בית העלמין מנוחה נכונה. צילום עמותת מנוחה נכונה
בית העלמין מנוחה נכונה. צילום עמותת מנוחה נכונה

האם בית העלמין האזרחי בכפר סבא בסכנת סגירה?

רשות התאגידים שלחה לעמותת מנוחה נכונה, המפעילה את בית העלמין מכתב התראה לפני פירוק

פורסם בתאריך: 8.8.17 13:59

מחלקת אכיפה ובקרה ברשות התאגידים שלחה לעמותת מנוחה נכונה, המפעילה את בית העלמין לקבורה אזרחית בכפר סבא, מכתב התראה לפני הגשת בקשת פירוק העמותה. זאת, לאחר שהמשרד לשירותי דת הצביע על ליקויים רבים בעמותה, בדוח שהוציא במרץ 2014, שנגעו בעיקר סביב התקשרות העמותה בהסכמים שהוגדרו כלא סבירים עם חברה פרטית שהפעילה בפועל את בית העלמין. ההסכמים בין העמותה לחברה, כנפי שרת בע"מ, אפשרו לחברה לקבל חלק גדול מהכנסות העמותה בגין הפעלת בית העלמין, במקום שההכנסות ישמשו את מטרותיה הציבוריות של העמותה.

העמותה הוקמה בשנת 2011 והיא תאגיד ללא מטרות רווח שעוסק בקבורה אזרחית. הקרקע בה מנוהל בית העלמין היא קרקע ציבורית והעמותה קיבלה אותה לצורך ביצוע הקבורה האזרחית. לפי הדוח, בפועל איפשרה העמותה לחברה פרטית לנהל את פעילות בית העלמין ולקבל כמעט את כל רווחיה הנובעים מפעילות, זו בניגוד לדין.

בעקבות הליקויים שפורטו בדוח של המשרד לשירותי דת, מינה רשם העמותות ברשות התאגידים לעמותה חשב מלווה מטעמו שבחן את האפשרות ליצור הפרדה בין העמותה לחברת כנפי שרת, על מנת להביא לסיום ההתקשרות בין העמותה עם החברה ושהעמותה תוכל לפעול עצמאית במקום. המחשב המלווה מצא כי העמותה חתמה על הסכם היפרדות מהחברה שלא קיבל אישור מהגורמים הממשלתיים הרלוונטיים, שלא שינה את מצב העמותה ואינה מאפשרת לה להיפרד בפועל מכנפי שרת בשנים הקרובות לצורך פעילותה העצמאית. בעקבות כך, נמצא כי העמותה התנהלה בניגוד לחוק, ולא שמרה על האינטרס הציבורי ועל כספי הציבור שבאחריותה, ואפשרו את העברת הכספים לחברה פרטית.

בתוך כך, תיק העמותה הועבר לטיפול מחלקת אכיפה ובקרה ברשות התאגידים, ששלחה לעמותה, בהתאם לחוק העמותות, מכתב התראה לפני הגשת בקשת פירוק.

מהעמותה נמסר בתגובה: "העמותה היא אחד הגופים היחידים שמספקים לציבור הרחב בישראל שירותי קבורה אזרחית, ובשנת 2009 הקימה בכפר סבא בית עלמין אזרחי לתפארת. בבית העלמין נקברו מאז הקמתו למעלה מ- 1,300 נפטרים, והוא מהווה דוגמה מוחשית לאופן בו צריך להיראות בית עלמין – ירוק, מוצל, מטופח ונקי. למרבה הצער, במהלך השנים גורמים שונים, ובכללם גופים ציבוריים, ניסו לתקוע מקלות בגלגלי העמותה, ככל הנראה מתוך השקפת עולם המנוגדת להשקפת עולמם של מייסדי העמותה, ונעשו על ידם ניסיונות רבים לסכל את הקמתו של בית העלמין האזרחי, ומאוחר יותר את המשך פעילותו.
עיקרה של ההתראה לפני פירוק עוסקת בהתקשרות עסקית אחת ובודדת של העמותה, אשר אין בה כדי לגרוע מהישגיה של העמותה כאמור. פירוק העמותה יגרום לתוצאות חמורות ובלתי הפיכות ויפגע בזכויותיהם של אלו אשר רוצים להיקבר בקבורה אזרחית. מכל מקום, העמותה תגיב בדרכים המקובלות למכתב ההתראה לפני פירוק".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר