עץ הפיקוס נכרת בשוק העירוני בכפר סבא. צילום ביקורת בונה
עץ הפיקוס נכרת בשוק העירוני בכפר סבא. צילום ביקורת בונה

סופה של תקופה: נכרת עץ הפיקוס בן ה-70 בשוק העירוני בכפר סבא

במשמר האילנות מספרים כי בעץ חל ריקבון מתקדם בעקבות התנכלויות והרעלות שעבר לאורך השנים. תחתיו ישתלו ארבעה עצים חדשים במתחם. יו"ר המשמר, דודו אשכנזי: "זה עצוב, אבל נעשה מה שאפשר להצילו"

פורסם בתאריך: 17.12.19 17:56

באי השוק העירוני בכפר סבא ברחוב ויצמן עמדו הבוקר חסרי אונים נוכח הפועלים שכרתו את ענפי עץ הפיקוס הוותיק שעומד מזה עשרות שנים בכניסה לשוק. היו גם שצעקו להם לעצור לאור העובדה שהעץ ירוק ומלבלב, אולם במשמר האילנות אמרו כבר לפני שבוע לצומת השרון כי מצבו של עץ הפיקוס בכי רע וכי ישנה אפשרות סבירה כי יוחלט לכרות אותו.

עץ הפיקוס נכרת בשוק העירוני בכפר סבא. צילום ביקורת בונה

"אתמול נוכחנו בתהליך של בדיקה מקיפה של עץ הפיקוס שבשוק אשר סבל בעבר התנכלויות והרעלות ובמשך השנים התפתחו בו פטריות מדף", אמר לפני מספר ימים יו"ר משמר האילנות, דודו אשכנזי לצומת השרון. "נוכחותו של עץ הזה היא כל כך משמעותית שמדרך הטבע נעשו מאמצים רבים והושקע בו רבות. אלא שבדיקת רסיסטוגרף וטומוגרף הוכיחו שבגזע העץ יש ריקבון מתקדם ולמרות זאת השקיעה העירייה והזמינה בדיקה נוספת יותר יסודית שהתקיימה אתמול. נציג משמר האילנות שנכח בבדיקה, גבריאל סטרוגו, שהוא גם מהנדס יער הביע הערכה רבה על מאמצי העירייה להציל את העץ ולמנוע את כריתתו למרות מצבו הקשה. כמו כן יש מקום להעלות על נס את הדיון המקצועי שהתקיים במקום לגבי אפשרויות השיקום או ההחלפה של העץ. עכשיו ממתינים לתוצאות הרשמיות לקבלת החלטה סופית. אמנם עצוב שעץ ותיק ומשמעותי שכזה עלול להיכרת אבל נראה שנעשה כל מה שאפשר להצילו ובכל מקרה במקרה הכי גרוע הוא יוחלף בעץ משמעותי שווה ערך בתקווה שעץ זה לא יסבול כמו קודמו".

עץ הפיקוס נכרת בשוק העירוני בכפר סבא. צילום ביקורת בונה

הבוקר, לאחר שהחלה הכריתה אמר אשכנזי: "לא הייתה ברירה. במצבו העץ לא היה מאריך שנים ובגודלו הנוכחי הוא היה מסוכן לציבור. משמר האילנות כפר סבא ליווה עם גורמים מקצועיים ממתנדביו את כל שלבי ההחלטה והמאמצים להציל את העץ. משמר האילנות יעקוב אחרי הפיצוי הנופי וידרוש עץ חזק בעל נוכחות דומה לקודמו".

"את השוק בנו בשנות ה-50 של המאה הקודמת וסביר להניח שהעץ ניטע בערך אז", מספרת מורת הדרך הכפר-סבאית שרונה לימן. "לעץ הזה היו עוד חברים, הוא לא היה בודד. עם השנים מכל מיני סיבות לאט לאט העצים האחרים נעלמו והוא נשאר לבד. בשנת 2014 ניסו להרעיל אותו והוא כבר עמד לפני כריתה כי נשרו לו כל העלים. במשמר האילנות בראשות פנחס כהנא ביצעו בדיקה וגילו שהוא עדיין חי, עמדו על הרגליים האחוריות והכריתה בוטלה. הם טיפלו בו ונתנו לו עוד חמש שנות חיים. לצערנו לאחרונה נקבע שהעץ לא ניתן להצלה".

נזכיר כי לפני כשלוש שנים קרס עץ פיקוס ברחוב רוטשילד פינת המייסדים וגבה את חייה של תושבת העיר. עצים נוספים קרסו בכניסה לשוק, בשכונה הירוקה, סמוך לבית הסכנת הגדול, בשכונת הדרים וברחובות נוספים.

תגובת עיריית כפר סבא: "עיריית כפר סבא נוטעת כאלף עצים מדי שנה ברחבי העיר, במסגרת תוכנית שנתית סדורה וכחלק מפעילותה לשמירה על כדור הארץ. רק לאחרונה ניטעו כ-150 עצים חדשים בשכונת הדרים שבמזרח העיר. לצערנו, עץ הפיקוס הוותיק במתחם השוק העירוני הורעל לפני כשנתיים, לאחר שחומר כימי הוזרק לתוך גזעו. מאז, מצבו הידרדר ולמרות ניסיונות לטפל בעץ הוותיק, בדיקות טכנולוגיות מתקדמות איששו את מצבו העגום ולא נותר מנוס אלא מלכרות אותו, מטעמי בטיחות. כריתת העץ נעשתה רק לאחר קבלת רישיון כריתה מפקיד היערות ובמקומו של העץ יינטעו ארבעה עצים חדשים במתחם".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. החלטה נכונה !

    נכון זה לא נעים לראות עץ נכרת אבל בטיחות התושבים קודם. תמיד.

  2. אדמון

    זה לא גזע עץ חולה ורקוב – להפך
    נראה גזע בריא ביותר ללא מחלות
    זהו תרוץ נפשע!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר