עיריית כפר סבא. צילום ניר קידר

חברי אופוזיציה סיכלו העברת מקדמות לעמותות שנקלעו למשבר בעקבות הקורונה

חברי מועצת עיריית כפר סבא התבקשו לאשר את העברת המקדמות לעמותות על חשבון כספי התמיכות העתידיים אך באופוזיציה סירבו והסבירו: "התקציב העירוני לא אושר, לא ברור לנו מה מצבה הכספי של העיר, אנחנו לא חותמת גומי להנהגה כלכלית קלוקלת"

פורסם בתאריך: 13.5.20 18:42

חברי מועצת עיריית כפר סבא קיבלו אתמול (שלישי) בקשה לאשר מחוץ לישיבת מועצה (באמצעות המייל), מתן מקדמות על חשבון כספי התמיכות למספר אגודות ועמותות שפנו לעירייה לאור המצב הכלכלי הקשה שנקלעו אליו בעקבות משבר הקורונה. חלק מחברי אופוזיציה סירבו בתוקף לעשות כן לאחר שטענו לפגם בהצעה. לטענתם, בשעת משבר יש לבחון מחדש את נושא התמיכות ורק לאחר אישור התקציב העירוני לשנת 2020, שטרם אושר. לאור זאת הבקשה לא תאושר מאחר והחלטות מחוץ לישיבה דורשות הסכמה גורפת של חברי המועצה.

משמעות הסירוב היא מכה קשה מאוד לעמותות שנקלעו, כמו המשק הישראלי כולו, למצוקה כלכלית ומבקשים לקבל את המקדמה על חשבון התמיכה העירונית לצורך המשך קיומם. "יכול להיות שהעמותות נפגעות בשלב הזה", אומר חבר האופוזיציה אמיר סילבר, "אבל מצד שני יש פה עיר לנהל. אנחנו יכולים לעזור מצד אחד לעמותות אבל מצד שני העירייה בגירעון גדול, העובדים מתנגדים לקיצוצים, אין תקציב בכלל ולא הוצג תקציב לקורונה. יכול להיות שנכון לאשר תמיכה לעמותות שמחלקות מזון לנזקקים וכדומה, אך לא נכון לעמותות שאינן בליבת העשיה החברתית התומכת בשעת משבר כזו. נורא קל להאשים אותנו, אבל אנחנו לא מנהלים את העיר. תפקידנו לראות שההתנהלות נכונה, והיא כרגע אינה כזו".

נוהל תמיכות קובע כי רשות מקומית לא תעניק תמיכות אלא במסגרת תקציבה המאושר, אולם מאפשר מתן מקדמה בשיעור של עד מחצית התמיכה שניתנה בשנה הקודמת. לפיכך המליצה ועדת התמיכות בהרכב של מנכ"ל העירייה איתי צחר, הגזבר שגיא רוכל והיועץ המשפטי עו"ד אלון בן זקן לאשר את מתן המקדמות.

חברי האופוזיציה זעמו על כך שבבקשה כלל לא צויין מי הן אותן אגודות ועמותות אשר פנו לעירייה בבקשה לתשלום המקדמות. עוד טענו כי לא פורט היקף המקדמות אשר הם מתבקשים לאשר. אסנת ספורטה כתבה: "רק אני לא רואה היכן מצויינים שמות העמותות וסכומי המענקים שהתבקשנו לאשר?".

קרן גרשון כתבה: "אמנם אישרנו לא מזמן החלטה דומה, אך לאחר בדיקה נראה שלא ניתן בכלל לקבל החלטה בצורה כזו, שכן אינה עונה על התנאים הדרושים בתקנון להחלטה טלפונית. אבקש את חוות הדעת של היועץ המשפטי, אשר הייתה צריכה להינתן בטרם הועברה הבקשה לאישור המועצה. בנוסף, לא ניתן לאשר החלטה כוללנית מבלי לקבל פירוט מלא של הגופים המבקשים תמיכה וגם לא ברור מה ההיקף הכספי המדובר שכן זה לא מופיע בפירוט הבקשה".

בעקבות דברים אלו נשלח הבוקר עדכון לחברי המועצה ממנו למדו כי לא מדובר באישור מספר בודד של בקשות אלא באישור תמיכה לכ-70 עמותות בהיקף כספי של 3.23 מיליון שקלים (שהוא כאמור מחצית סכום התמיכה שאושר להן בשנה הקודמת, א"א).

לאחר עדכון זה כתבה חברת המועצה הדר לביא בין השאר: "אני לא מבינה איך אפשר לעשות את זה בלי לקבל את כל הנתונים ולנהל על זה דיון. למי שבמקרה לא עוקב – מותר לקיים ישיבות מועצת עיר באוויר הפתוח לפי הנחיות משרד הבריאות". לצומת השרון אמרה: "נכון ללפני חודש, העירייה למיטב ידיעתי לא העבירה לכל העמותות את הכסף שכבר אישרנו להן ברבעון הראשון של השנה. אין תקציב עירוני, עובדות עדיין לא הוחזרו מחל"ת, לא ברור לנו מה מצבה הכספי של העיר. חברי מועצת עיר הם לא חותמות גומי להנהגה כלכלית קלוקלת. הגיע הזמן להפסיק להאשים אחרים, להפסיק את החגיגות ולקחת אחריות על מה שקורה בעיר".

כעת, מכיוון שהחלטה מחוץ לישיבת מועצה יכולה כאמור להתקבל רק בהסכמת כלל חברי מועצת העיר, אישור התמיכות יאלץ להמתין בשלב זה עד לכינוס המועצה, שם מתקבלות החלטות על פי רוב רגיל.

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "עיריית כפר סבא מתנהלת בשקיפות מלאה ובאחריות ציבורית, הן בנושא כספים ותמיכות והן בכל תחום אחר. על פי נוהל תמיכות, בהיעדר תקציב שנתי מאושר, ניתן להעביר כספי תמיכות לעמותות השונות בעיר, בתנאי שאלו נתמכו בשנת 2019 והגישו בקשת תמיכות חדשה בשנת 2020. יש לציין, כי על כל עמותה לעמוד בכל התנאים והקריטריונים כפי שנקבעו בחוזר מנכ"ל משרד הפנים. גובה התמיכה, בהיעדר תקציב מאושר, מחושב לפי 1/12 ועד תקרת 50 אחוז מסך התמיכה השנתית שניתנה בשנה שעברה. היה ומועצת העיר לא תאשר תמיכה לעמותה זו או אחרת או תקטין את סך התמיכה השנתית המאושר, תצטרך העמותה להחזיר את הכסף שהועבר אליה בהתאם. חברי מועצת העיר נתבקשו לאישור עקרוני להעברת התמיכות לעמותות השונות, ובהתאם לבקשתם ולמדיניות העירייה הדוגלת בשקיפות, הועברו לחברי המועצה מלוא הנתונים, הכוללים בין היתר את רשימת העמותות שהגישו בקשה לתמיכה בשנת 2020 וגובה התמיכה שנתבקשה על ידם".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר