צילום נוה נויפלד
צילום נוה נויפלד

התחבורה הציבורית בשבת בכפר סבא קרובה מתמיד

תנועת ישראל חופשית מקדמת בשיא הכוח תחבורה ציבורית בשבת בכפר סבא. האם הפעם זה יצליח?

פורסם בתאריך: 11.8.17 12:59

בימים אלו מתקיים ניסיון משמעותי להפעלת תחבורה ציבורית בכפר סבא בסופי השבוע, כאשר תנועת ישראל חופשית הודיעה בראשית השבוע שכפר סבא נבחרה לאחת מתוך עשר הערים בארץ שבן תפעל התנועה לקידום תחבורה ציבורית שיתופית בסופי השבוע. אתמול (חמישי) התקיים כנס התעוררות של התנועה בכפר סבא, בבית הפעמון, במטרה לאחד את כלל המעוניינים בעיר בתחבורה ציבורית בשבת לכדי קבוצת פעולה מקומית שתוביל ותפעיל את הקו החדש במשותף, תחת הפלטפורמה הקיימת של תנועות ישראל חופשית והאגודות השיתופיות שבוס או נוע תנוע. בכנס, בהנחיית איש הטלוויזיה גיא מרוז, השתתפו כ-50 אנשים, בהם סמנכ"ל ישראל חופשית אייל אקרמן, מנכ"ל שבוס נדב כהן, חבר האופוזיציה ממרצ במועצת עיריית כפר סבא עילאי הרסגור הנדין ומייסדת ויו"ר שבוס חברת מועצת עיריית ירושלים לורה ורטון והפעיל החברתי הכפר סבאי עדן ביטון.

מדובר ביריית הפתיחה של המהלך של ישראל חופשית לקידום תחבורה ציבורית בעיר, כאשר השותפים המקומיים שיגויסו למהלך יערכו יחד עם התנועה מיפוי של צרכי התחבורה הייחודים לתושבי כפר סבא, ובהתאם להם יקבע קו התחבורה החדש. זה צפוי לספק גישה מאזורי מגורים בעיר לאזורי בילוי ופנאי בכפר סבא או מחוצה לה.

"אנחנו מנסים לעשות פה מהפכה. הנושא של תחבורה ציבורית זה המקום שיש בו את הפער הכי גדול בין ההחלטות שהרשויות מקבלות, לבין הרצון של הציבור", אומר אקרמן, "אנחנו רוצים לעשות מהפכה בעניין הזה שתביא את הרצון של הציבור לתחבורה ציבורית בסופי שבוע לשטח, ושתייצר את המציאות שכולנו רוצים לראות. זה כבר משהו שהתחיל לקרות בשנתיים האחרונות בכל מיני ערים בארץ, ואני מפציר לכל תושב בשרון להצטרף אלינו לחתיכת היסטוריה שאנחנו מייצרים פה. הערים שבחרנו במסגרת הקמפיין שלנו, אלו הערים שמהן עלה ביקוש מאוד חזק ומשמעותי של תושבים להפעלת קו מהסוג הזה בעיר בסופי השבוע, ושאנחנו מאמינים שיש בהן התכנות להפעלת קו כזה. לאורך השנים, קיבלנו פניות רבות מתושבי כפר סבא להפעלת תחבורה ציבורית בסופי השבוע ואנחנו יודעים שיש כאן ביקוש וצורך מאוד גדול לנושא הזה. כבר יש לנו קבוצה די גדולה של פעילים מכפר סבא שפועלים כדי לקדם את התחבורה הציבורית בסופי השבוע, וזה בנוסף ליותר מ־600 אנשים בעיר שאנחנו יודעים שמעוניינים בשירות כזה כאן. צריך להבין, 75 אחוז מהציבור היהודי בישראל מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת וזה משהו שהוא לחלוטין בקונצנזוס, בעיקר בכפר סבא שהיא עיר בעלת רוב חילוני מובהק. אחרי הכנס, נצא יחד עם שבוס לקמפיין מימון המונים ונגייס את הכסף שצריך כדי להרים את הקו. אנחנו רוצים שכבר בעוד חודשיים שלושה יפעל כזה קו. אבל אני יכול להתחייב על זה שבזמן הזה כבר יהיה לנו מנגנון של צוות שיעבוד כדי להפעיל את הקו הזה, אם לא לשנה הזו, אז לשנה הבאה".

וכמה תעלה נסיעה?

"אצל כל קו זה שונה. אבל מחיר הנסיעה למשל בקו שהקמנו מבאר שבע לאשקלון הוא 40-30 שקלים לנסיעה בין עירונית הלוך וחזור. אני משער שנסיעה מכפר סבא לתל אביב תהיה סביב המחיר הזה, וכנראה שבתוך העיר המחיר יהיה בסביבות עשרה שקלים. אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה המסלול של הקו, ואנחנו נגבש את מסלול הקו כשנשקלל את הנתונים של שאלון המיפוי שאנחנו עושים למוקדים המבוקשים של התושבים. השאיפה שלנו היא גם לאפשר תנועה חופשית יחסית בתוך העיר בסופי השבוע וגם לכאלו שרוצים לנסוע מחוץ לעיר ולצאת ולבלות בימים האלו".

מנכ"ל שבוס, נדב כהן, מסכים שיש ביקוש רב לתחבורה ציבורית בסופי השבוע בכפר סבא: "מאז ששבוס קמה כפר סבא תמיד הייתה בעניינים מבחינת הרצון לתחבורה ציבורית בסופי השבוע, וקיבלנו המון פניות מכפר סבא. מתברר שהיא אחת הערים שיותר צריכות את זה ושהנושא הזה נמצא מאוד בתודעה שלה, בין אם דרך תושבים ובין אם בפוליטיקה המקומית. לא סתם הגענו כעת לכפר סבא, יש ערים הרבה יותר גדולות ממנה, אבל בכפר סבא פונים אלינו באופן עיקש וגם לישראל חופשית כדי להרים תחבורה ציבורית בסופי השבוע כאן בעיר".

הסקר שנגנז: יש צורך בקו בשבת

"שבוס" ו"נוע תנוע" הן שתיהן אגודות שיתופיות שפועלות לתחבורה שיתופית בסופי השבוע שקמו בשנת 2015. הן פועלות באמצעות קואופרטיב, התארגנות של חברים להסעות שיתופיות בסופי שבוע, שמוקם בסיוע מימון המונים. הקואופרטיב מאפשר בעצם לעקוף את החוק שאוסר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, מכיוון שמדובר בהפעלת תחבורה פרטית. הקווים של שבוס ונוע תנוע זכו להצלחה רבה בירושלים, בראש העין, בגבעתיים ובבאר שבע, וכעת, כשישראל חופשית שמה את כפר סבא על המפה כאחת הערים שהיא מתכוונת לקדם בה את התחבורה בסופי השבוע, ומשתפת פעולה עם שבוס ונוע תנוע כדי להגשים זאת, נדמה שתחבורה בסופי השבוע בכפר סבא קרובה מתמיד.

יחד עם זאת, לא מדובר בניסיון הראשון להפעלת תחבורה ציבורית בשבת בכפר סבא. חבר המועצה עילאי הרסגור הנדין, יו"ר סיעת מרצ מהאופוזיציה, פעל לקידום התחבורה הציבורית בסופי השבוע גם בהיותו יו"ר סניף מרצ בכפר סבא וגם כאשר היה חבר קואליציה, והוציא יחד עם מרצ אוטובוסים בשבתות במסלולים שונים שעברו במוקדים בתוך העיר ומחוצה לה, בהם ערים כמו הרצליה ותל אביב.
למשך תקופה, בסוף שנת 2015, פעל קו אוטובוס מטעם קניון G בערבי שישי, שעבר במוקדים מרכזיים ברחבי העיר ובמתחם הקניון והעלה והוריד נוסעים.

לפני כשלושה שבועות גבר השיח סביב תחבורה ציבורית בכפר סבא, גם בעקבות "מלחמת קרדיטים" בין הפעיל החברתי עדן ביטון לבין חברי המועצה ממרצ שבאופוזיציה, הרסגור הנדין ופליאה קטנר, לאחר שביטון הכריז כי הוא פועל בשיתוף עם "שבוס" לקידום הפעלת קווי אוטובוס בכפר סבא בשבת. הרסגור וקטנר אמרו אז שהם אלו שהחלו עוד קודם מגעים עם שבוס בנושא, ואף נפגשו עם המנכ"ל נדב כהן. לבסוף התברר כי שני הצדדים פעלו תקופה מסוימת במקביל מול שבוס מבלי שידעו האחד על השני, ובסופו של דבר הודיעו על איחוד כוחות במאבק להפעלת תחבורה ציבורית בסופי השבוע וכעת הם חלק ממארגני הכנס של ישראל חופשית.

"אני משוכנע שעכשיו יש סיכוי ליוזמה הזו", אומר הרסגור הנדין, "ראינו את ההצלחה של גיוס הכספים של שבוס בראש העין ובחולון, ואת ההצלחה של נוע תנוע בפתיחת קווים בגבעתיים ובבאר שבע עם קמפיין הדסטארט מאוד מרשים, ואני מאמין שתהיה לנו הצלחה דומה בכפר סבא. מדובר בצורך מאוד ברור ומובהק של התושבים בכפר סבא בתחבורה ציבורית בסופי השבוע, ובחוסר צורם שיש לתושבים בה. כשאנחנו עשינו את קווי השבת של מרצ, חילקנו שאלונים לתושבים באוטובוסים שהוצאנו וראינו עד כמה הביקוש הוא גדול, גם עבור הציבור החילוני וגם עבור הציבור היותר מסורתי ששומר חלק מהמצוות אבל עדיין רוצה ליהנות ביום החופשי שלו וליהנות ביום שבת. בעיר הזו יש אוכלוסייה מאוד גדולה שכן נוסעת בשבת וכן רוצה לצאת מגבולות העיר כדי לבלות וליהנות מסופי השבוע, בין אם זה צעירים שרוצים לצאת לתל אביב ולשתות אבל לחזור באופן בטוח ובין אם זה תושבים שרוצים לפגוש בני משפחה. גם הסקר שהעירייה עשתה לבדיקת התכנות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת לפני כמה שנים, אחרי שהפעלתי לחץ ציבורי מאוד כבד כיו"ר מרצ בכפר סבא להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, הוכיח עד כמה הביקוש לתחבורה ציבורית בשבת כאן הוא גבוה, עד כדי כך שהעירייה גנזה את תוצאות הסקר והוועדה שהוקמה לבחינת הנושא לא יישמה את תוצאותיו".

הרסגור הנדין מדבר על עבודת מחקר לבחינת ביקוש בקרב התושבים לתחבורה ציבורית בלילות שישי ובשבתות, שהזמינה עיריית כפר סבא בשנת 2013 ממכון גיאוקרטוגרפיה, מתוך מטרה לבחון את פוטנציאל הנוסעים בתחבורה ציבורית בתוך כפר סבא ומחוצה לה במהלך סופי השבוע. מאותה עבודת מחקר עלה כי ישנו בסיס להקמת קו אוטובוס בתוך העיר שיפעל במהלך סופי השבוע בדגש על מתחם קניון G וקניון ערים וקו שיפעל גם מחוץ לעיר, לתל אביב ולהרצליה. עלה אז כי כ־40 אחוזים מתושבי העיר נוסעים ליעדים בתוך העיר, ובעיקר למתחם G ולקניון ערים בערבי שישי, ושקרוב ל־70 אחוזים מהתושבים נוסעים מחוץ לעיר, בעיקר לתל אביב והרצליה. עוד עלה כי בשבתות 75 אחוז מהתושבים נוסעים מחוץ לעיר, בעיקר לחוף הים בהרצליה וגם ולתל אביב, וכ־37 אחוזים נוסעים ליעדים בתוך כפר סבא, בעיקר לפארק, למתחם G ולקניון ערים.

מדוע אתה חושב שהיוזמות שנעשו עד היום להפעלת תחבורה כזו בכפר סבא נכשלו? למה דווקא ליוזמה הזו יש סיכוי, בימים בהם ראש העיר מורחק מהעירייה?

"היוזמות לא נכשלו. הקווים שהפעלנו כמרצ מאוד הצליחו. הבעיה הייתה ליצור קו תחבורה קבוע שידעו שהוא פועל בכל שבת מבלי צורך לבדוק מראש האם מפעילים אותו באותה שבת. בעיה נוספת הייתה פוליטית, מכיוון שהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להפעיל את היוזמה הזו דרך העירייה, והם ניסו לצאת מזה דרך הקמת ועדה והעירייה לא פרסמה את הסקר לציבור. כשנכסנו לקואליציה, חלק מההסכם הקואליציוני שלנו היה שהעירייה תפנה למשרד התחבורה בדרישה להפעלת קו מוניות שירות בעיר ומשרד התחבורה לא שיתף פעולה עם זה. אני חושב שמה שקרה זה שרק בשנים האחרונות הוכח שמודל התחבורה השיתופית של שבוס ונוע תנוע עובד ומאפשר להפעיל קו תחבורה בסופי השבוע לאורך זמן. לפני כן המודל הזה לא היה קיים. ראינו בשנה האחרונה שסוף סוף מצליחים לגייס כספים משמעותיים מהציבור לצורך הקמת השירות הזה, ושהציבור מאמין בו ומוכן לשים עליו כסף. היום כשהציבור מכיר את שני הארגונים האלה ויודע שהקווים האלה הם כאן כדי להישאר, בשלו התנאים להרחיב את היוזמות האלה גם לכפר סבא. מה שטוב ביוזמה הזו היא שאין לה שום תלות בעירייה. לכן הקו יפעל בין אם העירייה תתמוך בו ובין אם לא, כי מדובר ביוזמה אזרחית שנעשית באופן חוקי לחלוטין ולא תלויה בסמכויות של העירייה".

יו"ר ש"ס: צריך לשמור על הסטטוס קוו

מחזיק תיק התחבורה בעירייה, עמירם מילר אומר כי ליוזמה של תחבורה שיתופית בסופי השבוע אכן יש היתכנות ממשית בכפר סבא: "הנושא של שבוס הוא נושא שהוכיח את עצמו בכמה ערים אחרות ולכן נראה לי שההיתכנות שלו היא מעשית ויותר גבוהה מאשר כל מיני ניסיונות סרק שנעשו עד היום בנושא הזה. המדיניות של העירייה לא השתנתה בנוגע לתחבורה ציבורית בשבת, ואנחנו מקיימים את הוראות משרד התחבורה ככתבם וכלשונם, שלפיהם כרגע אין אפשרות לתחבורה ציבורית בשבת. אנחנו, לפני כשנתיים, עשינו ניסיון רציני להקמת קו תחבורה בשבת מנתניה לבית חולים מאיר שלא צלח ולא קיבלנו אישור לזה. שבוס היא יוזמה מקומית פרטית שאנחנו לא נפריע לה והיא לא באחריותנו. אם אני מסתכל מהצד על ההצלחה של שבוס בערים אחרות, נראה לי שזה דבר רציני".

יו"ר סיעת הבית היהודי במועצת העיר וסגן ראש העיר, איתן צנעני, לא הגיב על היוזמה החדשה. יו"ר ש"ס בקואליציה, שמעון פרץ אמר: "צריך לזכור שיש סטטוס קוו שאנחנו צריכים לשמור עליו, כמו שנשמר לאורך כל השנים בכפר סבא, בטח כשאף אחד לא הצליח להפר את שלוות יום השבת ומרצ צריכים להבין שזה כבר נדוש תחבורה ציבורית. מרצ חרטה על דגלה בבחירות האחרונות את הנושא הזה וקיבלה ארבעה מנדטים כדי לבצע את זה ולא הצליחה להזיז אצבע בעניין הזה. מרצ תמיד מטפסת על קירות קצת יותר גבוהים מהגובה שלה. אני יכול לעסוק רק במה שעובר דרך העירייה ולא ביוזמות פרטיות. האחווה כאן נשמרת בין הדתיים לחילונים כמו שנשמרה תמיד, למרות הקיצונים משני הצדדים".

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "מדובר בסקר פנימי בלבד. העיר כפר סבא שומרת על הסטטוס קוו שקיים בנושא התחבורה הציבורית מזה עשרות שנים, כפי שמורה החוק וכפי שנוהגות הרוב המכריע של הערים במדינת ישראל. מאחר ותחום התחבורה הציבורית נמצא באחריות המדינה והיא הסמכות הבלעדית לנושא הסדרת התחבורה הציבורית המסובסדת, אין בסמכות העירייה לפעול באופן עצמאי. באם בעתיד יועברו הסמכויות לידי הרשות המקומית כולל תקציבי סבסוד, הנושא יועלה לדיון ציבורי מתוך כבוד לכלל הציבור בכפר סבא".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר