מגדל המים בכפר סבא. צילום עזרא לוי
מגדל המים בכפר סבא. צילום עזרא לוי

החוב של מפעל המים למקורות: עשרה מיליון שקלים, ואולי יותר

במפעל המים מסרבים לשלם למקורות את הסכום הענק בטענה שאינו חופף לנתונים שיש בידם. יו"ר ועד העובדים הקודם: "יו"ר מפעל המים הקודם אחראי לחוב". היו"ר בתגובה: "זה הכל פוליטיקה"

פורסם בתאריך: 21.3.19 17:07

צומת השרון מפרסם לראשונה את תוכן מכתבי ההתראה לפני נקיטת הליכי הגביה, שהעביר עורך הדין מטעם חברת מקורות למפעל המים בגין חובות מיסי מים. בסך הכל עומד חוב המים, ככל הידוע כעת, על עשרה מיליון שקלים.

במכתב שהוציא למפעל המים גובה המס עו"ד שלמה פרנקל, ממשרד עורכי הדין פרנקל את קורן, ב-27 בינואר השנה, נכתב: "בכתב הרשאה על פי סעיף 4 לפקודת המיסים (גבייה) נצטוויתי לדרוש ממך לשלם מיד את חובך בסך 4,263,888 שקלים בגין דמי מים. הנני להודיעך כי אם לא תמלא אחד דרישה זו ינקטו כנגדך פעולות אכיפה אשר תאלץ לשאת בעלותו".

עו"ד פרנקל מסביר כי אם החוב לא ישולם בתוך שבעה ימים ממועד מכתבו "ימשכו הליכי הגביה כסדרם לרבות  עיקולי חשבונות בנק, רכב, משכורת, וכדומה. לידיעתך, פעולות אלו כרוכות באי נעימות ובהוצאות גבוהות אשר יושתו עליך ובידך למנען לפי שעה".

אבל מסתבר שאין זה החוב היחיד. במקביל, הגיע למפעל המים חשבון חוב "בעד מים שהונפקו", בתוספת ריבית פיגורים, בסך של 6,011,733 שקלים הקשורים לשנים קודמות.

יו"ר ועד העובדים לשעבר במפעל המים, אבי ג'מילי, שחשף את המסמכים, טוען כי ישנם חובות נוספים הקשורים לשנת 2018 שעלולים להגיע לכדי 20 מיליון שקלים, ומאשים את היו"ר הקודם איציק יואל ביצירתם. "איציק יואל לא השקיע במפעל המים", הוא טוען, "הוא עצר את ההשקעות בתשתיות. הוא לא התייחס למשק המים אלא רק לנדל"ן ולעסקאות עם 'גיבור' ועם 'גזית'. הוא יצר את חובות המים, ולצערנו רק באחרונה התחילו להתייחס למשק המים ברצינות".

אז איך החובות הללו נוצרו? לאורך השנים, טוען ג'מילי, המים ממקורות היו כל כך גרועים שהתושבים התמרמרו על איכותם. לכן, מפעל המים הפסיק לספק מים ממקורות והתחיל לשאוב מהבארות השייכים למפעל דווקא בתקופת החורף שבה יש איסור לשאוב. "זה יוצר חוב כי אתה מקבל קנס על זה שאתה שואב וגם על המים שאתה קונה מהם", מסביר ג'מילי, "על זה הוויכוח – למה במפעל המים צריכים לשלם מס יקר יותר מאחרים כעונש על זה שהחלטנו לשמור על הנכסים שלנו כתושבי כפר סבא, ולא להשתתף בעלויות אספקת מים לכל תושבי האזור. מפעל המים מסרב, מתוך עיקרון, לשלם לרשות המים את היתרה שהיא מסבסדת עבור התושבים כדי שמחיר המים לא יעלה לצרכן".

בתוך כך נודע לצומת השרון כי המשנה לראש העיר, אורן כהן, מתכוון לטפל בחוב של מפעל המים למקורות מיד לאחר הבחירות לכנסת. לדבריו הוא מתכוון לפנות יחד ראש העירייה רפי סער וממלא מקום יו"ר מפעל המים יובל לוי לשר האנרגיה הנוכחי, יובל שטייניץ, או למי שיחליפו כאחראי על רשות המים, כדי להביא להסדרת יחסי הגומלין והגביה, לרבות דיון באשר למהות החוב. "אנו מעוניינים שתושבי העיר יקבלו את השירות המיטבי וישלמו מחירים הולמים ולא בגין רגולציה מיותרת", אומר כהן. "הבעיה היא שכיום המדינה מבקשת לגבות מהתושבים סכומים שלא שולמו בעבר ולצרוך מים גם ממקורות ולא רק מהבארות בכפר סבא".

לוי סירב לענות לעניין המכתבים ורק אמר בתגובה: "עם בחירתי לתפקיד מ"מ היו״ר, למעשה ליו"ר בפועל, התחלתי בארגון המידע והיערכות לפעילות השוטפת. הסדר הנכון מחייב שרק לאחר שהממצאים יוצגו לחברי הועד המנהל בישיבת הדירקטוריון הקרובה הם יוצגו לציבור".

יו"ר מפעל המים הקודם, איציק יואל: "מפעל המים משלם לאורך השנים היטלי הפקה בגין המים שהוא מפיק. עד ספטמבר 2017 הגוף שגבה את הכסף היה רשות המים. מאוקטובר 2017 זה עבר למקורות. כמה שנים קודם לכן הגישו רשות המים חיוב שלא מתאים לנתונים אצלנו, בפער של כמה מיליוני שקלים. התחלנו להתווכח על זה ולא הגענו להסכמות. ברגע שמקורות קיבלו את האחריות ולא יודעים את ההיסטוריה אז צריך להתווכח גם איתם. לא צריך לחשוש ולא שום דבר. הכסף הזה, שעומד תחת המחאה שלנו, הוצג בדוחות הכספיים והוא קיים והוא צבוע כנגד הדבר הזה. העובדה היא שמשק המים בכפר סבא הוא מהטובים במשקי המים בארץ בכל פרמטר שהוא".

באשר לטענות של ג'מילי אומר יואל: "מדי שנה הושקעו עשרות מיליונים במשק המים בעיר מעבר לדרישות הנורמטיביות של רשות המים. כל טענה אחרת נגועה בפוליטיקה. האינפורמציה מפי ג'מילי באה ממקום כואב אחרי שעצרתי את חוסר תפקודו במהלך השנים שגרם לנזקים של מאות אלפי שקלים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר