פארק כפר סבא. צילום חיים נזרי

האם הדרישה לאסור את העישון בפארק כפר סבא תגיע לבית המשפט?

תושב העיר חיים נזרי דורש מהעירייה לאכוף באופן גורף בפארק העירוני את החוק האוסר על עישון במקומות ציבוריים, שכן מתקיימת בו פעילות ספורטיבית ופועלים בו גני שעשועים. העירייה: "אנו אוכפים עבירות עישון היכן שהחוק קובע כמקומות אסורים לעישון"

פורסם בתאריך: 12.1.20 10:00

תושב העיר חיים ניזרי דורש מעיריית כפר סבא להגביר את האכיפה על חוק איסור העישון במקומות ציבוריים בפארק כפר סבא ובאזורים נוספים ברחבי העיר. מתשובת מנכ"ל עיריית כפר סבא, איתי צחר, עולה כי מיד עם קבלת פנייתו של ניזרי החל הטיפול בנושא והתברר כי אין כל איסור לעשן בפארק. עם זאת, ביקש המנכ"ל לערוך בדיקה משפטית חוזרת. ניזרי, מנגד, משוכנע שפעילויות הספורט שמתקיימות בפארק והמשחקים בגני השעשועים נופלים להגדרת החוק ולכן על העירייה לאסור בו את העישון.

לדברי ניזרי, ראש העירייה רפי סער חתם בשנת 2018 על אמנת "עיר נקייה מעישון". לדבריו, על פי דוח משרד הבריאות בשנת 2018 ניתנו רק 167 קנסות על עישון במקום ציבורי ובסוף שנת 2019 השילוט בפארק העירוני ובגני שעשועים לילדים ברחבי העיר אינו נושא איסור עישון. ניזרי טוען כי עשה ככל יכולתו כדי למצות כל הליך שאינו משפטי, תוך שהוא רומז שיפנה לכזה אם ירגיש צורך בכך.

"הבעיה היא כפולה", הוא מסביר לצומת השרון, "כשהמחוקק הוציא צו הרחבה לחוק בשנת 2018 הוא התכוון שלא יעשנו במקומות שבהם מבצעים פעילות גופנית כמו מגרשי כדורגל פתוחים, ובגני שעשועים. יושבים אנשים מבוגרים, מטיילים בפארק, ילדים, ואני לא מדבר על הספורטאים שבמקום. צריך להגן על האוכלוסיות האלה. שנית, העירייה צריכה לפעול לפי החוק. יש הרחבה של החוק וצריך לאכוף אותו. אין שילוט ברור. יש בפארק העירוני רק שלט קטן ולא בולט של איסור עישון של נרגילה".

המנכ"ל אומר שהם לא אוכפים שם.

"אז פניתי למשרד הבריאות והוא אמר לי חד משמעית שזו אחריות העירייה. מהיחידה למניעת עישון ואלכוהול במשרד הבריאות נמסר לי כי 'סמכות מתן הקנסות והאכיפה נמצאת באחריותה של הרשות המקומית, ואף גביית הקנסות שניתנים על ידי פקחי הרשות המקומית מגיעים לקופתה'".

אז למה שהם לא יחייבו את העירייה?

"האכיפה היא על העירייה שלא כפופה בשום דרך למשרד הבריאות. הוא רק מתקין תקנות. העירייה כן כפופה למשרד הפנים למשל בעניינים מנהליים. נכון שיש אפשרות להגיש עתירה מנהלית, אבל אני לא רוצה לעשות את זה. כל רשות צריכה לעבוד על פי חוק ויש להם את ההסמכה. אבל אם לא תהיה לי ברירה אפנה למי שצריך כדי להגיש עתירה".

עו"ד עמוס האוזנר, יו"ר המועצה למניעת עישון כתב לניזרי: "מטרת החוק היא הגנה על בני אדם מפני עישון שהחשיפה לו במקום – המוגדר כציבורי – גורמת לתחלואה, נכות ומוות. החל משנת 2012 החליט המחוקק להוסיף לרשימת המקומות הציבוריים שורה ארוכה של מקומות שהעישון אסור בהם… בפארק שאתה מתאר מתקיים, דרך קבע, אירוע הכולל שורה ארוכה של אירועי משנה, שעל חלקם חלות גם הוראות ספציפיות, כגון לגבי גני משחקים ופעילויות ספורט. צריך להגן, לפי מטרת המחוקק, מפני חשיפה לעישון על האנשים העוסקים בכל הפעילויות הללו במסגרת אותם אירועי המשנה, המהווים כאמור חלק בלתי פוסק מאירוע אחד ממושך, בנוסף לכך שחלות על כל אחד מהם גם הוראות פרטניות לגבי אירועי ספורט, לגבי גני שעשועים… הדרך היחידה להגן על הנוכחים באירועי המשנה הללו היא לקבוע שאיסור העישון חל על המקומות הללו, שהם להלכה ולמעשה 'מקומות ציבוריים' שיש להגן על בריאות השוהים בהם. הפארק הוא אסור (לעישון) כל עוד מתקיימת בו אחת או יותר מן הפעילויות שהזכרת בשאלתך. יש לקוות כי הרשויות יפעלו בהתאם לקיים את חובתם להגן על הבריאות, ויאכפו את איסור עישון בשטח התחום נשוא שאלתך".

תגובת עיריית כפר סבא: "עיריית כפר סבא פועלת על פי חוק ואוכפת עבירות עישון היכן שהחוק למניעת עישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון קובע כמקומות אסורים לעישון, לרבות בקרבת גני שעשועים, מתקני ספורט מתוחמים וכן באירועים מתוחמים בפארק, בהם משתתפים מעל 50 איש. רק בשנת 2019 ניתנו כ-90 דוחות בגין אכיפת חוק העישון במקומות ציבוריים. עיריית כפר סבא מקדמת ומעודדת אורח חיים בריא ומפעילה תוכניות רבות בתחום זה, מתוך ראייה של החשיבות בשמירת בריאות הציבור".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    1. העירייה: "אנו אוכפים עבירות עישון היכן שהחוק קובע כמקומות אסורים לעישון". אבל החוק קובע שבגני-שעשועים לילדים ובספורטק ובמקום בו מתבצעת פעילות גופנית אסור לעשן. החוק קובע במפורש שאסוררררר. אז למה העירייה לא אוכפת את החוק?
    2. העירייה: "רק בשנת 2019 ניתנו כ-90 דוחות בגין אכיפת חוק העישון". 90 דוחות בלבד על עיר של 100000 תושבים? וכמה ניתנו בפארק, בספורטק או בגני-שעשועים? רק בבי"ח מאיר ביום אחד אפשר בקלות לתת 90 דוחות. מה זה 90 דוחות – זה כלום!
    3. אנא איכפו את החוק. שימרו על בריאותנו.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר