זהר גרינבוים. לזכר משה פוקס ז"ל ואסף משה פוקס ז"ל
זהר גרינבוים. לזכר משה פוקס ז"ל ואסף משה פוקס ז"ל

האמנים הכפר סבאים נפגשו עם משפחות שכולות במשך חצי שנה, ויצרו תערוכה

תערוכת האמנים שלקחו חלק במחזור השישי של פרויקט "קהילה זוכרת – יצירות מאירות" תוצג החל מסוף החודש באודיטוריום ספיר: "בעקבות המפגשים יצרו האמנים יצירה אמנותית חדשה בסימן של אור, אופטימיות ותקווה"

פורסם בתאריך: 8.5.19 14:40

בסוף החודש, 29 במאי, בשעה 19:00, תפתח באודיטוריום בית ספיר בכפר סבא התערוכה "קהילה זוכרת – יצירות מאירות", המורכבת מיצירות אמנות מתחומים שונים שיצרו אמנים כפר סבאים בעקבות מפגשים עם משפחות שכולות בסניף יד לבנים המקומי. את התערוכה אצרה אביה ממון.

זהו המחזור השישי של הפרויקט, המתקיים בשיתוף יד לבנים כפר סבא ואגף התרבות בעיריית כפר סבא. התערוכה תוצג בלובי האודיטוריום במשך שלושה שבועות, עד 19 ביוני, והכניסה אליה חופשית. היא מסכמת תקופה בת חצי שנה של תהליך המפגשים והיצירות.

"בעקבות המפגשים יצרו האמנים יצירה אמנותית חדשה בסימן של אור, אופטימיות ותקווה. מטרת המפגשים בין האמנים למשפחות הוא לחבר אנשים בתוך הקהילה, להיות קשובים אחד לשני, לזכור ולהנציח בהיבט של אור, הארה, אופטימיות, בחירה בחיים, המשכיות", נמסר בהודעה לעיתונות שהפיצה ממון, שהוסיפה ש"בעקבות הפרויקט שהחל את צעדיו הראשונים ביזמה של ועד יד לבנים כפר סבא, המשיכו ערים נוספות שמקימות אירוע דומה. ביניהן: קרית אונו, חיפה, הוד השרון, מחוז כינרת, עפולה וגדרה".

בין האמנים גם רותי כהן, שפגשה את ברוריה דינר, אחותו של פרץ טבק שנפל במלחמת העצמאות. כהן: "הבנתי ששבעים השנים שחלפו מאז נהרג אחיה, פרץ טבק ז"ל במלחמת השחרור, לא הקהו את הכאב והגעגוע רק גדל והלך. פרץ וחבריו בחטיבת ’’אלכסנדרוני’’ נשלחו לכפר קרע שבוואדי ערה, כדי להגן על הדרך ולאפשר מעבר פתוח וקשר לצפון הארץ. שם נפגע פרץ מירי צלף, והועבר לבית החולי בילינסון בניסיון להחיותו. לרוע המזל, הוא נפטר מפצעיו כעבור חודש ימים. אחותו ברוריה, אז בת עשר, נותרה בת יחידה להוריה. אחיה הבכור, מושא הערצתה, לא שב. במהלך שיחתנו עם ברוריה, ניכרו בדבריה התרגשות, כאב רב וגעגוע עצום. תמונת ואדי ערה ומיקום הנפילה היו בראשי למן ההתחלה. היה לי ברור שאצטרך להביע את תחושת האובדן והכאב, שאותו ביטאה מילולית, בזעקה כתובה".

רותי כהן לזכר פרץ טבק ז"ל. 'אחי'

האמנית זהר גרינבוים נפגשה עם הדסה אורן. "נפגשתי עם חמישה אחים להיכרות מרגשת", סיפרה, "שמעתי את סיפור חייו ונפילתו של אחיהם משה פוקס ז"ל, שנהרג במלחמת יום הכיפורים. למדתי מהם גם שהאח התאום של משה, יהודה, איבד את בנו – אסף משה פוקס כ-30 שנה אחר כך, בפעילות מבצעית. הכאב רב מנשוא. לא ניתן להפריד את האובדן של שני החללים הצעירים והיקרים. שניהם גדלו בקיבוץ גבת, שניהם בעלי אותו שם ומאותה משפחה. קיבלנו החלטה להנציח את שניהם במעמד זה. קיבלתי חומר כתוב והתעמקתי בו. הרעיון היה ליצור דיפטיך אמנותי, שמציג שניים נפרדים, הקשורים זה לזה. מזוודה שימשה לי כבסיס של יציאה למסע, יציאה לדרך, ממנה לא חזרו".

זוהר גרינבוים. לזכר משה פוקס ז"ל ואסף משה פוקס ז"ל

זהר גרינבוים. לזכר משה פוקס ז"ל ואסף משה פוקס ז"ל

שלמה יפה הינו אחיו התאום של יעקב יפה ז"ל. הוא יוצר ביחד עם אשתו אתי יפה. "בחרנו במדליה בה זכה יענקל'ה באחת מתחרויות הספורט באתלטיקה קלה, בהן השתתף, כאובייקט המסמל את רוח הספורט, אשר אפיינה אותו ואת שלומיק (שלמה יפה) בצעירותם", סיפרו, "שניהם היו ספורטאים מצטיינים ואף אלופי הארץ בהיאבקות לבוגרים. במהלך השנים, שלמה הרגיש עד כמה רוח הספורט השפיעה על חייו, הן בהתמודדות עם האובדן של אחיו התאום, ובכלל בחיים. 'הצלקות הן המדליות שלנו', נאמר, וכך גם ביצירה זו. הגדלנו את הדמות מהמדליה, הנראית מרימה ידיה לאות ניצחון, או סיום מסלול, ועבורנו, ביצירה, היא מסמלת את ניצחון הרוח, ואולי אף את כוחה של הרוח לשאת כאב וגעגוע".

אתי שלומי יפה. לזכר יעקב יפה ז"ל

אתי ושלמה יפה. לזכר יעקב יפה ז"ל. "תנועה ברוח"

 

האמנית בלה לוין 'אסור לקטוף את פרחי הגן'. לזכר דורית מצקין ז"ל

האמנית בלה לוין 'אסור לקטוף את פרחי הגן'. לזכר דורית מצקין ז"ל

 

כרמית וייצמן לזכר ברק ועמיחי איטקיס ז"ל 'מים מים'

כרמית וייצמן לזכר ברק ועמיחי איטקיס ז"ל 'מים מים'

 

יוסף רז. לזכר צבי גולדה ז"ל

יוסף רז. לזכר צבי גולדה ז"ל

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר