הדמיית הנת"צ בוייצמן. הדמיה נתיבי איילון

הבג"ץ בדרך: העתירות נגד הנת"צ נדחו, אבל העותרים משוכנעים שהמשבר הכלכלי ישחק לטובתם

בית המשפט המחוזי דחה היום את העתירות שדרשו להקים בוייצמן נת"צ ימני ולא שמאלי, וקבע שהעבודות אמנם יגרמו לאי-נוחות לתושבים ולסוחרים "אולם יש לזכור כי תכליתו של הפרויקט הוא לשרת את האינטרס הציבורי". העותרים, כאמור, לא מתכוונים לוותר

פורסם בתאריך: 16.4.20 20:30

מגישי העתירות נגד תוכנית מהיר לעיר בכפר סבא מתכוונים להגיש בג"ץ נגד החלטת בית משפט המחוזי מרכז-לוד (בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים) מהיום, שדחתה אותן לאלתר. אחד ממגישי העתירות, יו"ר ועד שכונת וותיקים בכפר סבא, נבות רובינשטיין מסר בתגובה להחלטה: "אנו מאוכזבים מאוד מהחלטת בית המשפט אותה קיבלנו הבוקר, אנו לומדים אותה ושוקלים את המשך צעדנו ביחד עם יועצנו המשפטיים, לרבות את האפשרות להגיש ערעור לבית המשפט העליון".

גורם בוועד הפעולה אומר לצומת השרון: "ברור שהכל השתנה פה, שנת"צ ימני עושים ב-30-40 מיליון שקל כמו ברעננה ובתל אביב, ואף אחד במדינה לא יתן להשקיע פה 300 מיליון שקלים על נתיב שמאלי. ברור לכולם שיעצרו את זה בסוף, בטח בימים אלה שסדר העדיפויות השתנה. זה עצוב ומצער אם יקרה אחרת. איפה המנהיג שאומר עכשיו הלו, פה לא מבזבזים, לא הולכים להרפתקה. אנחנו נלך בסופו של דבר לבג"צ ונעשה את זה בתבונה, בזמן שמתאים לנו".

נזכיר כי נגד הנת"צ הוגשו שתי עתירות, האחת של בעלים ומנהלים של בתי עסק ברחוב ויצמן והשנייה של פעילי ציבור שמתגוררים בסמיכות לפרויקט. לטענתם ההחלטה להקמת הנת"צ השמאלי (בניגוד לזה הימני הפחות מסוכן לטענתם, א"א) התקבלה ללא תוכנית מתאר מפורטת והיתר בנייה תואם תוך כדי קביעת עובדות בשטח. עוד נטען כי הנת"צ השמאלי יוצר סכנה ממשית לחיי אדם, יוביל לפגיעה כלכלית חמורה לעותרים, ייצור עומסי תנועה קשים ויוריד את ערך הדירות. קבוצת פעילי הציבור הדגישו את חוסר השקיפות בהחלטות העירייה ואת זליגת התנועה של הרכבים הפרטיים לרחובות השקטים והסכנות שכרוכות בכך.

המשיבות (עיריית כפר סבא, הוועדה המקומית, חברת נתיבי איילון ומשרד התחבורה) טענו כי ההחלטה התקבלה בסמכות, לאחר דיונים מעמיקים ובשקיפות. עוד נטענה טענת שיהוי, כלומר שעברו שלוש שנים מאז פרסום הפרויקט ועד הגשת העתירות. באשר לדרישת העותרים לקידום הפרויקט באמצעות תוכנית סטטוטורית נטען כי הדרישה נעדרת בסיס חוקי משום שאין מדובר באקט תכנוני שמקומו לידון בפני מוסדות התכנון אלא הסדר תנועה שבסמכות רשויות התמרור לקבל.

בפסק הדין שכלל 31 עמודים התייחס השופט לכל טענה שהועלתה על ידי העותרים השונים והמשיבות. באשר לשאלת הסמכות קבע בית המשפט כי ההחלטה אינה לוקה בה. "הכשרת נת"צ בעיר בהתאם למתכנות מהיר לעיר היא בגדר הסדר תנועה אשר מתבצע על זכות דרך קיימת", כתב השופט אורן שוורץ.

באשר לשאלת הסבירות לבצע נתיב שמאלי ולא ימני קבע השופט: "הואיל וההחלטה להקים נת"צ שמאלי התקבלה לאחר שנעשו בדיקות מקצועיות, לאחר שנשקלו כל השיקולים הרלבנטיים והופקו לקחים ממקרי עבר, אין עילה שבית המשפט ימיר את שיקול דעתו בשיקול דעת הגורמים המקצועיים של הרשות ויורה על ביטולה או שינוייה של ההחלטה להסדיר את התנועה של התחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא בנת"צ שמאלי".

עוד טען השופט כי הפרויקט אינו סותר ואינו מסכל תוכניות קיימות, כי העירייה שיתפה את הציבור בכוונתה לממש את הפרויקט, טען כי הנת"צ השמאלי יגרום לפגיעה כלכלית פחותה, אם בכלל, לבתי העסק ברחוב ויצמן, דחה את הטענה כי המניע שחבוי בפרויקט הוא כלכלי גרידא, ואף קבע כי העתירות לוקות בשיהוי.

"סיכומם של דברים הוא כי פרויקט מהיר לעיר מתבצע על פי סמכותן של המשיבות ואינו מצריך התקנת תכנית מפורטת נוספת", כתב השופט שוורץ והוסיף: "חששם של העותרים מפני הפרויקט הוא מובן, זהו חשש שנלווה לכל עבודות הפיתוח הציבוריות באשר הן. עם זאת לפרוייקטים בעלי אופי ציבורי מיוחד, האמורים לתת תנופה לחיי החברה, הכלכלה והתרבות בעיר ישנו משקל מיוחד מבחינת האינטרס הציבורי הכללי. לא מן הנמנע שעבודות ביצוע הפרויקט יגרמו לאי-נוחות לעותרים. אולם, יש לזכור כי תכליתו של הפרויקט הוא לשרת את האינטרס הציבורי בכך שתיווצר רשת מטרופולינית רציפה, יעילה ונוחה… כל אלה תכלית לשרת את תושבי העיר".

מחזיק תיק התחבורה, עילאי הרסגור-הנדין, אמר בתגובה: "בית המשפט קיבל את טענותינו במלואן, ואף שיבח את התנהלות עיריית כפר סבא. תהיה לנו בעוד כמה שנים עיר עם תחבורה ציבורית משודרגת, שבילי אופניים ומרכז עיר שכיף להסתובב בו, להנאת התושבים ובעלי העסקים כאחד. אני מקבל תגובות תומכות רבות מתושבי כפר סבא ושמח על הכרעתו החד משמעית של בית המשפט, ששמה סוף לניסיונות להפריע ולהפיץ ידיעות כוזבות לגבי פרויקט הדגל שלנו. פסק הדין הוא תעודת כבוד לעיר ולתושביה".

עיריית כפר סבא הוציאה הערב הודעה לעיתונות בנושא, לצד פסק הדין עצמו, ובה נכתב בין השאר: "בית המשפט המחוזי דחה עתירות שהוגשו נגד תוכנית 'מהיר לעיר' וקבע כי העירייה התנהלה בשקיפות וההחלטות התקבלו במקצועיות ובהתאם לדין…. בית המשפט אף התרשם ושיבח את פעילות העירייה בכל נושא שיתוף הציבור בתוכנית וקיום כנסים ציבוריים ומפגשים עם נציגי הוועדים השונים, כמו גם ביצוע תיקונים בתוכנית ושיקוף והנגשת כל המידע באתר העירייה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אזרח

    למי שמתכוון לעתור לבג"ץ, תכינו הרבה שטרות כסף, זה לא יעזור, גם אם תציעו יותר כסף מהעירייה ומנתיבי איילון ומשרד התחבורה, 3 גופים ממשלתיים נגד קבוצת עותרים אחד, זה לא ישתנה, בג"ץ ידחה גם את העתירה שלכם, בהצלחה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר