות לשואה מצד אחד ומצד שני מלא עסקים שמזכירים את תל אביב. יש מסעדה ישראלית שמוצפת בפולנים ואפילו 'חומוס אליהו' פתחו שם סניף. אתה יודע שהרבה פולנים לומדים עברית באוניברסיטה? אתה יכול לשבת בבר או במסעדה או במועדון וכשהם ישמעו אותך מדבר עברית, הם יגיעו וידברו איתך בעברית. זו סיטואציה שחוזרת על עצמה".

דניאלה סיגנר בפולין

דניאלה סיגנר בפולין

חופשה במחיר של צימר

חופשה עם טיסות, ארוחות, שופינג והמלונות הכי טובים בפוזנן למשל תעלה לכם רבע מחיר מחופשה באילת, מבטיחה סיגנר. זה יכול להגיע ל-100 דולר או יורו לאדם, תלוי ביעד. היא עצמה כבר טסה ב-120 שקלים הלוך חזור בלואו קוסט – גבוה בשמונה שקלים בלבד מכרטיס נסיעה באוטובוס הלוך חזור מתל אביב לאילת.

"אני חושבת שיש לפוזנן פוטנציאל להיות עיר הנופש של ישראל", היא אומרת ברצינות, "החוויה שהיא תעניק לתיירים מישראל היא פנטסטית. גם מאוד זול שם, גם מאוד יפה, בטח מאוד טעים, הכל מאוד מפנק והמלונות ברמה גבוהה. עבור כל זה אתה משלם מחירים מגוחכים. חופשה בפוזנן אתה מקבל במחיר של צימר בנווה חמציץ".

רגע, אמרת שהאוכל בפולין טעים?

"יש שני דברים שאני חייבת לשלול על פולין. הנשים הפולניות הן הכי מטופחות, סקסיות ויפות בעולם. וכן, האוכל הפולני הוא כנראה הכי טעים בעולם. זה אוכל מדהים וזול ואין דברים כאלה".

אני מאמין שיש כאלה שיחלקו עלייך.

"אוכל פולני יהודי אולי הוא לא נראה לרבים, אבל במסעדות שף בפולין אתה תמצא אוכל אירופאי מהוקצע במחירים מדהימים".

מה החוויה הכי מדהימה שלך בפולין?

"ביום ההולדת שלי בשנה שעברה, יצאתי עם שמונה חברות שלי ולא הפסקנו לצחוק ולטייל. גם נסעתי לבד עם הילדים לשבוע וחצי לוורשה, לקחנו דירה וכל יום עשינו משהו אחר. היה כיף ואדיר. וזה הטיול הכי חוויתי שיש והם גם ראו עולם".

מתי את טסה שוב לפולין?

"הנסיעה הבאה לוורשה היא במאי".

אפשר להצטרף? נראה לי שאת אחלה מדריכה.

"אני לא מדריכה. הרבה מזמינים אותי ואני לא נעתרת".

תגידי, את הולכת לבגוד בפולין עם מדינות אחרות?

"לא נראה לי שאני רוצה לעשות שוב שום דבר דומה לזה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ברכה נודלר

    אין על דניאלה והטיפים שלה .קבוצות נהדרות שתמיד מחדשות משהוא . הייתי בפולין 4 פעמים בשנתיים האחרונות שלפני זה הפעם הראשונה ב1986 . איסה הבגל . כל היקור שלי מגלה משהוא חדש צמליצה לנסוע לתור את הארץ היפה אמנם אדמתה רוויה גם יהודי. תלמדו את ההסטוריה היהודית ברגלים ועיניים .

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר