אסף דהן והכלב ספיד בתחרות. צילום חנה שלג
אסף דהן והכלב ספיד בתחרות. צילום אדר יהלום

בדרך לאליפות העולם: הכפר סבאים אסף רפאל דהן והכלב שלו ספיד

דהן, בעלים של מרכז שיקומי לכלבים שגם איבטח את הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, הגיע למקום השני באליפות ישראל לספורט כלבני. "ספיד מדהים", הוא מפרגן, "ממש פייטר אמיתי"

פורסם בתאריך: 18.3.19 18:16

אסף רפאל דהן מכפר סבא שהגיע בסוף השבוע האחרון במקום השני באליפות ישראל לספורט כלבני לשנת 2019, הוא אחד משלושת נציגי ישראל באליפות העולם שתתקיים בתחום.

אליפות הארץ בספורט כלבני התקיימה בסוף השבוע האחרון באצטדיון העירוני של לוד בהשתתפות עשרות כלבים ונוהגים (מאמנים) מכל רחבי הארץ, שעברו מגוון משימות. המאמנים והכלבים נבחנים בשלושה מקצים: הראשון הוא גישוש – היכולת של הכלב להריח חפצים קטנים בשדה פתוח, השני משמעת – שבוחן את הקשר של המאלף עם הכלב תחת סביבת גירויים והמקצה השלישי הוא הגנה – בו נבחנים הכלבים על יכולות זיהוי ונטרול סכנה ורמת הביצוע והדיוק שלו לפקודות המאמן.

הכלב ספיד בתחרות. צילום חנה שלג

ספיד בתחרות. צילום חנה שלג

בראש צוות השופטים הבינלאומי, שהובא במיוחד לישראל על ידי ההתאחדות הישראלית לכלבנות, עמד יארי קוקונן מפינלנד, ששפט את אליפות העולם האחרונה ברוסיה. קוקונן העניק את התואר ל"לוגן" רועה גרמני של הנוהגת לינה לוין מחיפה, שזכתה במקום הראשון ותייצג יחד עם דהן ונתי ג'יבלי את ישראל באליפות העולם שתתקיים באיטליה.

דהן, בן 28, מהרצליה במקור וחבר מועדון הספורט "כלבני אשקלון", הצליח לגבור יחד עם הכלב שלו ספיד (מסוג רועה גרמני קו דם עבודה) על מתחרים רבים אחרים ולעלות על הפודיום כמנצח אף שהיה הכלבן הכי צעיר אי פעם שדרך על הדשא ועלה על הפודיום. "בחיים לא למדתי כלבנות, לא התחריתי בשום דבר, ממש באתי מהדלת האחורית והצלחתי. זה כבוד מטורף שאנשים מחכים לו שנים. באתי עם כל הנחישות וזה מצליח. ניצחתי את כל אלה שלמדו".

אסף דהן והכלב ספיד בתחרות. צילום חנה שלג

אסף דהן והכלב ספיד בתחרות. צילום חנה שלג

כשדהן שירת בצבא הוא לא שירת כמו רבים אחרים בתחום שלו ככלבן. "הייתי ביחידה לוחמת שעבדה עם יחידת 'עוקץ' וזה סקרן אותי", הוא מספר. "ברמת העקרון אני איש ביטחון, אבטחתי את הרמטכ"ל בני גנץ במטה הכללי במשך שנה וחצי, לאחר מכן אבטחתי משלחות של יהודים וכנסים בחו"ל ועבדתי במשרד הביטחון. אבל כל חיי היו לי כלבים ואף שלא למדתי את התחום היום אני הבעלים של המרכז השיקומי הכי גדול בארץ לכלבים במושב סמוך לכפר סבא".

את הכלב ספיד הוא מחזיק מזה כשנתיים והוא אימן אותו במיוחד לתחרות. "הוא מדהים", מפרגן דהן. "ממש פייטר אמיתי. הוא מרגיש שזו תחרות, את הלחץ והאנרגיה של האנשים והרעש. האימונים זה דבר אחד, אבל כש-200 איש שעומדים ומסתכלים עליך אפילו ככלב אתה מבין שיש לזה המון משמעות".

ספר לי על המרכז.

"אנחנו משקמים כלבים עם בעיות נפשיות, עם בעיות פיזיולוגית, עובדים עם ילדים ובני נוער לוקח חלק בהכשרות ובתוכניות סדנאות מנהיגות ונערות בסיכון".

מה זה אומר לטפל בבעיות נפשיות של כלב?

"זה כל מה שקשור לחרדה, לדיכאון, לבעיות חברתיות, לפוסט טראומה, לתוקפנות יתר, לפחדנות יתר. אנחנו בונים להם את הביטחון. אמנם לא למדתי את זה רשמית, אבל עשיתי הכשרות בחו"ל שאין לאף אחד בארץ. אבל העיקר זה ניסיון והתעסקות. זה לא משהו שאפשר ללמוד. זה לא תואר במדעי המדינה. צריך לחוות את זה ולהבין את ההשלכות וההקרבה. זה חיים שלמים".

מי המנטור שלך?

"נתי ג'יבלי, שבגללו אני מתאמן באשקלון. הוא זכה במקום השלישי וגם הוא בא איתנו לאליפות העולם. מדובר בבן אדם מיוחד".

ניתן להתפרנס ממה שאתה עושה?

"זו העבודה שלי והיחידה. אני לא מחליף אותה בחיים. זה הרבה מעבר לכסף – יש בזה הרבה סיפוק. אתה לא יודע איך זה לעבוד עם ילד אוטיסט ולהעלות לו חיוך על פנים, או לשקם כלב עם בעיות ולמצוא לו משפחה. זה מאוד מרגש ואני גם מאוד מתרגש על ההזדמנות שניתנה לי לייצג את ישראל באליפות העולם. זה כבוד גדול עבורי".

אסף דהן והכלב ספיד בתחרות. צילום חנה שלג

אסף דהן והכלב ספיד (מימין) על הפודיום. צילום חנה שלג

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר