ההפגנה נגד הקמת תחנת הכוח בתחנת הדלק השלום
הפגנת תושבים נגד הקמת תחנת הכוח במפגש השלום, מרץ 2018

תחנת הכוח: התכוננו להפגנות, התושבים וראשי הרשויות סיכמו על חידוש המאבק

תושבים, ראשי ערים וחברות כנסת השתתפו אתמול בכנס חירום במסגרת המאבק בהקמת תחנת הכוח, שני קילומטר מזרחית מכפר סבא. נותרו 50 ימים להגשת התנגדויות

פורסם בתאריך: 4.7.19 16:35

ראשי הרשויות באזור ערכו אמש הפגנת כוח גדולה באולם הכנסים של המועצה האזורית דרום השרון, בכנס חירום בו לקחו חלק ראשי הערים עצמם, פוליטיקאים מקומיים, חברי כנסת ותושבים.

בכנס השתתפו ראש המועצה האזורית דרום השרון, אושרת גני גונן, ראש עיריית כפר סבא רפי סער, ראש עיריית ראש העין שלום בן משה, ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי וראש המועצה המקומית ג'לג'וליה, דרוויש ראבי. בנוסף לקחו חלק בכנס חברי הכנסת מיקי חיימוביץ', אורלי פרומן, עבדאל חכים חאג' יחיא, חברת הכנסת לשעבר יעל כהן פארן ומובילי מטה מאבק התושבים ומוביל מאבק 2020 נגד הקמת תחנות כוח פרטיות אורי השילוני.

כל ראשי הרשויות היו מאוחדים במאבק, קראו לציבור להצטרף אליו ולהגיש התנגדויות לתוכנית. בנוסף הוחלט שמטה המאבק של התושבים יתארגן להפגנות ופעילויות מחאה.

מימין: ראש המועצה האזורית דרום השרון אושרת גני גונן, חברת הכנסת אורלי פרומן וחברת הכנסת מיקי חיימוביץ' בכנס חירום של ראשי הרשויות נגד הקמת תחנת הכוח סמוך לכפר סבא. צילום: המועצה האזורית דרום השרון

מימין: ראש המועצה האזורית דרום השרון אושרת גני גונן, חברת הכנסת אורלי פרומן וחברת הכנסת מיקי חיימוביץ' בכנס חירום של ראשי הרשויות נגד הקמת תחנת הכוח סמוך לכפר סבא. צילום: המועצה האזורית דרום השרון

גני גונן אמרה כי החלטת הממשלה 2592, במסגרתה הוסמכו שבע חברות פרטיות לתכנן את הקמתן של לא פחות משמונה תחנות כוח ברחבי הארץ ב-15 מיקומים אפשריים שונים ברחבי הארץ, עוקפת את תוכנית המתאר הארצית לאיתור מתחמים לתחנות כוח, שסימנה רק חמישה מתחמים כאלה. לדבריה, לא ניתן למצוא כל התנהלות או הליך גלויים שקדמו להחלטה הזאת. עוד טענה כי תחנת הכוח המתוכננת לקום באזור בתחנת הדלק השלום הסמוכה לכפר סבא (תת"ל 91) והתחנה המתוכננת לקום סמוך למתחם קסם בראש העין (תת"ל 98), תוכננו בהליכי תכנון מהירים וחסרי בקרה, הרחק מעיני הציבור, ללא שיתוף הרשויות בהליך התכנון וללא בדיקת חלופות.

המתנגדים להקמת תחנת הכוח טוענים לא רק להליך אישור קלוקל, חסר שקיפות שעוקף את הרשויות המקומיות, אלא גם לסכנה ביטחונית, לפגיעה סביבתית קשה מזיהום אויר, קרינה וזיהום מי התהום, סכנה בריאותית לחצי מיליון תושבי השרון וחיסול השטחים הפתוחים בשרון. לדבריהם קיימים פתרונות אחרים ירוקים למשק האנרגיה.

נכון לעכשיו, כך הוצג בכנס, תת"ל 91 – הפרויקט של חברת ריינדיר אשר מאחוריה עומדת חברת "סימנס" הגרמנית, מצוי כיום בהליך המתקדם ביותר מבין תחנות הכוח שצוינו בהחלטת הממשלה. כזכור, ב-23 ביוני פורסמה הודעת הועדת לתשתיות לאומיות בדבר העברת התוכנית להקמת התחנה להערות הועדות המחוזיות והשגות הציבור. נכון להיום נותרו 50 ימים להתנגדויות.

המאבק אמור להתמקד בפן המשפטי, כלומר הגשת התנגדויות לתכנית על רקע כל הסיבות שפורטו, ובפן הפוליטי – עבודת יחסי ציבור ולובינג והשתתפות הציבור בהפגנות ובהגשת התנגדויות.

כנס החירום של ראשי הרשויות נגד הקמת תחנת הכוח סמוך לכפר סבא. צילום: המועצה האזורית דרום השרון

החוקר המומחה לאנרגיה ותאגידים, אמנון פורטוגלי אמר כי הקמת תחנות כוח ששורפות גז וסולר הן סכנה חמורה מאוד לבריאות הציבור ופגיעה קשה בסביבה. לדבריו, יש כיום חלופות מצוינות לחתנו כוח גזיות, ייצור חשמל מאנרגיה סולרית משולב באחסון חשמל בסוללות וחשמל סולרי זול בהרבה ואינו מזהם. "מנגד תחנות הכוח הגזיות יתפסו חלק ניכר מיכולת הולכת החשמל ולמעשה ימנעו הקמת פרויקטים סולריים באזור", טען, "הקמת תחנות כוח אלו מיותרות לחלוטין. היא תתרום לעשיית הון של מספר מצומצם של בעלי אינטרסים פרטיים על חשבון בריאות הציבור והקופה הציבורית".

חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' אמרה לנוכחים: "הדגל הסביבתי מניע אותי, זו הסיבה שנכנסתי לכנסת, אני מחויבת למאבק הזה, אני אלווה אתכם ויהיה אתכם לאורך כל הדרך. המאבק שלכם חשוב, אני מאמינה בו ולכם יש את הכוח. אם תתאחדו ותעבדו נכון אתם יכולים לשנות את התמונה הזאת".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איך מועצת דרום השרון מאפשרת
    לבנות משתלב על צינור הגז
    סמוך לכביש 6 בכניסה לכביש
    55 לשומרון.אין פיקוח וסכנה
    לשלום הציבור.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מי שמתמקד בפאן המשפטי אומר בפירוש ;"אין אנו ב

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר