נבחרת החלל של בית הספר תורה ומדע על שם זבולון המר
נבחרת החלל של בית הספר תורה ומדע על שם זבולון המר

המרוץ לחלל וההפנינג מחר: תלמידי תורה ומדע משגרים לוויין עם ניסוי מסקרן וזקוקים לעזרתכם

הפנינג גיוס כספים לפרויקט המיוחד - במסגרתו ישוגרו דובוני מים זעירים כדי לבדוק את כושר העמידות שלהם בחלל - יתקיים מחר (שלישי) באשכול פיס ויכלול סדנאות מדע, קסמי מדע והגרלה למשתתפים. אחד התלמידים דורון מרקוביץ': "כולם עובדים יותר, מתאמצים יותר ומתרגשים מאוד"

פורסם בתאריך: 23.12.19 13:03

תלמידי בית הספר תורה ומדע על שם זבולון המר בכפר סבא מקיימים מחר (שלישי) הפנינג גיוס כספים באשכול פיס בעיר (רחוב הגליל 65), ופתחו גם פרויקט מימון המונים (הקליקו כאן כדי לתרום), כדי לממן פרויקט שיגור לוויין לחלל שכולל ניסוי יוצא דופן. במסגרת הפרויקט, שעלותו נאמדת בעשרות אלפי שקלים, ישגרו התלמידים לחלל לוויין שירכיבו בעצמם ועליו "טרדיגריידים", יצורים זעירים המכונים גם "דובוני מים", במטרה לבדוק את יכולת ההישרדות שלהם בריק שבחלל. ההפנינג לגיוס הכספים יתקיים בשעות 19:00-16:00 ויכלול שעשועי מדע, פעילות בפלנטריום, סדנאות מדע, קסמי מדע והגרלה למשתתפים. מחיר ההשתתפות 35 שקלים שיוקדשו כאמור לפרויקט החלל של התלמידים.

על הפרויקט עמלים תלמידי צוות spacetas, המורכב מתשעה תלמידי י"א וי"ב בבית הספר, כחלק מתוכנית לימודים מיוחדת בהדרכת תומס גודמן, לשעבר חוקר נאס"א, מרצה באוניברסיטת תל אביב שמנהל מספר פרויקטים חינוכיים ומדעיים ברחבי ישראל. צוות הנבחרת כולל את התלמידים דורון מרקוביץ, נועם אלמוגי, אשר לג'ימי, אוראל מחלב, דביר סער, יונתן פינטו, הראל וקנין, ניתאי ניומן ועמיחי זלמנוביץ'.

הטרדיגריידים הם יצורים זעירים שהגדולים והבוגרים מביניהם מגיעים לגודל של 1.5 מילימטרים. הם יכולים לשרוד בתנאים קיצוניים, כמו בטמפרטורה גבוהה של עד 151 מעלות צלזיוס וטמפרטורה נמוכה של כמעט מינוס 273 מעלות. הם נפוצים בכל רחבי כדור הארץ והתגלו גם על פסגת ההימלאיה וגם בקרקעית הים, בעומק של 11 אלף מטר מתחת למים. הם מסוגלים לחיות עשר שנים בלי מים ובתנאי קרינה חזקה. הטרדיגריידים מסוגלים גם לתקן את הדנ"א של עצמם, ומדענים מנסים לבודד את המרכיב הזה בדנ"א שלהם ולהשתילו בבני אדם. לצורך כך, החליטו תלמידי נבחרת החלל לשגר לוויין בעזרת חברה אמריקאית, ולעקוב אחר התנהגות הטרדיגריידים במשך מספר שבועות.

דגם של הלווין שיבנו התלמידים

התלמיד אוראל מחלב: "אני מאוד שמח ומאושר להיות חלק בפרויקט העצום הזה, בעיקר בשל גילנו. לא כל אחד מגיע למצב בו הוא מוצא 'יצור' קטן ומדהים שמתפקד כמעט בכל מצב אפשרי. אני זוכר בפעם הראשונה שמצאתי אותו, איך התלהבנו בכיתה והתרגשנו לראות אותו, בעיקר בגלל שידענו שרק פרופסורים שחוקרים את הטרדגריידים באופן קבוע זוכים לראות אותו".

התלמיד דורון מרקוביץ: "הפרויקט של חקר החלל הוא פרויקט מיוחד, מעניין וכיף, במסגרתו אנחנו לומדים איך לבנות רקטות ולשגר אותן תוך שימוש בחוקי הפיזיקה. בשנתיים האחרונות אנחנו עובדים על השלב הבא: שיגור ננו-לווין לחלל ביחד עם ניסוי מיוחד, וכדי שנוכל לשגר את הלווין אנחנו מגייסים כסף בכמה דרכים, ביניהם דרך ערב התרמה שיתקיים מחר. לקראת האירוע כולם עובדים יותר, מתאמצים יותר ומתרגשים מאוד. לאחרונה גם פתחנו מימון המונים ב-patreon כדי שנוכל לגייס עוד כסף לקראת השיגור".

המדריך וחוקר נאס"א לשעבר תומס גודמן: "לשלוח ניסוי לחלל זה דבר מורכב הדורש תלמידים מיוחדים ואיכותיים. בבית הספר תורה ומדע בכפר כפר סבא – ואלו הם תלמידי נבחרת החלל בבית ספר תורה ומדע בכפר סבא. הצוות spacetas הוא חלק מתוכנית לימודים מיוחדת וייחודית בהדרכתי, שמטרתה לעודד יצירתיות ומחשבה שונה אצל תלמידי חטיבה ותיכון, תוך לימוד חוויתי של חקר החלל. תוכנית זו ייחודית ואינה מתבצעת בשאר הארץ. הצוות מנסה דברים חדשים, חוקר בעיות ושאלות שהועילו במשך השנים".

ראש העירייה רפי סער: "העיר כפר סבא מעודדות חדשנות, יצירתיות ומבט אל העתיד בראיה טכנולוגית מתקדמת בקרב כל תלמידותיה ותלמידיה. אני גאה בתלמידי בית הספר על היוזמה ועל המחשבה המעמיקה, ומחזק את ידיהם. אני קורא לכל תושבות ותושבי העיר להגיע להפנינג ולתמוך ביוזמה חשובה זו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר