פנחס כהנא. צילום עזרא לוי
פנחס כהנא. צילום עזרא לוי

אז מי ישמור על העצים? הקואליציה החליטה שלא יהיה פקיד יערות עירוני בכפר סבא

הצעתו של חבר המועצה ויו"ר משמר האילנות בעבר, פנחס כהנא, הורדה מסדר היום. יו"ר משמר האילנות בהווה מציע להקים גוף שיבחן את בקשות הכריתה ויעביר אותן לפקיד היערות "בלי להסתכן שהחתול ישמור על השמנת"

פורסם בתאריך: 9.9.19 08:39

מועצת עיריית כפר סבא הסירה מסדר היום ברוב קולות את הצעתו של חבר המועצה פנחס כהנא מסיעת "כפר סבא מתקדמת" מהאופוזיציה להסמיך פקיד יערות עירוני. על פי כהנא, בעבר יו"ר "משמר האילנות", מדובר ביוזמה של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ובערים שונות ברחבי הארץ פועל פקיד יערות עירוני בהצלחה. נכון להיום, פקיד היערות האחראי על כפר סבא הוא מנהל האזור של קק"ל היושב ביוקנעם.

"מועצת העיר הסירה את ההצעה מסדר היום בלי דיון אמיתי וללא סיבה טובה נראית לעין", אומר כהנא לצומת השרון. "הסיבה העיקרית לסירוב הקואליציה למנות פקיד יערות עירוני היא ש'אין נותנים לחתול לשמור על השמנת'. זו הבעת חוסר אמון במערכת ויש לה השלכות על יחידות אחרות בעירייה, כמו למשל אגף ההנדסה. אם החשש הוא שייעשה שימוש לרעה בכוח, למה לא להעביר גם את הפיקוח על החינוך, התכנון, הדיור והרווחה לרגולטור חיצוני? האם עיריית כפר סבא לא מסוגלת לנהל את עצמה?".

בהצעה שהעלו חברי סיעת כפר סבא מתקדמת הם מבקשים לדבריהם ליצור תהליך של מעורבות ושקיפות ציבורית בנושא הגנה על העצים. "כפר סבא צריכה להיות דוגמה בנושא כפי שהייתה עד כה, בתהליך לא פשוט", מוסיף כהנא, "משמר האילנות הפך למודל ארצי. מעורבות של המתנדבים בגיבוש תהליכים ונהלים ומאבקים הביאו להצלת עשרות עצים מכריתה. פקיד יערות עירוני יוכל ליצור קשר מעולה עם מחלקות אחרות בעירייה כמו הנדסה או חינוך וזאת כדי להביא להכרה ציבורית בחשיבות העצים בתחום העירוני וכדי לשקול את נושא ההגנה על העצים תוך יידוע הציבור ושילוב במערך התכנון".

כהנא טוען שמשמר האילנות, שבעבר תמך בהצעה, חזר בו על אף שאותם אנשים נמצאים בו מלבד היו"ר החדש דודו אשכנזי. "רק לפני כחודש הוא כתב לי ואמר לי שהוא תומך בהצעה", תוקף כהנא, "מה קרה? בין הסיבות שבגללן שינה הארגון דעתו הטענה שלא נכון למנות היום פקיד יערות עירוני לאור תוכניות הפיתוח הקרובות. ההיפך הוא הנכון. רגולטור חיצוני יעזור לנו להגן ולשמר את העצים בעיר? זה לא נכון לדבר על עצמאות השלטון המקומי וכשמבקשים שהעירייה תיקח אחריות בנושא הקואליציה מסרבת. לנו בסיעת כפר סבא מתקדמת אין ספק שאף אחד לא ישמור על העצים שלנו טוב יותר מאיתנו. זה המהלך המתקדם, הדמוקרטי והמתאים ביותר לעיר. חבל שארגון מתנדבים עירוני שעוסק בנושא חושב שבתקופת פיתוח עדיף רגולטור חיצוני. חבל שאפילו בישיבת מועצת העיר אין שיח בנושא".

מנכ"ל העירייה, איתי צחר, אמר בישיבת המועצה כי "עם קבלת ההצעה וכחלק ממדיניות השיתוף פנינו למשמר האילנות בנושא, גוף שצובר תאוצה ויש עימו יחסים טובים והדוקים וביקורת בונה חיובית. לאחר בדיקה יסודית משמר האילנות אינו חושב שבעיתוי הנוכחי ימונה פקיד יערות לעיר".

על פי צחר, מבדיקה שערכו ברוב הערים בהם פועל פקיד יערות הוא פועל "בצורה פחות טובה", וכי משמר האילנות ממליץ לרכז צוות עירוני שירכז את הבעיות בהם צריך לטפל. "נבחן את ההצעה שנראית טובה ומקיפה וסוגרת פערים ונפעל לגבש הצעה משותפת שתקדם את נושא השמירה על העצים בעיר", סיכם.

חבר המועצה פנחס כהנא (מימין) ויו"ר משמר האילנות דודו אשכנזי. צילום פרטי

יו"ר משמר האילנות, דודו אשכנזי: "אני לא זוכר אף דיון שפנחס כהנא קיים בקדנציה שלו בנושא פקיד יערות עירוני, לא אני ולא החברים הוותיקים. יכול להיות שהוא קיבל החלטה בפני עצמו, בכל אופן זו לא הייתה דעת משמר האילנות. בעירייה ביקשו ממני להגיב על ההצעה כבר לישיבת מועצת העיר הקודמת ואמרתי שצריך זמן לבחון את זה. פנחס משך את ההצעה ובדקנו זאת ביסודיות במטבחון שלנו והעלינו את זה בפני המתנדבים. בסוף זה לא שסירבנו. אם תקראו היטב את שכתבנו ציינו שהעיתוי לכך לא מוצלח. לא הגיעה לדעתנו השעה לעשות את זה. בדקתי שמונה רשויות כאלה, עם אגרונומים ואנשי אקדמיה ונוכחתי לדעת כמה מסוכן שפקיד יערות עירוני הוא זה שמבקש את בקשת הכריתה, והוא זה שמאשר אותה וגם מבצע. צריך רגולטור נוסף שישב על המשמר. רב הסיכון על הרווח בסיפור הזה".

כהנא טוען שרק לפני חודש תמכת בכך.

"לפני חודש פנחס העלה רעיון בפייסבוק והגבתי באופן ספונטני בתגובה אישית ולא כמייצג משמר האילנות. אני מודה שעל פניו הרעיון אז נראה לי חיובי. אחרי בדיקה מעמיקה אני חושב שזה לא מתאים. במקביל, הצענו להקים גוף – צוות עם גורמים מקצועיים וציבוריים, שאנחנו מציעים את עצמנו כחברים בו, והוא ייבחן את בקשות הכריתה. אם הבקשה ראויה נחתום עליה ונעביר לפקיד היערות, ובקשות שלא ראויות נפסול על הסף, בלי להסתכן שהחתול ישמור על השמנת. רק עיר שיש לה מה להסתיר תתנגד להסדר כזה. האמירה של פנחס שעל ידי זה שההצעה נדחית העירייה לא נותנת תמיכה לגורמים המקצועיים שלה – לא נבדקה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר