הרבה החילונית גלית אורן-מורן
הרבה החילונית גלית אורן-מורן

בכפר סבא לא יתקיימו ביום כיפור השנה תפילות רפורמיות וטקס חילוני

בקהילה הרפורמית מסבירים שאין היענות של תושבים. הרבה החילונית גלית אורן-מורן טוענת שהעירייה סירבה לממן מוזיקאים לטקס התפילה החילוני. תגובת העירייה: "איננו מעניקים סיוע כלכלי ביום הכיפורים לאף ארגון משום סוג שהוא"

פורסם בתאריך: 6.10.19 18:39

ביום הכיפורים לא יתקיימו בכפר סבא תפילות רפורמיות כבעבר. תפילה נוספת שלא תתקיים היא התפילה החילונית שעליה הייתה אמונה הרבה החילונית גלית אורן מורן בחמש השנים האחרונות, כך היא פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה בסוף השבוע. בניגוד לכך, בעיר דווקא יתקיימו שתי תפילות קונסרבטיביות ולא מעט תפילות אורתודוקסיות. גורמים פלורליסטים בעיר אומרים כי מצער אותם מאוד שכפר סבא הולכת אחורה במקום להתקדם ולהיות פלורליסטית יותר.

גורמים בתנועה הרפורמית אמרו לצומת השרון כי אמנם הייתה בעבר היענות נאה, והתושבים הגיעו לתפילות הרפורמיות ביום הכיפורים שהתקיימו בבית הספר ש"י עגנון בשכונה הירוקה. אולם, כבר בשנה שעברה וגם השנה חשו בתנועה כי אין עזרה של התושבים בארגון התפילות. בניגוד לתנועות החרדיות כמו חב"ד והגרעינים התורניים שמקבלים סיוע מהקהילות שלהם, בתנועה הרפורמית מחפשים את מי שמעוניינים שתפילות כאלה יקרו במרחב העירוני שלהם. גורמים בתנועה אמרו לצומת השרון כי הם מצאו את עצמם מארגנים ומסדרים את הכל לבד.

בנוסף, אומרים בתנועה כי הכניסו בשנה שעברה מניין אורתודוקסי במקביל לזה הרפורמי במבנה בית הספר ש"י עגנון. "אין לנו בעיה עם מניין כזה שפועל באותו מרחב", אומר גורם בתנועה, "אבל היה סיור, ואמרו מאיפה ייכנסו למניין האורתודוקסי ומאיפה לרפורמי וזה יצר אווירה לא נעימה. אני מניח שהתושבים חשו את זה. במיוחד ביום כיפור התושבים לא רוצים מלחמות. מאז ומתמיד היה ברור שזה המרחב שלנו".

מהצד השני, גם הרבה החילונית אורן פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה את ההודעה הבאה, בו היא מפנה אצבע מאשימה לעיריית כפר סבא על ביטול התפילה החילונית: "שנים חלמתי להביא את בשורת מפגשי יום כיפור החילוניים לעירי, כפר סבא. מספר המדרגות שנזרקתי מהן בזלזול מאגפים שונים בעירייה, אינו ניתן למספר. ואז, לפני חמש שנים, בעזרתו הענקית של עילאי הרסגור-הנדין, שהיה אז סגן ראש העיר, התגשם הקסם הזה. בשנה הראשונה חשבתי שאהיה שם לבדי, אך הגיעו כ-30 משתתפים. ומאז, משנה לשנה הגיעו והשתתפו איתנו יותר ויותר אנשים. ביום כיפור תשע"ט נשקנו ל-100 משתתפים בכל מפגש. השנה לא יתקיימו מפגשים חילוניים בעיר. ולמה? כי לאחר חמש שנים של עבודה קשה בהתנדבות ביקשתי לקבל סכום סמלי עבורי ועבור המוזיקאים המלווים את המפגשים בכישרון ובחן. ובכל עיריית כפר סבא הגדולה לא נמצא הסכום, הבאמת פעוט לקיום המפגשים (והיה אף בכיר מאוד שמרוויח הון, שלא הבין מדוע אני מעזה לבקש תשלום לאחר חמש שנים). אז השנה סגור בכיפור בכפר סבא וכולי תקווה שעד יום כיפור הבא יימצא הסכום הדרוש לחזור למסורת הנפלאה הזו".

אורן, השנה ביטלת את התפילה החילונית ואני משתף אותך בכך שהשנה גם לא יתקיימו תפילות רפורמיות בעיר. מה זה עושה לך?

"לגבי רפורמים אני לא לגמרי יודעת לומר. העניין החילוני תלוי רק בתקציבים עירוניים כי מה שהיה עד עכשיו שהמפגשים היו ממומנים על ידי, בשעה שהלוגו של העירייה התנוסס מעל הפרסומים שלנו. עד עכשיו, חמש שנים, לא ביקשתי כסף ועשיתי את זה בהתנדבות. זו השנה הראשונה שביקשתי כסף והם לא הסכימו. אז גם אני לא הסכמתי. אני חושבת שחמש שנים בהתנדבות זה די והותר. זו עבודה קשה – זה לא משהו שאני עושה כלאחר יד".

למה את חושבת שלא הסכימו?

"אני לא יודעת. אני רק יכולה לומר שצר לי שבצד התקדמות בנושא התחבורה הציבורית בשבת והשארת הפארק העירוני פתוח בט' באב וביום כיפור, כראוי למרחב ציבורי, בתחום התרבות היהודית החילונית יש נסיגה. כפי שאתה אומר, גם התפילות הרפורמיות לא יתקיימו השנה ובשעה שהשנה יתקיימו בצד עשרות רבות של מרכזי תפילה אורתודוקסים, ההולכים ומתרבים משנה לשנה בבתי ספר ובבתים עירוניים, רק שני בתי כנסת קונסרבטיביים לתפילה שוויונית".

מנהלת אגף הקהילות בתנועה הרפורמית לאה פייט: "בעיניי זה כל כך עצוב וגם מכעיס כאחד, שמקום כמו כפר סבא לא מוצאת לנכון להקצות את המינימום שבמינימום שיהיו תפילות פלורליסטיות בעיר. אני אומרת את זה לא רק כנציגת התנועה הרפורמית אלא באופן כללי כאחת שחושבת שבכל עיר צריכה להיות אלטרנטיבה אחרת".

סגן ראש העירייה, יו"ר סיעת מרצ במועצת עיריית כפר סבא, עילאי הרסגור-הנדין: "ראשית, אני מבקש לנצל במה זו על מנת להודות לרבה החילונית גלית אורן מורן על פעילותה בהתנדבות לאורך השנים. היתה לי הזכות למנות אותה לרבה החילונית הראשונה בישראל שכיהנה כחברת מועצה דתית, ומכאן גם הבעיה. יש קושי משפטי להגדיר אותה כספק יחיד בסיטואציה בה אף גורם אחר אינו מקבל ביום כיפור כספים מהעירייה עבור הנחיית טקסים ותפילות, במיוחד כשהיא מכהנת במקביל בתפקיד ציבורי. אני לא מתכוון להסתבך בשחיתות כדי לקיים טקס בתשלום. קיבלנו בעבר תקציבים מהמועצה הדתית עבור פעילות פלורליסטית, ששולמו בין היתר לנגנים בטקסים ובתפילות, ואמשיך לקדם פעילות מסוג זה בכל כוחי, תוך שמירה על המינהל התקין ודרישות החוק.

"יש לציין שבמקום התפילה הרפורמית, שבוטלה כבר בשנה שעברה מתוך חישובי כוח אדם פנימיים של התנועה הרפורמית, הרחבנו השנה את הפעילות הקונסרבטיבית ונקיים תפילות שוויוניות של נשים וגברים יחדיו בשני מוקדים: בקהילת 'הוד והדר' ברחוב החי"ש 4 ובאולם הספורט של בית הספר רחל המשוררת בשכונה הירוקה. כמו כן, נרחיב באופן משמעותי את הפעילות היהודית הפלורליסטית בחגי ישראל ונערך מראש למציאת מנחה אחר/ת לטקס החילוני שיתקיים ביום כיפור הבא".

תגובת העירייה: "עיריית כפר סבא פועלת בשיתוף עם הארגונים הפלורליסטיים ותשמח לארח כל פעילות מסוג זה בעיר ביום כיפור. במסגרת זו, הקצתה העירייה את אולם הספורט של בית הספר רחל המשוררת בשכונה הירוקה עבור תפילה שוויונית של נשים וגברים, בשיתוף קהילת 'הוד והדר' הקונסרבטיבית. זאת בנוסף לתפילות שוויוניות ברוח הפלורליזם שיתקיימו בבית הכנסת 'הוד והדר'. כמו כן, שוריין מבעוד מועד מרכז אשכול פיס עבור טקס חילוני, אך לצערנו לא הצלחנו להגיע להסכמה עם המנחה המיועדת של הטקס. חשוב להדגיש, כי העירייה אינה מעניקה סיוע כלכלי ביום הכיפורים לאף ארגון משום סוג שהוא, למעט פרסום והקצאת מקום לתפילות או לטקסים, כפי שהוקצה בעבר ומוקצה גם השנה לפעילות פלורליסטית. בניגוד לשנים קודמות, מבקשת הרבה אורן לקבל השנה גם סיוע כספי בסך אלפי שקלים. יש לציין שהרבה גלית אורן מורן מכהנת בתפקיד ציבורי כנציגה במועצה הדתית, ולא ניתן, על פי כללי מינהל תקין, לשלם עבור פעילות זו. אנו מצרים על החלטתה של הרבנית אורן לבטל את התפילות ומקווים כי אלו יתקיימו כסדרן".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ברוך שפתרנו מאנשים הזויים שממציאים דברים שלא היו ולא נבראו ועוד בחוצפתם קוראים לזה "תרבות".
    אין מה לדאוג, תמיד אפשר להצטרף לאמת לאמיתה של עם ישראל, לתפילה אמיתית עם ים ישראל בבית כנסת אורתודוקסי חרדי.
    בחב"ד מקבלים כל יהודי באהבה!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר