העצים לפני שנכרתו
העצים לפני שנכרתו

קבלן כרת עצים בני עשרות שנים בעתיר ידע. משרד החקלאות יחקור

חברת דוראל, הבונה מבנה למסחר ומשרדים ברחוב, כרתה את העצים 20 יום לפני שרשיון הכריתה נכנס לתוקף ולמרות ערעור שהגישו פעילי משמר האילנות. דוראל: "פעלנו במדוייק על פי הדין"

פורסם בתאריך: 19.5.20 08:34

מחלקת פיקוח ואכיפה באגף יערות ואילנות במשרד החקלאות תחקור כריתת עשרה עצי איקליפטוס בני עשרות שנים ברחוב עתיר ידע בכפר סבא. העצים הותיקים עמדו בחניית עפר בסמוך לקניון אושילנד בעיר. במקום בונה חברת דוראל ש. הנדסה בנייה והשקעות מבנה משולב מסחר ומשרדים. הבקשה לבנייה, שנידונה בוועדת המשנה לתכנון ולבניה בחודש ינואר, כוללת שני מרתפי חניה ואחסון, קומת קרקע משרדים ומסחר וחמש קומות משרדים.

על פי תלונה של משמר האילנות בכפר סבא, הבקשה לכריתת העצים עלתה לאתר פקיד היערות ב-9 במאי וניתן היה לערער בתוך שבועיים, עד 23 במאי. את הערעור הגישו פעילי משמר האילנות ב-11 במאי אולם כשפקיד היערות פנה לקבלן כדי להודיע לו שרישיון הכריתה מוקפא בגלל הערר, התברר להם כי הוא כבר כרת את העצים בסוף אפריל. במשמר האילנות מדגישים כי רישיון הכריתה הסופי הוצא לקבלן ב-1 במאי, כשתוקף הרישיון הוא בין 20 במאי 2020 עד 22 במאי 2022.

במשמר האילנות כעסו מאוד על הכריתה המוקדמת. "אני טוען שהקבלן ניצל את הכאוס בתקופת הקורונה ומיהר לכרות את העצים לפני שהתהליך הרשמי הסתיים", אומר יו"ר המשמר, דודו אשכנזי, "אני קורא למשרד החקלאות למצות את החקירה עד תום. הגרוע מכל הוא שאחרי שהקבלן הבין שהוא נתפס על חם הוא מנסה לחמוק מזה, והוא פנה אלינו כדי לבטל את הערר ואף טען שפעילה שלנו שאיתה הוא דיבר התכוונה לעצים אחרים. צריך לדאוג לבצע את תהליכי האכיפה החמורים עם הקבלן למען יראו ויראו. אסור לתת אפשרות ליזמים לבצע את הכריתה לפני היתר הבנייה והכריתה. התהליך צריך להיות רגע לפני שהוא מבצע ולא בשום שלבי תכנון קודמים. זה מהלך מאוד ציני של הקבלן וצריך למצות איתו את הדין".

מי שהסב את תשומת לב משמר האילנות לכוונה לכרות את העצים הוא חבר מועצת העיר פנחס כהנא, חבר ועדת המשנה לתכנון ובנייה ובעבר יו"ר המשמר. "התנגדתי לבניה ולכריתה משלוש סיבות", אומר כהנא, "אני לא חושב שצריך לכרות אקליפטוסים בני עשרות שנים אלא אפשר לדאוג לשלב אותם בנוף הבנייה, גם לא נעשה שימור מים כמו שצריך וגם אין פתרון תחבורה כמו שצריך. זה מכעיס אותי מאוד. במקום לראות את החשיבות של העצים ולהפגין מעוף תכנוני בין הבתים עם מסלול מנוחה והליכה וחיבור עם הוואדיות הם פשוט כרתו באופן שמזלזל בחוק. אני כועס גם העירייה שהמליצה על הכריתה".

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "עיריית כפר סבא מעניקה חשיבות רבה לשמירה על הטבע ועל הסביבה ועל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו, נמצאת כפר סבא במקום הראשון בין הערים הגדולות בישראל עם שיעור התושבים הגבוה ביותר המרוצים מהשטחים הירוקים בעיר. בנוסף, זכתה העירייה במקום הראשון במיזם ניהול היער העירוני של משרד החקלאות, במסגרתה פיתחה טכנולוגיה ייחודית לטיפול בעצים. עיריית כפר סבא רואה בחומרה רבה כריתת עצים ללא רישיון כריתה. במקרה זה, היזם הבונה באזור קיבל היתר בנייה כחוק המתנה את כריתת העצים שבשטחו הפרטי בקבלת רישיון כריתה מקק"ל. נושא מתן רישיון כריתת עצים ואכיפת הנושא נמצאים באחריות בלעדית של קק"ל".

מקק"ל נמסר בתגובה: "קרן קיימת לישראל פועלת לטובת המרחב הירוק ושימור היערות ומחויבת לבחון לעומק כל בקשה לרישיון כריתת עצים. רישיון הכריתה ברחוב עתיר ידע בכפר סבא ניתן על ידי פקיד יערות אזורי לצורך בנייה ופיתוח. בהתאם לנהלים ניתנו 14 יום לערעור. מבקש הרישיון כרת את העצים בטרם נכנס רישיון הכריתה לתוקף. לצערנו, לקק"ל אין סמכויות אכיפה בשטחים עירוניים ולכן הועבר הנושא לפיקוח ואכיפה של אגף יערות ואילנות במשרד החקלאות".

מחברת הבנייה דוראל נמסר בתגובה: "מבדיקה ראשונית חברת דוראל פעלה במדויק על פי הדין, קיבלה היתר לכריתת העצים שנמצאים בתוך השטח שבבעלותה. עצי אקליפטוס שכורתים אותם לא ניתנים להעתקה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר