בית הספר היסודי בר אילן בכפר סבא. צילום אריה אברמזון

ההורים ויתרו: חלק מחצר בית הספר יופקע לטובת מתפללי בית הכנסת

בשטח בית הספר בר-אילן פועלים מזה שנים שני בתי כנסת וההורים חששו מתנועה של אנשים זרים בזמן הלימודים. הפתרון של העירייה: הקמת גדר. "נוותר במאבק על השטח שנגזל מבית הספר על מנת להבטיח את שלום ילדינו", אומרת יו"ר ועד ההורים

פורסם בתאריך: 17.2.20 09:54

הורי התלמידים בבית הספר היסודי הממלכתי דתי בר-אילן במרכז העיר ויתרו בסוף השבוע האחרון במאבק שניהלו בחודשים האחרונים מול עיריית כפר סבא והגורמים האחראים על בתי הכנסת הפועלים בתוך מתחם בית הספר, באשר לתוואי הגדר שאמור היה להפריד בניהם.

מדובר בשני בתי הכנסת "אוהל יעקב ולאה ו"יד אופיר" אשר שוהים מזה כ-30 שנים בקרוואנים שהפכו למבני קבע בתוך חצר בית הספר. בניגוד לכל נוהל בטיחות של משרד החינוך במשך כל אותן שנים, בבתי הכנסת התפללו תושבים, אורחים ועוברי אורח שאינם קשורים בשום דרך למוסד החינוכי. המעבר מבית הכנסת לחצר בית הספר היה חופשי ולטענת ההורים התלמידים היו נכנסים לבתי הכנסת בשעת בוקר מוקדמת וקיבלו שם חטיפים וממתקים. לאורך השנים היו סיכומים שבתי הכנסת יהיו סגורים בשעות הלימודים, סיכומים שהופרו לא אחת.

"מדובר בחבורה של כ-120 איש שמתפללים שם בסופי שבוע וכמה עשרות שמגיעים בימי החול", אומרת יו"ר ועד בית הספר המשותפת (עם עו"ד שלי עידו), נעמה אפרתי, "הם פעילים לחלוטין ומקיימים תפילות בערב ובבוקר מזה שנים. בתקופת החורף, כשתפילת ערבית ומנחה מוקדמת הם מסיימים בשעות הצהרון. שתבין, אפילו ההורים של התלמידים אינם מורשים להיכנס לבית הספר בלי אישור, ולהם יש גישה חופשית לחצר בית הספר".

שתי האופציות של תוואי הגדר (בלבן ובכחול)

כבר בשנה שעברה הבינו ההורים כי אופן ההתנהלות הזה לא יכול להימשך למען בטיחות הילדים וביקשו להקים גדר שתחצוץ בין בתי הכנסת לבית הספר. "ישנה פה בעיה", מסביר אחד המתפללים בבית הכנסת "אוהל יעקב ולאה", יו"ר המועצה הדתית, הרב ששון טרבלסי. "ההורים דורשים ובצדק שבשעות פתיחת בית הספר לא יסתובבו שם אנשים זרים. הסייר מגיע כבר בשעה שבע וסוכם שבשעה שבע ורבע לא יהיו מתפללים – וזה לא קורה בפועל. הרבה פעמים זה גולש בעשר דקות. העירייה הציעה להקים גדר שתהיה סגורה בימי חול ופתוחה בסופי שבוע. הייתי שם במקרה בסיור שקיים במקום, לפני קצת יותר מחודש, מנכ"ל העירייה איתי צחר, ותוואי הגדר שהוצע היה מקביל לאולם הספורט וכשמתפללי בית הכנסת מתפנים, השער נפתח והכל עומד לרשותם".

עוד סוכם בפגישה כי באולם הספורט, המשמש כמעבר אל בתי הכנסת, תיבנה דלת כניסה צדדית נוספת. הסיבה – אם הגדר תעבור כך שהכניסה הראשית לאולם הספורט תהיה של בית הספר – המתפללים יאלצו לוותר על תאי השירותים שבנו באישור. להפתעת ההורים, בשבוע שעבר התגלה להם כי תוואי הגדר שונה בניגוד לסיכומים עם צחר. לטענתם, הם מעולם לא הסכימו שדלת האולם תהיה ברשות בית הכנסת ולא ביקשו לוותר על שטח משחק גדול עבור הילדים. "אם הגדר תהיה כמו שבית הכנסת רוצה, אתה מוציא את אולם הספורט משטח בית הספר", מסבירה אפרתי, "המקלטים ממוקמים מתחת לאולם הספורט. איך 500 ילדים ירוצו דרך שער צדדי במקרה חירום? אנחנו רוצים שהאולם יהיה בתוך גבול בית הספר. זה היגיון עקום ובניגוד לסיכום שנעשה איתנו בשטח. בנוסף אנחנו מאבדים שטח משמעותי מהחצר שלנו".

במכתב שהוציא הוועד לראש העירייה, למנכ"ל למנהל אגף הביטחון ולמנהל מחלקת החינוך נכתב כי "חרף הסיכומים וההבנות נדהמנו לגלות בבדיקה מול הקבלן ואנשי העריייה כי אנשי בית הכנסת ניגשו בשנית לעירייה ולאור כך שונו התוכניות. אנחנו רואים בחומרה רבה את השינויים המאוד לא ברורים שנעשו מאחורי גבינו ובניגוד מוחלט למוסכם, שינויים המסכנים את ילדינו בשעת חירום".

תגובת העירייה, המכחישה כל הפרה של הסיכומים הגיעה ביום חמישי האחרון בערב אולם ביום שישי התקיימה פגישה נוספת בין הוועד לנציגי בתי הכנסת בה נכח גם סגן ראש העיר איתן צנעני. "בפגישה סוכם כי הגדר תיבנה בקו ישר עם קצה אולם הספורט, אבל לא תגיע עד לקיר אולם הספורט, אלא תשאיר כשני מטר של שביל בין הגדר ובין האולם, כך שילדים יוכלו להיכנס לאולם הספורט מהדלת הצדדית החדשה (שנבנית בימים אלו) ומהדלת הראשית הקיימת", מסבירה אפרתי שבסופו של דבר נאלצו המתפללים לוותר על תאי השירותים שלהם. "במצב שנוצר, ככל הנראה זהו הפתרון היחיד שיהיה מקובל על הצדדים, ולכן אנחנו נוותר במאבק על השטח שנגזל מבית הספר, על מנת להבטיח את שלום ילדינו".

מעיריית כפר סבא נמסר: "תוואי הגדר המתוכננת תואם את זה שהוצג להורים כאחת החלופות בסיור שהתקיים. הקמת הגדר בתוואי זה אינה פוגעת בכניסה למרחבים המוגנים בבית הספר. להפך – ישנה כניסה חדשה נוספת לאולם, ובכך מתאפשרת כניסה בטוחה ומוסדרת למקלטים משתי דלתות בשני מוקדים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יאיר מוטס

    בתור אבא לתלמידות שלמדו שם, ותלמיד שעדיין לומד שם, לא מבין מה הלחץ , ובשביל מה נדרשת גדר.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר