המבנה בו מתגורר ההומלס ברחוב אחוזה ברעננה

תושב כפר סבא חי כבר שלושה חודשים בבית נטוש ברחוב אחוזה: "הוא מפחד לצאת מהמבנה"

מספר תושבים ניסו לסייע לחסר הבית ועירבו את המוקד העירוני. עיריית רעננה: "הוא סירב להתפנות למרכז להומלסים". עיריית כפר סבא: "אנחנו בקשר רציף עם עיריית רעננה"

פורסם בתאריך: 23.1.20 13:03

כבר כמעט שלושה חודשים שחסר בית העונה לשם דימה, תושב כפר סבא לפי הרשומות, מתגורר במבנה נטוש ברחוב אחוזה 9 ברעננה. האדם הצנום, עם שיער מדובלל וזקן עבות, לבוש בבגדים מלוכלכים ובלויים, תפס את תשומת לב של תושב העיר, שעבר במקום וביקש לסייע לו. בשבועות האחרונים, דאג אותו תושב להביא לו מספר פעמים אוכל ופרטי לבוש, ולבסוף עירב תושבים נוספים, ביניהם חברת המועצה לשעבר והפעילה החברתית, רחלי בן ארי סקעת. סקעת ותושב נוסף, החליטו לפנות למוקד העירוני ולהזעיק את שירותי הרווחה בעיר, כדי לסייע לחסר הבית.

"מה שניסינו לעשות קודם כל זה להבין מי האדם הזה ומאיפה הוא הגיע", מספרת בן ארי סקעת, "מבירור שעשיתי ברווחה מסתבר שהוא נמצא שם כבר זמן מה. היה לנו חשש ממשי לפנות שוב לרווחה ולהפעיל את המוקד העירוני, כי פחדנו שזה ירתיע אותו ושהוא יעלם לנו. היה לנו חשוב להציל אותו ולרכוש את אמונו. ניסינו לדובב אותו".

איך התרשמת ממנו? מהמצב שלו?

"הוא מפוחד, מגודל שיער וציפורניים. מוזנח מאוד, בגדים מלוכלכים ובלויים. הוא נראה כמו אדם קדמון, בשיחות איתו, הבנו שהוא מפחד להגיע להוסטל. גם בשיחות עם הרווחה, הבנו שהוא מפחד לחזור לשם. הוא כנראה עבר איזושהי התעללות שם. ברמה האנושית, צריך לטפל בו. וגם ברמת הבטיחות של הילדים שלנו, שמתגוררים סביב אותו בית נטוש ועוברים ליד הבית הזה. אני לא יודעת אם הוא מסוכן לסביבה, כי אני לא יודעת מה הזהות שלו. אבל הוא היה מאוד מפוחד מבני אדם. הוא לא רצה שיתקרבו אליו. כשקראנו לו לצאת, הוא יצא החוצה ועמד רחוק מאיתנו. אני מקווה שהרווחה תטפל בו כמו שצריך, ואני כמובן העמדתי את עצמי לרשותו כדי למצות את הזכויות שלו מול משרדי הממשלה השונים".

רחלי בן ארי סקעת. צילום פרטי

רחלי בן ארי סקעת. צילום פרטי

דימה סירב להתראיין, אך סיפר כי הוא מתגורר במקום כשלושה חודשים, וכי לפני שהגיע לרעננה, היה מסתובב בסמוך לבית החולים איכילוב, עד שהגיע לרעננה ברגל והקים משכנו בבית הנטוש ברחוב אחוזה 9. בבדיקה התברר כי הוא משויך מוניציפלית לעיריית כפר סבא, אך על פי הוראות משרד הרווחה, הרשות המקומית בה נמצא דר הרחוב צריכה לטפל בו, ללא קשר לכתובת בתעודת הזהות שלו.

"גיליתי את הסיפור הזה לפני עשרה ימים", אומר תושב נוסף שסייע לו, "באתי לסייע לו גם אני. הוא מאוד מפחד מבני אדם, אלי הוא אפילו לא יצא, רק הנחתי לו בחוץ דברים שאספתי לו כתרומות וקראתי לו. תושב נוסף וחבר שלי, שמלווה אותו מסייע לו כבר זמן מה, אמר לי שדימה הראה נטיות אובדניות, והמצב שלו כבר הופך למסוכן. לפני שהוא יעשה משהו לעצמו חלילה, אמרתי לעצמי שזהו, חייבים להעביר פיקוד למישהו אחר, והחלטנו לקרוא למוקד העירוני".

בעקבות הפנייה למוקד, הגיעו נציגי אגף הרווחה למקום. למרות ניסיונותיהם לשכנע אותו לעבור למקום אחר, הוסטל או בית מחסה, דימה התעקש להישאר בבית הנטוש. "זה חבל", אמרה גורם באגף הרווחה, "אבל אם הוא לא רוצה, אי אפשר להכריח אותו".

"כואב לי הלב שאי אפשר לעזור לו", אמר תושב שסייע לו בימים האחרונים ואף רכש למענו מזון וסיגריות, "אם היה לי כסף הייתי מביא לכאן רופא ופסיכיאטר שיבדקו אותו. בן אדם לא צריך לחיות ככה. הוא ממש מפחד לצאת מהמבנה".

מעיריית רעננה נמסר: "נציגים של אגף השירותים החברתיים בעיריית רעננה ביקרו אצל דימיטרי היום, והציעו לו פתרונות חלופיים כולל הסעות ליעד בו יבחר. דימיטרי סירב לקבל את ההצעות למרות שהוסבר לו שבמרכזים להומלסים הוא יוכל לקבל גם טיפול נפשי ושיקומי. גורמי הרווחה הזמינו אותו שוב להגיע ולפנות אלינו במידה וישנה את דעתו".

מעיריית כפר סבא נמסר: "בהתאם להנחיות משרד הרווחה, הטיפול בדרי רחוב מתבצע על ידי הרשות המקומית שבשטחה המוניציפלי הם מתגוררים. עיריית כפר סבא נמצאת בקשר רציף עם עיריית רעננה בנושא ומקווה שיימצא פתרון הולם לאיש".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר