השכונה הירוקה. צילום עזרא לוי

כפר סבא בשנת 2040: 180 אלף תושבים, מגדלים עד 30 קומות. וכמה יבנו ליד הבית שלכם?

תוכנית המתאר שאושרה אמש בוועדה המקומית בכפר סבא ממליצה להוסיף לעיר עוד 22 אלף דירות עד שנת היעד. בנוסף, יתווספו ארבעה מיליון מ"ר של אזורי תעסוקה. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 27.1.20 17:27

מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בכפר סבא המליצה בישיבתה אמש (ב') לאשר את התוכנית הכוללנית כ"ס 2035 והיא הועברה לוועדה המחוזית. בישיבה שנמשכה למעלה מארבע שעות ושודרה בעמוד הפייסבוק העירוני, דנו בתיקונים לתוכנית המחודשת ועברו על ההתנגדויות.

נזכיר כי בתחילת הקדנציה נעתרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לבקשת ראש העיר רפי סער ונתנה אורכה של חצי שנה להשיב על סוגיות שהועלו במסגרת הפקדת התוכנית. לאחר שמונו בעירייה מהנדסת ואדריכלית חדשות, הוקם צוות היגוי אשר בחן מחדש את התוכנית שהופקדה כבר בשנת 2016.

על פי ההמלצות שאושרו אמש, העיר מחולקת לשישה מתחמים. התוכנית מבקשת להוסיף 22,507 יחידות דיור בכפר סבא עד שנת 2040. ביחס לתוכנית שהוגשה במקור (בשנת 2016) מדובר בתוספת של 6,452 יחידות דיור נוספות ובסך הכל בשנת היעד יהיו בכפר סבא 56,804 יחידות דיור עבור 180 אלף תושבים.

התיקון המשמעותי ביותר שנעשה ביחס לתוכנית משנת 2016 היא תוספת של 5,300 יחידות דיור במרכז העיר, במתחמים של התחדשות עירונית. בפיתוח צפון מזרח העיר התבקשה תוספת של 1,837 יחידות מעבר לדרישה המקורית של 3,340 יחידות, לטובת התחדשות עירונית בשכונות יוספטל וקפלן.  כמו כן נוספו עד 1,095 יחידות דיור לתוכנית צפון בן יהודה ומאידך הופחתו 650 יחידות דיור במתחם בצפון מערב העיר (הירוקה) וכן 300 יחידות דיור בדרום מערב העיר (גאולים).

טבלת מספרי יחידות הדיור מתוך תוכנית המתאר

בכל הקשור לשטחי תעסוקה, התוכנית המתוקנת מציגה כארבעה מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה, לעומת 800 אלף מ"ר בתוכנית מ-2016. במתחם צפון בן יהודה יוקצו 350 אלף מ"ר לתעסוקה (לעומת 75 אלף מ"ר במקור), בשכונה הירוקה 70 אלף מ"ר (לעומת 53 אלף במקור). על מתחם 2 – התעש, נכתב כי היות והוא צפוי להיות מרושת על ידי שתי תחנות מטרו ויש להגדילו במאות אחוזים למגרש, וכן לשלבו עם יחידות דיור קטנות מיוחדות. גם במתחמים עתיר ידע ואזור התעשייה החדש כ"ס 50 מוצע להעצים את זכויות הבניה, בראיה כוללת עם אזורי התעסוקה של מועצה אזורית דרום השרון, אולם לא מצוין בכמה.

בנוסף מוצע לשמור על שימושי תעסוקה 1 ותעסוקה 2 בכפוף לנספח סביבה. בעניין זה יש לציין כי אושרו באזור התעשייה החדש שתי תחנות לטיפול בגזם ובפסולת יבשה. סיווג אזור תעשיה כ"ס 50 לאזור תעסוקה 2 היה בין הגורמים אשר הובילו את המחאה הציבורית כנגד תוכנית המתאר. באופן כללי התוכנית לא מפרטת כיצד תושג תוספת של 4 מיליון מ"ר שטחי ותעסוקה, למעט קביעה כי יוגדלו הזכויות באופן ניכר במרבית המתחמים.

במהלך הישיבה התעוררה מיני סערה כאשר סגן ראש העירייה איתן צנעני הבחין בכך שבחלק ממתחם שיכון עלייה הותרה בנייה לגובה במסגרת התחדשות עירונית עד 24 קומות וביקש להטיל מגבלת גובה חדשה (כזו שלא קיימת באף אזור אחר בתוכנית) עד לגובה של 6 קומות בלבד. ראש העיר נעתר לבקשה והיו מי שטענו כי מדובר באיפה ואיפה וכי מגבלה דומה צריכה להיות גם במרכז העיר כדי לשמר את האופי הכפרי באזור.

בתוכנית נקבעו שש מגבלות גבהים: צמודי קרקע עד 3 קומות (שיכון עליה, ותיקים, מרכז העיר והשכונות המזרחיות קפלן ויוספטל), בניינים עד 9 קומות (במרכז העיר), 11 קומות (במרכז העיר), 17 קומות (בשכונה הירוקה), ואזור נוסף של גבהים משתנים עד 24 קומות (בעלייה, צפון בן יהודה, קפלן ויוספטל). בניינים עד 30 קומות ייבנו במערב השכונה הירוקה וכן במתחמי עתיר ידע, כ"ס 50 והתע"ש.

בהודעה שהוציאה העירייה לתקשורת נכתב מפי ראש העירייה רפי סער: "הבאנו היום בשורה גדולה לעיר כפר סבא. תוכנית המתאר הכוללנית המחודשת, מוציאה את כפר סבא לדרך חדשה – כעיר הטובה בישראל. התוכנית טומנת בחובה את הפיתוח העירוני ארוך הטווח, שנותן מענה מקיף לסוגיות פיזיות תכנוניות וכלכליות, לפיתוח אזורי תעסוקה, פיתוח תחבורה ציבורית ותשתיות, כל זאת תוך מתן דגש על התחדשות עירונית נכונה וראיית טובת כלל התושבים והעיר כולה. כך תיראה כפר סבא בשנים הבאות וביחד, תוך שיתוף פעולה מלא של הציבור לאורך כל הדרך והשלבים. אני מודה לכל השותפים בעשייה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אזרח

    עד 2040 כבר לא יהיה כסף לקנות דירות חדשות, המחירים כל הזמן רק עולים ולא יורדים, פעם היה זול, היום בעלי הקרקעות שודדי הכסף של הציבור בגלל זה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר