רפי סער (צילום ראובן קפונצקי) ועילאי הרסגור-הנדין (צילום ליאור פילשטיינר)

"מי צריך את חומר הנפץ הזה עכשיו?": המחלוקת שמאיימת על הקואליציה בכפר סבא

סגן ראש העירייה ממרצ מקדם את יוזמת התחבורה הציבורית בשבת, הסגן הדתי מתנגד ורפי סער שותק. "אם תעלה הצעה לסדר היא עלולה לפרק את הקואליציה, מרצ יתקשו להצביע נגד", אומר גורם בקואליציה. איך יוצאים מהפלונטר?

פורסם בתאריך: 1.12.19 18:24

המערכת הפוליטית העירונית בכפר סבא דרוכה לקראת ישיבת המועצה ביום רביעי הקרוב, אז תידון שאילתה שהעלתה סיעת "כפר סבא מתקדמת" בה נשאל "מה מדיניות העירייה בנושא תחבורה ציבורית בסופי שבוע?". עמדתו של ראש העירייה רפי סער בנושא טרם נשמעה מאז שסגן ראש העירייה ומחזיק תיק התחבורה, יו"ר סיעת מרצ עילאי הרסגור-הנדין, הניח על שולחנו את ההצעה להצטרף למיזם "נעים בסופ"ש" של עיריית תל אביב. הרסגור-הנדין כבר ערך פגישה בנושא עם סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, האחראית על התחבורה בעיר. כך או כך, ההצעה מעוררת מחלוקת בקרב חברי הקואליציה, כמה מהם טוענים שהנושא אינו מקודם כלל ועיקר מלבד מאמציו של הרסגור-הנדין עצמו. בתוך כך, נזכיר, ענו בסוף השבוע אלפי אנשים על משאל צומת השרון בנושא (היכנסו כאן לתוצאות המשאל).

המשנה לראש העיר, יו"ר סיעת הליכוד, אורן כהן, אומר לצומת השרון: "הנושא הזה נידון לפני הקמת הקואליציה, עוד במהלך גיבוש ההסכמים במשא והמתן הקואליציוני. רשום שם בצורה מאוד ברורה שכפר סבא תמשיך לשמור על הצביון ועל הסטטוס קוו. זה אומר שהרעיון הזה שעילאי מעלה הוא הפרה בוטה של צביון העיר. הדבר הונח לשולחנו של ראש העיר ולא במקרה לא מקדמים את זה. עשתה עיריית תל אביב את מה שעשתה, אבל תל אביב זו לא כפר סבא. מרקם היחסים בין הדתיים לחילונים נשמר לאורך שנים רק בזכות השמירה על הצביון הזה".

אורן כהן יו"ר סיעת הליכוד בכפר סבא. צילום פרטי

אורן כהן יו"ר סיעת הליכוד בכפר סבא. צילום פרטי

אז למה הרסגור הנדין, סגן ראש העיר, מעמיד במצב הזה את ראש העירייה?

"אני ייעצתי לו ללבן את הדברים עם ראש העירייה בפורום המתאים. אני באמת חושב שזה לא נכון לעשות כך. האמת שהוא מעמיד במצב מביך רק את עצמו ולא את רפי סער. ראש העירייה נאמן למדיניות שלו. אז נכון שהוא מדבר בתקשורת ודעתו ידועה, אבל לא במקרה אנחנו לא עושים את זה. אנחנו לא ניכנס ליוזמה הזאת".

ראש העיר כועס עליו?

"אני לא יודע להגיד את זה, אבל לאורך החיים הציבוריים יש הרבה פעמים חילוקי דעות. אני במקומו לא הייתי עושה את זה".

אתה אומר את הדברים אף שאתה חילוני וליכודניק, מה אומרים בחוגים הדתיים?

"מעבר לשיקולים הדתיים שלא מניתי אותם, השיקולים הם רחבים הרבה יותר. הדת זה שיקול דומיננטי אבל יש עוד. אנחנו לא רוצים להפר את המרקם הזה. מי צריך את חומר הנפץ הזה עכשיו? חסרות לנו בעיות? צריך להבין שכבר היום יש קווי שירות שפועלים מצומת רעננה, ומי שרוצה יכול לנסוע בהם. אני באופן אישי בוודאי נוסע בשבת, אבל לא מוכן לתת יד להפרה כזאת. לשאלתך, גם החוגים הדתיים למיטב ידעתי מתנגדים לזה בתוקף, בעיקר כי זה כבר סוכם מראש. מה שמייחד את הקואליציה הזאת לעומת הקואליציה האחרת שעילאי רצה להיות בה בתחילת הדרך זה בדיוק הדבר הזה. הסטטוס קוו".

סגן ראש העיר יו"ר סיעת "תנופה" הדתית, איתן צנעני, וחברי סיעתו לא ענו לפניית צומת השרון, אולם בשאילתה של "כפר סבא מתקדמת" מצוטט צנעני כאומר לאחד מכלי התקשורת המקומיים כי "ההצעה עלתה בפורום סגנים ונפלה" וכי "אם מר הרסגור מנהל מגעים שכאלו, הרי שהוא עושה זאת על דעת עצמו, ללא כל סמכות".

איתן צנעני

איתן צנעני

"במדינת ישראל יש גל הצטרפויות ליוזמת חולדאי ומרצ כפר סבא מחויבים להצטרף כי זה המצע שלהם", אומר גורם בקואליציה, "רפי סער הבטיח את זה בבחירות. אם הדר לביא לא תסתפק בשאילתה ותגיש הצעה לסדר בנושא בחודש הבא היא עלולה לפרק את הקואליציה. עילאי יתקשה מאוד להצביע נגד וההצעה עלולה לעבור ברוב של 11 (שבעת חברי אופוזיציה יחד ארבעת חברי מרצ שבקואליציה, א"א) נגד עשרה. זה יצור בלגן. השאלה במקרה הזה מה יעשו חברי מועצת העיר הדתיים שעלולים לדרוש מראש העיר לנקוט בצעדים משמעותיים נגד עילאי וחבריו".

הדר לביא

הדר לביא

גורם דתי בכיר בעיר מוסיף: "ההצעה הזאת לדעתי היא בלון ניסוי. הרי ראש עיריית הוד השרון, שלא חשוד בדתיות יתר, הוא עצמו לא אוהב את הרעיון וכנ"ל הדבר בהרצליה ובכפר סבא. לדעתי זה ספין יחצ"ני משום שאין לזה לא כדאיות כלכלית ולא היתכנות במציאות הכפר סבאית. בתל אביב זה קיים, אבל אני לא יודע עד כמה זה יכול להחזיק מים. עיריית תל אביב הקצתה לזה סכומים מאוד גבוהים, פה מצפים מהרשויות להקצות מיליון שקלים, שזה לא סכום גדול יחסית, אבל לכל דבר יש עלות מול תועלת. השאלה אם ישתמשו בתחבורה הזאת. לדעתי לא. חוץ מזה זו הפרה חמורה של הסטטוס קוו".

הרסגור-הנדין עצמו לא מתרגש וטוען כי הנושא לא מעורר מחלוקת כלל ועיקר, ובכל מקרה הוא מתכוון להמשיך לקדם את הנושא. "הדבר הזה בנפשנו", הוא מסביר,  "הנחתי את התוכנית על שולחנו של ראש העירייה. לצערי, עדיין לא הושגה עדיין הסכמה בקרב כל חברי הנהגת העירייה. מבחינתי מדובר בנושא בעל חשיבות עליונה ואני ממשיך ופועל בשיא המרץ כדי שהדבר הזה יקרה".

טוענים שמדובר בהפרה של הסטטוס קוו.

"אין בדבר הזה שום הפרה של ההסכמים הקואליציוניים. אנחנו ידענו יפה מאוד על מה אנחנו חותמים".

כעסו עליך בקואליציה?

"לא כעסו עלי בקואליציה. יש לי דעה משלי והיא ברורה ועקבית. אנחנו סיעה גדולה ומשמעותית ובאופן כללי אנחנו לא כועסים אלא מנסים לפתור בעיות בחברות וברוח טובה".

זה מאיים על אחדות הקואליציה?

"הקואליציה לא בנויה מקשה אחת. אנחנו מאוחדים מאוד בדרך בה העיר הולכת, וראינו דברים נפלאים שקרו בתחבורה בחינוך ובהתחדשות העירונית. אנחנו מאוד מאוחדים על אף שאנחנו באים מרקעים שונים ומחזיקים בדעות שונות".

האם שמת על השולחן את האפשרות שתפרשו מהקואליציה אם לא יאשרו את התוכנית, שהיא בעצם הבטחת בחירות שלך?

"אני רק יכול לומר שהנושא הזה בנפשנו".

בתוך כך שלח חבר הנהלת "הרוב החילוני", יקי הרץ, מכתב לסער שכותרתו "הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בכפר סבא", בה נכתב בין השאר: "אנו פונים אליך בקריאה להצטרף למהלך ההיסטורי של ערים בגוש דן ובשרון, ולהפעיל תחבורה ציבורית בשבת לנוחות תושבי/ות העיר… אנו מודעים להתנגדות שקיימת מצד נציגים מסוימים של הציבור הדתי לתחבורה בשבת, אך חשוב לזכור: תמיד יהיו מי שישמיעו קול מתנגד, ולאו דווקא מפני שהם מייצגים עמדה ממשית של הציבור בראשו הם עומדים… אנו מאמינים שהעיר כפר סבא תוכל להתחבר למיזם הכה חיוני של 'נעים בסופ"ש' בצורה מותאמת לעיר ולאופי השכונות השונות בה. ניתן לעבור בצירים ראשיים שממילא עמוסים בתחבורה בשבת ולחשוב על פתרונות יצירתיים. מה גם, שאם הקו עובר בציר בית-חולים הרי שיש פה גם תרומה לרווחה ולבריאות של תושבי העיר מהאוכלוסיות החלשות שאין להן רכב או אפשרות לנהוג. כל זה, מבלי להרחיב לגבי היתרונות המוכרים של תחבורה ציבורית בשבת, כמו בטיחות בדרכים בחזרה ממקומות בילוי בשישי, אויר נקי יותר, נגישות לקשישים, נכים ותיירים, ועוד".

תגובת עיריית כפר סבא לא התקבלה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. תחבצ אורן כהן

    זו צביעות שמי שיש לו רכב לא רוצה שאחרים יוכלו לנסוע בו.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רפי סער צריך לדאוג לכל תושבי העיר ולא לסקטור מסוים. ניתן לקבוע שלא יעבור בשכונותיהם וגמרנו העניין. אם רעננה תצטרף ששם יש הרבה יותר דתיים אזי אין שום סיבה שבכפ"ס זה לא יקרה.

  3. תושב זועם

    כמה שווים חיים של ילד אחד שלא יעלה על ההגה ביום שישי? ילד שאין לו שום תחבורה חוץ מאשר לנהוג עייף?

  4. עמנואל חיים

    נציג מר"צ ניכשל בקדנציה הקודמת להפעיל תחבורה ציבורית בימי שישי למקומות בילוי בתל-אביב. כשרק 5 פעילים של מר"צ מכפר-סבא נסעו באוטובוס הנ"ל. בתגובתו אז בצומת השרון לכתבת יפה גליק הייתה: "היה גשם והכביש היה רטוב" אני מציע לכל הנוגעים בדבר, ואני חוזר על כך שנים רבות כמחנך שעשה זאת, שבמקום לשלוח את הנוער והילדים לבלות בתל-אביב במועדונים מסחריים לא מפוקחים, שיפתחו בימי שישי את בית הנוער המרכזי מתחת לבמת כיכר העיר. כשאנשי חינוך יפקחו על הנעשה שם. לארגן להם תכניות בעלי תוכן חינוכי, הופעות, ולהקות להנאתם וההורים יהיו בטוחים שילדיהם בהשגחה גם חינוכית, משטרתית, ואינם מסתכנים בדרכים ברכבים בהסעות מסוכנות, בשתייה מופרזת, בסם אונס וכדומה.. אפשר גם לתת הזדמנות לנוער להביע את עצמו בהופעות של נוער כפר סבאי בכלי נגינה, בזמר, במחול, ובמערכונים קצרים. וזאת לשביעות רצונם של ילדי השכונות שמר"צ כל כך דואג להם כשזה קשור בפגיעה בדת.

  5. רז

    מה כל כך מפריע לצנעני וחבורתו שתהיינה הסעות בשבת? מה כל כך מפריע להם שישנם חילוניים שידם אינה משגת, שרוצים לבלות בשבת בתל אביב או על חוף הים בהרצליה?! איזו מן אג'נדה זו??!! ישמור הגתי את השבת בביתו או בביה"כ, והחילוני יהנה בדרכו שלו. רפובליקת בננות וחומיניזם…

  6. כפרסבאי

    עילאי, אני מאחל לכוחות האור בהצלחה מול הכוחות המשתקים את השפיות וההגיון במדינה. מי שלא רוצה הסעה שלא יעלה על האוטובוס.
    למעשה, כך יסעו בסופו של דבר פחות מכוניות, אוטובוס =~25 מכוניות
    יותר מכך, ישנם תקציבים שהולכים למוסדות דתיים, אל אך שלא כולם נהנים מהם, אף אחד לא מתלונן, כך צריכים לנהוג גם הדתיים לגבי כספי האוטובוסים הללו.

    ישר כוח עילאי, מזל שהצבעתי לך, אחרת הכל היה ממשיך לדשדש כמו לפני כן. גם בעירייה הכסא כניראה יותר חשוב מהחלטות ומעשים.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שום דבר לא יעזור, זה קשקוש מוחלט והכל למראית עין.
    סער לא יעביר שום החלטה בנושא ללא אישור צנעני ושות'
    סער ראש עיר חלש.

  8. פנטושית

    הגיע הזמן לחבר את העיר לשנות האלפיים ולהפעיל תחבורה בכל ימות השבוע . תושבי העיר מצביעים לעילאי ולמרץ על הנושא הזה .

  9. תושבת וותיקה

    הייתם צריכים להצביע לעילאי לרשות העיר, אבל הצבעתם לסער…………

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר