בית הכנסת בית עזרא. צילום פרטי

רק תפילה אשא: יצאנו לבדוק איך מתכוננים לכיפור בבתי הכנסת בכפר סבא

השיעורים המיוחדים, ההיסטוריה, המימון של הפעילות השוטפת, המתפללים הקבועים, האנשים שתרמו, הסגנון, והתכניות לעתיד. רגע לפני יום כיפור, ביקרנו בכמה בתי כנסת בעיר

פורסם בתאריך: 8.10.19 08:23

"תוכנת מחשב מסדרת את סדר העולים לתורה"

בית הכנסת בית עזרא, רחוב משה דיין בכפר סבא

בית הכנסת שברחוב משה דיין 11 בכפר סבא קרוי על שמו הרב עזרא אלטשולר, ששימש כרב בעיר קובנה שבליטא. בבית הכנסת 450 מקומות – 230 גברים והיתר נשים. "בקהילה שלנו חברים 115 בתי אב שהם בסביבות ה-500 נפש", אומר גבאי בית הכנסת גדעון גולדל, "בית הכנסת משמש כמרכז קהילתי ואני יכול לומר שחלק מחברי הקהילה אינם כלל שומרי מצוות. אבל הם חברים, יש להם מקום והם משתתפים בפעילויות. ממש בימים אלה אנחנו חוגגים בדיוק 20 שנה להקמת בית הכנסת". בבית הכנסת לא מוכרים כיסאות והמשפחות משלמות 1,200 שקלים לשנה כדמי אחזקה.

סגנון וזרם: נוסח אשכנז.

היסטוריה: הרב אלטשולר עלה ארצה לכפר סבא בשנת 1938 והיה מהמשפחות הוותיקות בעיר. לאחר שנפגע בתאונה על ידי סוחר קרקעות ערבי, נותר משותק בשתי רגליו. המשפחה החליטה לפנות חדר בביתם ברחוב הדר ולהופכו לבית כנסת. בית הכנסת נשאר בבית והפך למניין מוכר. בשנות ה-90, כשהקימו את שכונת משהב, גדלה האוכלוסייה והוקמה עמותת "בית עזרא" כדי להקים מרכז קהילתי דתי שיישא את שמו של הרב. "נכנסנו למקום בשנת 1999 בחגים", אומר גולדל. "זהו בית הכנסת הראשון בעיר שבנינו לבד, שלוש קומות, משהו מאוד מרשים. אנחנו עד כה מתחזקים את המקום אבל לא שיפצנו מאז ההקמה. עלות האחזקה מאוד גבוהה. זהו בית כנסת גדול בשטח 800 מ"ר בשלוש קומות".

מה קורה בימי חול וסופי שבוע: במשך השבוע יש שני מניינים לכל תפילה (שחרית, מנחה וערבית), וכך גם בחגים ובשבתות. פעילויות ושיעורים מתקיימים לאורך כל השבוע, מספר פעמים ביום. "אנחנו חרטנו על דיגלנו שיתוף פעולה עם הציבור הכללי", אומר גולדל. "לכן אנחנו מארחים בדרך קבע את בתי הספר גורדון ואוסישקין למסיבות סידור ובר מצוות. אנחנו מקבלים כל אחד בסבר פנים יפות".

מה קורה בחגים: "לפני יום כיפור, כלומר ביום שישי הזה ובשבוע הבא, אנחנו עורכים פעילויות של חב"ד לבתי ספר שבאים אלינו. ביום כיפור עצמו אנחנו מכניסים בערך 200 כיסאות פלסטיק נוספים לבית הכנסת וגם הדפסנו מחזורים מיוחדים לאורחים שלא יחסר. בסוכות אנחנו מקימים סוכה מאוד גדולה ובשמחת תורה יש אצלנו בערב הקפות, וגם בבוקר, בין 14:00-8:00. באמצע ההקפות אנחנו עושים קידוש בשרי גדול שבו משתתפים גם אנחנו וגם אורחים שמצטרפים. לסיום אנחנו מחלקים שקיות הפתעות לילדים".

מה נמכר בסכום הכי גבוה בכיפור: "אצלנו אין מכירות. אנחנו מנהלים תוכנת מחשב שמסדרת את סדר העולים לתורה, כלומר יש תור. אין רוצה – יש צדק".

 

"אנחנו עושים שיעורי תורה גם לפרחחים שמסתובבים בלילות"

בית הכנסת אוהל יעקב ברחוב השופטים

בית הכנסת אוהל יעקב. צילום ניסן סרודי

בבית הכנסת אוהל יעקב, שברחוב השופטים 1 בכפר סבא, יש 150 מקומות ישיבה, מתוכם 50 לנשים. בית הכנסת קרוי על שם ד"ר יעקב מוהנדס, שהיה רופא בכיר באיראן שעשה עלייה לכפר סבא. כשבית הכנסת הוקם לפני 53 שנים החליטו לקרוא אותו על שמו. "אנחנו, משפחת סרודי, מנהלים אותו", מסביר גבאי בית הכנסת משה סרודי. "ד"ר מוהנדס היה בן דוד של אבא שלי, ועוד כשהוא היה בחיים אבא אמר שנעשה את בית הכנסת על שמו. עשה לו את הכבוד". הכיסא ללא עלות.

סגנון וזרם: "הסגנון של כל העדות", אומר סרודי.

היסטוריה: "בזמנו לא היה כסף", מספר סרודי, "אבא שלי קנה את המקום, חדר וחצי ב-1,500 לירות. לאט לאט התחילו יותר ויותר אנשים להגיע להתפלל ולא היה מקום, אז הרחיבו את בית הכנסת. לפני 15 שנה עשינו שיפוץ גדול. הבאנו ארונות קודש מעץ מגולף, החלפנו ספסלים, התקנו מיזוג אוויר, חשמל, הכל ברמה גבוהה כדי שלאנשים יהיה נוח. אני והאחים שלי דור שני בבית הכנסת, וברוך השם גם הדור השלישי נכנסים לעזור. אם תשאל בכפר סבא לא יודעים מה זה אוהל יעקב. יגידו בית הכנסת של סרודי. זה הבייבי שלנו".

מה קורה בימי חול וסופי שבוע: "הייחוד של בית הכנסת הוא שאנחנו עושים שיעורי תורה לכל הגילאים, כולל לפרחחים האלה שמסתובבים בלילות, כדי שלא יעשו שטויות", אומר סרודי, "תפילות יש כל היום, 24 שעות, כל תפילה פעמיים ובין לבין שיעורי תורה. גם בחגים אנחנו עושים שיעורי תורה כל היום ותפילות".

מה קורה בחגים: "בחגים יש לנו שני מניינים לפחות לכל תפילה, ומגיעים אלינו המון אנשים, מכל האזור. בסוכות אנחנו בונים סוכה מאחורי בית הכנסת שאנשים אוכלים בה והילדים משחקים בה. בשמחת תורה נערוך הקפות מחוץ לבית הכנסת עם תקליטן ופייטן. מגיעים בערך 400-300 אנשים מהשכונה. זה הפך להיות מותג ושם דבר".

מה נמכר בסכום הכי גבוה בכיפור: "אנחנו משתדלים לא למכור עליות לתורה. כמה שפחות. הדברים החיוניים – הוצאת ספר תורה, ברכת 'קול נדרי', זה בערך 1,500 שקלים אולי 2,000, לא יותר מזה. אבל מי שרוצה לברכה או לאזכרה אנחנו מתחשבים ועוזרים לו".

 

"כשבונים בית לה', הוא כבר עוזר לבנות אותו"

בית הכנסת זכור לאברהם, רחוב נשר בכפר סבא

בית הכנסת זכור לאברהם. צילום אורי נגר

בית הכנסת, שנפתח בימים האחרונים, ממוקם ברחוב נשר 2 בשכונת האוניברסיטה בכפר סבא וייתן מענה לשכונות האוניברסיטה, תשלו"ז, הדרים והפארק. הוא קרוי על שם אברהם פיצ'וטו. אביו, שלמה אדולפו פיצ’וטו, מיליארדר יהודי-ברזילאי, הנציח את בנו שנחטף ונרצח על ידי חברי כנופיה בברזיל לפני כ-15 שנה. הקרן שהקים, "זכור לאברהם", נוסדה במטרה לסייע בבניית 21 בתי כנסת בישראל, כנגד כל אחת משנות חיי בנו. בבית הכנסת 200 מקומות ישיבה, מתוכם 70 לנשים. כיסא בבית הכנסת עולה 5,000 שקלים לעשר שנים. רוב הכיסאות נרכשו אך נותרו מספר כיסאות בודדים.

סגנון וזרם: משולב אשכנזי וספרדי.

היסטוריה: "קהילת בית הכנסת התפללה עד כה בבית הכנסת של בית האבות 'בית בכפר'", מספר יו"ר עמותת כפר סבא הצעירה, אורי נגר, "לפני שש שנים לקחנו על עצמנו להקים את בית הכנסת כי אין אחד באזור. לצערי, המדינה לא עוזרת בבניית בתי כנסת. הרשויות עוזרות רק בהקצאת הקרקע ואת כל עלויות הבנייה, בסדר גודל של 4-3 מיליון שקלים, אנחנו מגייסים מתרומות. במקרה שלנו הייתה לנו עזרה קטנה ממשרד הדתות וכל השאר זה אנשים טובים שמגיעים אלינו. אם לומר את האמת, כשהתחלנו את הבניה לא ידענו איך נסיים אותה כי מהתורם קיבלנו רק שליש מהעלויות. כבר לפני שש שנים איש חכם אמר לי שכשבונים בית לה', הוא כבר עוזר לבנות לעצמו את הבית. היה מדהים להיווכח כמה זה נכון. אנשים תרמו 30, 40, 50 ו-100 אלף שקלים, תלוי לפי יכולתם. תרמו לנו גם אנשים לא דתיים".

מה קורה בימי חול וסופי שבוע: "בימי חול מתפללים תפילת מנחה וערבית. בשישי שבת – יש תפילה בערב שישי כניסת השבת ביום שבת בבוקר שחרית ובצהרים מנחה וערבית. בשבת האחת שפתחנו בשבת בית הכנסת היה מלא. הופתענו לטובה ולשמחתי הוא מלא לאו דווקא עם תושבים דתיים. ראיתי בשבת האחרונה 50 אחוז מסורתיים וחילונים. מחמם את הלב לראות שיש עדיין זיקה יהודית בכל בן אדם".

מה קורה בחגים: "אנחנו נערכים ליום כיפור אבל לא יודעים למה לצפות כי עד היום בכיפור היינו מתפללים בקאנטרי ובבית הספר דבורה עומר והיו מגיעים אליהם מאות מתפללים. אנחנו נשתדל להכניס כמה אנשים שנוכל".

מה נמכר בסכום הכי גבוה בכיפור: "נהוג בחגי ישראל וביום כיפור למכור עליות לשם ברכה והצלחה ועילוי נשמת. זה מתחיל מ-50 שקלים ויכול להיגמר בטוב ליבו של הקונה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר