ועד סוחרי מרכז כפר סבא. מימין רויטל חמודות, מוטי בן שלוש, הילה בארי, גיא פופ וואילן שמחי. צילום זאב שטרן

הנת"צ בוויצמן: העבודות יחלו תוך שלושה שבועות או פחות, הסוחרים מחריפים את המאבק

העבודות להקמת נתיב התחבורה הציבורית יחלו בקרוב. הסוחרים דורשים בין השאר הקמת "חניות אקספרס", ביטול גדר ההפרדה לאורך הנת"צ ומדרכות רחבות במקומות שבהם פועלים בתי קפה ומסעדות. נתיבי איילון: "צוות התכנון בודק את הטענות". העירייה: "חלק מההערות הוטמעו בתוכניות"

פורסם בתאריך: 25.6.19 08:12

בעלי עסקים ברחוב ויצמן בכפר סבא, פתחו באמצע השבוע שעבר במאבק נגד פרויקט "מהיר לעיר", נתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) שאמור לחצות את הרחוב לכל אורכו ולהיות חלק מרשת רציפה של נתיבי תחבורה ציבורית ב-17 רשויות מקומיות במטרופולין תל אביב-יפו. בשלטים שתלו בשבוע שעבר הסוחרים על החנויות נכתב "זה או נת"צ או אנחנו". ביום ראשון השבוע החריפו את הטון ותלו שלטים עם תמונה של כותרת מעיתון יומי: "ההרוג ה-21 – קורבן נוסף בציר מוות ברחוב ז'בוטינסקי בפתח תקוה", והוסיפו כיתוב מאיים משלהם: "בקרוב מאוד בכפר סבא". לצומת השרון נודע כי העבודות על הנת"צ יחלו בתוך שבוע עד כשלושה שבועות.

מאז נבחר רפי סער לראשות העיר בסוף שנת 2018 הוא דאג לשתף את נציגי הסוחרים בתכנון הפרויקט, הזמין אותם לפגישות משותפות עם ראשי החברה המבצעת את הפרויקט, נתיבי איילון, ושמע את הערותיהם. ואולם כעת טוענים הסוחרים שהשיחות עם העירייה לא הועילו. בעוד הם טוענים כי התוכנית סופית ושההערות שלהם לתוכנית לא נלקחו בחשבון, אומרים בעירייה ובנתיבי איילון שההערות נבחנות.

הסוחרים מעלים מספר נקודות שלדבריהם אינם מתכוונים להתפשר עליהן: הקמת "חניות אקספרס" לאורך ויצמן – כלומר חניות לפרק זמן קצר של רבע שעה או חצי שעה; סיום בניית החניונים החדשים לפני ביטול החניות כחול לבן ברחוב; ביטול גדר ההפרדה לאורך הנת"צ במרכז הכביש; השארת לפחות ארבעה מטרים של מדרכה במקומות שבהם פועלים בתי קפה, מסעדות או דוכני מזון; הוספת מעברי חצייה להולכי רגל בין שתי גדות הרחוב ומתן מעבר למכוניות פרטיות בנת"צ בשעות שאינן שעות העומס. עוד הם דורשים שהעבודה על הנת"צ תתבצע בשמונה מקטעים קצרים, והתחייבות שלא להתחיל בהקמת מקטע עד שלא מסיימים מקטע קודם.

מנגד, בחברת נתיבי איילון אומרים שנפגשו עם הסוחרים מספר פעמים, כולל פגישה שהתקיימה איתם לפני כשבוע, ושבקשותיהם הועברו לצוות התכנון שבודק אותן בימים אלה. "מדובר בתהליכים תכנוניים מורכבים שאורכים זמן ואנו נעדכן את הסוחרים מיד כשנוכל", אמרו בחברה. גם עיריית כפר סבא מספרת על שיתוף הסוחרים בפרטי התוכנית. "הנושאים המועלים במהלך הפגישות נבחנים לעומק", מסרה (התגובות המלאות של נתיבי איילון והעירייה בסוף הכתבה).

* * *

"בפגישה הראשונה עם רפי סער אחרי שנבחר לתפקיד ראש העיר, הובטח לנו שיהיה איתנו שיתוף פעולה ושאם לא נהיה מבסוטים מהתוכנית הוא לא יעשה אותה בכל מחיר", אומר השבוע לצומת השרון גיא פופ, בעל קיוסק בוויצמן ואחד ממובילי מאבק הסוחרים, "זה היה יפה ומבטיח, היה שיתוף והיינו איתם בהרבה מאוד פגישות עבודה, העלנו בעיקר את הסוגיה שיוותר נתיב בודד לכלי רכב פרטיים ושאם נתקע רכב, בגלל פריקה וטעינה או איסוף זבל או כל סיבה אחרת, אז כל ויצמן יהיה פקוק ואמרו שגם לזה יש פתרון. התחושה הייתה שיש שיתוף ובאים לקראתנו, מחבקים אותנו וממטירים עלינו מלא הבטחות".

ואז מה קרה?

"חיבקו אותנו יופי, חיבוק דוב. כל מה שביקשנו – לא עשו כלום. במשך כל הזמן הזה, שבו עדיין לא התחילו את העבודות, טענו בפנינו שעושים שינויים. גם היום אמרו לי 'עושים שינויים'. מצע הבחירות של סער היה 'סטריט מול' וחניות אקספרס – אבל כל זה לא יהיה כי אין מקום ברחוב. אתה יודע ששביל האופניים מתחיל בטשרניחובסקי עד רחוב ירושלים, ואז הוא נקטע מירושלים עד רוטשילד, וממשיך מרוטשילד עד הרצל אבל רק לכיוון אחד, ואז בהמשך הופך לדו סטרי? אין שום היגיון בשביל האופניים הזה. את כל המדרכות מצרים לבין 1.30 מטר לשלושה מטר. אבל יש מסעדות עם שולחנות וכיסאות בחוץ שזו העבודה שלהם, מה הם יעשו? אחרי שהתוכנית הזאת תצא לפועל לא יהיה להם יותר מקום. הרי זו הפרנסה שלהם. מאות משפחות ואלפי עובדים תלויים פה באוויר ואת אף אחד לא מעניין כלום".

הדמיית רחוב ויצמן בסיום העבודות

הדמיית רחוב ויצמן בסיום העבודות

רגע, אבל דיברתם.

"הייתה פגישה עם מנכ"ל החברה הכלכלית ועם נציגי נתיבי איילון ביום ראשון שעבר והראו לנו את התוכנית המלאה. לא הרשו לנו לקבל אותה ולא הרשו לצלם. שאלנו על כל השינויים שהבטיחו לנו, ואמרו לנו שזאת התוכנית אחרי שינויים, אבל למעשה לא שינו כלום".

מה זאת אומרת לא שינו כלום? אבל אם אמרו שיש שינוי אז אמור להיות שינוי.

"הם הוסיפו באיזו נקודה 12 מטר של פריקה וטעינה שאמורה להספיק ל-30 עסקים. שאלנו אותם מה קורה אם מגיעות שתי משאיות יחד. הם ענו לנו שבעל העסק יתקשר לנהג המשאית ויאמר לו שעכשיו תפוס ושיעשה סיבוב. אמרנו שזה לא עובד ככה. כאילו שאנחנו יודעים מתי נהג המשאית מגיע. התוכנית הזאת מוכנה משנת 2018 וכל הזמן הזה לא היה שום תכנון. רצו למרוח זמן כדי להשתיק אותנו כדי שלא נעשה בלגן. תראה מה קרה ברעננה – הקפיאו את התוכנית. ביקשנו מרפי להקפיא – והוא לא רוצה, למרות שהבטיח. אני חושב שיותר חשוב לו הכסף והתמריצים לפרויקט מאשר הסוחרים. ראש העיר רואה בעוד חמש שנים כפר סבא מחודשת ואני רואה כפר סבא בלי שום עסק בוויצמן".

גיא פופ. צילום זאב שטרן

החרפתם את המאבק, שלטים והכל.

"שמנו שלטים בחנויות. שלטים עדינים שיבינו שיש עניין. היום יש כבר שלטים חדשים גדולים על כלל הבניינים בוויצמן. אחרי זה נפגין וגם ניקח עורך דין. אני האמנתי ברפי בכל ליבי ולצערי הוא אכזב אותי".

* * *

גורם המכיר את הפרויקט מקרוב אומר שהסוחרים בוויצמן רואים רק את התמונה הצרה. "זו שערורייה מה שקורה בכפר סבא. שמונה אנשים עושים קולות ועוצרים פרויקט של מיליארדים שכולם ייהנו ממנו. אפשר לחשוב שמרכז העיר בכפר סבא הוא שאנז אליזה. מתוך האינטרס הצר שלהם הם אולי צודקים, אבל אין מה לעשות, התמונה הכוללת היא שהעירייה הולכת לפרויקט ובנתיבי איילון עושים הכל כדי להקל על התושבים. לצד מה שהסוחרים אומרים צריך לראות את התמונה הכוללת. יש ניסיון אמיתי להתייחס לכל בעיה של סוחר, ולו הקטנה ביותר".

ברעננה הפרויקט הוקפא.

"בכל הערים, למעט רעננה וכולל כפר סבא, יחלו העבודות בקרוב, תוך שבוע עד שלושה. אנשים חושבים שיש ברירה אחרת אבל אין כזאת. חייבים לעשות את הפרויקט כדי לשפר את התחבורה הציבורית".

תגובת נתיבי איילון: "פרויקט 'מהיר לעיר' שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון ובשיתוף עיריית כפר סבא, הוא פרויקט לאומי, תחבורתי מורכב שבמסגרתו יסללו ברחוב ויצמן תשעה קילומטר של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית וחמישה קילומטרים של מסלולי אופניים. הפרויקט, יצור רשת רציפה, יעילה ונוחה של צירי העדפה לתחבורה ציבורית בראייה רחבה הכוללת העדפה ברמזורים ושדרוג משמעותי של רחוב ויצמן לכל אורכו. במסגרת הפרויקט, נפגשנו מספר פעמים עם הסוחרים במטרה לשמוע את הצרכים שלהם. נפגשנו איתם שוב לפני כשבוע ובקשותיהם הועברו לצוות התכנון שבודק אותן בימים אלה. כאמור, מדובר בתהליכים תכנוניים מורכבים שאורכים זמן ואנו נעדכן את הסוחרים מיד כשנוכל. חשוב לציין כי הפרויקט כולו מתוכנן לביצוע במקטעים מתוך מטרה למזער את זמן הפעילות והעבודות מחוץ לעסקים".

תגובת העירייה: "עיריית כפר סבא, בשיתוף נציגי נתיבי איילון, פועלת ונפגשת עם הסוחרים באזור הפרויקט, במטרה לשתפם בפרטי התוכנית ולשמוע את הסתייגותם והערותיהם. הנושאים המועלים במהלך הפגישות נבחנים לעומק. ראוי לציין, כי חלק מההערות הוטמעו בתוכניות וכך נמשיך לעשות. העירייה תמשיך להתייחס בכובד ראש לכל שאלה ולכל שואל ותפעל להוציא לפועל פרויקט מיטבי לרווחת העיר כולה".

סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה, עילאי הרסגור-הנדין: "הסוחרים הם השותפים שלנו בתהליך. שיתפנו אותם ועשינו ככל יכולתנו על מנת לפתור בעיות שהועלו על ידם. גם לאחר תחילת ביצוע הפרויקט בקטע המזרחי, ימשיך השיתוף לגבי הקטעים הבאים, ובמיוחד הקטע המרכזי שבו נמצאים רוב הסוחרים. התוכניות שונו לבקשתם, ואנחנו ממשיכים בשינויים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר