צילום אילוסטרציה: 15 דקות
צילום אילוסטרציה: 15 דקות

מתכננים לנסוע לעבודה באוטובוס? מתברר שבכפר סבא זה ייקח לכם פי שניים זמן

כך עולה מנתונים שהוצגו בפורום ראשי רשויות בנושא תחבורה מקיימת שהתקיים בכפר סבא. ומה התוכניות של מחזיק תיק התחבורה?

פורסם בתאריך: 30.6.19 08:42

מחסור באוטובוסים בשעות השיא, נסיעות בתחבורה ציבורית שאורכות פי שניים מנסיעה ברכב פרטי ומחסור בתשתיות לרכיבת אופניים. אלו הן רק חלק מהבעיות בתחבורה הציבורית בעיר שהעלתה עיריית כפר סבא במסגרת פורום ראשי רשויות בנושא תחבורה מקיימת, שהתקיים בשבוע שעבר בעיר. בכנס, שהתקיים בסיוע מיזם תחבורה מקיימת בערי השרון ובשיתוף ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל "15 דקות", המכון לחקר התחבורה, מכון ירושלים מחקרי מדיניות, עמותת "ישראל בשביל אופניים" וארגון התחבורה "היום ומחר", שמעו הנוכחים, בהם גם בכירים בעיריות הרצליה, נתניה, טייבה, חדרה וקלנסואה, כיצד מחריפה הקטסטרופה התחבורתית בשרון.

בכנס, העלתה עיריית כפר סבא את הבעיות. אחת מהן היא שירות חסר בשעות השיא וחוסר התאמה כללי בשעות השירות עם צרכי המשתמשים. על פי הנתונים זמני נסיעה מכפר סבא למוקדי תעסוקה מרכזיים בתחבורה ציבורית הוא פי שניים לעומת רכב פרטי, דבר המעודד לנסוע ברכב הפרטי וגורם בסופו של דבר לפקקים בשעות השיא בצירים מרכזיים. למשל, משכונת הדרים לקריית עתידים בתל אביב לוקח 45 דקות ברכב פרטי לעומת 90 דקות באוטובוס בממוצע. משיכון וותיקים לוקח להגיע לעתידים 35 דקות ברכב פרטי לעומת 55 דקות באוטובוס. לאוניברסיטת תל אביב לוקח להגיע משכונת הדרים 35 דקות ברכב פרטי ו-85 דקות באוטובוס. משיכון ותיקים לוקח להגיע 30 דקות לאוניברסיטה ברכב פרטי לעומת 60 דקות באוטובוס.

בעירייה טוענים גם כי יש שירות "לקוי במיוחד לתחנת הרכבת רעננה דרום", שתהיה מוקד מרכזי עם פתיחת קו רכבת השרון מערבה. על פי התכנון שהוצג על ידי משרד התחבורה, לא מתוכננת קפיצת מדרגה בשירות לתחנות הרכבת. בעיר ישנו גם שירות חסר לתיכונים ולחטיבות הביניים בקריות החינוך. אין הערכות תחבורתית יעילה למצב בו כל התלמידים מגיעים לאותן קריות חינוך. ישנן גם שכונות שאינן זוכות לשירות בשל כניסה מרחובות צרים ולכן אוטובוסים לא יכולים לעבור שם, בין השאר השירות לא ניתן בגלל מחסור במיניבוסים אצל חברת מטרופולין. בעיר גם חסרות תשתיות לרכיבת אופנים לרכבת, לאזורי תעסוקה, לקריות החינוך ולערים השכנות.

הפתרונות שהוצעו בכנס הם: הוספת קווים ישירים למוקדי תעסוקה מרכזיים כדוגמת רמת החייל בתל אביב, קניון עזריאלי בתל אביב ובהרצליה, הוספת שירות אוטובוסים והצטיידות במיניבוסים, תוספת שירות משמעותיות לפרויקט מהיר לעיר על סמך הצרכים העולים מהשטח, שיפור משמעותי לשירות לתחנות הרכבת ולקריות החינוך לאורך כל היום והארכת הרשת הארצית של שבילי האופניים לכפר סבא.

"בכנס הצגנו את האתגרים הבולטים ביותר שעומדים בפנינו בתחום התחבורה המקיימת", אומר מחזיק תיק התחבורה בעירייה וסגן ראש העיר עילאי הרסגור-הנדין, "ראשית, בעיית השירות הקשה, במיוחד משעות השיא, שנובעת בחלקה הגדול מהמחסור בנהגים והקושי לגייס נהגים חדשים. כמו כן, זמן ההגעה למוקדי התעסוקה בתחבורה הציבורית הוא לעיתים קרובות פי שניים לעומת זמן ההגעה ברכב הפרטי. אין קישוריות טובה מספיק לתחנות הרכבת, אין שירות מיניבוסים המתאימים לרחובות צרים, מה שגורם לחסר דירות בחלק משכונות העיר. בנוסף, תשתיות שבילי האופניים שלנו דורשות פיתוח".

ומה הפתרונות?

"אנחנו עובדים על תוכנית תחבורה חדשה. במסגרתה ברצוננו לתת מענה לכל אחת מהבעיות הקיימות כיום, גם במסגרת מהיר לעיר וגם באמצעים שנפתח בעצמנו. הבעיה הגדולה ביותר, שכרגע אין חתירה אמיתית לפתרון שלה במשרד התחבורה, היא בעיית הנהגים. זהו הבסיס לרוב התוכניות ובכוונתי לא לוותר וביחד עם רשויות נוספות להגיע למתווה לפתרון. הכנס היה חשוב גם מבחינה נוספת: אנחנו רוצים לשנות את כללי המשחק, לפיהם כיום משרד התחבורה מכתיב לנו את מדיניות התחבורה הציבורית, ולהקים רשות תחבורה מטרופולינית שתנוהל בידי הרשויות באזור. זאת תהיה פריצת הדרך הגדולה ולשם אנחנו מכוונים".

למה הכוונה?

"רשות התחבורה המטרופולינית אמורה לעשות את מה שעושים בכל העולם מלבד ישראל: להעביר את השליטה בתכנון והפעלת התחבורה הציבורית מהשלטון המרכזי אל אלה שבאמת מכירים את צרכי התחבורה של התושבים: הרשויות המקומיות. זה יהיה מיזם משותף שיאפשר לנו לחשוב בצורה אזורית ולתכנן נכון יותר את קווי השירות. כיום, גם אם אני פונה למשרד התחבורה ומצליח לשנות מסלול של קו, אני מייצג את תושבי כפר סבא בלבד והראייה היא מקומית. קווי האוטובוסים חוצים בחלקם הגדול כמה ערים. הם צריכים לפעול באופן אופטימלי, כך שבסופו של דבר כולם יצאו נשכרים. יש לבצע גם תיאום בין סוגים שונים של אמצעי תחבורה: הרכב הפרטי, מסלולים להליכה רגלית, שבילי אופניים, אופניים וקורקינטים להשכרה, רכבת ואוטובוסים. רשות תחבורה מטרופולינית תוכל לעשות זאת, בין אם מדובר ברשות באזור השרון או רשות משותפת לשרון ולגוש דן".

מעיריית כפר סבא נמסר: "עיריית כפר סבא פועלת להוביל את שינוי המדיניות התחבורתית באזור השרון וליישם פרויקטים חדשניים בקנה מידה ארצי. הכנס היה ביטוי לשיתוף הפעולה ההדוק שלנו עם ארגוני התחבורה ועם הערים באזור השרון, שאנו רואים בהם שותפים חשובים בדרך להגשמת החזון".

שמרית נוטמן מנכ"לית ארגון 15 דקות: "נתיבי תחבורה ציבורית טובים יותר לעסקים המקומיים. בניגוד לנהגי רכב פרטי שחולפים ברחוב בלי לעצור נוסעי תחבורה ציבורית הולכים ברגל ברחוב, נכנסים לעסקים ומוסיפים חמצן לשדרות מסחריות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. נטלי

    הבעיה האמיתית היא שגם כשאמור לצאת קו – הוא לא מגיע. ולעיתים קרובות הנהגים מחליטים לצאת "יחד" שני קווים כדי לחלק את העבודה. כך במקום כל עשרים דקות, קו 149 לדוגמא מגיע פעם בחצי שעה, ושני הקווים יחד.
    קווים עירוניים יוצאים באיחור של רבע שעה כמעט קבוע לעיתים. מישהו במטרופולין צריך לעשות בדק בית דחוף והעירייה צריכה להתערב!!

    אני אישית עוזבת את כפר סבא בגלל זה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר