עינת ברונשטיין. צילום אודי דרור

ראיון בלעדי עם עינת בראונשטיין: "בושה וחרפה שאני נאלצת להוריד תמונות נשים בחלל ציבורי בעיר חילונית"

הצלמת הכפר סבאית עינת בראונשטיין התבקשה להסיר תמונות נשים שהוצגו בתערוכה שלה באשכול פיס, מאחר ותלמידי בית ספר דתי אמורים היו לקיים אירוע במקום. בעירייה מאשימים את צוות אשכול פיס

פורסם בתאריך: 25.6.19 15:41

ראיון ראשון: האמנית הכפר סבאית, הצלמת עינת בראונשטיין, פרסמה אתמול (ב') בעמוד הפייסבוק שלה, פוסט בו היא חושפת כי התבקשה להסיר את תמונותיה, תמונות נשים שהוצגו בתערוכה "ללא מילים" באשכול פיס, מאחר ותלמידי בית ספר דתי אמורים היו לקיים אירוע במקום.

בראיון ראשון ובלעדי לצומת השרון היא מצהירה ש"אף אחד לא צריך לוותר על עצמו. חשוב לי לומר שברמה האישית האנשים שעבדתי מולם באשכול הם נפלאים. אין לי דבר נגדם. אבל עצוב לי שככה הסתיים האירוע המשמח הזה כי למישהו היה קשה לראות תמונת של נשים בחלל ציבורי. אפשר היה להחליט אחרת, שמי שלא נאה לו לא חייב לעשות את האירוע שלו".

בראונשטיין, בת 42, תושבת כפר סבא, נולדה ברעננה במקור וחיה במשך 13 שנה בניו יורק. במקצועה היא צלמת עצמאית שמצלמת נשיות ומשפחה. לפני כן שימשה כצלמת שכירה. היא גם אם חד הורית לבן 13 וחצי על הספקטרום האוטיסטי. "לכן בריונות וחוסר צדק מרתיחים אותי", היא מסבירה. "הבן שלי הוא גם חצי ג'מייקני ושונה בנוף הכפר סבאי ואני מכירה מה זה לעמוד על שלך כשלאחרים משהו שונה בנוף שלהם. בעבודות שלי אני מנסה להראות צד שמח ואופטימי וכשאני חוטפת כזו כאפה זה מזכיר לי שיש עדיין מקומות חשוכים בעולם הזה".

ספרי לי מה היה.

"פנו אלי לפני כמה חודשים מהאשכול. הם ראו תמונות שלי מסתובבות ברשת ושאלו אם אני רוצה להציג שם. נתתי לזה כותרת ועשינו תערוכה שהייתה אמורה להיות מוצגת מסוף מאי עד 30 ביוני. אתמול התקשרו אלי מהאשכול ומעדכנים שהיום, יום שלישי, אמור להתקיים אירוע של בית ספר דתי, מעין טקס סוף שנת הלימודים, והמורות ביקשו שאב הבית יוריד את התמונות לכמה שעות במהלך האירוע כי מופיעות בהן נשים. אני צוחקת, כי זה נשמע מגוחך, אבל אמרתי שאני לא הולכת להוריד את התמונות לכמה שעות כדי שיהיה להן נעים בעיניים. אם אני מורידה, אני לוקחת אותן כי אין לי כוונה שהתמונות יוצגו במקום שלא מכבד אמנות ונשים בכלל. הם התקשרו אלי כמה פעמים אתמול וביקשו שאסיר את התמונות. אפילו יצרתי קשר עם מנהלת האשכול שהייתה בחו"ל לשאול אם זה בידיעתה. כשהבנתי שכן, הבעתי את חוסר שביעות הרצון שלי בפניה. אתמול בשבע בערב הגעתי עם בן הזוג שלי להסיר את התמונות וראיתי שלמרות שביקשתי מהם לא לגעת בתמונות הם הורידו אותן בעצמם. ארזנו הכל ויצאנו משם. כשיצאתי אמרתי שיהיה לזה הד ציבורי. אמרתי שזאת בושה וחרפה שאני נאלצת להוריד תמונות נשים בחלל ציבורי פתוח בעיר חילונית כי למורות מבית ספר דתי קשה לראות תמונות של נשים, תמונות די צנועות אגב. לדעתי הם הבינו מה ההשלכות של הדבר הזה".

ומה קרה?

"אחרי שהעליתי את הפוסט התקשרו כל מיני פוליטיקאים ויהורם לוי מנהל אגף החינוך. הם הבטיחו לטפל בחומרה. לדעתי זה נוגע לכולנו בצורה כזו או אחרת. מחר עוד יגידו לי לא לשים גופיה כשאני רצה. ובכל זאת אני אופטימית שדברים כאלה ישתנו אם המודעות תעלה".

צילומים של עינת ברונשטיין

בפוסט כתבה בראונשטיין: "כששאלו אותי היום למה הורדתי את התערוכה שלי 'ללא מילים' מקירות החלל בו הצגתי את התמונות, שבוע לפני הזמן, הסברתי שאני אומרת לא לבריונות, אני אומרת לא לבריונות דתית. אני אומרת לא לכפייה. אני אומרת כן לטוב לב, לאנושיות, לקבלה והכלה, אני אומרת כן לקבלת השונה ולהבנה שכל אחד מאיתנו הוא שונה ומיוחד, עם תפיסות עולם שונות, כל אחד בשלו יחייה, בלי לפגוע באחרים ובלי לכפות את עצמו ודעותיו על אחרים, החושך במדינה שלנו מפחיד אותי. כי אם אין קבלה של חילוני דתי, איך יקבלו את הבן שלי ? שהוא מיוחד ואחר?".

אחרי שהסבירה את השתלשלות העניינים הוסיפה: חשוב לציין, שהתמונות שנתלו נבחרו בקפידה, מכיוון שבמהלך היום מסתובבים במקום המון תלמידים. היה חשוב לי שהתמונות לא יהיו פרובקטיביות או חושפניות. להזכירכם, אנחנו חיים במדינת ישראל, שנת 2019. להזכירכם מדובר בכפר סבא ולא במאה שערים. להזכירכם, התמונות התלויות על הקיר הן פורטרטים של נשים, גברים וילדים. והנה חזרנו לחושך… הורדתי את התמונות. לא מחזירה אותן לשם. לא בגלל שאני חושבת שהם צודקים. הורדתי אותן כי אני חושבת שמקום שטוען להיות תרבותי וחינוכי, ומכיל בתוכו חוגים, טקסים ופעילויות העשרה מקום שמעלה הצגות ומופעים דווקא. המקום הזה לא ראוי להדר את קירותיו בתמונות אמנות, מיוחדות ויצרתיות שפונות ללב, למקום הכי טהור, למכנה המשותף הכי רחב. דווקא המקום הזה שבוחר להפלות ולאפשר לחושך לחלחל לתוכו. מקום שלא מכבד את עצמו ואת הערכים המדומים שהוא מנסה להשריש לצעירים והצעירות שמגיעים אליו".

לבסוף סיכמה: "כנראה כשאומרים 'צדיק באמונתו יחייה' מתכוונים שהם יחיו באמונתם, ושגם אנחנו נחייה באמונתם. אז אני ממשיכה לחיות באמונתי ולהחזיק בערכים שלי. של לכבד כל אחד ואחת בזכות מי שהם. בזכות האיכויות והערכים שלהם. הגיע הזמן שכולנו נעשה את זה".

צילומים של עינת ברונשטיין

חברת מועצתה העיר פליאה קטנר ממרצ שבקואליציה, מחזיקת תיק השיוויון המגדרי, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה בתגובה: "היום פורסם בפייסבוק שהאמנית עינת בראונשטיין נדרשה להוריד את עבודותיה מתערוכה באשכול פיס בכפר סבא, משום שמופיעות בהן נשים. כמי שאמונה על השוויון המגדרי אני רואה בחשיבות עליונה את נושא קידום הנשים באומנות, והצבת תערוכות. תמונות נשים אינן משהו שיש להתבייש בו. כפר סבא היא עיר פלורליסטית, המקדמת שיוויון מגדרי – ולא יעלה על הדעת כי תמונות יצונזרו כי הופיעו בהן נשים. ההחלטה על הורדת התמונות נעשתה בניגוד מוחלט למדיניות עיריית כפר סבא, הובהרה לאחראים לכך המשמעות החמורה של הדברים. בעקבות המקרה, דיברתי עם האמנית, שלא מעוניינת להציג את עבודותיה באשכול פיס. עיריית כפר סבא תתן לה מקום מכובד בעיר להצגתן המחודשת".

תגובת עו"ד עדי לוי סקופ, מחזיקת תיק התרבות ויו"ר מועצת נשים: "אני מצירה על האירוע המדובר שמהווה הדרת נשים בוטה מהמרחב הציבורי. כפר סבא היא עיר שוויונית המקדמת שיוויון מגדרי ופועלת למען קידום נשים, שילובן בשולחן מקבלי ההחלטות ובחיים הציבוריים. אנו נפעל בשיתוף פעולה מלא של כלל הגורמים בעיר ולא נאפשר הישנותם של מקרים כאלו בעתיד".

מעיריית כפר סבא נמסר: "מבירור נסיבות המקרה עולה, כי אכן הופנתה בקשה לאמנית מצד צוות אשכול הפיס. אנו רואים זאת בחומרה רבה, ויחודדו נהלים בנושא זה. בנוסף, מנהל אגף החינוך יצר קשר עם האומנית והסביר כי בקשה זו נעשתה שלא על פי רוח העירייה וכי נשמח להציג את תערוכתה בקריית ספיר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. צביקה נווה

    לא מספק אותי ש ״העיריה רואה בחומרה״ . אני דורש לפטר לאלתר את העובד הבכיר ביותר שנתן או הסכים להוראה כזאת. מי שהעלים עין מתופעה כזאת לא ראוי לא להיות עובד שמשרת ציבור.

  2. גילבוע

    לפטר את מנהל אשכול פיס, ואת המורה מבית הספר הדתי שביקש את הבקשה הדוחה.

  3. אילן

    כתושב השרון מתבייש בהתנהגות העירייה. זה לא פעם ראשונה שאירועים כאלה קורים בעיר. קורא לכל אמני העיר להביע את מחאתם בפני העיריה ולהדגיש שאם יישנה ידירו רגליהם המעיר .

  4. חזי

    זו פעם שניה שקורית תופעה מכוערת מעין זו באשכול הפייס, מין הראוי להפיק לקחים ולתקן תופעה חשוכה זו.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר