השכונה הירוקה צילום עזרא לוי. ברז. צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

תעלומה בשכונה הירוקה: "כאילו שאנחנו מממנים איזה אגם. לאן הולכים כל המים האלה?"

לא בניין אחד, גם לא שניים: דיירים בעשרות בניינים בשכונות הירוקות בכפר סבא מתלוננים על קבלת חשבונות מים גבוהים במיוחד, בסכומים שמצטברים למאות אלפי שקלים, ואולי יותר. עכשיו התושבים מתאגדים בקבוצה עם השם “האגם הנסתר” ודורשים תשובות

פורסם בתאריך: 3.1.20 08:31

מאות מתושבי השכונות 60 ו-80, המתגוררים בעשרות בניינים בשכונות, מדווחים לאחרונה על זינוק משמעותי של חשבונות המים בצריכה המשותפת ובצריכה הפרטית. מדובר בזינוק חד של עשרות אחוזים לעומת חשבונות קודמים. לאחרונה אף נפתחה קבוצת ווטסאפ בשם "האגם הנסתר" ובה נציגים של לפחות 40 בניינים בשכונות. מבדיקות בבניינים אלה, כך מדווחים הנציגים, אין נזילות ואין איבודי מים. מפעל המים הוא זה שאף העיר לפחות לחלק מהבניינים הללו על צריכה משותפת גבוהה ולקח חלק מהשעונים לבדיקה והחזיר אותם מבלי שנמצאה כל תקלה. כרגע נראה שהנציגים עוד שוקלים בדעתם מה לעשות, אבל אומרים שאם לא תהיה להם ברירה הם יאלצו לנקוט בצעדים משפטיים.

בבניינים 35, 37, 39 ו-41 ברחוב אנגל, בכל בניין 29 דירות, והם מהווים בניין משותף מורכב בן 116 דירות בסך הכל. "עבור מפעל המים זו יחידת אספקה אחת עם מונה מים ראשי, שמספק מים למאגר, וממנו יוצא צינור שמתפצל לארבעה מונים משניים, מונה אחד לכל בניין", מסבירה אחת הדיירות, "כבר מימי האכלוס הראשונים, לפני כשלוש שנים, אנחנו סובלים מחיוב מים לא הגיוני ומתנודתיות לא מוסברת ולא פרופורציונלית בחיובי המים לשטחי הגינות של כל בניין. צריכת הבניינים לפי המונה הראשי תמיד עולה על סך הצריכה בפועל של הבניינים שמרכיבים את הפרויקט לפי המונים המשניים של כל בניין, לפעמים בהפרשים של כחצי מ"ק ביום".

כמה זה יוצא בסכומים לדייר?

"זה לא הרבה, וזה בדיוק הקטע. מדובר בכמה עשרות שקלים לדירה, תלוי בתעריף לדירה בהתאם למספר הדיירים בה, אבל זה הרבה מאוד למפעל המים. אם תכפיל במספר האנשים שמקבלים את החשבונות, אם מכל אחד ייקחו רק שקל זה יוצא עשרות אלפי שקלים. אם למשל דייר בתעריף 1 מקבל על צריכה של 6.83 קוב חשבון של 100 שקלים, והסכום צריך להיות נמוך בחצי, אז יש כאלה שאפילו לא יתלוננו. אבל בחישוב כולל ובסך כל הבניינים שמתלוננים בשכונה – זה יוצא מאות אלפי שקלים ואולי יותר. ראיתי בטלוויזיה שדיברו על זה שזו מכה של כל הארץ מהצפון עד הדרום והגישו תביעות ולא זוכים. יכול להיות שהתהליך הזה של הקריאה מרחוק של שעוני המים הוא לא לגמרי אמין ואת זה אף אחד לא בדק. הם לא שולחים היום בן אדם לקרוא את שעוני המים. זה הכל ממוחשב. אין לי בעיה לשלם את מה שאנחנו צורכים אבל לא מעבר לזה. אנחנו לקוחות שבויים".

השכונה הירוקה. צילום עזרא לוי

"רק שלוש פעמים הצלחנו לקבל החזרים, אך הבעיה לא פתורה מיסודה", אומר אחד התושבים, "כשחויבנו בצריכת מים של הקבלן שהמשיך לעבוד בשטח, כשדילגו על חיוב של אחד הבניינים וחייבו ביתר את שלושת הבניינים האחרים וכשטעו בחיוב דיירים שעזבו וסגרו חשבון. במפעל המים אמרו לנו שצריכת הבניינים לפי המונה הראשי תמיד בהגדרה עולה על סך הצריכה בפועל של הבניינים שמרכיבים את הפרויקט לפי המונים המשניים של כל בניין ויש אצלנו יש הפרש של כחצי מ"ק ליום. ההפרש נובע משום שכיול המונה הראשי לא רגיש כמו כיול המונים המשניים, או שסטיית התקן שלו גדולה בהרבה מזו של כל אחד מהמונים של הבניינים. לכן דרשנו ממפעל המים להתעלם מהמונה הראשי ולחייב אותנו רק על צריכת המים בפועל על פי המונים המשניים של כל בניין, אך נענינו בשלילה".

תושב אנגל 35 מספר כי הצריכה המשותפת שלהם הכפילה את עצמה מספטמבר אוקטובר 2018 לתקופה המקבילה בשנת 2019. "אני לא בדיוק מבין מה קורה שם שהצריכה כזו גבוהה. הצריכה המשותפת שלנו בשובר התשלום האחרון של ספטמבר-אוקטובר עומדת על 6 קוב לדירה. ביולי-אוגוסט זה עמד על 7 קוב וגם במאי-יוני 7 קוב. לעומת זאת, במרצ-אפריל הצריכה היתה 3 קוב, ינואר-פברואר 3 קוב וספטמבר אוקטובר 2018 4 קוב. המספרים כמעט הכפילו את עצמם. לדעתי למפעל המים נוח להתעלם. נראה שהם עושים קופה יפה על חשבון הציבור – כולם חושבים כך".

גם בבניינים ברחוב ויינברג 10, 12, 14, 19 ואנצ'יקובסקי 19, נתוני הצריכה גבוהים במיוחד. "אצלנו במתחם יש חריגה מאוד עצבנית בצריכת המים כמעט מיום הקמת הבניין בשנת 2011", מסביר אחד מחברי ועד הבית. גובה הצריכה הציבורית הוא פשוט לא הגיוני לכמות ההשקיה והניקיון שאנחנו עושים. הצריכה המשותפת עומדת על 14.92 קוב לדירה. בחודשים יולי אוגוסט של שנת 2019 הצריכה עמדה על 16.97 ובחודשים מאי יולי על 10.27. ככה אנחנו חיים מאז ומתמיד וזה לא הגיוני. יש פה 96 דירות והשיבר של העירייה משותף לכל חמשת הבניינים. במתחם שלנו תכפיל נאמר ב-100 תקבל 1,500 קוב צריכה משותפת בחודשיים לכל הבניינים. זה לא הגיוני שבמתחם הזה אנחנו צורכים כמות מים כזו. יש פה משהו בעייתי ואני צריך להוכיח שאין לי אחות. בסכומים מאוד קטנים האזרח אומר אין לי כוח להתווכח. אבל בסכומים האלה זה כבר משמעותי. מדי פעם היינו מקבלים סמס שהצריכה גבוהה אבל הם כבר הפסיקו. מבחינתם זה מובן מאליו. אני אומר לך, ניסינו הכל, החלפנו צינורות השקיה, עשינו מעקף צריכה חוזרת, אפילו משאבות החלפנו ושום דבר לא משתנה".

תושבי בנייני נלקין 6,8,10 ו-12 גם התלוננו על גובה הצריכה המשותפת. "היינו בקשר עם מפעל המים אבל אין הרבה מה לעשות", אומר אחד הדיירים בנלקין 10. "קיבלנו תשע וחצי קוב בחשבונית האחרונה והגענו לפני כן גם ל-12 קוב. במקרה של הבניין שלנו הוסיפו לנו עוד שטח גינה ללא הצדקה ולכן אנחנו סובלים הכי הרבה. לדעתי הם צריכים לחשב מחדש את השטחים אבל אין מי שיעשה את זה. אני חושב שהם מחכים שפשוט נקבל את זה כגזירת גורל וזהו".

השכונה הירוקה. צילום עזרא לוי

מבדיקת בניינים נוספים עולה כי באחד הבניינים ברחוב קרן המוסיקה בשכונת 60, הצריכה המשותפת מתחלקת ל-15.17 מ"ק לכל יחידת דיור (כמות שיכולה למלא 3 בריכות שיחה פרטיות). דוגמא אחרת הוא הבניין ברחוב שיינפיין 20 בשכונת 80, שם ממוצע הצריכה המשותפת שכל דייר מחויב בה עומד על 5.5 מ"ק.
לוועד הבית בקרן המוסיקה נשלח מכתב ממפעל המים בו נכתב: "קריאת מד המים הראשי של בניינכם מורה על שימוש חריג במים. בחודשיים אחרונים נמדדה צריכה משותפת של 15.17 מ"ק לכל יחידת דיור. הנכם מתבקשים לבדוק את כיוון ההשקיה ו/או הצנרת ולתקנה במידה וקיימת תקלה". על פי הדיירים הם ביצעו בדיקות ואין איבוד מים מהמאגרים. "אין מצב שהשקיה תצרוך כזו כמות של מים", הם מסבירים.

אחת הדיירות המתגוררת ברחוב אנגל 45, מול הפארק בשכונת 80, מספרת כי הבעיה התחילה כמה חודשים אחרי שנכנסו להתגורר בבניין החדש בשנת 2015, כשבסמוך שני בניינים נוספים עם מונה משותף. "זה התחיל בקטן ועלה לאט לאט", היא מסבירה, "אנחנו 56 דירות וזה יוצא כיום 7 קוב למשפחה – זו צריכה משותפת גבוהה מאוד. בדקנו ולא מצאנו בעיות של נזילות. אני אישית דיברתי עם מפעל המים כמה פעמים וקיבלתי את הצריכות של המדים הראשיים שלנו. יש לנו שלושה, אחד לכל בניין ואחד חיצוני, אבל יש ביניהם התאמה. הם אומרים לנו שאולי מישהו שוטף את הרצפה או משקה יותר מדי ולכן מבחינתם אין בעיה. אני לא מקבלת את התשובה הזאת. לא נראה לי הגיוני שאנחנו צורכים מעל 400 קוב לבניינים (56 דירות כפול 7 קוב למשפחה), אז פתחתי את הקבוצה. נכנסו לשם מעל 50 איש. לכו תדעו לאן הולכים המים האלה. האם אנחנו משקים משהו שאנחנו לא מודעים אליו? אולי אנחנו משקים אזורים ציבוריים ללא ידיעתנו? אנחנו פשוט לא יודעים לאן כל המים האלה הולכים, והאמת זה נשמע לי בלתי פתיר".

בהודעה ששלחה חברת הניהול של הבניינים ברחוב אנגל למפעל המים, אליה על פי הדיירים לא הגיבו עדיין במפעל המים, נכתב: "אנו פונים אליכם שוב … לאחר שפנינו עוד בשנה שעברה עבור צריכה משותפת גבוהה מהרגיל. אנו חברת הניהול של המתחם מאשרים בזאת כי ביצענו בדיקה מקיפה לכל המתחם לבדיקת נזילה שבעקבותיה הדיירים משלמים עבור צריכה גבוהה מאוד. יחד עם זאת בדקנו את שסתום האל חוזר בשעון הראשי לבניינים. הוא נמצא תקין. אנו מבקשים כי השעונים ייבדקו בהקדם האפשרי ולדעתנו הם לא מכוילים. אנא עדכנו מתי יגיעו לבדוק ולטפל בנושא".

תושב אחר, המתגורר ברחוב סשה ארגוב בשכונת 60, אומר: "הבעיה היא בבתים ובניינים רבים בשכונה. אנחנו גרים מזה שנה בשכירות ברחוב סשה ארגוב 7. בהתחלה הכל היה בסדר ולאט לאט החשבון התחיל לעלות יותר ויותר. אם בהתחלה קיבלנו 250 שקלים בכל חשבון, הוסיפו עוד 100 שקל ועוד 100 שקל. שמענו שיש תופעות דומות ומוזרות שהצריכה האישית וגם המשותפת בבניין עלתה בצורה דרסטית, ושמענו על עוד בניינים בשכונה שהתלוננו על תופעה כזו, והצטרפתי לקבוצה שנפתחה. השם 'האגם הנסתר' מאוד מתאים. זה נראה כאילו אנחנו מממנים איזה אגם. לאן הולכים כל המים האלה? עכשיו החלטנו לכבות את מערכת ההשקיה כדי לראות האם הצריכה יורדת בהתאם או עולה".

הדיונים בקבוצת הווטסאפ סוערים. "לדעתי בעיה נוספת, מעבר לחישוב כמות המים, הינה שכמות הצריכה המשותפת מתווספת לצריכה הפרטית וברוב המקרים מביאה את הצריכה הכוללת אל מעל לצריכה המותרת לתעריף 1 וגורמת לחיוב על פי תעריף 2 הגבוהה משמעותית (פי 2.5)", אומר תושב.

דיירת אחרת אומרת: "השאלה הנשאלת היא מה עושים עכשיו, כשכולנו מבינים שמדובר בעניין רחב ופשוט לא סביר. מציעה שכל אחד מהוועדים יעשה סריקה אצלו בבניין אם יש דיירים שהם אנשי מקצוע בתחום המים ו/או עו"ד, כדאי שנתחיל להיכנס לעובי הקורה. רק לדבר על זה כבר לא יעזור, יש כאן נושא חשוב והגיע הזמן להפשיל שרוולים".

ממפעל המים נמסר בתגובה: "מדי המים שמותקנים על ידי מפעל המים כפר סבא הם מהטובים והאיכותיים בשוק ועומדים בכל התקנים והדרישות על פי דין. מערכת מדידת המים בעיר הינה מהאמינות והמתקדמות בארץ. מקרים אחדים אשר הוזכרו בכתבה ידועים ומוכרים למפעל המים והם מצויים בבדיקה ומעקב. טענות בדבר חשש לתשלום בגין גינון עירוני נבדקו על ידי האגודה ונשללו. ועדי בתים בהם נרשמה צריכה משותפת גבוהה, כמתואר בכתבה, מוזמנים לפנות למפעל המים לצורך המשך טיפול".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. א

    באזור התעשיה צמוד לקניון ג׳י נבנה בימים אלו מתחם ענק של דקטלון. גודלו 3 דונם . מחצית ממנו שייך למפעל המים.
    הכסף שמפעל המים גוזל מאיתנו מושקע בנכסים והכל חוקי במדינת חלם.

  2. מעוז רחל

    גם אני גרה בכפר סבא במרכז העיר ,מתכוררת לבד בדירה ולאחרונה לא רק שחשבון המים עלה, אלא אף הכפיל את עצמו. כשפניתי למפעל המים ,הם אמרו לי לבדוק אם יש לי נזילה : זה מה שהם אומרים לכל אחד שבא לברר.
    בכל חודש הם מעלים את המחיר אט אט, לפי שיטת מצליח.
    כל תושבי כפר סבא צריכים להתארגן להפגנת ענק ,כמו שעשו תושבי הוד השרון לגבי הארנונה.
    צ

  3. אזרח שאיכפת לו

    תבדקו טעויות נסתרות בחשבון המים. כל טעות תגרור תשלום כפול עבור הצריכה. למשל אתם צורכים 10 קוב ומשלמים על 20.
    לעיתים רושמים שהצריכה הנמדדת במד הראשי נמוכה מסך הצריכה של המונים הפרטיים, צריכה שלילית. במקום להחזיר לצרכנים כסף הם מחשיבים צריכה זו כערך מוחלט, מוסיפים לצריכה המשותפת בחשבון הבא ואתם משלמים פעמיים על אותה צריכה (והרבה).
    לדוגמא: צריכה של סך המונים הפרטיים 300 קוב. הצריכה הנרשמת מהמד הראשי 100 קוב. אתם תשלמו בחשבון הבא 200 קוב נוספים כצריכה משותפת.
    ישנן הסברים טכניים למדידות החריגות ולהתנהגותו של ציוד למדידת זרימה ונפח נוזלים כמו אויר כלוא במערכת אשר גורם למד המים "להשתגע" …
    הצלחתי להוכיח טענות אלו ואף קבלנו כסף חזרה. יידעתי בתופעה אירגונים צרכניים אשר אף לא טרחו לענות.
    לאזרח הסביר אין אפשרות להתמודד עם תאגיד המים שפועל בשיטת "מצליח" ועובדה שהוא מצליח !
    בשידורי צרכנות צופים באזרחים צועקים וזועקים על החשבונות המנופחים ומה עשו עד היום אירגוני הצרכנים ?
    שמעתם על תביעה יצוגית ? על הנחיות להתמודד עם התופעה ? למרות שהם מכירים את הטריקים בדיוק כמוני.
    בהצלחה !

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר