צילום ליאור קפלן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בכפר סבא ופרשת השבוע

הרב יעקב מזרחי, מנהל בית חב"ד בכפר סבא, מספר על פרשת "וארא"

פורסם בתאריך: 24.1.20 07:36

כניסת השבת בכפר סבא: 16:36

יציאת השבת בכפר סבא: 17:45

הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת "וארא"

עוד טרם החלו המכות לנחות על ראש מצרים, "ויאמר ה' אל משה … אתה תדבר את כל-אשר אצווך …ואני אקשה את-לב פרעה והרביתי את אותותיי ואת מופתיי בארץ מצרים. ולא ישמע אליכם פרעה ונתתי את ידי במצרים".

כיצד עלינו לפרש את העובדה העולה כאילו לפרעה לא הייתה אפשרות מלבד להמשיך לחטוא? כיצד מכניס הקב"ה אדם למצב שלילי כזה בו אין לו ברירה אלא להמשיך וליפול? על מה הגיע עונש לפרעה אם לא הייתה לו בחירה?

בחמש המכות הראשונות נאמר בתורה במפורש שפרעה הכביד את לבו בעצמו. לא הקב"ה הוא זה שהכביד את לבו, אלא הוא בחר כך מרצונו. ואז מהמכה השישית כותבת התורה לשון חדשה: הקב"ה הכביד את לבו. הכוונה היא שהקב"ה יצר את העולם באופן כזה שבו מגיע שלב שהאדם מאבד את יכולת הבחירה וניטלת ממנו הזכות לעשות תשובה.

הסיפור הקשה הזה מעביר מסר יסודי: אדם מאבד את הבחירה בהדרגה. זה לא הקב"ה שמונע מהאדם את הבחירה החופשית, אלא החטאים הם אלו שלוקחים אותה. הבעיה הגדולה עם מעשה עבירה היא לא רק עצם מעשה העבירה שעשינו, אלא מה שהעבירה עושה לנו. אחרי מעשה עבירה האדם לא שב להיות מה שהיה.

הרבי מליובאוויטש הופך את הקערה על פיה. למעשה, סיפור ההתמודדות עם פרעה מביא לשיא את עוצמתה של התשובה. הסיפור של פרעה נועד לספר את הסיפור ההפוך: כיצד ה' אינו מתייאש מפרעה, איך אפילו במכה השמינית לאחר שפרעה איבד מזמן את יכולת הבחירה עדיין ה' שולח את משה להתרות בו על העתיד, שמא ישוב ויתעורר.

כי האדם (אפילו גוי כמו פרעה וכל שכן יהודי) נברא "בצלם אלוקים", יש בו שבב אלוקי שהוא אינו חלק מהשיח הגשמי. ולכן הקב"ה אינו מפסיק לייחל. הוא אינו מוכן לקבל את העובדה שיש אדם אבוד, כי החלק האלוקי שבתוכנו עודנו עומד ומשמש.

אדמו"ר הזקן מבאר בספר התניא: כי אפילו אלו שנאמר עליהם ש'אין מספיקים בידם לעשות תשובה', הכוונה היא רק שאין מסייעים להם בתשובה, אבל בוודאי שנשארת לאדם הבחירה לשוב ואם 'דחק ונכנס' מקבלים תשובתו. ולכן אפילו אחרי ש'ויחזק ה' את לב פרעה', ואחרי שה' אמר בדיבור: 'ואני הכבדתי את לבו', עדיין נשלח משה להתרות בו ולעוררו לתשובה.

שבת שלום!

הרב יעקב מזרחי הוא מנהל בית חב"ד כפר סבא.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר