ניצב משנה יורם ברינה. צילום מוטי מילרוד
ניצב משנה יורם ברינה. צילום מוטי מילרוד

הרצח בהוד השרון, הפיגוע בכפר סבא, מצעד הגאווה ברעננה והקורונה: ניצב משנה יורם ברינה בראיון פרידה

מפקד משטרת כפר סבא היוצא לא ישכח לעולם את מקרי רצח הילדים שאירעו בקדנציה שלו. בראיון פרידה הוא מדבר גם על ניסיון ההצתה בלשכת ראש העיר ועל המלחמה בין ארגוני הפשיעה, ולא שוכח לפרגן לתושבים ולמתנדבים

פורסם בתאריך: 5.6.20 05:30

שני האירועים שהשפיעו עמוקות על ניצב משנה יורם ברינה, מפקד תחנת כפר סבא היוצא שעובר לפקד על תחנת ראשון לציון, בארבע השנים האחרונות שלו בתפקיד, היו רצח בן השלוש על ידי אביו ברעננה ורצח התינוקת בהוד השרון. הראשון אירע בפברואר 2018, באמצע הקדנציה שלו כמפקד התחנה והשני במרץ השנה, בשלהי כהונתו. באחד רצח אילן גדסי את בנו אביתר והתאבד כשזינק אל מסילת הרכבת סמוך לתחנת הרכבת בית יהושע. בשני ברק בן עמי דקר למוות את בתו בת העשרה חודשים ופצע קשה את אשתו ובת נוספת בת שלוש.

המראות הקשים זעזעו לא רק את צוותי הרפואה. גם ניצב משנה ברינה ושוטריו נאלצו להתמודד עם רגשותיהם. מי ששימש בעבר כקצין המודיעין והבילוש של תחנת נתניה, ראש משרד קירות ומודיעין של מרחב נתב”ג, מפקד משטרת מודיעין וקצין אג”מ של מרחב השרון, וכבר ראה עשרות אירועים פליליים קשים בחייו המקצועיים, בהם גם פיגועים קטלניים כולל במלון פארק ובקניון השרון, עדיין סוחב את המקרים האלה איתו ושואל את עצמו מה ניתן היה, אם בכלל, לעשות אחרת.

“כשמדובר באירוע עם ילדים הוא משפיע עמוקות בכל מי שמטפל במקרה”, הא מספר בראיון מיוחד לסיכום הקדנציה לצומת השרון. “אבא שדוקר את הבת שלו בקור רוח ובחוסר לב, עולל קטן שלא פרח עדיין, אין מילים שיכולות לתאר את זה. זה משפיע באופן ישיר על כל בן אדם שפוי. גם עלי זה השפיע… אם מישהו יאמר לך שאירועים כאלה לא משפיעים עליו הוא משקר. האירועים האלה לא יצאו לי מהראש ימים רבים קדימה עד שהשתחררתי מההרגשה הקשה. אם צריך אני מפנה שוטרים לפסיכולוגית ולגורמים מקצועיים שיזהו אם יש בעיה שאנחנו צריכים לתת עליה את הדעת”.

זירת הרצח בהוד השרון. צילום מוטי מילרוד

בארבע השנים האחרונות פיקד ניצב משנה ברינה בשקט יחסי על אזור השרון המזרחי. תחנתו חולשת מלבד כפר סבא גם על הוד השרון, רעננה ו-16 ישובים במועצה האזורית דרום השרון. מדובר בשטח גדול מאוד בו מתגוררים כ-300 אלף תושבים. לדבריו, מיד עם כניסתו לתפקיד ביצע הכנה מוקדמת ומיד הבין שעקב האכילס שלו היא העיר קלקיליה ולכן יצר מודל שיאפשר לו שליטה בעיר שממוקמת מעבר לקו הירוק. בעקבות הפעילות מעבר לקו, נודע שמשטרת כפר סבא זכתה לכינוי בקרב העבריינים הפלסטינים “משטרה של משוגעים”.

“הנחיתי למפות את כל העבריינים שנעצרו אי פעם בתחנה”, הוא מסביר, “הבחנתי שיש מקומות מסוימים שמהם מגיעים הרבה עברייניים, כמו קלקיליה, ושאם לא נייצר מודל כנגדם נפסיד במערכה. בקלקיליה מסתכלים מערבה ורואים בתים יפים, מכוניות יפות ועסקים יוקרתיים בכפר סבא ובהוד השרון. האוכלוסייה מאוד חזקה ואמידה ויודעים שיש מאיפה לגנוב. זה פוגע בתחושת הביטחון. אז איך יוצרים הרתעה בשטח שבשליטה פלסטינית? אחרי תיאומים לא קלים גם עם הרשות הפלסטינית ועם החטמ”ר (החטיבה המרחבית הצה”לית, א”א) התאפשר לנו להיכנס בלילות לעיר. יש פה עניין סבוך. אני לא יכול לומר ‘תעצרו לי את זה ואת זה’. זהו שטח עוין. צריך לדעת מי החשוד, איפה הבית שלו, איך ניגשים אליו כדי לתפוס אותו וכדי שישלם על מה שעשה”.

קלקיליה. צילום עזרא לוי

מרדפים עד הנגב הצפוני

על פי ברינה, בכל הרשויות והיישובים בשליטתו חלה ירידה של כ-40 אחוז בפשיעה בשנים האחרונות. כשאנחנו שואלים אותו בנוגע לפיזור הפשיעה ברחבי העיר הוא אומר: “אין בשכונות המזרחיות יותר פשיעה מאשר במקומות אחרים. יותר מזה, יש לפעמים ישוב אחד שיש בו יותר התפרצויות מאשר בכפר סבא באופן יחסי”. במשטרה טוענים כי בשכונות המזרחיות בעיקר בגאולים, בקפלן וביוספטל העבריינים מגיעים מחוץ לעיר, במה שמכונה “פשיעה חיצונית”, למשל מקלקיליה, טול כרם וגוש דן.

ברינה מספר שהוא אוהב מאוד להצטרף לפקודים שלו בפעילות המבצעית. “אחרי יום עבודה אני מחליט לשמש דוגמה ולהצטרף לשוטרים למארבים בשטח”, הוא אומר, “אתה לא יכול להיות כל היום בישיבות ובדיונים והשוטרים שלך לא רואים אותך. ושתדע שאנחנו לא מוותרים. לאחרונה הייתה פעילות נגד כנופיית שודדים מהפזורה הבדואית. שוטרים שלי ביצעו מעצרים בתוך השבט שלהם, סמוך לצומת שוקת שבנגב הצפוני. חלקם היו פה באתרי בנייה ביום, ובלילה היו מבצעים פה מעשי שוד של פיצוציות ובתי עסק וגונבים כלי עבודה ממקלטים. שלחתי שוטרים גם עד ראשון לציון, בת ים וחולון בגלל מונית שנפרצה ברעננה”.

אבל מסתבר שלא כל הפשיעה מבחוץ. ניצב משנה ברינה מדבר למשל על טיבן של ההצתות הרבות שאירעו בחודשים האחרונים בכפר סבא. הוא עצמו מקפיד שלא לקרוא לזה תופעה. במשטרה טוענים שחוץ ממקרה אחד בו הוצת רכב של עבריין וששם הכיוון מאוד ברור, בשאר המקרים מדובר באזרחים תמימים שהוצת רכבם, כמו למשל אבא של קצין משטרה, רופא במאיר, עובד הייטק ונהג הסעות בן 75. במשטרה סבורים שלחץ רב על גורמי פשיעה בעיר הוביל לתגובה שבאה לידי ביטוי במספר הצתות בעיר. הכוונה לגורמי פשיעה העוסקים בהימורים ובהלוואות בשוק האפור, ויש גם חיכוכים בין קבוצות נוספות שמסוכסכות ביניהן על שליטה על בתי עסק, הימורים והלוואות. “אין תופעה של הצתות בעיר כפי שיש מי שכתבו”, הוא מתעקש, “מתחילת השנה בכל הגזרה שלי היו שישה מקרי הצתות. זו לא תופעה ייחודית לעומת תחנות אחרות ולא היה מכנה משותף בניהן”.

הרכב שהוצת ברחוב אילנות. צילום ביקורת בונה

בתקופתו של ניצב משנה ברינה נסגרו מספר משמרי שכונה בכפר סבא וחלקם נפתחו תחת מסגרת אחרת שאינה משטרתית. בתחנה מסבירים שלגבי המתנדבים הוחלט שכל תושב שמעוניין להתנדב ולתרום לקהילה צריך לפעול בהתאם להנחיות הגוף שדורש את הפעילות ומפעיל אותו, וכי מתנדבי משמר שכונה לא יכולים להיקרא מתנדבים. בתחנה טענו שהמשמר העסיק את התחנה בבירוקרטיה ודרשו כל מיני אימונים, הכשרות ומטווחים, אבל כאשר היו אירועי אמת, הם לא הגיעו. “תראה את מתנדבי התנועה שמגיעים בחגים, בלילות ובשבתות מתי שצריכים אותם”, אומר ניצב משנה ברינה, “יש לנו מתנדבים שעובדים במשרד הבילוש והמודיעין וביחידות האופניים, בסיור. יש עדיין מתנדבים בג’יפים בהוד השרון וברעננה, רובם ככולם היום עושים עבודה טובה”.

התמודדות נוספת של תחנת המשטרה המקומית היא מול ראשי הרשויות הדומיננטיים של כפר סבא, דרום השרון, הוד השרון ורעננה. במשטרה מאבטחים את אירועי הקיץ, את אירועי יום העצמאות, עדלאידע, מצעדי גאווה, מרוצי לילה ועוד, רובם ככולם תחת כיפת השמיים. “יש יותר מ-100 אירועים כאלה בשנה בכל הגזרה שמצריכים ממני להתעסק עם בטיחות ורישוי ולהקצות שוטרים”, אומר ברינה, “למשל, בתחום רישוי עסקים. אם לא אהיה מאוד ערני מישהו למשל ידרוך על כבל שלא בוצע טוב, יתחשמל וימות. ישאלו מי אישר את האירוע ויסתכלו עלי. האחריות היא עלי. נאמר במרוץ לילה, אנשים רצים בכביש. אגב, אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם הרשויות אבל בסוף אני מאשר את מה שצריך ולא תמיד את מה שהם רוצים. במצעדי הגאווה לדוגמה, שהתחילו בכפר סבא ועברו לרעננה ולהוד השרון. אלו שלוש ערים שצריך לעשות בהן היערכות מוקדמת מאוד מורכבת. רק את המצעד ברעננה אבטחו יותר מ-300 שוטרים וזה בגלל הפוטנציאל הקיים להפרעה מצד מתנגדים. ברעננה אנשים הכינו כלי תקיפה וביצים שרצו להשליך על הצועדים. הצלחנו לסכל את כל הפעילות שלהם”.

מצעד הגאווה ברעננה. צילום תומר אפלבאום

על פי ניצב משנה ברינה חלה ירידה משמעותית בפשיעה בתקופת הקורונה של בין 50-40 אחוזים בהתפרצויות לבתים, דירות ובתי עסק, גניבת מכוניות ועבירות מין. עלייה חלה לדבריו בכל הקשור לאלימות במשפחה ובתחום הסדר הציבורי. לעומת תחנות אחרות, הוא אומר, בכפר סבא והסביבה חילקו פחות דוחות משמעותית על הפרה של הנחיות הריחוק החברתי והנחיות משרד הבריאות. בסך הכל חילקו שוטרי התחנה כ-400 דוחות על כל העבירות כמו אי עטיית מסיכות, הימצאות במקום אסור ואי שמירה על ריחוק חברתי, כשיש לדבריו תחנות שעברו את האלף דוחות.

באשר להיענות התושבים בזמן הקורונה הוא אומר: “תושבים התנהגו פה ממש למופת, נשמעו לכל הנחיות המשטרה. נתתי כמפקד הוראה לא לחפש את האזרחים. נכון שהייתה הוראה שאסור להתרחק 100 מטר מהבית, אבל כשהייתי רואה רצים או תושבים שהולכים מחוץ לבניינים הייתי מורה לשוטרים לא לשאול שאלות על מקום מגורים ומרחק”.

ברינה הסביר לשוטרים שהמצב פגע כלכלית בתושבים וביקש יתר התחשבות. “לא רצינו להעיק יותר מדי על האזרחים שהם טובים ושומרי חוק. רק היום השומר בתחנה לא רצה להכניס אזרח בלי מסיכה. הוצאתי לו מסיכה מהאוטו שלי. מה שכן, כשהזהרנו במקומות מסוימים בין פעמיים לשלוש ובכל זאת המשיכו להפר את הנחיות צו בריאות העם אז היו מי שחטפו גם דוח של 5,000 שקלים”.

והיו גם מי שחטפו דוחות בעת הפגנה, זו שהתקיימה מחוץ לביתו של גבי אשכנזי בכפר סבא. הגיעו כ-70 מפגינים וברינה הורה להם לשמור על צו בריאות העם, לשמור על מרווחים של שני מטרים ולשים מסיכות. הוא אפילו הציע להם להתחלק לקבוצות של עשרה ולשמור על מרחק של שני מטרים, אבל היו מי שלא נשמעו להוראות וחטפו דוח. בשלב מסוים הגיע למקום ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, ואסף דוחות שניתנו על רעש על ידי פקחי העירייה. בסרטון שפרסם תושב כפר סבא יעקב אמיר בעמוד הפייסבוק שלו “ביקורת בונה” נראה ברינה מסתודד עם סער ופניו לא נראו מרוצים מהצעד הזה. הדוחות של המשטרה, אגב, נותרו בעינם.

“מארבים זה לגנבים, לא לילדים”

אחד ההישגים של ברינה הוא הורדת שיעור תאונות הדרכים בחלק מהכבישים באזור. “יש הרבה כבישים בטריטוריה שלנו, חלקם בינעירוניים”, הוא אומר, “כביש 444 בין כפר סבא לטירה היה למשל כביש אדום עד לפני שנתיים. מאוד מסוכן, המון תאונות. מאז נעשו המון פעילות עם נתיבי ישראל והרשויות. יש כל מיני פעולות ותהליכים שהתחלנו לעשות עם הרשויות כמו התקנת מצלמות בשטחים פתוחים, בחניונים ובגנים ציבוריים, כדי שנוכל לאכוף שם עם ראיות מוצקות ביד”.

כתבנו בזמנו על אכיפה נגד אופניים חשמליים באזור התיכונים בכפר סבא. על מארבים שמבצעים השוטרים לתיכוניסטים. האם זה לדעתך עוזר ותורם לירידה בעבירות התנועה על ידי רוכבי אופניים?

“אני לא אוהב את הנושא של המארבים. מארבים מבחינתי זה רק לגנבים, שודדים ופורצים. לא לילדים בני 16 שרוצים להגיע לבית הספר על אופניים. זו לא המדיניות שלי. בשנתיים אחרונות התעסקנו במניעה. הכנסנו שוטרים לבתי הספר לדבר על הסכנות. הבאתי אפילו בן 85 שנפגע מאופניים בהוד השרון כדי שירצה על זה בבית ספר. לשאלתך, במקרים שבני נוער רכבו ועברו ברמזור אדום או הרכיבו אנשים והשתוללו בלי קסדות אז הם כן קיבלו דוחות. יכול להיות שהיה איזה שוטר שהחליט באופן עצמאי לעשות מארב, אבל אלו לא ההנחיות”.

ניסינו לברר עם ניצב משנה ברינה לגבי עמדתו באשר לחשיפת ynet באשר לאישור ועדת התנועה המקומית בכפר סבא למקום חניה פרטי ברחוב בו מתגורר מפקד המחוז ניצב עמי אשד. הוא סירב לענות על השאלה. לניסיון ההצתה בלשכת ראש העירייה, רפי סער, דווקא הסכים להתייחס: “לא נתפס חשוד. היה שם נזק מאוד מינורי במטבחון ולא נגרם שום נזק משמעותי. עצרנו חשוד באירוע הזה שהיה קשור גם לאירוע אחר אבל לא הצלחנו לגבש די ראיות נגדו ולא היה ניתן לשאיר אותו במעצר. אנחנו לא מוותרים. אם נקבל מידע מודיעני במקרה הזה נמשיך ונטפל”.

ניידות משטרה סמוך לבניין עיריית כפר סבא. צילום "ביקורת בונה"

ניידות משטרה סמוך לבניין עיריית כפר סבא. צילום "ביקורת בונה"

איפה תפס אותך הפיגוע בכפר סבא ביום הזיכרון? מה ההרגשה שביום זיכרון לאומי מתבצע פיגוע כזה?

“אנחנו כשוטרים מתמודדים עם אירועי פח”ע (פעילות חבלנית עוינת, א”א) לאורך כל תקופת השירות שלנו. אין שוטר שמתחמק מזה וזה נמצא כל הזמן בבסיס הפעילות. גם עכשיו, כשאין חג, אנחנו צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש. אל תשכח שהיו בעבר שלושה פיגועי דקירה ברעננה בשנת 2015. הפיגוע הספציפי הזה בכפר סבא לא היה מקצועי. הוא לא נשלח על ידי ארגון כלשהו. זה אדם בודד שעשה פיגוע כדי להיקרא ‘שהיד’. ליום הזיכרון אין משמעות מבחינתו. הוא יכול היה לעשות את זה ערב לפני או ערב אחרי. אנחנו מוכנים לטרור עממי. תראה מה קורה בירושלים. זה דבר שילווה כל שוטר בכל תחנה. מוכנות לחירום עם דגש על פיגועים”.

זירת פיגוע הדקירה בכפר סבא. צילום מוטי מילרוד

כבר עברת לתחנת ראשון לציון?

“אני מחזיק בינתיים בשני התפקידים במקביל עד שיוחלט על מינויים סופיים”.

ומה עוד צריך לשפר בתחנה בכפר סבא?

“במהלך שלוש וחצי השנים האחרונות ניסיתי להקים יחידת שיטור עירוני בהוד השרון. השיטור העירוני ברעננה ובכפר סבא הידק מאוד את מערכת היחסים עם הרשויות. אני מקווה שהבא בתור בתפקיד יוכל לסיים את המטלה הזו”.

רוצה להודות למישהו?

“אני רוצה להודות לכל המתנדבים בתחנת כפר סבא – 400 מתנדבים ביחידות השונות. אני שולח להם תודה ענקית וחיבוק גדול ממני על כל התרומה שלהם לקהילה וגם לתחנת משטרה. בלעדיהם לא בטוח שהיינו מצליחים להגיע לאן שהגענו. ואני רוצה לומר תודה לראשי הרשויות הקודמים שעבדתי איתם, גם להם וגם לחדשים – תודה על שיתוף הפעולה המצוין. וגם לתושבים המהממים שלנו. אלה אזרחים שומרי חוק שהיה כיף וכבוד גדול לשרת אותם”.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. גילי

    כתבה שכל כולה התייפייפות וטפיחה עצמית על השכם. ממש נשמע כמו ״כתב מטעם״…
    אני מתנדב כבר ארבע שנים במשמר השכונה בכפר סבא, את היחס המזלזל מהמשטרה הרגשנו בשנתיים האחרונות- אבל מצער לשמוע שהדג מסריח מהראש! בניגוד לשקרים שצוטטו בכתבה, תמיד המתנדבים שלנו הגיעו לכל אירועי האמת – ומאחר שכל הגעה כזו מתועדת ביומני המשטרה- אפשר להוכיח זאת עובדתית! מפקד התחנה צריך להתנצל על אמירותיו… מזל שהוא מתחלף בקרוב…
    בין כך ובין כך- נמשיך להתנדב למען העיר והשכונה

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר