צילום ליאור קפלן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בכפר סבא ופרשת השבוע

מדוע התורה מזכירה רק שכר גשמי הניתן לגוף והיא מתעלמת מהשכר רוחני הניתן לנשמה? פרשיות בהר ובחוקותי

פורסם בתאריך: 15.5.20 10:47

כניסת השבת בכפר סבא: 19:01

יציאת השבת בכפר סבא: 20:12

פרשיות בהר ובחוקותי

פרשת בחוקותי, שמסיימת את החומש השלישי בתורה, פותחת במילים "אם בחוקותי תלכו", ובהמשך הבטחה של הקב"ה על הגשם ופרנסה ברווח.

אדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד, מסביר את המילה "בחוקותי" מלשון חקיקה. מהו ההבדל בין כתיבה לחקיקה?

בכתיבה, הדיו והקלף הינם שני דברים נפרדים. אמנם הם התמזגו, אבל הם עדיין שתי מציאויות שונות. קצת גירוד ואפשר להפריד ביניהן.  לעומת הכתיבה, בחקיקה, האותיות והאבן עליה הן חקוקות הן מציאות אחת. יהודי צריך להיות קשור עם הקב"ה לא כאותיות כתיבה, אלא דווקא כאותיות חקוקות, שלא תשאר בו מציאות עצמית עצמאית, אלא הוא כולו יהיה מאוחד במחשבת התורה.

בפרשתינו ה' מבקש להיצמד לחוקים, לכללים, ומעביר לנו מסר איך תתחברו אלי? על ידי שתקיימו את כל המצוות גם אם אתם מבינים את עניינם, וגם אם לא. כמו חוקים, קיימו אותם בדרך של 'תלכו', 'תזרמו איתי', ואני אתן לכם שפע גשמי עצום.

צריך להבין, מדוע התורה מזכירה רק שכר גשמי הניתן לגוף והיא מתעלמת מהשכר רוחני הניתן לנשמה? אדם מורכב משני רבדים – גוף גשמי ונשמה רוחנית. עבודת ה' בתורה ומצוות צריכה לחדור ולמלא את כל מהות ואישיות היהודי, הגשמי והרוחני. לכן ניתנו שני מיני שכר: גשמי לגוף ורוחני לנשמה.

היות שהחידוש הגדול בעבודת היהודי מכך שגופו הגשמי מחובר לעבודה האלוקית בתורה ובמצוות, לכן גם החידוש הגדול במתן השכר, הוא השכר הגשמי הניתן לגוף ולא השכר הרוחני הניתן לנשמה. כשיהודי מקבל שכר גשמי, ניכר שהתורה והמצוות חדרו ומילאו את כל אישיותו ונהיו חלק מגופו ונשמתו,לכן מדגישה התורה את השכר הגשמי, כי זה עיקר החידוש בעבודת האדם ובשכר הניתן לו.

סיפור: פעם הלך הבעל שם טוב הקדוש עם תלמיד ביער, הרגיש צימאון התלמיד וביקש מרבו מים. שואל אותו הבעש"ט: 'האם אתה מאמין שכבר בבריאת העולם ראה ה' את הצרה שלך והכין לך מים?'. חשב וענה: 'כן, אני מאמין'. אמר לו הבעש"ט: 'אם כן, חכה ותראה'. המשיכו בדרכם ופגשו בגוי נושא דליי מים. שילמו לו פרוטה עבור שתי כוסות מים.שאל הבעש"ט את הגוי: 'מדוע הגעת לפה ליער, עם מים?' וענה הגוי: 'הפריץ שלי השתגע, שלח אותי להביא מים ממרחק של 10 ק"מ'. פנה הבעש"ט לתלמידו: 'רואה אתה מהי דרכה של ההשגחה עליונה. ה' ברא בשבילך פריץ משוגע כדי לתת לך מים, ואת כל זה ראה בבריאת העולם'.

ויהי רצון שנזכה לראות השכר הגשמי והרוחני גם יחד, בימות המשיח במהרה בימינו בקרוב ממש.

שבת שלום!

הרב יעקב מזרחי הוא מנהל בית חב"ד כפר סבא.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר