נטע רוזנטל (משמאל) וטל גלבוע (צילום רועי שפרניק)
נטע רוזנטל (משמאל) וטל גלבוע (צילום רועי שפרניק)

"במקום בשר נחגוג עם ירקות": הטבעוניות שלא מוותרות על המנגל

טל גלבוע ונטע רוזנטל מסבירות למה הפכו להיות טבעוניות ואיך הן מתכוונות לחגוג את יום העצמאות המזוהה עם ישראלים מנפנפים

פורסם בתאריך: 9.5.19 06:16

יום העצמאות, הלא הוא חג המנגלים, הוא חג שהמזון העיקרי בו הוא כמובן בשר על האש לסוגיו ולטעמיו. אבל במקרה הזה, אפשר גם אחרת. הנה שתי תושבות כפר סבא שלא יוותרו על החגיגות, אבל גם ינפנפו אחרת בלי לשלול על פי אמונתם את עצמאות בעלי החיים, עם תחליפים בריאים ולא פחות טעימים.

טל גלבוע, בת 41, גרושה ואם לשלוש, היא מהטבעוניות המפורסמות במדינת ישראל. מייסדת עמותת "קירות שקופים" ואף מחזיקה בתואר יועצת ראש הממשלה לבעלי חיים. "לפני שהפכתי לטבעונית לפני שמונה שנים הייתי כמה חודשים צמחונית עד שגיליתי שגורסים אפרוחים בתעשיית הביצים", היא אומרת. "לא רציתי לפגוע בעלי חיים והייתי חייבת להיות ישרה עם עצמי, ולכן זה היה חייב להיות באופן מלא. נכון, אכלתי בעבר בשר, הכל מהכל ובכל צורה ולאבא שלי היה מפעל לנקניקים וגם עבדתי בבורגר קינג, אבל אחרי שראיתי איך לוקחים לפרה את העגל שלה זה היה הרגע שבו החלטתי שמספיק. כאמא אני צריכה יותר מזה. אני לא מכירה אמא שמישהו יפגע לה בילדים והיא לא תעשה משהו בקשר לזה. כשראיתי את זה קורה מול העיניים וחוויתי את חוסר האונים של בעלי החיים גיליתי שאני בתור אמא מממשת את הסיוט הזה לאמא אחרת והתביישתי".

ואיך הסביבה והמשפחה שלך קיבלה את השינוי?

"במשפחה חשבנו שאנחנו מאוד אוהבים בעלי חיים. כילדה היו לנו בבית כלבים וחתולים. שלושה חודשים אחרי שאבא שלי נפטר אני ובן זוגי דאז ערן הפכנו יחד לצמחוניים והבנות הפכו לטבעוניות שנה אחרי. לקחתי אותן למשקים בשביל שיראו מה עושים לבעלי חיים רק כדי שלנו יהיו ביצים וחלב. כיום אני מאמינה שאכילת בשר זו התעללות סדיסטית בבעלי חיים".

אז איך חוגגים מה את עושה ביום העצמאות?

"אני חוגגת כמו כל עם ישראל עם עוד 200 טבעונים בבית פרטי של חברים במושב חרות. במקום בשר נחגוג עם ירקות ותחליפים טבעוניים של בשר. האורחים הם אנשים שרוצים לחגוג את חג העצמאות מהמושג הכי אמיתי שלו, לתת עצמאות לבעלי החיים ולקבל עצמאות משלנו. יש כיום כל כך הרבה חלופות בריאות וטעימות, בשונה מהימים ששוק התחליפים לבשר היה דל. גם לכל תאגידי הבשר הגדולים כמו טבעול וזוגלובק יש ליינים של אוכל טבעוני שהוא לא רק יותר בריא ואקולוגי יותר אלא גם זול יותר. נכון שאנחנו לא תמימים וברור לנו שהם לא עושים את זה מאהבת בעלי החיים אלא בגלל השוק הטבעוני שהולך וגדל. בשנה שעברה הייתה עליה של 24 אחוז בקניה של חלופות הבשר הטבעוניות והצמחוניות לפני יום העצמאות".

נטע רוזנטל, בת 30 מכפר סבא, היא טבעונית המנהלת את "אתגר 22+", פרוייקט של עמותת אנימלס (לשעבר אנונימוס) להתנסות חינמית בטבעונות במשך 22 יום בליווי מדריכים מנוסים ודיאטניות קליניות, באווירה קבוצתית ותומכת. "התחלנו כאן בארצנו הקטנה והיום אנחנו בינלאומיים", היא מתגאה. "עד כה השתתפו בפרוייקט מעל לרבע מיליון אנשים מכל העולם, ובין בוגרינו אפשר למצוא את חברות הכנסת שרן השכל הכפר סבאית, תמר זנדברג, המוסיקאי אוהד שרגאי, העיתונאית אורלי וילנאי ועוד".

מתי החלטת להפוך לטבעונית?

"אני טבעונית כשבע שנים ולפני כן הייתי צמחונית כשנה. לא תכננתי את המעבר לצמחונות בכלל. לא ראיתי קשר בין החמלה שחשתי באופן טבעי כלפי בעלי החיים לבין מה שאני אוכלת. תמיד אהבתי בעלי חיים, אבל רק כשבן זוגי ואני אימצנו את הכלב שלנו, קסם, הבנתי את עוצמת החיבור שיכולה להיות בין בן אדם ובעל חיים. קסם הוא שחור ולבן, ויש לו עיניים חומות גדולות, וככל שהתאהבתי בו יותר ויותר, התחלתי להרגיש שהבחירות היום יומיות שלי לא מתאימות לכמה שאני אוהבת בעלי חיים. ההחלטה לנסות צמחונות נפלה כשהזדמן לי לראות תמונה של עגלים ברפת, שהגודל, הצבעים והעיניים שלהם היו כמעט זהים לאלו של קסם. רק שבמקום הנינוחות והאמון שראיתי בעיניים של קסם, בעיניהם ראיתי פחד. ראיתי שהם מחפשים את אמא שלהם, שממנה הופרדו שעות ספורות אחרי לידתם ולא יראו אותה שוב. ידעתי שאני לא רוצה בחיים לגרום סבל שכזה לאף אחד, ולכן גם לא אממן את הסבל הזה. באותו ערב הזמנתי במסעדה המבורגר צמחוני במקום בשרי, והיה לי טעים ממש. פשוט ידעתי שזה הצעד הנכון לעשות".

ואיך את תחגגי את יום העצמאות?

"כטבעונית, אני בוחרת לא לקחת חלק בפגיעה בבעלי חיים בתעשיית המזון מהחי. עבורי בשר הוא לא אוכל – הוא תזכורת לסבל ולכליאה שבעלי החיים עברו לפני שהגיעו לסופר באריזת ניילון נקייה. כך שלשבת ליד המנגל ולשמוח כשסביבי אוכלים בשר, זה משהו שאני לא מסוגלת לעשות. כשאני רואה כנפיים צלויות אני חושבת על התרנגולת שנשחטה עבורן, רק בת 42 יום, עדיין אפרוחה. סטייק עגל מזכיר לי את הכלב שלי, גם הוא שחור לבן ודומה בגודלו. זו לא חוויה נעימה לראות את האנשים שאני הכי אוהבת בעולם, המשפחה והחברים שלי, מציינים את המאורע המשמח הזה באכילת בשר, ולהתמודד עם הרגשות המעורבים שזה מעלה בי. לכן אני מעדיפה לארגן בעצמי את המנגל לחברים והמשפחה – רק טבעוני".

אילו תחליפים את מציעה?

"יש שפע עצום של מוצרים טבעוניים שאפשר למצוא בכל סופר, למשל של טבעול וזוגלובק ולצלות בקלות על המנגל. אפשר גם להכין בעצמנו מאכלים פשוטים אך מרהיבים – שיפודי ירקות צבעוניים, פטריות יער מתובלות, שישליק מטופו או סייטן במרינדות, לצד קלאסיקות כמו פלאפל, חומוס, סלט ישראלי קצוץ דק וצ'יפס שמנמן – כולן טבעוניות במקור. וכמובן שנקנח בעוגה מושחתת. לשמחתי הרבה, תמיד כל מה שאני מכינה מתקבל בשמחה רבה ובבקשות של מתכונים ואני מאמינה שגם הצלחתי להשפיע על רבים לחשוב על הזווית הזו לחגיגות העצמאות שלנו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יעקב שטרית

    ישר כח מחמם את הלב שיש עוד הרבה שלא אוכלים התעללות בבעלי חיים
    חג שמח!

  2. רנה

    המבורגר מעדשים ושווארמה מסייטן. טעים, קל, זול ובעיקר מוסרי

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר