רפי סער. צילום עזרא לוי

הביקורת על הממשלה, העסקים שבמשבר, המסר לתושבים והיום שאחרי: רפי סער בראיון חג מיוחד

ראש עיריית כפר סבא חושב שהממשלה התעוררה מאוחר מדי ושעדיין לא עושה מספיק, משוכנע שהפעולות המוקדמות של העירייה בתחילת המשבר הביאו למספר החולים הנמוך יחסית בעיר ובטוח: "יש פה קהילה חזקה. נתגבר על כל משבר"

פורסם בתאריך: 7.4.20 08:40

אם היינו מדמיינים מראש לפני מספר חודשים כיצד יראה ראיון החג עם ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, איש לא היה מעלה בדעתו שמילים כמו "מגפה", "סיירת בידוד" ו"מצב חירום לאומי" היו נכללות בו. אבל הימים הם ימי משבר גלובלי, וירוס הקורונה הקטלני כבר הפיל חללים רבים בארץ ובעולם, ממשלות מטילות הסגרים על אוכלוסיות ומה לעשות שראשי הערים הם שעומדים בראש השלטון המקומי ונמצאים בתווך בין התסכול הציבורי ההולך והגובר לבין ההגבלות שמטיל השלטון בישראל.

במהלך הראיון עם סער הוא מפסיק לרגע את שטף דיבורו ואחרי רגע של דממה אומר: "הרגע דיווחו בערוץ 12 ששיעור התסמינים בקרב תושבי כפר סבא הוא מהנמוכים בארץ (ממוקמת חמישית אחרי קדימה-צורן, נהריה, מבשרת ציון ונס ציונה)". לדבריו יש לכך קשר ישיר עם פעולות העירייה. "אתה זוכר את הצילום של ההתראה שניתנה על ידי סיירת הבידוד העירונית שלנו שהסתובב ברשתות החברתיות, התראה שניתנה עוד לפני שהמדינה הגדירה את זה? היה רעש ציבורי גדול, אבל זה הרתיע את הציבור ולכן יש בכפר סבא פחות נדבקים מאשר בערים אחרות באותו סדר גודל. בערים השכנות, רעננה והרצליה, יש מספרים גבוהים מאשר בכפר סבא. אני מייחס את זה גם למשמעת העצמית של האוכלוסייה בעיר וגם לפעילות הנחרצת שלנו עם סיירת הבידוד. אני מכיר את העבודה, יש לי ניסיון של תרגילי חירום ולקחנו את זה מראש צעד אחד קדימה".

בכל מקרה, גם אם אתם מתומכי סער או ממתנגדיו, רבים יסכימו שעיריית כפר סבא פועלת מאז תחילת משבר הקורונה במרץ בכל התחומים ובמידה לא מבוטלת של הצלחה. סער, שכבר הכריז בצומת השרון כי המדינה הייתה צריכה עוד בתחילת המשבר לעבור למצב חירום לאומי, ממשיך להעביר ביקורת. "יש פה את אחת הסוגיות המורכבות בהתנהלות הממשלה", הוא אומר, "יש החלטות שלא מתואמות עם השטח ואנחנו נתקלים מעת לעת בהחלטות של המדינה שקשה להתמודד איתן. היה פשוט יותר שהמדינה הייתה מכריז כבר לפני שלושה שבועות על השתת מצב חירום לאומי בכל רחבי הארץ והעברת המושכות לצבא. לצה"ל יש תרחיש של אירוע ביולוגי, שמה שאנחנו חווים עכשיו הוא המודל הקרוב ביותר אליו. יש לו את הנגזרות הרלוונטיות כמו משק לשעת חירום, סדר ציבורי, בידוד אוכלוסייה, הזנה. היום הכל נופל על ראשי הערים. אז אנחנו עושים כמיטב יכולתנו בתחומי רווחה, חלוקת מזון, חינוך וקהילה. הקמנו אתר שנותן מידע באפס זמן, במוקד העירוני עושים עבודה מצוינת, יש קו חם, הרמנו אולפן שפועל כמה שעות ביום ונותן לציבור גם אינפורמציה וגם מרגיע. אנחנו מחלקים אלפי מנות לתושבים ולקשישים, הקמנו מוקד טלפוני שמיועד ליצור קשר עם האוכלוסייה המבוגרת. אנחנו שואלים לשלומם ובודקים אם הם זקוקים ליחס, לתרופה או למזון. יש מערך שלם שהעיריות לקחו על עצמן, אבל אם הצבא היה נכנס – היה סדר. תחשוב על תרחיש שראש הממשלה נכנס לבידוד, והרמטכ"ל ושר הבריאות, וברור שהם לא נערכו לזה בצורה נכונה. אני לא בא בהאשמות אלא נותן עובדות. יש לזה גם משמעויות כלכליות גדולות מאוד. המשק נעצר כולו וזה משליך על הכלכלה במאקרו וכמובן על פעילות הרשויות המקומיות".

איך אתה אישית מתמודד עם זה כראש עיר?

"אני מורגל לעבוד במצבים כאלה. אני רגיל לעבודה מאומצת. לתפקיד הזה, בחירום או שלא, אין שעות. זה תפקיד תובעני שדורש הרבה שעות ואני רגיל לזה".

סיפרת קצת על הפעילות העירונית. אתה חושב שאתם מצליחים תחת המגבלות להכיל את המשבר?

"אנחנו זיהינו מראש את כל התרחישים. יצרנו, וזה לראשונה בארץ, תוכנית אב לטיפול בקורונה שמתעדכנת כל הזמן בהתאם לתרחישים. עיריות אחרות כבר לומדות מאיתנו וזכינו על זה למילה טובה ממשרד הפנים".

מה תוכנית האב הזאת כוללת?

"כשהתחיל האירוע כינסנו את הצוותים המקצועיים על פי מכלולים במטה שליטה מסודר עם חמ"ל אמיתי ורשמנו את כל התרחישים שעלולים לקרות ומה הפתרונות, ואם צצה בעיה אחרת אז איזה אגף יטפל בה. כל אגף יודע בדיוק את העבודה שלו וזה מתעדכן כל יום, כל שעה. אנחנו יודעים מה קורה ברמת דיוק מאוד גבוהה. אנחנו בהחלט פורצי דרך בנושא הזה. הכוונה של כל זה הייתה לקחת אחריות ציבורית ולהקדים במעשים בשטח בלי קשר להחלטות המדינה".

סער מודע לעובדה שרבים מתושבי העיר נכנסים בימים אלה לסטטיסטיקה העגומה של מקבלי סיוע מהמדינה. מדובר בעצמאים או בשכירים שנאלצו לסגור את העסק או אולצו לצאת לחל"ת או לחופשה והעתיד שלהם לוט בערפל. רבים מהם יאלצו לקחת הלוואות שיתקשו להחזיר במיוחד לאור חבילת הסיוע השנויה במחלוקת שהמדינה מעניקה. "יש מצוקה אמיתת שתגבר עם הזמן", הוא מודה, "במכה אחת אנשים סגרו עסקים ויצאו לחל"ת או לחופשות ונותרו בלי עבודה מהיום למחר. הממשלה הייתה צריכה מראש להגדיר שהאירוע הזה יימשך איקס זמן ובזמן הזה ניתן לאוכלוסיות המורכבות, לסוחרים, לעצמאים ולשכירים שלא עובדים שלושה חודשים פטור, להפחית מיסוי ולדאוג לדמי אבטלה שיהפכו למענק בהדרגה. ואז הכל היה נרגע".

אתה אומר שקודם המדינה הייתה צריכה לתת, גם אם בהגזמה, ואז לקחת במידת הצורך?

"ללא ספק. חלק מהקשיים אמנם יפתרו, כך אני מאמין, בין האנשים עצמם, אבל המדינה הייתה צריכה לתת כיסוי לזה כדי שהם יוכלו לעבור את התקופה. נוצר פה אתגר כלכלי לא פשוט, ואנחנו כעירייה חושבים מה לעשות. יש קו חם לעסקים אבל בסוף גם ידי העיריות כבולות. בסוף את הפטור מארנונה יכולה לתת רק המדינה".

אתה רוצה לומר משהו לאותם סוחרים, לתושבים?

"אני סומך על תושבי כפר סבא. אני יודע שיש פה קהילה חזקה שעוטפת אחד את השני. אנחנו נתגבר על כל משבר. אנחנו חושבים על רעיונות איך לסייע להם ככל יכולתנו. זו הזדמנות לומר תודה למתנדבות ולמתנדבים שלנו שעושים לילות כימים".

איך אתם מטפלים בילדים עם צרכים מיוחדים, מה יש לך לומר להוריהם?

"הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מקבלים מאיתנו פתרונות רבים ככל שעולים נושאים שאנחנו נדרשים אליהם. אנחנו מאפשרים להם פעילות בפארק בכל יום. הם באים לזמן קצוב שמוגדר עם פיקוח שלנו כדי להשתחרר".

אילו פעילויות למשל הייתם צריכים לדחות?

"יש תוכנית עבודה שנתית לעירייה. חלק מהנושאים נדחו בשנה ואולי בשנתיים בגלל המשמעיות הכלכליות. כמובן שיש את אירועי הלאום שהתבטלו. בפיתוח של העיר יש דברים שאדחה. כרגע אנחנו יושבים ומתחבטים. אבל הפרויקטים הגדולים ממשיכים: בניית חטיבת הביניים, מהיר לעיר, חניונים שונים. זו שעת הכושר לטפל בזה. יש דברים שניתן את הדעת עליהם ונתקדם תוך כדי".

אתה חושב על היום שאחרי המשבר הזה?

"העברתי קיצוץ תקציבי משמעותי. לצערי חברי המועצה לא הבינו את גודל המשבר, דבר שני אנחנו נערכים במישור הכלכלי ולסיוע לעסקים גם ביום שאחרי. יש כל מיני תוכניות בהכנה".

כל עובדי העירייה יחזרו לעבודתם?

"כרגע אני לא נכנס לזה. אני אעשה כל מאמץ שעובדי העירייה לא ייפגעו".

התייחסת לחברי מועצת העיר, חלק מהאנשים שאולי להגדרתך לא הבינו את גודל המשבר הם חברים בקואליציה שלך.

"הציבור בסופו של דבר הציבור רואה את הנעשה בתקופות כאלה בהן אנחנו חייבים לנהוג אחרת. אין פוליטיקה במלחמה. כשמגישים תקציב, וקיצצנו משמעותית, כולם צריכים להבין שיש לנו אחריות ציבורית וכפר סבא היא מעל הכל. אז שכל אחד יעשה את החשבון האישי שלו. תמיד צריך לזכור שתושבי כפר סבא רואים הכל".

אתה רוצה להזכיר מישהו ספציפי?

"לא".

זו הזדמנות אולי לשאול מה הדבר שהכי הצלחת בו לדעתך מתחילת הקדנציה ומה הדבר שפוספס לדעתך.

"לקחתי על עצמי אמירה מאוד משמעותית – להחזיר את האמון של התושבים בעירייה ובראש העירייה. בזה הצלחנו. אנחנו מקבלים שבחים על ההתנהלות בשנה וחודשיים האלה. בכל פרמטר, בחינוך, בתרבות, בתשתיות יש שינוי ומרגישים את האווירה החיובית והאמון שנוצר. גם במשבר הזה כולם רואים שאנחנו פועלים היטב. בקשר למה שיש לשפר – אין ממשלה בישראל ואם הייתה הרבה דברים היו נראים אחרת. היינו יכולים לפעול הרבה יותר בחופשיות".

לסיכום, יש משהו שאתה רוצה לומר לציבור?

"בהזדמנות הזאת אני רוצה לברך את תושבות ותושבי העיר בברכת חג שמח. אני מאחל שמשבר הקורונה יסתיים במהרה ושנחזור לשגרה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר