קרן גרשון-חגואל. צילום דניאלה קונטיני

קרן חגואל-גרשון רוצה לסלק את הכלים החד פעמיים מכפר סבא: "זה צו השעה"

בהצעה לסדר של חברת מועצת העיר היא קוראת לעבור לשימוש בכלים רב פעמיים ולהפסיק להשתמש בחד פעמי בישיבות המועצה, באירועים עירוניים ובצהרוני בתי הספר

פורסם בתאריך: 7.10.19 09:20

בגנים העירוניים בכפר סבא לא משתמשים מזה כשנתיים בכלי פלסטיק חד פעמיים לאחר שהותקנו מדיחי כלים בכל גני הילדים. כעת מבקשת חברת מועצת העיר מסיעת "כפר סבא בראש", קרן חגואל-גרשון בהצעה לסדר שהגישה לקראת ישיבת מועצת העיר שתתקיים ב-6 בנובמבר לעודד שימוש בכלים רב פעמיים בכל המסגרות העירוניות כולל בצהרוני בתי הספר המזינים מידי יום כאלפיים ילדים מרחבי העיר. המשמעות של שימוש בכלים חד פעמיים בעיר היא כ-1.2 מיליון פריטים שנזרקים מידי שנה לפח כגון צלחות, מזלגות וכוסות מפלסטיק הגורמים נזק סביבתי רחב.

"הכלים החד פעמיים שמיוצרים מפלסטיק למעשה מתחילים את דרכם בתור נפט ובתהליך הייצור שלהם מייצרים גזים רעילים ושפכים תעשייתיים שמוצאים את דרכם בסופו של דבר לאוויר שאותו אנחנו נושמים, למי הים ולמי התהום", כותבת חגואל-גרשון. "בנוסף לנזק שנגרם בתהליך הייצור של הכלים ובתהליך השינוע שלהם, מדובר על נזק סביבתי חמור מאוד שנגרם לאחר גמר השימוש. מאחר וכשמם כן הם – חד פעמיים, הרי שבדרך כלל בגמר השימוש באותם כלים, הצרכנים נוהגים להשליך אותם לאשפה. לרוע המזל פלסטיק הוא חומר עמיד מאוד שתהליך ההתפרקות שלו נמשך מאות שנים. אי לכך מאות שנים לאחר שסיימנו להשתמש בכלים התמימים למראה האלה, הם עדיין שוכבים במטמנות האשפה, תופסים מקום רב ותורמים לזיהום הסביבתי. לכן צו השעה לעודד הפחתת השימוש בכלים חד פעמיים ולעבור לשימוש בכלים רב פעמיים".

לדברי חגואל-גרשון על העירייה לעודד מודעות לנזקים הסביבתיים הנגרמים משימוש בכלים חד פעמיים. "מיזם 'כיתה רב פעמית' הוא דוגמא שבה הורים רוכשים ערכות כלים רב פעמיות עבור שימוש באירועי כיתה כגון ימי הולדת ומסיבות", היא מוסיפה וכותבת. "עיריית כפר סבא יכולה לקדם מיזם מסוג זה על ידי העמדת ערכות להשאלה בבתי הספר ובמרכזים הקהילתיים. עוד יכולה העירייה לשמש דוגמא אם יוחלט על הפסקת שימוש בכלים חד פעמיים בישיבות מועצת העיר ואירועים בהם מוגש כיבוד בכלים חד פעמיים. העירייה תעביר תוכניות לימוד למודעות סביבתית בבתי הספר ובתנועות הנוער שכן לעירייה כלים רבים (תרתי משמע) לעודד את הפחתת הנזק הסביבתי הנגרם מכלים חד פעמיים. כמובן קיימת חשיבות למציאת פתרון להפסקת התלות בכלים חד פעמיים בצהרוני בתי הספר".

הצעת ההחלטה על פי חגואל-גרשון היא כי מועצת העיר תכיר בחשיבות של הפחתת שימוש בכלים חד פעמיים ותפעל לגבש תוכנית לקידום מדיניות שימוש בכלים רב פעמיים בכל מוסדות החינוך בעיר. "אפשר שהתוכנית תכלול אפשרות לתושב לקבל בהשאלה כלים רב פעמיים לאירועים כנגד פיקדון", היא כותבת. עוד מוצע כי אגף איכות הסביבה יגבש תוכנית עבודה לעידוד שימוש בכלים רב פעמיים באירועים העירוניים ומיזמים נוספים כגון השאלת כלים ופיתוח מועדות קהילתית. בנוסף העירייה תשאף למציאת פתרונות לשימוש בכלים רב פעמיים בצהרוני בתי הספר הפועלים בעיר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. חיים

    נהדר! יוזמה ברוכה וחשובה מאין כמותה. אני מאחל בהצלחה עם המיזם, הלוואי ויצליח ונוכל להיפרד לצמיתות מכל הפלסטיק והכלים החד פעמיים. כל אלה חונקים את העתיד של ילדינו ומשאירים להם עולם הרוס, ללא חמצן, ללא משאבים בסיסיים לחיות וללא מקום לחיות- כאשר כל שטח פנוי נתפס עבור הטמנה של מליוני טונות של זבל. השלב הבא- קנסות עבור שימוש בכלים חד פעמיים (עניין של זמן, גם זה יגיע)

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר