ישיבת מועצה בכפר סבא. צילום אריה אברמזון

העירייה דורשת מחברי המועצה: תקצרו את השאילתות. סיעות האופוזיציה: "פגיעה בדמוקרטיה"

היועץ המשפטי של העירייה דורש מחברי המועצה לשאול שאלה אחת קצרה בלבד על עניין עובדתי. הדר לביא: "זו חוות דעת חריגה גם במישור הארצי"

פורסם בתאריך: 28.1.20 11:49

היועץ המשפטי לעירייה, אלון בן זקן, הוציא לאחרונה מכתב לחברי האופוזיציה ובו הוא קורא להם לקצר את השאילתות הנענות בישיבות מועצת העיר לשאלה אחת בלבד כדי לעמוד בהוראות החוק לפי סעיף 36 לפקודת העיריות. בין השאר כתב כי "החוק קובע כי שאילתה למועצת העיר תנוסח בקצרה בצורת שאלה בלבד. היא תוגש על עניין עובדתי שבתחום תפקידי העירייה והיא תיענה בקצרה".

לדבריו בידיהם כלי נוסף – שאילתה ישירה, במסגרתה ניתן להרחיב את השאלות וכפועל יוצא, את המענה להן. נציין כי במסגרת הזאת התשובה לא תינתן בפומבי בישיבת מועצת העיר הפתוחה לציבור והמצולמת וחברי המועצה לא יוכלו להביע הסתייגות בפומבי במקרה וישנה כזו מהתשובה.

במכתב ששלחה אתמול חברת האופוזיציה הדר לביא בשם סיעות האופוזיציה לראש העירייה ולבן זקן שכותרתו "הגבלת כלי השאילתות בישיבות מועצה לחברי מועצת העיר" היא מוחה על מה שהיא מכנה "הגבלה משמעותית של חובתנו הדמוקרטית" וכותבת: "לאחרונה התבשרנו, חברי האופוזיציה הנוהגים להעלות שאילתות בישיבות המועצה, כי אנחנו מגישים אותן בניגוד לחוק ועלינו לקצר אותן ולתמצת אותן משמעותית".

לדבריה מבדיקה שערכו בקובץ ההנחיות לנבחר של משרד הפנים, המחוקק לא הגביל את מספר השאלות המתייחסות לנושא השאילתה. לטענתה בקובץ נכתב במפורש כי על חבר המועצה להקפיד שהשאילתה לא תהיה תיאורטית, היפותטית או דמיונית אלא קשורה לעובדה שבתחום תפקידי הרשות. "כיצד מגישים שאילתא?", נכתב בקובץ. "הקפד לנסח אותה בצורה עניינית וקצרה כשאלה ולא כהצהרה או כהבעת עמדה". בהמשך מובאת דוגמה עם עובדה שמוצגת בשאילתה ולה מספר שאלות נלוות.

"כפי שניתן לראות, הדוגמה שניתנת היא של שאילתה עם מספר סעיפים, כך שניתר להעריך שלא רק שהיא עומדת בהגדרות החוק על-פי משרד הפנים, אלא גם מהווה דוגמה של הסמכות המקצועית להתנהלות נכונה של חברי מועצות בישראל", נכתב. "בנוסף, כי מצורפות מספר שאילתות אקראיות שמצאנו בחיפוש בפרוטוקולי ישיבות המועצה משנת 2018. ניתן לראות כי הן מכילות סעיפים רבים והן מן הסתם אושרו ונענו. לצערנו, מדובר בהגבלה משמעותית של חובתנו הדמוקרטית, שמתמיה שמגיעה לאחר שנה בתפקיד ולמיטב ידיעתנו לא התקיימה בקדנציות קודמות של מועצות העיר בכפר סבא. בדיקה שקיימנו עם עמיתינו בערים אחרות העלתה כי חוות דעת זו חריגה גם במישור הארצי. ממליצים לאור המידע לעיל שתשקלו שוב את חוות הדעת שניתנה".

הדר לביא. צילום נועה קוסקי

הדר לביא. צילום נועה קוסקי

תגובת עיריית כפר סבא: "כפי שפירט היועץ המשפטי, החוק קובע כי שאילתה למועצת העיר תנוסח בצורה קצרה ועניינית ותוגש בצורת שאלה בלבד על עניין עובדתי. שאלות המצריכות מענה מפורט ומפולח, אינן עומדות בהגדרת החוק. יש לזכור כי לרשות חברי המועצה עומדים כלים נוספים, דוגמת שאילתה ישירה, לצורך קבלת מענים מפורטים ומורכבים יותר, ובכך נשמר האיזון בין זכות הציבור לקבלת מידע לבין השהות הנדרשת לעירייה ולפקידיה על מנת למסור מידע זה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תמיד העלו שאילתות, כל יום מועלות שאילתות בכל ערי ישראל,
    היועץ המשפטי משתמש בחוק משונה כדי לבלום מענה לשאלותיהם
    של האזרחים המועלים ע"י נציגיהם במועצה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר