האנטנה הסלולרית שליד בית הספר ש"י עגנון בשכונה הירוקה. צילום עזרא לוי

בשכונה הירוקה מחכים חצי שנה להשלמת מדידת הקרינה בבתי הספר. המנכ"ל: "בימים הקרובים"

בחודש נובמבר בוצעה, באיחור של יותר משנה, מדידת קרינה סלולרית בבית הספר ש"י עגנון, אך זו היתה חלקית בגלל תקלה במכשיר המדידה. מאז ההורים מחכים לתאריך חדש

פורסם בתאריך: 3.6.19 16:46

חברי ועדת הקרינה של השכונה הירוקה בכפר סבא – בה חברים נציגים של הנהגות הורים של בתי הספר היסודיים ונציגים של ועדי השכונות 60 ו-80 – טוענים כי העירייה נוהגת בסחבת בכל הקשור בביצוע בדיקות הקרינה התקופתיות שהובטחו להנהגת ההורים לפני כשנתיים, ולטענתם לא בוצעו כסדרן עד היום. במכתב ששלח בשבוע שעבר מנכ"ל העירייה איתי צחר ליו"ר ועד שכונת 80 לאה מנסור, בתגובה לטענות התושבים, הוא כותב כי העירייה התקשרה עם חברת מדידה חדשה, ושהשלמת מדידות הקרינה אמורות להתבצע בימים הקרובים, אך לא מסר תאריך סופי.

ההורים חוששים מקרינה מאנטנות הממוקמות במחלף רעננה צפון, לא הרחק מבתי הספר היסודיים בשכונות הירוקות – ש"י עגנון, רחל המשוררת, שמעון פרס ולאה גולדברג, רובן אנטנות של החברות הסלולאריות ועוד אחת של עידן פלוס. גם גני הילדים סול ומצלתיים נמצאים בקרבת האנטנות, וגנים נוספים סמוכים הם מרווה, נענע, דפנה, כרכום, קוקוס, קינמון, קימל וקקאו.

נציין שעל פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך – "יש לבצע לפחות פעם בחצי שנה בדיקה מעשית של רמות הקרינה", אם מותקנות בקרבת מוסד חינוך או בשטחו אנטנות סלולריות. עד מאי 2017 היה מוצב על גג בית הספר ש"י עגנון, באופן קבוע, מכשיר ניטור קרינה ששכרה העירייה. במאי 2017 ביקשה העירייה להסיר את המכשיר בגלל עלותו הגבוהה, ולדברי ההורים סוכם איתם שעם הסרת מכשיר הניטור יתבצעו בבית הספר בדיקות קרינה אחת לרבעון, אולם אלה לא התבצעו.

החל מחודש אוגוסט 2018 פנו חברים בוועדת הקרינה, וחברי הנהגת ההורים בבית הספר היסודי ש"י עגנון, מספר פעמים לעיריית כפר סבא וביקשו את ביצוע  הסיכום עימם. רק ב-27 נובמבר 2018 בוצעה בבית הספר מדידת קרינה על ידי חברה חיצונית ששכרה העירייה, אולם לדברי ההורים המדידה היתה חלקית שכן רק מדידה אחת מתוך שלוש הושלמה, זו שהתבצעה באחת מכיתות ד' ויצאה תקינה. לדברי ההורים תוצאות מדידה שנייה שהתבצעה על הגג לא התקבלו בגלל תקלה במכשיר ומדידה שלישית בכיתה אחרת לא התבצעה מעולם בגלל התקלה במכשיר.

חברת ועדת הקרינה בשכונה הירוקה, אורית דומינסקי, כתבה בחודש שעבר מכתב לראש העירייה רפי סער: "ביקשנו לאכוף את ההסכם שהיה, ובכלל זה לבצע בדיקות קרינה רציפות (4-5 ימים ברציפות לאורך היממה), ולתקן רשתות בחלונות הכיתות ובחלק מהחצר. (הרשתות מפחיתות קרינה). לשמחתנו, מר חיים אבן (הממונה על הבטיחות במוסדות החינוך בעירייה, א"א) השיב כי על אף שאין סיכון ו/או סכנה בנושא הקרינה בבתי הספר האלה ובכלל, הוא העביר את פנייתנו למחלקת תפעול על מנת לבצע מדידות נוספות בבתי הספר בשכונה הירוקה.

"נשכרה חברה ובוצעה מדידה אחת בודדה באחת מכיתות ד' בש"י עגנון (בלבד), שיצאה תקינה. היו אמורות להתבצע עוד שתי מדידות רציפות – מדידה בתוך כיתה ומדידה על גג המבנה. ניסו לבצע בדיקה רציפה אך לאחר מספר ימים הסתבר שהבדיקה נכשלה. טענו שהמכשיר תקול ושלמכשירים אחרים לא בוצע כיול ועוד סיבות כאלה ואחרות שלא קשורות, ואז הסתבר שהחברה אינה יכולה לבצע את הבדיקה. מאז לא נמצאה חברה אחרת ולא חזרו על הבדיקה … נכון להיום, מאי 2019, אנחנו שנתיים ללא בדיקות קרינה רציפות".

במכתב התגובה של מנכ"ל העירייה איתי צחר ליו"ר ועד שכונת 80, לאה מנסור, בשבוע שעבר, הוא כותב כי לפני מספר חודשים בוצעה פנייה אשר הלינה על כך שהעירייה לא עומדת בסיכום לבצע בדיקות קרינה פעמיים בשנה. "מיד ניתנה הנחיה לביצוע בדיקת קרינה רציפה וזו אכן בוצעה בתאריך 27.11.2018. תוצאות הבדיקה העלו רמת קרינה אפסית", כתב צחר, "בנוסף, בתחילת שנה זו, בוצע תיאום למדידה נוספת אשר למרבה הצער נכשלה עקב תקלה במכשיר. החברה, אשר בתחילה סברה שתוכל לתקן את התקלה, הודיעה בחלוף הזמן כי לא מסוגלת לתקן את המכשיר ולפיכך בוצעה התקשרות עם חברה שנייה שאמורה לבצע את הבדיקה בימים הקרובים", כתב צחר. הוא כתב גם שבמכשיר הניטור שהוצב בעבר על גג בית הספר ש"י עגנון לא נמדדו קרינות גבוהות ולכן הוחלט להסירו, בהחלטה שהיתה אז מקובלת על יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר רונית קורן. הוא הוסיף גם כי "בניגוד לנאמר, אין כל חובה חוקית לבצע בדיקות קרינה אחת לחצי שנה", אולם הבהיר כי "העירייה תעמוד בסיכום זה".

גל עוז, בודק קרינה בחברת לייף סייבר שנשכרה על ידי העירייה לבצע את המדידה בנובמבר מסביר: "העירייה ביקשה לערוך בדיקות רציפות אבל המכשירים שלנו לא היו תקינים כדי לבצע בדיקות רציפות. אנחנו לא מוציאים בדיקה שאין למכשיר בדיקת כיול ומודד מוסמך. היו לי שלושה מכשירים שעושים בדיקות כאלה, אבל היה צורך לעשות להם כיול ורק מכשיר נמצא תקין. לא הצלחתי להשלים את הבדיקה ולכן נסוגנו מהעסקה. כל העניין היה רצף של כשלונות שקרו אצלנו – לקחנו עסקה שאנחנו לא יכולים לספק. ניסינו בדקה ה-90 לעשות את זה, וברגע שלא הצלחנו החזרנו את הכסף".

בוועדת הקרינה של ועד השכונה אומרים: "אנחנו עדיין ממתינים להבין מה הכוונה ב'ימים הקרובים', והאם בעירייה יכולים לתת לנו תאריך ספציפי שבה תתבצע המדידה. אם היום (שני) העירייה לא תודיע על מועד ביצוע הבדיקה נחריף את הטון".

תגובת עיריית כפר סבא תובא כשתתקבל.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תושבים חצופים

    הגב' העשירה מהשכונה העשירה רוצה עוד בדיקות, למרות שהיא יודעת שאין בעיה של קרינה. אז מה אם הבדיקות יקרות ואולי אפשר להשקיע את הכסף בבתי הספר המתפוררים של השכונות הירוקות, שאני בטוחה ששמה לא עושים בכלל בדיקות קרינה בטח לא כל חצי שנה.
    תנו לה בדיקות או שהיא תתקשר למנכ"ל העירייה באופן אישי ותצעק עליו.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר