עובדי חברת החשמל אחרי הסערה באוקטובר 2015. צילום חברת החשמל

בעקבות תביעה ייצוגית של לאה מילר מכפר סבא: חברת החשמל תצטרך להתכונן טוב יותר למזג אוויר סוער

מילר הגישה את התביעה הייצוגית לאחר הסערה הגדולה באוקטובר 2015, אז נותקו תושבים מרשת החשמל במשך כמעט שתי יממות. בהסכם פשרה שהושג התחייבה חברת החשמל להגביר עירנות למפגעים, לתחזק גנרטורים, ולפתח מערכת ממוחשבת שתקלוט את פניות הצרכנים לגבי תקלות

פורסם בתאריך: 1.1.20 07:32

חברת החשמל תצטרך להתכונן מעתה טוב יותר למזג אוויר סוער במיוחד. זאת בעקבות הסכם שהושג במסגרת תביעה ייצוגית שהגישה לאה מילר מכפר סבא (רעייתו של חבר מועצת העיר לשעבר עמירם מילר) באמצעות עורכי הדין דן אשכנזי ומשה און, ממשרד אשכנזי, און סלומון ושות' ותובעים ייצוגיים נוספים מאזור השרון, בעקבות הסופה הגדולה שפקדה את המדינה באוקטובר 2015. על פי ההסכם, חברת החשמל תגביר ערנות למפגעים, תתחזק גנרטורים, תכין גם דרכי פינוי לקבוצות אוכלוסייה שעלולות להיפגע, תפתח מערכת ממוחשבת שתקלוט את פניות הצרכנים לגבי תקלות, ותאפשר להם לקבל הערכה של המועד בו צפויה התקלה להיפתר.

עו"ד דן אשכנזי

עו"ד דן אשכנזי

ב-27 באוקטובר 2015 הגישה מילר תובענה ייצוגית לבית משפט המחוזי בלוד נגד חברת החשמל שענייניה באירועי מזג האוויר הקיצוניים שהתרחשו באוקטובר 2015 והניתוקים מרשת החשמל שנגרמו בעקבות הסופה הזאת. לאחר מכן הגישו תושבים נוספים בקשה לאישור תובענה ייצוגית נוספת נגד חברת החשמל וכך גם עשו בתי עסק שונים בהם חברת שטראוס. בעקבות זאת אוחדו התיקים.

כל הבקשות מבוססות על הטענה המרכזית לפיה חברת החשמל איחרה, כביכול, בתיקון הנזקים ובהשבת אספקת החשמל התקינה בעקבות הסופה מכיוון שלא נערכה כראוי וכמצופה ממנה כביכול לקראת אירוע מזג אוויר שכזה, בין היתר בשל מחסור בעובדים, עיצומי עובדים והיעדר שימוש בקבלנים חיצוניים. משום כך התושבים שהו בבתיהם ללא חשמל לפרקי זמן שנמשכו 42-35 שעות שבמהלכן לא יכלו לעשות כל שימוש בחשמל, על כל הנזקים הכרוכים בכך.

בנוסף נטען כי חברת החשמל הפרה את חובתה באשר לקשר עם הציבור, מכוח אמות המידה שהתקינה רשות החשמל. במהלך שעות הפסקת החשמל ניסו התושבים לברר באמצעות המענה הטלפוני של חברת החשמל מתי עתידה להסתיים הפסקת החשמל, אך ניסיונות אלו עלו בתוהו שכן נציגי המוקד לא מסרו מועד חזוי לסיום תיקון התקלות.

סך כל הסעדים שביקשו מבית המשפט עמד למעלה מ-353 מיליון שקלים בעבור כלל חברי הקבוצה.

בתשובת חברת החשמל לבית המשפט, ולאחר שהגישה חוות דעת מומחים בהם של חברת הייעוץ הבינלאומית UMS, הכחישה את כל טענות המבקשים והוסיפה כי תיקון התקלות ברשת החשמל הושלם ביעילות ובמהירות רבה ביחס לאירועים דומים בעולם. לדבריהם, הסופה הייתה אירוע חריג ונדיר בעוצמתו, עיתויו בסתיו וכי תחזיות מזג האוויר לא כללו התרעות חריגות מראש. עוד טענה כי עיצומי העובדים לא השפיעו בפועל על קצב השבת החשמל לצרכנים המנותקים. לאור זאת טענה כי היא אינה נדרשת לפצות את הצרכנים מכיוון שמדובר באירוע חריג.

השופטת הדס עובדיה כתבה בבקשת הסתלקות מוסכמת כי יהיה זה ראוי, נכון וצודק לאשר את ההסכם בין הצדדים שהושג בהליך גישור עם המגשר עו"ד עמוס גבריאלי. "מבלי להודות בטענה כלשהי, אך ורק מתוך רצון להוסיף ולשדרג את איכות השירות שמספקת חברת החשמל לצרכנים, חברת החשמל תפעל לפיתוח מערכת ממוחשבת שתאפשר להעביר מידע עדכני ככל שניתן ללקוחות הרלוונטיים לקראת ובמהלכן של הפסקות חשמל. המערכת תאפשר רישום משלוח הודעות ללקוחות על פי פילוחים גיאוגרפיים עם הערות בנוגע לזמן השיקום המשוער והחיבור לרשת החשמל".

מאוחר יותר תתווסף למערכת אפשרות לרישום למשלוח הודעות לגבי צפי למזג אוויר חריג. כמו כן חברת החשמל תאפשר ללקוחת לפתוח קריאות באמצעים דיגיטליים ולדווח בזמן אמת על תקלות. עלות הפיתוח והתפעול במשך שבע השנים הקרובות צפויות להסתכם להערכת חברת החשמל בכחמישה מיליון שקלים.

בית המשפט גם אישר שכר טרחה לבאי כוח המבקשים על סך 243,750 אלף שקלים.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר