דלת דירתו של מוניו שטנדר, היום. צילום אריה אברמזון

אין מי שיזהה את הגופה: מתעכבת הבאתו לקבורה של מוניו שטנדר, הקשיש שמת לבדו בדירה בויצמן

במכון המשפטי ובמשטרת ישראל עושים מאמצים כדי לנסות ולזהות את הגופה באופן ודאי. לכשישוחרר מהמכון המשפטי, יבקשו בזק"א מהציבור להגיע ללווייתו של שטנדר וללוות אותו בדרכו האחרונה

פורסם בתאריך: 11.2.20 17:29

במכון המשפטי באבו כביר ובמשטרת ישראל עושים מאמצים כדי לנסות ולזהות רשמית את הקשיש הערירי בן ה-90, מוניו שטנדר, שנמצא לפני ימים אחדים מת, מוטל על הרצפה במטבח דירתו ברחוב ויצמן 117 בכפר סבא, ימים רבים לאחר שנפטר, ופונה משם על ידי מתנדבי זק"א. לצומת השרון נודע כי בין השאר הוצא צו בית משפט שמאפשר בדיקה של תיקו הרפואי כדי לנסות לאתר ממצאים שיאפשרו את זיהויו הסופי, כמו צילומי רנטגן או בדיקות די. אן. איי מבית החולים. לכשישוחרר מהמכון המשפטי, יבקשו בזק"א מהציבור להגיע ללווייתו ולכבד אותו בדרכו האחרונה מאחר וככל הנראה לא נותרו לו קרובי משפחה ששמרו איתו על קשר בין החיים.

"ריח נוראי, מראות קשים": גופת קשיש במצב ריקבון נמצאה בכפר סבא

שכנתו, רבקה אנופי, המתגוררת בדירה הסמוכה לדירתו של שטנדר, מספרת כי הוא התגורר בדירה למעלה מ-31 שנה, אז הגיעה בעצמה אל הבניין. הוא היה ככל הנראה ניצול שואה, שאשתו נפטרה לפני כעשור ומאז נותר לבדו מסוגר בביתו וסירב ליצור קשר עם שכניו. מפעם לפעם הייתה אנופי דואגת לו, דופקת בדלתו, ושואלת לשלומו.

"ראיתי שמצטברים אצלו מכתבים בתיבת הדואר למטה, כמו חשבונות מחברת החשמל", מספרת אנופי, "דפקנו לו בדלת והוא לא ענה. אחר כך שמנו לו את כל המכתבים בשקית ניילון ליד הדלת וראיתי כעבור כמה ימים שהוא לא לקח את המכתבים. בדקתי את שעון החשמל שלו וראיתי שהוא עובד לאט לאט. חשבתי שהוא פשוט סגר את האורות בבית ואולי רק המקרר פועל, כי פעמים רבות הוא נשאר לבד בבית והוא כמעט לא מדבר עם אף אחד. לפעמים היה יוצא לעשות קניות וחוזר מהסופר עם עגלה מלאה. ועכשיו זה היה כבר הרבה מאוד זמן שהוא לא יצא וזה הדאיג אותי מאוד. התקשרתי לאגף הרווחה ואמרתי שהוא לא יוצא מהבית במשך עשרה ימים בערך. אמרו לי שיטפלו בזה, אבל הגיעו רק שמונה ימים אחרי זה".

לצומת השרון נודע כי במאי 2019 הוזעקה המשטרה לדירה על ידי השכנים ופרצה את הדלת. למקום הגיעו גם אנשי העירייה, שהגישו באמצעות המחלקה המשפטית בקשה לבית משפט להוצאת צו לנקות את הדירה, משום ששטנדר סירב לעשות זאת. השכנים מעידים כי הדירה היתה מוזנחת מאוד, ומכיוון שהמקום הוגדר על ידי השופט כמפגע תברואתי הוא אף נתן צו להסיר מהדירה כל מפגע שעלול לסכן את בריאות הציבור. למקום הובאו אנשי מחלקת התברואה העירונית כדי לסדר את הדירה והם ערכו מבצע מקיף – פינו, ניקוי וצבעו את הדירה, הביאו כלים חדשים, ביצעו תיקוני אינסטלציה והדברה ואף החליפו את הדלת שנשברה. סך כל עלות הטיפול עמדה על כ-12 אלף שקלים.

החל מאותו הרגע הפיצרו במחלקת הרווחה בשטנדר לקבל את העזרה שמגיעה לו על פי חוק מהביטוח הלאומי, כולל ניקיון הבית וחברת סיעוד אך הוא סירב. הוא סירב גם לקבל את פניה של רופאת משפחה שלו. מדי פעם ערכו אצלו אנשי המחלקה ביקורי פתע עד שהתקבלו תלונות נוספות של שכנים בתחילת חודש דצמבר 2019, בשל ריחות שיצאו מהדירה. גורמים באגף הרווחה טוענים כי מדובר בקריאה האחרונה של השכנים אליהם ושהם ביצעו ניקיון נוסף בעלות של 3.5 אלף שקלים. יותר מזה, לטענתם, הם פנו בתסקיר יזום לייעוץ משפטי של משרד הרווחה שמינו לו מצדם אפוטרופוס. באותו היום אף אושרה קליטתו במרכז הורים בנהריה. ברווחה פנו לבית המשפט מתוקף חוק הגנה על החוסים לקבל צו להבאתו לבית אבות. ביום ראשון האחרון, היום בו הלך לעולמו, התקיימה פגישה עם נציגת האפוטרופוס אולם בערב נודע שהוא נפטר.

"ביום ראשון בערב באה השכנה, דפקה בדלת ואמרה שהוא מת", ממשיכה אנופי, "באתי, ראיתי שהדלת פתוחה. זה עצוב שהוא מת ככה".

השכנים מספרים כי בעבר הגיע לבית אדם שטען שהוא אחיו. "שעה שלמה הוא דפק בדלת עד שהוא פתח", הם מספרים. בזק"א אומרים כי קרוב לוודאי שבדיקות המשטרה לא יעלו שיש לו משפחה. מתנדב זק"א, אליעזר סמט: "קשה לתאר את המצב בו אנחנו מתנדבי זק"א מוצאים ערירים במצב של איבוד צלם אנוש. לא ייתכן שהאנשים האלה ימותו בלי כבוד כשאין אף אחד שידאג להם. אנחנו נחשפים למראות הקשים ולריח הנוראי של גופה שנותרה מושלכת מספר ימים. אנחנו מצפים מהשכנים לבדוק פעם ביום שהם בסדר, אנחנו לא צריכים לעזור להם בכסף אלא רק בדפיקה אחת פעם ביום לראות שהם בסדר, שהם חיים, בזה הצלנו את חייהם. ככה נוכל להזמין את המשטרה במקרה הצורך, יאתרו את בעל הדירה, יפתחו אותה, ואולי אפשר להציל את חייהם רגע לפני שמאוחר מדי".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. נשמונת

    נשאלת השאלה היכן היו שירותי הרווחה בשבוע טרם מותו והיכן היה האפוטרופוס שמונה לו? והיכן נעלמה לה האחריות של כל הגופים הללו. עצוב מאוד.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר