פירוק גג האזבסט. צילום גבי מזור
פירוק גג האזבסט. צילום גבי מזור

התושבים מתרעמים: "איש לא הודיע לנו על פינוי האזבסט"

חברת נתיבי ישראל פינתה גג אזבסט ממבנה ישן, במסגרת העבודות בכביש 531. התושבים שגרים בסמוך טוענים שבניגוד לנהלים, לא קיבלו על כך שום הודעה. נתיבי ישראל: "הכל נעשה תוך הקפדה על הנהלים". העירייה: "תלונות התושבים בבדיקה"

פורסם בתאריך: 24.7.19 13:26

תושבים המתגוררים ברחוב ארלוזורוב בכפר סבא, סמוך ליער אוסישקין, מתלוננים כי ביום שני שעבר, פינו עובדים מטעם חברת נתיבי ישראל גג אזבסט ממבנה שנמצא בסמוך לבתיהם, במסגרת העבודות בכביש 531, וזאת מבלי ליידע אותם על כך. זאת, לטענת התושבים, בניגוד לנהלי פינוי אזבסט (המוגדר כחומר מסוכן) של המשרד להגנת הסביבה, לפיהם יש לתת התרעה לתושבים המתגוררים סביב אזור הפינוי. גג האזבסט שייך למבנה שהיה חלק מגן ילדים בשם "גן ביער", שפונה לפני כשנתיים בעקבות העבודות בכביש 531.

"ביום שני שעבר, 15 ביולי, ממש במקרה שמעתי רעש, הצצתי מחלון חדר השינה וחשכו עיני. אני רואה ענן אבק של גג האזבסט ואנשים שמפנים את לוחות האזבסט כשהם לבושים בסרבלים לבנים", מספר תושב רחוב ארלוזורוב גבי מזור, "הם עטפו את הלוחות בבד לבן ופינו אותם. איך זה שאיש לא הודיע לנו על פינוי האזבסט? איך ייתכן שהעירייה מזלזלת בבריאות התושבים? איש מדיירי הרחוב לא קיבל כל התרעה על פינוי האזבסט או סגירת חלונות, או כל נוהל שעשוי להגן על התושבים".

פירוק גג האזבסט. צילום גבי מזור

האזבסט, כאמור, הוא חומר מסוכן לבריאות האדם, ששאיפת חלקיקיו עשויה לגרום אף לסרטן. למשרד להגנת הסביבה שורה של נהלים הנוגעים בפינוי בטוח של אזבסט באזור מיושב. בין הנהלים: תיאום פינוי האזבסט עם דיירים השוהים במרחק של עד 50 מטר מהאזבסט, כשהתושבים באזור אמורים לקבל הנחיות על התנהלות בעת ביצוע העבודה כמו למשל סגירת חלונות. אתר העבודה אמור להיות מגודר כדי למנוע כניסת אנשים למתחם ובטרם ביצוע העבודה אמור להיות מותז על האזבסט מים כדי למנוע התפשטות האבק באזור, ועוד.

הידיעה על הפינוי התגלתה במקרה בישיבת הועדה המקומית לתכנון ובניה בנושא פיצוי לתושבי רחוב ארלוזורוב, שהתקיימה ביום שני שעבר. תושבי הרחוב סיפרו בישיבה כי לפני כשבוע פונה מתוואי העבודות על רמפת סוקולוב מבנה שהכיל גג מאזבסט. חבר הוועדה פנחס כהנא ששמע את עדויות התושבים שלח בתגובה מכתב תלונה לראש העירייה רפי סער. "נתיבי ישראל קיבלו אישור לפירוק האזבסט מהמשרד להגנת הסביבה, ולמרות זאת פירוק האזבסט לא נעשה בתיאום וביידוע של התושבים ולא ניתנה כל הודעה לתושבים על פינוי אזבסט", אומר כהנא לצומת השרון, "בפינוי שכזה העירייה אמורה ליידע את הציבור, לתת הנחיות לסגירת חלונות, גידור שטח ועוד. למרות זאת התושבים גילו ממש במקרה אנשים ממוגנים היטב שמפנים את הגג. בעקבות המחדל הזה שלחתי מכתב לראש העיר ולמועצת העיר ובו אני מבקש הסבר על המקרה החמור הזה".

פנחס כהנא. צילום עזרא לוי

פנחס כהנא. צילום עזרא לוי

תושב אחר ברחוב, יצחק גור, טוען שפנה לעיריית כפר סבא כדי לברר מדוע בוצע בפינוי ללא ידיעת התושבים. לדבריו, הוא נענה כי השטח אינו שייך לכפר סבא. "פניתי לעירייה כדי להבין למה לא התריעו בפנינו על פינוי גג האזבסט ונענתי באדישות מוחלטת שהשטח שייך להוד השרון ולא לכפר סבא ולכן אנחנו לא בתחום אחריותם", אומר גור, "הרי ידוע שהשטח עצמו נמצא בין כפר סבא להוד השרון ולא מוגדר כשטח של כפר סבא. מצד שני, התושבים נחשבים כתושבי כפר סבא. אנחנו משלמים מיסים לעיריית כפר סבא, אז איך זה שהיא לא דואגת לשלומנו?".

תגובת נתיבי ישראל: "הכל נעשה תוך הקפדה על הנהלים, על ידי קבלן מוסמך המאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה".

תגובת עיריית כפר סבא: "פינוי אסבסט נדרש להתבצע לפי חוק ועל ידי אנשי מקצוע בתחום. במקרה זה מדובר היה בעבודות במסגרת המשך סלילת כביש 531 של נתיבי ישראל, בגבול כפר סבא והוד השרון. טרם ביצוע העבודות הועברו לידי היחידה האזורית לאיכות הסביבה כל האישורים, לרבות אישורי המשרד להגנת הסביבה ואישור על יידוע התושבים. רק לאחר הביצוע על ידי חברת נתיבי ישראל, התבררו תלונות התושבים ואלו נמצאות בבדיקה מעמיקה אל מול הגורמים הרלוונטיים, בכדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תיקנו שגיאת כתיב- החומר נקרא אסבסט ולא אזבסט

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר