קניון G כפר סבא. צילום אריה אברמזון

עמוס בקניון, שומם בוייצמן, רגוע בקלפי: יצאנו לסיבוב בחירות בכפר סבא. צפו:

הפעילה של כחול לבן שלא צריכה לשכנע, כינוס החירום של הליכוד ביוספטל, בעל הסנדוויצ'יה שמספר על "אווירת יום כיפור" והתושב שבזבז 1,500 שקל בקניון והתחרט שיצא מהבית. איך עבר יום הבחירות בכפר סבא? צפו בסרטונים עם תושבי העיר

פורסם בתאריך: 17.9.19 18:50

למרות ששיעור ההצבעה הגבוה מורגש גם בכפר סבא, נציגי המפלגות שהמתינו למצביעים מחוץ לקלפיות היו די רדומים והתורים היו קצרים, לפחות בשעות הצהריים. גם במרכז העיר ובשוק האווירה היתה נינוחה למדי, ורק בקניונים הגדולים מורגשת אווירת חג כשמאות הורים וילדים צבאו על החנויות, הג'ימבורים ובתי הקולנוע.

יוסף, תושב צופית, יצא לבלות עם בנו בקניון G בכפר סבא. "אני לא עובד היום. הלכתי מוקדם לבחור, בחרתי בגנץ בגלל יאיר לפיד. גם אם הוא היה מוותר על הרוטציה הייתי מצביע להם כי צריך להחליף את ביבי. אני לא נהנה מהאווירה פה, יצאתי מהבית ובזבזתי 1,500 שקלים שהייתי חוסך אותם. אני רוצה הביתה".

גם צביה ושולי חקלאי מפתח תקוה הסתובבו בקניון G היום. "טיילנו באזור, עשינו כאן קטיף", מספרת צביה. "הצבענו 'טב' – לימינה", והעידה שהיא חשה ששיעור ההצבעה גבוה.

מרגישים את אווירת הבחירות?

"הילדים בעננים וזה נורא כיף שיש הזדמנות לצאת".

מרטין, מצביע המחנה הדמוקרטי, תושב כפר סבא שהסתובב בקניון אושילנד בעיר סיפר: "זו אווירת חג. חג מיותר, אבל חג".

הלכת להצביע?

"כן".

הרגשת את התכונה?

"הצבעתי נורא מוקדם אז לא הרגשתי את התורים".

איך אתה מרגיש עם זה שאנחנו הולכים לבחירות שניות תוך כמה חודשים?

"עד כמה שאני מבין, לא יהיה הבדל גדול – אז זה חבל".

בניגוד לקניונים, כאמור, האווירה בעיר עייפה מאוד. ישי צנעני מסנדוויץ' סעדיה המיתולוגי במרכז העיר אומר: "אווירת יום כיפור כאן, שביתה כללית. הרחוב שקט מידי. עוברים פה לקוחות בודדים ביותר".

קשה להתקיים ככה.

"מאוד מזה שהפיקוח היום והשיטור העירוני בהפסקה".

הקלו עליכם.

"קצת כן, כאם זה גם היה אז בכלל הייתה בעיה".

אז אתה לא מרגיש את אווירת הבחירות כאן בעיר.

"הייתי נשאר בבית יותר טוב".

את חברת מועצת העיר לשעבר, רויטל לן כהן, וחבר מועצת העיר בהווה פנחס כהנא פגשנו במטה שלהם בשוק העירוני. "האמת היא שאנחנו מרגישים מאוד את אווירת הבחירות כאן", היא עונה לשאלה. "שומעים אנשים שגם כאלה שחוזרים הביתה למפלגה וגם אנשים שבאמת רואים בנו אלטרנטיבה. אנחנו מקבלים את הפידבקים האלה מאוד באהבה ובשמחה. זה לא אומר שאנחנו שאננים, בכלל לא. אנחנו מבינים את גודל היום ואנחנו עובדים מאוד קשה".

כמה פעילים יש לכם בסך הכל?

"באזור הקלפיות יש לנו בסך הכל מעל 100 פעילים ויש לנו כאלה שמתחלפים ומסתובבים בין הקלפיות והדוכנים ומתחלפים ביניהם, והם עושים עבודה מצוינת. כולם חדורי מוטיבציה לקראת המהפך".

בני ירושלמי ישב כנציג המחנה הדמוקרטי מחוץ לקלפי אוסישיקין: "האווירה פה רגועה, זה אזור שהוא מובהק מרכז-שמאל. האווירה טובה והלוואי שהיא תהיה כך בכל הארץ".

אני רואה שנציגי הליכוד וויתרו על השהייה שלהם כאן.

"הם וויתרו על השהייה, וויתרו על שלטים, הם מעדיפים ללכת לשכונות שיש להם סיכוי לשכנע".

אבל צריך ללכת לשכנע את הלא משוכנעים. זה העניין, לא?

(צוחק) "היה פה ברק היום וגם נועה ארצי".

אתם מרגישים שאתם הולכים לעבור את אחוז החסימה?

"אני מקווה מאוד שעוצמה (יהודית) לא יעברו. להצביע למחנה הדמוקרטי או לעבודה זו גם הצבעה אסטרטגית וגם הצבעה אידיאולוגית, למרות שהסיכוי נמוך שהם ייכנסו לממשלה, הם מצד שני ימנעו ממשלת ימין קצרה".

ממש בסמוך אליו מרים שצמן, מתנדבת מחוץ לקלפי באוסישקין מטעם כחול לבן: "האווירה הכללית מאוד טובה, אנשים אדיבים, עונים בנימוס. כנציגת כחול לבן אני מאוד מרוצה כי כל אדם שלישי לפחות אומר לי שהוא איתנו".

את מנסה לשכנע, לספר למה זה חשוב?

"קשה לשכנע כי כל מי שאני מנסה, אומר לי אני אתכם. או שיש מי שאומר לי 'אנחנו החלטנו כבר' אז אין טעם לשכנע".

ביבי נתניהו הולך על הראש של כפר סבא ואומר שכאן שיעור ההצבעה גבוה ובטבריה למשל שיעור ההצבעה נמוך. את מבינה למה הוא עושה את זה?

"לא כי בכפר סבא אמנם שיעור ההצבעה גבוה אבל לא עבורו".

בדיוק, כי זה הוא קרא לזה מעוז השמאל.

"זה לא המעוז שלו ואני גם ראיתי, כשבדקתי פתקאות, ששלו מלאות וכמעט ולא מצביעים לו – לפחות בקלפי אצלנו".

שרון פורטנוי, מזכיר אחת הקלפיות בבית הספר אוסישקין, מרגיש אווירת חג של בחירות ודמוקרטיה. בקלפי יעבדו עד כ-11 בלילה ויספרו את הפתקים ויביאו את התוצאות לוועדה המרכזית שיושבת בבית הספר היובל. בבחירות הקודמות בתחילת השנה הוא היה רכז קלפי אחרת בעיר. "יש פה חברי קלפי יעילים שעושים עבודה מהירה ובשילוב כוחות אנרגטי אנחנו עושים את מה שצריך. אצלנו יש הרבה פחות תור".

גם בליכוד הרגישו מאוד את אווירת הבחירות. לעיר נהרו פוליטיקאים מהמפלגה כמו שר החוץ ישראל כץ, שר התיירות יריב לוין, וחברי הכנסת יואב קיש, עוזי דיין ושרן השכל תושבת העיר. ולמרות זאת, על פי מידע שהגיע ליו"ר הליכוד בעיר חבר מועצת העיר, אורן כהן, על שיעור הצבעה נמוך במעוזי הליכוד, הוא קיים ישיבת חירום במטרה להוציא את האנשים מהבתים. "מבחינתי בימים האחרונים עשינו תדרוכים לכל יושבי הקלפיות באזורים השונים. ציידנו אותם בציוד שהוכן מבעוד מועד, פיזרנו אותם בקלפיות ושילטנו", הוא אומר, "אבל הגיעה אלי אינפורמציה שבקפלן מעוז הליכוד בעיר שיעור ההצבעה נמוך וקיימתי ישיבת חירום בסניף. בעקבות זאת הובלנו עשרות פעילים שהסתובבו ברחבי השכונות קפלן, יוספטל וגבעת אשכול שדפקו מדלת לדלת לעודד אנשים לצאת להצביע. אני מרגיש שכעת אנשים באים יותר להצביע מהפעם הקודמת ואני מאוד מקווה שכל מה שעשינו וההכנות יידעו לעמוד אל מול כמות האנשים שכחול לבן הביאו לקלפיות שהרי ידוע הוא שכחול לבן בבחירות האחרונות היו חזקים בעיר".

אורן כהן ושרן השכל. צילום אלי חיון

שרון פורטנוי, מזכיר אחת הקלפיות בבית הספר אוסישקין, מרגיש אווירת חג של בחירות ודמוקרטיה. בקלפי יעבדו עד כ-11 בלילה ויספרו את הפתקים ויביאו את התוצאות לוועדה המרכזית שיושבת בבית הספר היובל. בבחירות הקודמות בתחילת השנה הוא היה רכז קלפי אחרת בעיר. "יש פה חברי קלפי יעילים שעושים עבודה מהירה ובשילוב כוחות אנרגטי אנחנו עושים את מה שצריך. אצלנו יש הרבה פחות תור".

זה מרגיש מוזר לחזור לקלפי תוך חודשים ספורים?

"אני מרגיש שלמדינה שלנו זה בזבוז כספים. אנחנו לא יודעים מה יצא מזה וחשוב שתהיה אחדות בעם ולא שנאת חינם בין האנשים".

הבחירות האלה יתקנו את זה?

"אני חושב שהבחירות האלה יסיימו את עניין הבחירות הנוספות ואיכשהו האווירה תתייצב עם הזמן. אני מקווה שתהיה ממשלה רחבה ולא צרה של 61 מנדטים".

הקלפי בבית הספר אוסישקין צילום אריה אברמזון

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר