יובל לוי
יובל לוי

המשנה ליועמ"ש לממשלה: יובל לוי לא יכול לשמש מ"מ יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה

חוות הדעת ניתנה לפי בקשתו של יו"ר האופוזיציה יוסי סדבון, שמתנגד למינויו של יובל לוי לתפקיד. לוי: "פנינו בעבר בעניין זה ליועץ המשפטי לעירייה שקבע כי המינוי שלי לממלא מקום יו"ר הועדה חוקי וכשר". העירייה: "לומדים את עמדת משרד המשפטים"

פורסם בתאריך: 9.4.19 14:02

חוות דעת משפטית של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רוסלאן עותמאן, קובעת כי רק אחד מסגניו של ראש העירייה יכול לשמש כממלא מקומו כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה. חוות הדעת נמסרה לפי בקשתו של יו"ר האופוזיציה במועצת העיר, חבר המועצה יוסי סדבון, שהתנגד למינויו של חבר המועצה מהקואליציה עו"ד יובל לוי לתפקיד ממלא מקומו של ראש העירייה רפי סער, כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובניה. חוות דעתה של עו"ד עותמאן מנוגדת לחוות דעתו של היועץ המשפטי של העירייה, אלון בן זקן, שקבע בעבר כי המינוי חוקי.

סעיף 18(ה) לחוק התכנון והבניה קובע כי "ועדה מקומית תקים ועדת משנה לתכנון ולבניה, וזה הרכבה: (1) ראש הרשות המקומית או אחד מסגניו שהמועצה מינתה לכך. (2) במועצת רשות מקומית שמספר חבריה פחות מעשרים ואחד – לא יותר מששה חברי מועצה, ובמועצה שמספר חבריה עשרים ואחד או יותר – לא יותר מעשרה חברי מועצה".

"ייאמר מיד, כי הפרשנות המשפטית הסבירה והנכונה ביחס לסעיף 18(ה) היא כי ראש הרשות המקומית או אחד מסגניו והוא בלבד, יכול לשמש כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ולבניה", כתבה עו"ד עותמאן, "משכך, ובהתאם לסעיף 48א(ב) אשר קובע כי הכשירות הנדרשת מחבר נדרשת גם מממלא מקומו, המסקנה היא כי רק אחד מסגניו של ראש הרשות יכול לשמש כממלא מקומו של ראש הרשות כיו"ר ועדת המשנה".

כן מסבירה עו"ד עותמאן כי הפרשנות נובעת גם ממבנה הסעיף עצמו ועם נוסחו: "מהבחינה הלשונית, החלוקה הברורה שבסעיף קטן (ה) בין פסקה (1) לפסקה (2) מורה בבירור, שהמחוקק כיוון שהחבר שמונה לפי הפסקה הראשונה איננו דומה במעמדו ובתפקידו לחברים שמתמנים לפי הפסקה השנייה. אחרת, אין כל טעם או יתרון בהפרדה זו, שכן גם הראשונה עוסקת בחבר מן המניין. לו כוונת המחוקק הייתה שכל חבר מועצה יוכל לשמש כיו"ר ועדת המשנה, על המחוקק היה לאחד את שתי הפסקאות לפסקה אחת, ורק לקבוע בסופה שלפחות אחד מהחברים שתמנה המועצה יהיה יו"ר הרשות או אחד מסגניו".

עוד היא מוסיפה כי "הסמכויות של יו"ר הועדה המקומית ויו"ר ועדת המשנה, אינם רק לכהן כיו"ר כאמור. החוק מקנה שורה של סמכויות, לעיתים רק ליו"ר הועדה המקומית, אך לעיתים הסמכות ניתנה ליו"ר הועדה המקומית או ליו"ר ועדת המשנה… מכאן, שתפקיד יו"ר ועדה מקומית או יו"ר ועדת המשנה, לא מתמצה בישיבה בוועדות אלה בלבד, שכן למינוי זה יש משמעות רבה לעניין סמכויות שניתנו בחוק ליו"ר הוועדה או ליו"ר ועדת המשנה. עובדה זו, מחזקת עוד יותר את העמדה, לפיה המחוקק ראה לנגד עיניו, שבתפקיד יו"ר ועדת המשנה מכהן יו"ר הרשות או אחד מסגניו דווקא, ולא כל חבר".

לסיכום היא מבהירה כי "ביחס לשאלה זו, נפעל לתיקון מבהיר לחוק בהקדם".

"רק סגן ראש עיר יכול למלא את מקומו כפי שהסברתי והבעתי את התנגדותי במועצת העיר בישיבתה כוועדה לתכנון ובניה", אומר סדבון. "לפי חוות דעת זאת יש להביא מחדש את מינוי ממלא מקום ראש העיר בוועדה לתכנון ובניה לישיבת המליאה הקרובה של ועדת תכנון ובניה. מינויו של חבר המועצה עו"ד יובל לוי כממלא מקום יו"ר ועדת תכנון ובניה בהעדרו (על פי ההסכמים הקואליציוניים) אינו מתיישב עם הוראות חוק תכנון ובנייה כפי שפורשו על ידי המשנה ליועמ"ש לממשלה".

יוסי סדבון. צילום דניאלה קונטיני

עו"ד לוי אמר בתגובה: "המכתב יתקבל ומשמעויותיו ייבדקו. כמי שפועל מזה שנים למען טוהר השלטון פנינו בעבר בעניין זה ליועץ המשפטי לעירייה שקבע כי המינוי שלי לממלא מקום יו"ר הועדה חוקי וכשר על פי כל חוק וזוהי גם עמדת העירייה. פרשנותה המסויגת של היועמ"ש הנכבדה הוכנה לבקשת עו"ד יוסי סדבון, וניתנה בגדר פרשנות בלבד. גם היא, לפי דבריה, מסתייגת  ומציינת כי העמדה איננה תואמת את החוק החל וכי על מנת שתתקיים יש לשנות את החקיקה בנושא. ידוע כי החקיקה לא שונתה. סיעת תפו"ח ואני בראשותה נמשיך לשרת על פי הדין את תושבי העיר ולתרום להשבת אמון הציבור בפעולת הוועדות העירוניות השונות".

תגובת העירייה: "עמדת משרד המשפטים התקבלה זה עתה במשרדי העיריה ואנו לומדים אותה בימים אלה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. טיטי

    יובל היקר,
    עם כל הצער שבדבר (ואני הצבעתי לך) אתה חייב לזוז כרגע. ראינו כבר מה שוות החוות דעת כבר של בן זקן. הוא אישר גם את רוטשילד 55 שנגדה הלכת לבית משפט.

    מבחינתי שאורן כהן לא יהיה סגן אלא אתה, ואז תוכל להמשיך לכהן גם כממ יור הועדה.

  2. David sela

    כל השנים בכפר סבא חבר מועצת עיר ללא תארים מיותרים היה מ"מ ראש העיר בועדת משנה לתכנון ובניה בעיר ראה פרוטוקולים . לגבי סדבון רב הנסתר על הגלוי לגבי התנהלותו בעבר ובהפעלת קשריו במשטרה ובכלל .. לגבי כל התנגדות שכמה לו בכלל ובפרט לגבי כישלונו בבחירות בעיר..

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר