ישיבת הוועדה לאיכות הסביבה בשכונת האוניברסיטה

סירחונות הלולים: דיון חירום התקיים בשכונת האוניברסיטה, תושבים הציעו לחסום את הדרך לצופית

בישיבת ועדת איכות הסביבה מחו תושבים על הסחבת בטיפול במטרדי הריח והם שוקלים להחריף את המחאה ולצאת להפגין. מועצת דרום השרון בתגובה: "הגשנו כתב אישום נגד בעלי הלול בחודש שעבר"

פורסם בתאריך: 19.6.19 14:29

לראשונה מאז החלו הריחות החריפים מהלולים של אחד המשקים במושב צופית להטריד את תושבי מזרח העיר כפר סבא – בעיקר בשכונות האוניברסיטה וגני השרון, התכנסה אמש (שלישי) ועדת איכות הסביבה לדון בנושא, לראשונה בשכונה עצמה, ברחוב התור 2, בחלק השכונה הסמוך ביותר ללולים. במפתיע, דווקא בעת הישיבה לא היו ריחות באוויר.

בישיבה העלו תושבים בשכונה את טענותיהם, מחו על הסחבת והבירוקרטיה בטיפול במטרדי הריח וכן הוצעו פתרונות יצירתיים לטיפול בנושא. השתתפו בישיבה ראש הוועדה סגן ראש העירייה עילאי הרסגור-הנדין, סגן ראש העיר דני הרוש, חברי מועצת העיר פנחס כהנא ועדי לוי-סקופ, וחברי הוועדה אבי מוגרבי – הפעיל החברתי שהעלה את הנושא למודעות הציבורית ונציג עמותת אזרחים למען אוויר נקי, וכן איציק מנהיימר ממטה המאבק לבינוי שפוי. נכח גם עוזר סגן ראש העיר יניב בלייכר, תושב בשכונה ופעיל בנושא מפגעי זיהום אוויר בעצמו. עוד נכחו סרגי קושניר מהיחידה האזורית לאיכות הסביבה, אורן וולשטין סגן מנהל אגף איכות הסביבה והתובע העירוני ישראל בר סלע.
בעקבות בקשת אחד התושבים הסכים הרוש, בין השאר, לבדוק האם ניתן להקים, כאמצעי להפעלת לחץ, מחסום בדרך צדדית המובילה מצופית לכפר סבא ושנמצאת בשטח השיפוט של כפר סבא. הוצע גם לבצע מדידת ריחות עצמאית, שלא על ידי המשרד להגנת הסביבה, באמצעות חברות פרטיות. תושבים גם הציעו לצאת ולהפגין ולקרוא לציבור שלא להגיע לקנות במשק.

התובע העירוני בר סלע הסביר שהעירייה לא יכולה לעשות שום צעד משפטי בנידון ואמר: "חוק אוויר נקי אינו מאפשר לנו לפעול נגד עסקים בגין הסבל שאתם עוברים. הוא מאפשר לנו רק להוציא צווים מינהליים נגד בעלי העסקים".
לדבריו, העירייה אינה יכולה לפעול בנושא מחוסר סמכות והציע שהתושבים הם אלו שיגישו את העתירה המנהלית. ״אם אני אגיש כעירייה את העתירה, יבואו בדרום השרון ויגידו שאין לנו יריבות איתם, אתה (כעירייה) לא נפגע ולכן אתה חסר סמכות", הסביר.

בעניין ההצעה לסגור את הדרך אמר: "לסגור כביש זה לא דבר פשוט לעשות. זה יכול לפעול כחרב פיפיות נגדנו. יבואו אנשי צופית ויאמרו שהם גם סובלים מהריח ואנו מענישים גם אותם. אי אפשר להגן על זה בבית המשפט״.
בכל מקרה את השאלות הללו ואחרות יפנו בוועדה כבר היום ללשכה המשפטית של העיריה לבחינה. הרוש הוסיף ״אנחנו צריכים להיות נחושים שהבעיה תיפתר״.

ישיבת הוועדה לאיכות הסביבה בשכונת האוניברסיטה

התושבים שהגיעו לישיבת הוועדה לאיכות הסביבה בשכונת האוניברסיטה

התושבים הביעו מורת רוח גם מכך שהליך האכיפה של המועצה האזורית דרום השרון נגד בעלי הלול מתמהמה. אחד התושבים היטיב לתאר את שעובר עליהם ומתח ביקורת על אוזלת היד של הרשויות בצעדים שננקטים נגד בעלי הלול. "מדובר בלולי פטם", הסביר. "מחזורי הגידול הם של חודשיים שלושה במהלכם מופרשת צואה המכילה אמוניה וזה לא בריא. זה מטרד, אי אפשר לארח אנשים בבתים שלנו. אני גר פה כבר שבע שנים, יש פה ועדה שמגיעה לפה להפעיל לחץ, אבל לא ברור לי על מי הלחץ מופעל. על דרום השרון זה לא מפעיל לחץ. שום דבר לא ייפתר עד שראש העיר לא ישב בארבע עיניים עם ראשת המועצה, ולא ידרוש ממנה שהעסק הזה ייסגר לאלתר ואם הוא לא ייסגר אז אותו בעל הלול יקבל קנסות. אני מכיר את המשפחה וקנסות ישפיעו עליהם. זה לא ייפתר אם נמשיך לעשות פגישות ונעלה את זה בפייסבוק, זה לא ייגמר, אין לו שום אינטרס לסגור. אני מכיר את המשרד להגנת הסביבה. זמני העבודה שלהם הם איטיים ורק סנקציות כלכליות ישפיעו על המשפחה".

מהמועצה האזורית דרום השרון נמסר בתגובה: "לול זה פועל במקום משנות ה-70 של המאה הקודמת, זמן רב לפני הקמת השכונה, מדובר בחקלאים ותיקים שזו פרנסתם. בעקבות תלונה שהתקבלה במועצה לגבי מטרד הריח בסוף שנת 2018, החל הליך אכיפה על פי הדין במסגרתו נדרשו בעלי הלול להסדיר את עמידת העסק בדרישות החוק, ומשלא עשו כן ב-6.5.19 הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בכפר סבא. את הליך האכיפה מנהל תובע המוסמך ע״י היועץ המשפטי לממשלה. למיטב ידיעתנו ובמקביל מתקיימת פעילות אכיפה בנושא הלול על ידי המשרד להגנת הסביבה אשר החלו בשנת 2016, במסגרת פעולות אלה אף זומן בעל העסק לשימוע במשרד להגנת הסביבה".

לאחר הדיון אמר מנהיימר לצומת השרון: "אין זכות קיום לעסק הפוגע בתושבים ובסביבה, לא נשלים עם מצב בו שכונות שלמות בכפר סבא הופכות לקורבנות של עסקים סוררים. אני קורא לראש מועצת דרום השרון, אושרת גני גונן, להפסיק לאלתר את פעילות לול התרנגולים במושב צופית".

מוגרבי עדכן את תושבי השכונה בקבוצת הווטסאפ על תוצאות הישיבה: "בישיבה השתתפו מלבד חברי הוועדה גם כ-30 תושבים שהביעו את תסכולם מהמצב והציעו פתרונות שיבחנו היטב", כתב, "סגני ראש העיר ישבו עוד היום עם המחלקה המשפטית של העירייה ויבחנו צעדים משפטיים שיאפשרו לסגור את הלולים לצמיתות. בנוסף אני מנסה להשיג את כתב התביעה שהגישה המועצה האזורית דרום השרון על מנת לוודא את תוכנה ומהותה. עילאי צפוי לדבר עליה גם עם אושרת גוני גונן. הצעדים הבאים שאנחנו התושבים מתכננים: הפגנה מול ביתו של מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, שמתגורר אף הוא בצופית. כמו כן הפגנה מול המשק".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חלם….
    פועל עסק בלי רשיון עסק, מרעיל את הסביבה והעירייה לא עושה כלום…..

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לכו לגור בעיר וקם בגזר וירה בגנון מי מה החקלאים יתפרנסו יזבלים

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    העירייה מוציאה את כל הכסף שלה על השכונות הירוקות. תשאלו את הגב' סקופ מה קיבלו בירוקות על כלום

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר