עילאי הרסגור הנדין. צילום עזרא לוי

"אם הייתי מהמר על הסוס המנצח הייתי מקבל יותר": עילאי הרסגור הנדין בראיון מיוחד

מחזיק תיק התחבורה סופג הרבה אש על קידום פרויקט הנת”צ, אבל הוא עדיין משוכנע שזה מה שיציל את מרכז העיר. ויש לו גם בשורות לנוסעי האוטובוסים ורוכבי האופניים, ביקורת על צביקה צרפתי והדר לביא, וגם על עצמו, שהעדיף את סדבון על פני סער בבחירות האחרונות. ראיון

פורסם בתאריך: 12.7.19 07:55

המחלוקת המתוקשרת סביב פרויקט הנת”צ ברחוב ויצמן “מהיר לעיר” – אולי המיזם הגדול, המשמעותי והשאפתני ביותר שידעה העיר בשנים האחרונות, מעמיד את סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה בעריית כפר סבא, עילאי הרסגור-הנדין, במרכז הביקורת. הסוחרים כועסים עליו על כך שהוא תמך בפרויקט מלכתחילה, עוד בימיו באופוזיציה, ושהוא ממשיך לקדם אותו בכל הכוח גם בימים אלה. הוא עצמו לא מתרגש, ובשלווה העניינית האופיינית לו בדרך כלל הוא עונה באריכות למי שרק רוצה לשמוע וגם נוהג להגיב בקבוצות הווטסאפ העירוניות בהן נערכים דיונים סוערים בנושאים שעל הפרק.

יש לך לא מעט סבלנות למי שמנסים להכשיל אותך בנושאים החשובים לך.

“תמיד ניסו להכשיל אותי (צוחק)”.

אני מתכוון שהסוחרים מנסים להוריד את הפרויקט, אולי בצדק מבחינתם.

“אני אומר לך משהו על הסוחרים. החשש שלהם מאוד מובן לי. שינויים הם דבר מפחיד ובמיוחד כאלה שנוגעים לפרנסה. ברור לי שחלקם היו מעדיפים שהמצב הנוכחי יישאר, אבל דווקא ביטול הפרויקט יהיה מכת מוות לבעלי העסקים עצמם תוך כמה שנים. אי אפשר להמשיך במצב של עסקים כרגיל מול מה שקורה בוויצמן. מרכז העיר התדרדר מאוד בשנים האחרונות. בניגוד לעבר, כיום חנויות רבות נסגרות ונותרות נטושות. אם לא נעשה שיקום רציני ברחוב עסקים נוספים ייסגרו, והצלת הרחוב עוברת דרך פרויקט ‘מהיר לעיר’”.

הם טוענים שלא התעקשתם על הדברים החשובים באמת בפרויקט. שכמעט כל מה שמשרד התחבורה רצה בהתחלה נותר בעינו.

“זה לא נכון. הדיונים היו מעמיקים. אנחנו גם רואים מה ניתן לערים אחרות במסגרת ‘מהיר לעיר’ ולא ניתן לאף עיר שאני מכיר במיזם שהוא יוצא דופן ביחס למה שכפר סבא קיבלה. מאוד קל לומר מה לא בסדר ולמצוא חסרונות, לומר תוסיפו עוד מיליונים, תעשו עוד דברים”.

ועד סוחרי מרכז כפר סבא. מימין רויטל חמודות, מוטי בן שלוש, הילה בארי, גיא פופ וואילן שמחי. צילום זאב שטרן

הסוחרים אומרים שישבתם איתם במשך חצי שנה. שאלתם אותם על כל פרט שחשוב להם ובסוף כמעט שום דבר לא באים לידי ביטוי בתוכנית.

“זה גם לא נכון. הם ראו תוכניות שבהן חלק מהבקשות התקבלו. חוץ מזה, התוכנית המפורטת של החלק המרכזי של ויצמן עדיין לא נקבעה באופן סופי”.

אחת הטענות המשמעותיות היא נגד הגדר בצידי הכביש על המדרכה, זו נשארה.

“זו דרישה בטיחותית של המשטרה”.

הם טוענים שהנת”צ נראה כמו “ציר המוות” בפתח תקוה.

“לחלוטין לא. שם זו אוטוסטרדה של תחבורה ציבורית. כאן יש שני נתיבים לכל כיוון ברחוב – אחד לרכב ואחד לתחבורה ציבורית. אבל מבחינה תנועתית אין כאן שינוי מהותי ממה שקורה היום ואין כאן סיכון מוגבר”.

הדמיית הנת"צ בוייצמן. הדמיה: נתיבי איילון

עמירם מילר, למשל, התבטא נגד שבילי האופניים בוויצמן. הוא טוען שעדיפה מדרכה רחבה ושאת שבילי האופניים יעבירו בעורף הרחוב.

“ההכנות לשבילי האופניים בוויצמן התחילו בתקופתו של מילר כמחזיק תיק התחבורה, ואם הוא היה רוצה לבטל את השביל הייתי מצפה שהוא יעשה זאת אז. הבטחתי לפני הבחירות לעשות הכל על מנת לסלול רשת שבילי אופניים ראויה בעיר ומה שאני עושה הוא קיום הבטחת הבחירות. שביל אופניים בציר המרכזי של העיר הוא חיוני מאין כמוהו על מנת לעודד תושבים לנטוש את הרכב הפרטי, להביא להקלה משמעותית בפקקים ולאפשר לתושבים להגיע במהירות ובקלות ממקום למקום. בתל אביב יש לנושא הזה השפעה עצומה על נושא החניה. ככל שיותר תושבים יגיעו למרכז העיר באופניים או באמצעות תחבורה ציבורית כך יתפנו יותר מקומות חניה לטובת אלה שאינם רוצים להשתמש באמצעי תחבורה אלטרנטיביים”.

כפר סבא היא שיאנית הארץ בבעלות כל כלי רכב פר נפש, גם כביש 531 לא הקל על הפקקים באופן משמעותי כמו שחשבו ויש בעיות חניה. אתה מתמודד עם לא מעט בעיות.

“מטרתי היא לעשות שינוי משמעותי בכל מה שקשור בתחבורה בעיר וזאת כחלק מהמאמץ להמשיך ולהפוך את כפר סבא לעיר מקיימת (הרסגור-הנדין הוא גם מחזיק תיק איכות הסביבה, א”א). תיק התחבורה הוא בדיוק מה שהיה חסר לי כשהייתי מחזיק תיק הסביבה והקיימות בקדנציה הקודמת. זה היה הפיל הלבן הגדול שבחדר. בזמן שביצענו פרויקטים פורצי דרך – כמו הפיכתה של כפר סבא לעיר הראשונה בישראל ללא ריסוס מסרטן, כמו פרויקט התנהלות אנרגטית נרחב שערכנו עם תושבי המשולש, התקנת הפאנלים הסולריים על גגות הבתים, החינוך הסביבתי, שימור הטבע העירוני ועוד ועוד – הנזקים הסביבתיים האדירים כתוצאה מהניהול התחבורתי המיושן גימדו את כל אותם הישגים. לכן כבר אז שמתי למטרה להיות בקדנציה הנוכחית מחזיק תיק תחבורה. יש לי כיום הזדמנות אדירה להוביל יחד עם ראש העיר את השינויים הגדולים האלה. בנוסף לנת”צ אנחנו עובדים גם על שינוי מוחלט של קווי האוטובוס בעיר ונציג בחודשים הקרובים את הרשת החדשה. השנה נתחיל בסלילת שבילי אופניים באורך שיעלה על אורכם של כל השבילים שנסללו בעשור הקודם. פרויקט הרכבים השיתופיים שלנו התחיל בשבוע שעבר, במסגרת סטרטאפ עירוני בשם ‘ווי רייד’ מבית החברה הכלכלית. בשורה נוספת היא הפיכתה של העיר לאתר ניסויים של טכנולוגיות תחבורתיות ובהם רכבים אוטונומיים”.

הרסגור-הנדין מביא גם בשורה חדשה שייתכן שתעורר מחלוקת. לדבריו בימים האלה מתגבשת יוזמה להפחתת זיהום האוויר מרכבים בתוך העיר באמצעות רגולציה – כלומר שרק רכבים שמזהמים פחות, יורשו להיכנס אל העיר, דבר שייאכף על ידי תמרורים, המשטרה והפיקוח העירוני.

מרצ היא הסיעה הגדולה במועצת העיר והיא זו שכיום ניצבת בבסיס הקואליציה של ראש העירייה רפי סער. כשהרסגור-הנדין נשאל אם האמין שייקח את ראשות העיר כשהתמודד בבחירות האחרונות הוא מפתיע ואומר: “היה לי ברור מההתחלה שרוב הסיכויים הם שאני לא אקח”. לדבריו, העובדה שאשתו התקבלה לפוסט דוקטורט בטורנוטו-קנדה הקשתה על הקמפיין. “הייתי על הקו, זו הייתה תקופה לא פשוטה מאתגרת שלימדה אותי הרבה על חלומות ושאיפות ודברים שאני מסוגל להוציא מעצמי גם בתנאים שהם על סף הבלתי אפשריים. חוץ מזה הוצאתי כ-400 אלף שקלים על הבחירות באמצעות המפלגה, שזה נמוך מאוד ביחס למועמדים אחרים בעיר של 110 אלף תושבים ו-80 אלף בעלי זכות בחירה, קשה לנהל בחירות בתקציב כזה”.

למה לא עשית חיבורים משמעותיים לפני הסיבוב הראשון כדי להגדיל את סיכויים?

“היו שיחות אבל הן לא התגבשו לחיבור פוליטי רציני. אם זה היה נעשה אולי זה היה מקצר את הליך הבחירות עבור התושבים. בסופו של דבר התוצאה טובה, יש לנו כיום השפעה והערכים שאנחנו מאמנים בהם באים לידי ביטוי”.

כולם?

“כמובן שבקואליציה לא מקבלים את כל מה שרוצים. זה חלק מהשיטה הפוליטית”.

מימין: עילאי הרסגור-הנדין, יוסי סדבון, הדר לביא

עילאי הרסגור-הנדין עם יוסי סדבון, הדר לביא, כשהתאחדו לפני הסיבוב השני בבחירות

אתה מתחרט על ההליכה עם סדבון לפני הסיבוב השני?

“היה לי ברור שאם אני לא חובר לסדבון רפי סער ייקח בהליכה. סדבון הציע לי להיכנס לקואליציה עם תנאים שהיו עבורי חלומיים מבחינת ההישגים שאני יכול להשיג לציבור שלי. זה היה השיקול המרכזי. בדיעבד המהלך הזה לא צלח”.

אתה מתחרט?

“ברור שאם הייתי יודע מראש מה תהיה התוצאה מראש הייתי הולך עם סער. כל בר דעת היה עושה את זה. אבל אז לא הייתי יכול לדעת את זה. וקרה מה שקרה”.

ואז קיבלת הרבה פחות.

“אני מתאר לעצמי שאם הייתי מהמר על הסוס המנצח הייתי מקבל יותר. עדיין אני מרוצה מהמצב הנוכחי. יש לי שותפות טובה מאוד עם רפי סער”.

הוא נותן לך לעשות כל מה שאתה רוצה?

“לא. ברור שאני לבד כסגן ראש עיר לא אוכל לנהל את מדיניות העירייה בכל הנושאים. קואליציה היא שותפות ואף צעד לא מקבל את מה שהוא רוצה. מתייעצים ומתכננים ומגיעים להחלטות שכל הצדדים יכולים לחיות איתם”.

למה החרמת את ישיבת הקואליציה האחרונה?

“לא הגענו לישיבת הקואליציה כי הייתה מחלקות שלשמחתי נפתרה”.

על מה היא נסובה?

“אני מעדיף שלא לומר. אפשר להתווכח ויכולים להיות ויכוחים, אפילו מרים, אבל ברגע שיש החלטה אנחנו כגוש אחד. כך מתנהלת הנהגה חזקה. אני לא מאמין בהנהגה שמייצגת כותרות ומריבות פנימיות כל הזמן. או שיש שותפות אמיתית שמסוגלת לצלוח קשיים או שאין שותפות בכלל”.

אני אקשה. זה היה קשור לפליאה (קטנר, חברת מועצה מסיעתו מרצ;א.א)?

“זה היה קשור לכל הסיעה ומאחר שהדברים מסתדרים אני מעדיף לא להרחיב”.

פליאה קטנר צילום עזרא לוי

פליאה קטנר. צילום עזרא לוי

סער כעס שלא הגעתם?

“מן הסתם הוא לא היה מרוצה מזה. גם אני במקומו לא הייתי מרוצה”.

היו טענות שראש העירייה עסוק הרבה ביחצ”נות ולא מטפל בנושאים מהותיים איך אתה רואה את זה?

“אני התחלתי לעבוד עם רפי החל מינואר וכבר אז ראיתי אותו נכנס לסוגיות הקשות. ברור לחלוטין שאף אדם לא יכול לצלול ישר ב-100 אחוז לניהול שוטף של העיר”.

אבל הוא הבטיח ואני מצטט: “להתחיל לעבוד מהרגע הראשון בלי שכר לימוד”.

“אני רוצה להתייחס למה שאני יודע על עירייה ועל ראשי ערים חדשים אחרים. רפי הוא לא ראש העיר החדש היחיד שאני מכיר. כולם אומרים שלא קל להיכנס לתפקיד כל כך משמעותי. זה אנושי ולגמרי הגיוני שתהיה תקופת התנעה. אני מאמין שבתקופה הזאת נעשו צעדים חשובים שישפיעו על כל הקדנציה. בחינוך, בתחבורה ובנושאים נוספים והירידה לפרטים היא שמיים וארץ לעומת הקדנציה הקודמת. אני מאמין שקצב העבודה מתגבר ורק עוד ילך ויגבר”.

הייתה ביקורת על כך שמונית לוועדת הביקורת של מפעל המים יחד עם סגן ראש העיר דני הרוש. השאלה הייתה האם ניתן למנות שני סגני ראש עיר בשכר כחברים בוועדת הביקורת של מפעל המים בשעה שראש העירייה הוא יו”ר האגודה.

“בעקבות הדברים הללו החלטתי לא להיות בוועדת הביקורת”.

לא ראית את זה כבר מהתחלה כעניין בעייתי?

“זה לא זעק כי מפעל המים גוף נפרד מהעירייה, זה גוף עצמאי שאמנם מנוהל על ידי נבחרי ציבור אבל הוא ישות משפטית נפרדת. יש הבדל בין מה שחוקי ומה שציבורית יכול להיראות בעייתי. ולמרות זאת העדפתי מבחינה ציבורית לוותר על התפקיד למרות שלא הייתה עם זה שום בעיה”.

הייתה ביקורת בתוך הקואליציה על מחזיקת תיק החינוך, אסנת ספורטה, על כך שהיא עסוקה יותר בענייני עיריית חדרה (ספורטה מנהלת את מינהל חברה וקהילה בעיריית חדרה, א”א) מאשר בכפר סבא. אתה שותף לביקורת?

“חברי מועצה עושים את עבודתם בהתנדבות ולצערי רבים אינם מודעים לכך. זו הקרבה גדולה ואין לי שום זכות למתוח ביקורת על אנשים שרוצים להתפרנס”.

אז הביקורת לא עניינית בעיניך?

“כל אחד יחליט על מה הוא מותח ביקורת”.

למה נדמה שאתה אוהב ללכת בין הטיפות?

“אם נהיה עסוקים כל היום בלהטיח האשמות ולא להיות מרוצים אחד מהשני לא נגיע לשום מקום”.

אז אתה אומר את הדברים בחדרים סגורים?

“בהחלט. אין נושא ציבורי שעלה לכותרות שלא אמרתי לגביו את דעתי הנחרצת הן בישיבות עם ראש העירייה וסגניו והן בישיבות הקואליציה”.

רפי סער מקבל את "מפתחות העיר" מצביקה צרפתי

רפי סער מקבל את "מפתחות העיר" מצביקה צרפתי

כאופוזיציונר ותיק, איך לדעתך מתפקדת האופוזיציה הנוכחית?

“היא לא עשויה מקשה אחת. רואים את סיעת סדבון שהיא אופוזיציה לא קלה אבל מאוד עניינית. כפר סבא מתקדמת של הדר לביא עושה לדעתי לא מעט שגיאות. ‘כפר סבא מתקדמת’ הפכה ל’כפר סבא מתנגדת’. התחושה היא שמנסים לטרפד באופן עקבי את היוזמות הגדולות במקום לערוך בהן דיון ענייני. צר לי גם על צביקה צרפתי שעסוק בעבר ולא מוצא את הדרך להמשיך הלאה ולקדם את הפעילות העירונית”.

יש לך הסכם עם סיעת תפוח שאתם שומרים אחת על השנייה בתוך הקואליציה?

“זה לא סוד שאני ביחסים טובים עם יובל (לוי) ועם ממה (שיינפיין) והם חברים, אבל אין קואליציה בתוך קואליציה”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. סיגל

    מהיר לעיר כן יעשה אוטוסטרדה לאוטובוסים בוויצמן, הרחוב יהיה גס ומעוכר. המדרכות תהיינה יותר צרות העיקר שהרסגור יוכל לרכב על אופניו.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר