שחקני בית"ר כפר סבא חוגגים גביע. צילום באדיבות בית"ר כפר סבא
שחקני בית"ר כפר סבא חוגגים גביע. צילום באדיבות בית"ר כפר סבא

חשיפה | כך העבירה העירייה מיליונים למועדון כדורגל בניגוד לקריטריונים. העירייה: "הגורם המטפל לא שם לב"

מאז 2012 עמותות ספורט שמבקשות תמיכה מעיריית כפר סבא צריכות 20 אחוז נשים בהנהלה, מה שלא קרה בבית"ר כפר סבא. בינתיים, קיבל המועדון תמיכה עודפת בסך 1.8 מיליון שקל

פורסם בתאריך: 12.11.19 15:48

עיריית כפר סבא העניקה תמיכות במיליוני שקלים לעמותת מועדון הכדורגל בית"ר קפלן כפר סבא, בניגוד לתבחינים שהיא עצמה קבעה, ואישרה מועצת עיריית כפר סבא.

על פי התבחינים, המפורסמים מדי שנה מחדש באתר העירייה, והשנה אושרו בישיבת מועצת העיר ב-6 בפברואר 2019, נקבע לגבי עמותות הספורט, כי "תנאי סף (ההדגשה במקור, א"א) לקבלת תמיכה של 150 אלף שקלים ומעלה, היינו קיום ייצוג לנשים בגוף הניהול של אגודת הספורט המבקשת, בשיעור של 20 אחוז לפחות, נכון למועד הגשת בקשת התמיכה". כלומר, שתמיכה עד 150 אלף שקלים מותרת, גם בלי ייצוג נשים בהנהלה, ואילו כל שקל המועבר מעל הסכום הזה אסור.

ואולם ממסמכים שהגיעו לצומת השרון מתברר כי החל מהשנים 2012 ועד היום, לרבות השנה, העניקה העירייה את התמיכות לעמותת בית"ר קפלן כפר סבא בשיעורים גבוהים בהרבה מתקרת ה-150 אלף שקלים, בסכום כולל של שלושה מיליון שקלים, זאת למרות שבהנהלת העמותה לא שובצו נשים כלל.

מדיווחי האגודה עצמה, באתר העמותות של משרד המשפטים ועל פי הפרטים שנמסרו בדוח, בהנהלת המועדון היו חברים ניסים סוסן, עודד דימרי, אילן שאולי ודוד סוויסה. למרות זאת, קיבל המועדון בשנתיים האחרונות סכומים של כ-440 אלף שקלים בכל שנה, ובסך הכל קיבל תמיכה עודפת של יותר מ-1.8 מיליון שקלים בין השנים המצוינות.

נסביר כי עד שנת 2009 העברת התמיכות לאגודות הספורט לא הייתה מותנית בקיום ייצוג נשים בהנהלה. אולם, חברת מועצת העיר דאז מסיעת מעו"ף (סיעתו של ראש העירייה לשעבר יהודה בן חמו, א"א) ויו"ר מועצת הנשים, עו"ד שלי עמרמי-בוזגלו ז"ל, יחד עם חבר סיעתה סגן ראש העירייה ומחזיק תיק הספורט דאז בוקי צ'יש, העבירו החלטה במועצה לפיה על עמותות המבקשות תמיכה להגדיל את שיעור הנשים בגופי ההנהלה שלהם, כדי לקדם את ייצוג הנשים בענפי הספורט הזוכים לתמיכה עירונית. לגופים הנתמכים ניתנה תקופת התארגנות של יותר משנה ולאחריה נכנסו התבחינים החדשים עם תנאי הסף האמור, שאושר והופיע בקובץ התבחינים המאושר מחדש ומפורסם שנה אחר שנה.

בחודש יולי השנה פנתה תושבת העיר והפעילה החברתית, אושרה ולדמן, מנהלת קבוצת הפייסבוק "כפר סבא הגדולה", בבקשה מעיריית כפר סבא, לפי חוק חופש המידע, בה שאלה מדוע ניתנו תמיכות לגופים בהם חסר ייצוג נשים בהנהלה. ב-21 בספטמבר השיבה חגית שמר, הממונה על חופש המידע בעירייה כי "בבדיקה שערכנו לאישור התמיכות של בית"ר כפר סבא, הגורם הרלוונטי והמטפל בנושא, לא שם לב שהעמותה אינה עומדת בתנאי הסף בהתאם לסעיף 9 א'. מיד כשהתגלתה הטעות, נדרשה העמותה להוסיף ייצוג נשים וכך עשתה".

יש לציין כי למרות תגובה זו, התבחין קובע חד משמעית כי סכום התמיכה ייקבע לפי ייצוג הנשים שהיה ביום הגשת הבקשה. מתשובת העירייה לולדמן נראה כי הם אינם מתכוונים לחייב את העמותה בהחזרת התמיכה. נסביר כי במשרד הפנים קיימת ועדה לחיוב אישי. זהו גוף המוסמך לבחון את התנהלותם של נבחרי ציבור ופקידים בכירים בנוגע לשימוש בכספי ציבור ואף לחייבם במקרה ונעשה שימוש לא תקין בכספי הציבור. באמות המידה להפעלת חיוב אישי מוזכר בין היתר מתן תמיכה לגוף שאינו עומד בקריטריונים בנוהל תמיכות.

הפעילה החברתית ומפעילת עמוד הפייסבוק כפר סבא הגדולה, אושרה ולדמן: "החשש שלי הוא שלא מדובר במעידה חד פעמית ושאולי זה קורה גם בעמותות ספורט נוספות. בשבועות האחרונים פניתי מספר פעמים לגזבר העירייה ולמנכ"ל העירייה בבקשה לקבל את שם המפקח המקצועי על ועדת התמיכות וטרם קיבלתי תשובה. כמה זמן לוקח לשלוף לי שם? במקומות אחרים ממנים משרד רואה חשבון חיצוני לבדיקה של עמידת העמותות בתבחינים. אני חושבת שמן הראוי לעשות כך גם בכפר סבא. אני סבורה שכל נושא התמיכות בעמותות צריך לעבוד בחינה מקיפה: החל ממינוי ועדת רשות המורכבת מנבחרי הציבור לפיקוח על הועדה המקצועית, וכלה בהגדרת מטרות התמיכות וחלוקתן בין ענפים שונים שהציבור מעוניין לתמוך בהם. כרגע מעל ל-75 אחוז מכספי התמיכות מופנים לעמותות הספורט, שחלקו הגדול של הכסף משרת תשלום שכר לשחקנים ולצוות של קבוצות הבוגרים. זה אינו משרת מטרה חברתית והגיע זמן לשנות את סדרי העדיפויות ולתת למי שברמת זקוק לתמיכה מכספי ציבור".

שאלנו את עיריית כפר סבא מספר שאלות, אך לא קיבלנו תשובה. בין השאר, נשאלה העירייה מי הגורם שאישר את חלוקת התמיכות בניגוד לתבחינים, והאם בכוונת העירייה לבטל את התמיכה בבית"ר כפר סבא ולהשיב לקופתה כספים שנגבו בניגוד לתבחינים.

בתגובתה מסרה עירייה: "המדיניות העירונית בכל הנוגע לנושא המגדר וקידומו השתנתה מאז נכנס ראש העיר רפי סער לתפקידו. לגבי הטענות שעלו בשאילתה, הן ייענו כמקובל במועצת העיר. עיריית כפר סבא פועלת כל העת ותמשיך לפעול לשיפור ולקידום נושא חשוב זה. כמו כן, עיריית כפר סבא פועלת ותפעל על פי הנהלים והדין".

במועדון הכדורגל בית"ר קפלן כפר סבא הפנו אותנו לתגובת העירייה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר