פזית קטש (מימין) ואתי בוים. צילומים פרטי
פזית קטש (מימין) ואתי בוים. צילומים פרטי

"אני מנקה 20 פעם ביום": שתי פריקיות של ניקיון מספרות על האובססיה, ויש להן גם טיפים

איך מתמודדות נשים שאובססיביות לניקיון עם התקופה הנוכחית? שאלנו את פזית קטש שמתחילה לנקות עוד לפני הקפה של הבוקר ואת אתי בוים שחושפת: "אני מנקה גם את האפרכסת של הטלפון הביתי ומחטאת את הניידים עם אלכוהול"

פורסם בתאריך: 8.4.20 07:14

"אני מנקה אולי 20 פעם ביום, ממש כל היום", אומרת אתי בוים, נשואה פלוס שלושה ילדים (עומר, אושר וגיא) ופעילה חברתית בכפר סבא, "אני קמה בבוקר, מתחילה לנקות מקלחות ושירותים. אני חיה עם ארבעה גברים בבית אז כל היום אני מקרצפת בגללם. אחר כך אני הולכת למטבח, מכינה אוכל טרי כל יום, אחרי הבישול אני שוטפת את הגז ואת השיש עם אקונומיקה, אחר כך מנקה אבק ושוטפת את כל הבית. כך זה כל יום. הניקיון לוקח לי לפחות חמש שעות ביום. בשעה 14:00 אני פנויה להתנדבויות שלי ומתחילה עם כל הפעילויות החברתיות עד הערב, אז אני מכניסה מדיח אם השאירו לי והולכת לישון כשהכיור נקי והכל מסודר. אני גם מתקלחת פעמיים ביום – בוקר וערב, בקיץ גם שלוש פעמים. בכלל, אצלי הארונות והמגירות מסודרים כמו חיילים ואם הילד מבלגן אני מסדרת אחריו. הם לא יודעים לסדר כמוני אז אני עוברת על הארונות פעם בשלושה-ארבעה ימים. כשאני מכניסה כביסה, אני מפרידה צבעים בכביסות. יש לי סלסלה לכל צבע. אנשים לא מבינים שכשאתה מקפיד על סדר וניקיון כל יום אתה עובד פחות ממי שכל היום צריך לרוץ אחרי בית מבולגן ומלוכלך".

את ההתמכרות לניקיון קיבלה לדבריה מהבית. "כל החיים שלי הייתי ככה. בילדות, כל הבית שלי היה כזה נקי. אתה חייב להבין שהילדים מלכלכים חופשי אבל אני לא מפריעה ומציקה להם, אלא פשוט מנקה אחריהם. בעלי, רוני, בא מבית פחות מוקפד והוא למד ונהנה מהניקיון שלי. הוא היום לא יכול לסבול לכלוך ושומר כמוני".

כמה כסף את מוציאה בחודש על ניקיון?

"אני מוציאה המון, בעיקר על החומרים. קשה לי להעריך כרגע כמה זה יוצא. אני קונה הרבה אקונומיקה, הרבה '00' לשירותים, חומרים לניקוי הרצפה, לחלונות. יש לי בבית ארבעה מגבים ומטאטאים ויש לי גם שואב אבק דייסון, הכי טוב בעולם".

מה באובססיה שלך הכי מעצבן את בני המשפחה?

"שאני שואבת אחרי האוכל. זה מפריע להם כי הם לא אוהבים שאיך שהם קמים מהארוחה אני כבר עם השואב. הבן הגדול שלי עבר לגור בתל אביב עם שותפים, הוא אומר לי 'אמא, אני כל יום שוטף את הבית'. הם התרגלו כי לא נקי נראה להם לא נכון".

מה הדבר הכי לא צפוי שאת מנקה?

"אני שוטפת למשל את הרשתות של המזגנים, אני עושה את זה יותר מאשר פעם בשלושה חודשים. אני מנקה גם את האפרכסת של הטלפון הביתי ומחטאת את הטלפונים הניידים עם אלכוהול".

לדברי בוים, לקראת הפסח היא מגבירה את קצב הניקיון. "בגלל שהקורונה משאירה אותי בבית זו הזדמנות לעשות כל מדף, כל ארון בגדים, חדר ארונות מקלחת. אין פינה בבית שלא אגיע אליה וזה למרות שהבית נקי. תמיד אתה מוצא אבק בפינות שאתה לא עושה כל יום. אתה הרי לא מוציא את ארונות הכלים כל יום. אני מוציאה למשל לניקוי יבש את המעילים ומעלה אותם נקיים למעלה לארון, מעלה בגדי חורף ומורידה בגדי קיץ. אני אזיז מיטות לקראת פסח, דבר שאני עושה גם באופן שוטף. אני אנקה חלונות ורשתות שממילא אני עושה בשוטף וגם אנקה את המחסן למטה, דבר שאני לא עושה כל יום".

אפרופו קורונה, עכשיו את מקפידה על דברים מסוימים אפילו יותר?

"בגלל הקורונה אני שוטפת כוסות עם אקונומיקה ומכניסה למדיח, שוטפת את הברז עם אקונומיקה, את הכיור פעמיים ביום עם אקונומיקה, את השיש. אם מישהו נכנס ויוצא הוא מיד עם אלכוג'ל".

הטיפים של אתי
@ השריית סיר עם טבלית מדיח כלים ומים חמים כל הלילה תוריד את כתמי הלכלוך הכי קשים.
@ נוזל כלים של פיירי מוריד כתמים קשים מבגדים. מורחים טיפה על הכתם לפני שמכניסים למכונה.
@ אם מצטברת אבנית קשה בראש של ברז האמבטיה, השרייה של כמה שעות בקערה עם מיץ לימון ומלח תעשה את העבודה.
@ מסיר שומנים של סאן מוריץ מוריד את הלכלוך הכי קשה מתבניות תנור. מרססים את התבנית ומכניסים אותה לשקית אשפה גדולה למשך שעתיים-שלוש. מוציאים ושוטפים עם סקוצ' והכל יוצא מבריק ונקי.

* * *

רק ניקיון לקראת חג הפסח מלחיץ את תושבת הרצליה פזית קטש, שמשקיעה כל יום לפחות שלוש שעות בניקיון הבית שלה, שאותו היא אוהבת נקי, מאוורר ומריח מעוגה טרייה שהרגע יצאה מהתנור. "אני מנקה ומסדרת כל הזמן את הבית, שלוש שעות ביום ועכשיו בגלל הקורונה כמעט 24 שעות", מספרת פזית, "עכשיו, יומיים לפני שפסח מגיע, אני עצבנית ולחוצה ומתחילה לנקות בטירוף. כך זה אצלי תמיד לפני פסח. זו גם הזדמנות למיין ולהוציא מהבית הרבה דברים שאנחנו לא צריכים. עכשיו לקראת פסח אני מנקה באופן יסודי את כל הבית לפחות שבע שעות ביום, בנוסף לעבודות הניקיון השוטפות של הבית".

קטש, בת 39, נשואה עם שלושה ילדים, בן 12, בת 10 ובן 6, מתגוררת 14 שנים בהרצליה. היא עובדת כמאפרת מקצועית ומעצבת גבות ובשאר היום התחביב שלה הוא לנקות. "אני מזל בתולה טיפוסי שמאוד אוהב סדר וניקיון, שהכל יהיה ריחני ואסתטי בעין. כל החיים שלי סובבים סביב זה מהרגע שאני מתעוררת בבוקר, אפילו עוד לפני ששתיתי קפה, ועד הרגע שאני הולכת לישון. אני תמיד אוהבת שהכל נקי, מתוקתק ומסודר. בארונות הבגדים שלי הבגדים מסודרים כמו חיילים. אני חושבת שכשילד נכנס לחדר בערב אחרי מקלחת ונכנס למיטה שהיא מאווררת והמצעים מתוחים הוא חווה אווירת שינה אחרת. אני אמנם אוהבת שהכל מסודר ונקי אבל אני גם אוהבת לארח ואני עושה זאת המון. הבית שלי תמיד שוקק אנשים וחברים וכשהם נמצאים אני לא נלחצת וזה לא מפריע לי אם הם מלכלכים וזורקים אוכל על הרצפה. אני מקבלת את זה באהבה וכשכולם הולכים אני מסדרת בכיף שלי".

גם בני הבית אוהבים סדר וניקיון כמוך או שהם חוששים לבלגן ולכלך?

"הם ממש לא חוששים לבלגן ולכלך. בעלי לא חולה ניקיון אבל הוא גם טיפוס שמאוד אוהב שמסודר וקשה לו לראות בלגן אז הוא די זורם עם זה. הבת שלי קצת כמוני. היא מסודרת והיא אוהבת לעזור לי לסדר. הבן הבכור עוזר בדרך כלל עם פינוי המדיח והקטן בעיקר אחראי על הבלגן בבית למרות שיש לו רצון לעזור והוא גם אוהב שהכל מסודר. חברים של הילדים שלי מגיעים לפה הרבה, מסיבות וחפלות והכל בכיף. אני לא חושבת שזה נעים לגדול בבית שילד מפחד לבלגן ולכלך. צריך הכל במידתיות. האובססיה שלי היא נעימה לסביבה. אני לא מפריעה ולא מתחרפנת ומשתגעת ואני לא מהמציקות – חיה ותן לי לנקות אחריך אחר כך. אני מאוד אוהבת לנקות כשגשום בחוץ. אני גם מאוד אוהבת לאפות והילדים שלי אוהבים לאפות איתי ואז כל המטבח קמח ולכלוך על הרצפה ודווקא בעלי מתחרפן מזה. זה המקום שבו מותר לבלגן ולכלכך אבל אחר כך אני מנקה הכל ובעלי, שלא יכול לראות את הבלגן, נותן יד וגם קצת עוזר לי".

עכשיו בעקבות הקורונה את מקפידה יותר על הניקיון?

"עכשיו המנקה כבר לא מגיעה בגלל הקורונה, אני מאוד מפחדת וגם כולנו כל היום בבית אז אני מנקה כל היום חוץ מהכמה שעות שבהן אני ישנה. זה לא פשוט. אני עוד יותר מקפידה עכשיו, הרבה אקונומיקה, ואני גם מנסה קצת לברוח מהילדים בבית אז אני מבלה יותר בניקיון. בשביל לנקות טוב צריך מצב רוח. אם אין אותו אז אין ניקיון. אני תמיד שמה מוזיקה ברקע וכמובן שאני רוקדת כשאני מנקה. אני ג'ינג'ית ותזזיתית אז אני חייבת את זה. מאז שאני זוכרת את עצמי הייתי כזאת. תמיד הארון שלי היה מסודר והחדר שלי היה נקי. המדיח הוא החבר הכי טוב שלי ואם לא היה מדיח הייתי ממציאה אותו. מאז שהתחלנו להיות בבית באופן אינטנסיבי בגלל הקורונה אני מנקה מהבוקר עד הערב אחרי הילדים. אני תמיד על זה אבל היום יותר".

הטיפים של פזית
@ ממליצה לבוא בכיף ובאנרגיות טובות לנקות וכשהן נגמרות אז להפסיק.
@ אני משתמשת בספוג הפלא לניקוי כללי. הוא מנקה הכל בצורה הטובה ביותר.
@ לא לחכות שהמקרר יהיה במצב קטסטרופלי. כדאי להעביר סמרטוט רטוב לפחות פעם בשבועיים.
@ אני אוהבת להשתמש באג'קס לניקוי כללי. אני מנקה איתו הכל והוא מנקה מצוין ומשאיר אחריו ריח טוב.
@ כדי שהכביסה תצא ישרה ולא יהיה צורך לגהץ חשוב מאוד לתלות אותה בצורה נכונה: לנער קלות ולתלות בצורה מתוחה ולקפל על כרית קשה. זה יוצא כמו בחנות בגדים.
@ כדי להוציא כתמים מהבגדים אני ממליצה לשים סבון כלים במקום של הכתם באותו הרגע, לשפשף עם מים חמים, להכניס למכונת הכביסה והכתם נעלם.
@ כדי שיהיה תמיד ריח טוב בבית אני ממליצה אחרי שמנקים לפזר קצת מהספריי של בדין הלבן ולאפות עוגה. אין כמו ניחוח של עוגה טובה בתנור.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר