הדמיית הנת"צ בוייצמן. הדמיה: נתיבי איילון
הדמיית הנת"צ בוייצמן. הדמיה: נתיבי איילון

התושבים עתרו: "לעצור את פרויקט הנת"צ, הוא מקודם בלי תוכנית מאושרת"

לטענת העותרים הפרויקט יוצא לדרך מבלי שאושרה עבורו תוכנית מתאר מפורטת והיתר בניה תואם. "מהפכה תכנונית מחייבת תוכנית מתאר חדשה", הם טוענים. העירייה: "התוכנית היא הדבר הנכון לעיר ופיתוחה"

פורסם בתאריך: 22.10.19 18:27

חמישה תושבי העיר פרדו בטשטיין, יעקב פלכטמן, שי ברודצקי, חגי דגן ונבות רובינשטיין, המתגוררים בסמיכות לרחובות בהם מתבצע פרויקט נתיב התחבורה הציבורית הייעודי "מהיר לעיר", עתרו בימים האחרונים, באמצעות עו"ד רונית לירן-שקד, נגד הועדה המקומית בכפר סבא, העירייה, נתיבי איילון ומשרד התחבורה, בדרישה לעצור את הפרויקט כל עוד לא אושרה עבורו תוכנית מתאר מפורטת. היום (שלישי) החלה החברה הכלכלית של כפר סבא בעבודות במסגרת הפרויקט, במקטע שבין צומת רחוב ויצמן ועד רחוב גיסות השריון. בעתירה מסבירים התושבים שלא ביקשו מבית המשפט צו ביניים להפסקת העבודות שכן העבודות טרם החלו במועד הגשת העתירה.

כאמור, בעתירה טוענים התושבים שהפרויקט מקודם מבלי שאושרה לפרויקט תוכנית מתאר מפורטת, וללא היתר בנייה תואם, וכן הם טוענים כי התוכנית מסכלת למעשה תוכנית בנייה ארצית להקמת רכבת קלה ברחובות ויצמן וטשרניחובסקי, וכן את תוכנית המתאר הכללית של כפר סבא, המציגה בין השאר חלופות תכנוניות לרחוב ויצמן. "יישום פרויקט מהיר לעיר ללא תוכנית מתאר מפורטת קובע עובדות בשטח וגורם לנזקים כבדים", כתבו התושבים בעתירה, ובין השאר "מניעת יכולת מתושבי העיר להגיש התנגדויות לפרויקט, להצביע על בעיות תכנוניות קשות שיש לתקנן לפני תחילת העבודות, וכן לאפשר לתושבים להגיש תביעות ירידות ערך לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה".

העותרים מבקשים כאמור מבית המשפט לתת צו על התנאי לוועדה המקומית ולעיריית כפר סבא שיורה עליהם להשיב מדוע הוועדה המקומית לא תורה לעירייה להכין תוכנית מתאר מפורטת ליישום הפרויקט כתנאי לתחילת העבודות, וכי וכל עוד תוכנית כזאת לא קיימת הפרויקט ייעצר.

בעתירה טוענים התושבים כי לאחר שנחשפו לראשונה לפרויקט ביולי 2019 הם החלו בפעולות הבאות שנועדו להבין את מהות הפרויקט ולשכנע את העירייה להתייחס כראוי לתושבים: פגישות עם הגורמים המקצועיים, פגישה עם ראש העיר, רפי סער וסגנו דני הרוש, פגישה עם מהנדסת התנועה של העירייה הילן דהרי ועם האחראית על הקשר עם התושבים בפרויקט, פתיחת קבוצת פייסבוק, הפגנת מחאה בצומת ויצמן-טשרניחובסקי, ישיבת תושבים עם סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה, עילאי-הרסגור הנדין וישיבה נוספת עמו בעירייה. "גם כאשר תושבים הצביעו על בעיות תחבורה קשות שפרויקט מהיר לעיר יוצר באזור רחוב טשרניחובסקי ושכונות סמוכות, נאמר להם קודם נתחיל, ובהמשך נפתור את הבעיות", טוענים התושבים.

בישיבות ובפגישות הוצגו לטענת העותרים לעירייה כשלים תכנוניים משמעותיים ודרישה "לחזור לדרך המלך – קודם הכנת תכנית בניין עיר מתאימה, ורק אחר כך יישום בפועל. עד למועד הגשת העתירה העירייה והוועדה המקומית בחרו להתעלם לחלוטין מהפנייה", כתבו.

העותרים טענו כי המשיבות נהגו בחוסר סבירות קיצוני כשהעדיפו "תכנון תוך כדי תנועה, המתעלם מתוכניות מתאר ומסכל את מימושן", כשהם מתייחסים לתוכנית מתאר ארצית לקווי רכבת קלה שאמורים לעבור ברחובות ויצמן וטשרניחובסקי, וכן לתוכנית המתאר הכוללת של כפר סבא שיזמו העירייה והוועדה המקומית בעצמן "המגדירה חלופות שונות ליישם ברחובות ויצמן וטשרניחובסקי, כל זאת כדי ליישם את החלופה הנבחרת באמצעות תוכנית מתאר מפורטת". לטענתם, "ראש העירייה עצמו הצהיר בפברואר בפני הוועדה המחוזית שהוא מעוניין למשוך את תוכנית המתאר הכוללת החדשה כדי לבצע תכנון חדש. לפי בכירי העירייה פרויקט 'מהיר לעיר' הינו מהפכה דרמטית ומאוד משמעותית המשנה ללא היכר את רחובות ויצמן וטשרניחובסקי". עוד כתבו כי "אין בנמצא כל תוכנית מתאר מפורטת המסמיכה את העירייה לבצע את הפרויקט".

עוד טענו כי "מהפכה תכנונית מחייבת תוכנית מתאר חדשה כדי לשמור על זכויות התושבים" והסבירו: "התכנון המשמעותי האחרון היה בשנת 1976 דהיינו לפני 43 שנים, במסגרת תוכנית מתאר כללית לעיר. אין למשיבות כל כוונה לעשות זאת הפעם בדרך המלך… שיתוף התושבים הוא הלכה למעשה כלפי חוץ בלבד תוך התעלמות מבעיות תכנוניות שמעלים התושבים… מדובר במהפכה תכנונית מקצה לקצה (בפרט ברחובות הקיימים באותה מתכונת עשרות שנים) ויש לבצע זאת באמצעות תוכנית מתאר חדשה".

תגובת עיריית כפר סבא: "אנו מבינים לליבם של מי שחוששים מהתוכנית, אך סבורים כי היא הדבר הנכון לעיר ולפיתוחה. עיריית כפר סבא תשיב לעתירה בבית המשפט".

תגובת נתיבי איילון: "פרויקט "מהיר לעיר' שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון ובשיתוף עיריית כפר סבא, הוא פרויקט לאומי, תחבורתי מורכב שבמסגרתו יסללו ברחוב ויצמן 9 ק"מ של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ו-5 קילומטרים של מסלולי אופניים. הפרויקט, יצור רשת רציפה, יעילה ונוחה של צירי העדפה לתחבורה ציבורית בראייה רחבה הכוללת העדפה ברמזורים ושדרוג משמעותי של רחוב ויצמן לכל אורכו. במסגרת הפרויקט, נפגשנו מספר פעמים עם בעלי העסקים ובעקבות הבקשות שלהם נערכו שינויים בתכנון ככל שניתן והתהליך עדיין נמשך במקטעים שעדיין בתכנון. הפרויקט כולו יבוצע במקטעים מתוך מטרה למזער את אי הנוחות במהלך העבודות לרווחת תושבי העיר ובעלי העסקים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אזרח

    5 תושבי הרחוב הבכיינים, תתכוונו לביטול העתירה ע"H בג"ץ, זה לא יעזור כלום, הם השקיעו הרבה כסף ומאוחר מדי.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רק שיפסיקו עם הפינוי בינוי והתמ"א לפחות !!!! אזור שלמים נדפקו מזה

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר